Chapter 17

You Belong With Me

“Kenapa cepat sangat balik? Hari tu, SeungHo cakap nak bawa kamu berdua bercuti selama seminggu. Baru 3 hari dah balik ke Seoul pula,” soal Puan Jung sambil memandang ke arah anak menantunya yang sedang duduk di hadapannya itu. Hanna pula kelihatan teruja dengan kepulangan ByungHee dan Victoria itu. Keriangannya itu ditambah pula dengan pemberian hadiah daripada kedua-dua ibu bapanya itu. ByungHee dan Victoria saling berpandangan sambil tersenyum.

“Vic ni lah, omma. Katanya ada kerja dekat hospital. Tak boleh nak cuti lama-lama,” kata ByungHee sambil mengenyitkan matanya ke arah Victoria. Victoria mencebik. Tiba-tiba nama kita pula yang naik. Tahulah kita yang ajak dia balik.

“Tapi hari tu, Victoria cakap pihak hospital dah luluskan cuti selama seminggu. Takkan tiba-tiba mereka nak panggil Victoria masuk kerja waktu Victoria tengah bercuti?” Soal Puan Jung, tidak puas hati. Tuan Jung memegang tangan isterinya.

“Biarlah budak-budak tu. Nanti pandai-pandailah mereka cari masa lain untuk bercuti lagi,”kata Tuan Jung, cuba menenangkan isterinya. Wajah Puan Jung mencuka. ByungHee pula ketawa kecil melihat wajah ibunya yang berubah muram itu.

“Miane omma. ByungHee janji, ByungHee akan bawa Victoria bercuti lagi. Ala… lagipun bukannya kami tak boleh sambung honeymoon dekat rumah. Betul tak, jagi?” Soal ByungHee sambil memaut bahu isterinya itu. Wajah Victoria berubah merah. Lantas dipukulnya tangan ByungHee yang diletakkan di atas bahunya itu.

“Oppa ni…” Jelingnya. ByungHee pula sekadar ketawa.

“Bwo? Jagi?  Oppa?” Soal Puan Jung, tidak percaya dengan panggilan mesra antara anak menantunya itu. Tuan Jung pula sekadar tersenyum. ByungHee turut tersenyum sambil memandang ke arah isterinya itu. Victoria pula menundukkan wajahnya, menahan perasaan malu yang kian menebal itu.

“ Yeobo! Tak lama lagilah kita dapatlah berita baik daripada anak menantu kita ni nanti,” kata Puan Jung, teruja dengan perkembangan terbaru dalam hubungan antara Victoria dan ByungHee itu. Victoria pula sudah pun memejamkan matanya. Entah mengapa dia merasakan wajahnya menjadi panas. Sudah tidak tertanggung lagi perasaan malunya yang kian menebal itu.

“ Dah tiga bulan, ByungHee. Kamu nak tunggu apa lagi? Hanna pun dah besar. Kamu pun dah tiga bulan berkahwin dengan Victoria. Kamu tak teringinkah nak ada anak sendiri dengan Victoria?” Soal Puan Jung. Victoria mengangkat wajahnya perlahan-lahan sebelum ditolehnya ke arah ByungHee. ByungHee sekadar tersenyum nipis. Matanya tidak lepas dari memandang ke arah Hanna yang sedang duduk di atas pangkuannya itu. Dahi Victoria sedikit berkerut. Timbul persoalan dalam benaknya. Apakah yang dimaksudkan oleh ibu mertuanya itu?

“Nantilah omma. Lagipun, ByungHee dengan Victoria masih lagi sibuk dengan kerja masing-masing. Tunggulah Hanna dah besar sikit, barulah ByungHee dan Victoria fikirkan hal tu,” kata ByungHee sambil mengusap lembut rambut Hanna yang hitam keperangan itu. Kedengaran Puan Jung melepaskan keluhan kecil.

“Omma bukan apa, ByungHee. Omma kasihan tengok kamu. Kamu dah jaga Hanna seorang diri sejak dia kecil lagi,” kata Puan Jung. ByungHee tersenyum. Dia kemudiannya menoleh ke arah Victoria yang kelihatan bingung itu.

“Nanti ByungHee bincang dengan Vic. Omma tak payahlah risau. Pandai-pandailah ByungHee uruskan keluarga ByungHee ni nanti,” katanya sambil tersenyum. Victoria sekadar membisu.

“Sudah-sudahlah tu, ommanya. Bagilah mereka berehat dulu. Penat mereka pun tak hilang lagi, awak dah tanya mereka macam-macam,” kata Tuan Jung.

“Malam ni, ByungHee dengan Victoria tidurlah dekat sini dulu. Kalau nak balik, esok pun boleh. Lagipun kamu berdua mesti penat kan?” Soal Tuan Jung.

“ByungHee memang bercadang macam tu pun, appa. ByungHee pun dah rasa malas nak memandu malam-malam ni. Vic okey saja,kan?” Soal ByungHee sambil menoleh ke arah Victoria. Victoria sekadar angguk sambil tersenyum.

 

 

“Appa, Hanna nak tidur dengan appa boleh?” Soal Hanna sambil memegang anak patung beruangnya, berjalan masuk ke dalam bilik tidur yang dikongsi oleh ByungHee dan Victoria itu.

“Kenapa pula tak boleh? Appa pun dah lama tak tidur dengan anak appa yang comel ni,” kata ByungHee sambil mendukung anak perempuannya itu. Victoria sekadar tersenyum melihat telatah dua beranak itu.

“Tapi Baby tak boleh tidur dengan kita. Katil tak cukup,” kata ByungHee sambil mengambil patung beruang yang dipeluk oleh Hanna itu.

“Ala…nanti Hanna tak boleh tidur kalau Hanna tak peluk Baby,”kata Hanna. ByungHee meletakkan patung beruang Hanna itu di atas meja.

“Appa cemburulah dengan Baby. Appa pun nak peluk Hanna juga. Malam ni saja, okey?” Soal ByungHee, cuba memujuk. Hanna diam seketika sebelum dia mengangguk. ByungHee tersenyum lebar sebelum dia membaringkan anak perempuannya di atas katil. ByungHee memandang ke arah isterinya. Kelihatan Victoria sedang berpeluk tubuh sambil memuncungkan mulutnya.

“Aik…Vic ni kenapa pula?” Soal ByungHee, sambil mengangkat keningnya. Victoria mengecilkan kedua-dua matanya.

“Nampaknya malam ni terpaksalah Vic tidur dengan bantal peluk saja,”kata Victoria. ByungHee ketawa. Cemburu pula isteri aku ni…Takkan cemburu dengan Hanna pula?

“Siapa kata oppa tak boleh peluk Vic? Oppa ada dua tangan okey,” kata ByungHee. Victoria mencebik.

“Vic bergurau sajalah. Oppa saja yang suka ambil kesempatan,”kata Victoria.

“Malam ni saja. Esok-esok, kalau Vic nak oppa peluk sampai lemas pun, oppa sanggup,” balas ByungHee.

“Gatal!” Balas Victoria pula. ByungHee ketawa lagi. Dia kemudiannya menoleh ke arah Hanna yang mulai lena itu. Victoria turut memandang ke arah si kecil itu.

“Vic suka tengok mata Hanna. Mata dia mirip sangat dengan oppa,”kata Victoria. ByungHee sekadar mendengar sambil tersenyum nipis.

“Isteri oppa dulu mesti cantikkan? Sebab muka Hanna tak nampak mirip macam oppa. Mesti dia ikut muka ommanya,” kata Victoria sambil mengusap lembut pipi Hanna yang gebu itu. Senyuman ByungHee kian mengendur. Wajah Hanna yang sedang lena itu ditatapnya dengan penuh kasih.

“Hanna….”

Victoria memandang ke arah ByungHee. ByungHee pula terus memandang ke arah Hanna yang sedang tidur itu.

“…bukan anak kandung oppa,”kata ByungHee. Victoria terdiam. Terkejut mendengar kata-kata suaminya itu.

“Sebenarnya dia anak saudara oppa. Hanna jadi anak yatim piatu sejak kembar oppa dan isterinya terlibat dalam kemalangan 6 tahun lalu.”

Victoria terus mendengar cerita daripada suaminya itu. Sungguh dia langsung tidak mengetahui perkara itu sebelum ini. Hatta Puan Jung sendiri tidak pernah menceritakan hal itu kepadanya.

“Hanna tak pernah ingat muka appa dan omma kandungnya. Sebab tu, dia anggap oppa sebagai appa kandungnya. Dan… dia anggap SeYeon itulah ommanya,”kata ByungHee,perlahan.

“Miane…sebab oppa tak pernah ceritakan hal ni kepada Vic. Sebab oppa tak nak ingat balik peristiwa 6 tahun lepas. Oppa tak nak Hanna tahu pasal hal ni. Biarlah dia anggap oppalah ayah kandung dia. Mungkin oppa akan ceritakan perkara sebenar kepada dia bila dia betul-betul dah bersedia nanti,”katanya lagi.

“Vic sudi jadi omma kepada Hanna,kan?” Soal ByungHee. Victoria mencapai tangan ByungHee sebelum digenggamnya tangan itu dengan erat. Bibirnya menguntum senyuman manis.

“Vic tak pernah langsung anggap Hanna sebagai orang luar sebelum kita kahwin lagi. Vic memang dah anggap Hanna seperti anak Vic sendiri sejak Vic jadi doktor peribadi dia dulu,”kata Victoria.

“Cuma Vic tak sangka yang…” Kata-kata Victoria terhenti di situ.

“…Miane. Vic betul-betul tak tahu,” kata Victoria.

“Gwenchana. Perkara dah lepas pun. Oppa pun dah lama anggap Hanna seperti anak perempuan oppa sendiri. Oppa juga dah janji dengan kembar oppa…yang oppa akan jaga Hanna dengan baik, sebelum dia menghembuskan nafasnya yang terakhir,”katanya perlahan. Kelihatan matanya bergenang. Hatinya bagaikan ditusuk dengan belati yang tajam apabila mengingatkan kembali saat-saat akhirnya dengan saudara kembarnya 6 tahun yang lalu. Victoria memeluk tubuh lelaki itu dengan erat.

“Kita akan jaga Hanna dengan baik. Vic janji…Vic akan sentiasa berada di sisi oppa. Untuk jaga Hanna sama-sama,”kata Victoria sambil menepuk lembut belakang tubuh suaminya itu. ByungHee tersenyum sambil membalas pelukan isterinya itu.

 

 

Victoria menyandarkan kepalanya pada bahu ByungHee yang sedang duduk di sebelahnya itu. Mereka langsung tidak mengendahkan malam yang kian larut itu. Hanna pula sudah lama hanyut dibuai mimpi.

“Vic rasa…siapa yang lebih kacak? Oppakah…atau JiHoon?” Soal ByungHee sambil menunjukkan gambarnya bersama JiHoon dalam telefon bimbitnya itu. Vic terus memandang ke arah gambar yang ditunjukkan oleh ByungHee itu.

“Vic tak tahulah nak bezakan. Muka oppa dengan JiHoon mirip sangat,”kata Victoria,keliru. ByungHee tersenyum.

“Kalau macam tu, JiHoon dulu pun pernah datanglah ke rumah anak yatim yang omeonim uruskan dulu tu?” Soal Victoria,ingin tahu. ByungHee angguk.

“Kami pernah datang bersama. Kenapa? Vic pernah jumpa diakah sebelum ni?” Soal ByungHee. Victoria menggeleng.

“Vic tahukah muka oppa waktu oppa kecil dulu?” Soal ByungHee lagi. Kali ini Victoria angguk. ByungHee mengerutkan dahinya.

“Ni mesti omma yang tunjukkan gambar oppa kan?” Soal ByungHee. Victoria angguk lagi.

“Kalau macam tu, macam mana Vic tahu yang Vic tak pernah jumpa JiHoon kalau Vic tak tahu nak bezakan antara oppa dengan JiHoon?” Soal ByungHee sambil menoleh ke arah Victoria yang masih bersandar pada bahunya itu. Victoria tersenyum.

“Sebab Vic tahu budak lelaki yang selamatkan Vic waktu Vic terjatuh dalam longkang tu..ialah oppa. Bukannya JiHoon,”kata Victoria sambil tersenyum. Senyumannya kian lebar.

“Bwo?” Soal ByungHee,masih belum dapat menangkap maksud kata-kata Victoria itu. Victoria memandang ke arahnya.

“Nama budak perempuan yang terjatuh dalam longkang tu…ialah Victoria Song. Vic lah budak perempuan yang terjatuh dalam longkang tu,” kata Victoria. Mata ByungHee terbuka luas. Mulutnya terkunci rapat. Bagaikan tidak percaya dengan apa yang baru didengarinya itu.

“Omeonim yang beritahu Vic…nama budak lelaki yang selamatkan Vic tu..ialah Jung ByungHee. Sejak itulah…Vic…” Victoria tersenyum malu.

“…Vic sukakan oppa,”katanya perlahan.

“Jadi…budak perempuan yang terjatuh dalam longkang tu…ialah…Vic?”Soal ByungHee,sukar untuk percaya. Victoria mengangguk.

“Sejak itulah…Vic selalu nak ambil tahu pasal oppa melalui omeonim. Walaupun waktu tu oppa bersama dengan SeYeon …Vic tetap tunggu oppa dalam diam,”katanya sambil tersenyum malu.

“Aish…kenapa mesti Vic yang kena luahkan semua ni dulu? Malulah Vic,”katanya sambil menutup wajah dengan kedua-dua tangannya. Sungguh dia berasa malu ketika itu. ByungHee tersenyum. Sungguh dia tidak menyangkakan itulah kebenarannya.

“Kalau macam tu…Viclah cinta pertama oppa,” kata ByungHee. Victoria memandang ke arahnya. ByungHee tersenyum malu.

“Oppa kan pernah cakap…yang oppa terjatuh cinta dengan budak perempuan yang terjatuh dalam longkang tu? Vic dah lupa?” Soal ByungHee. Wajah Victoria berubah merah. ByungHee kemudiannya memaut bahu Victoria, mendekatkan jarak antara mereka berdua.

“Oppa akan pastikan penantian Vic tak akan jadi sia-sia,” kata ByungHee sambil menoleh ke arah Victoria.

“Maksudnya?” Soal Victoria.

“Maksudnya…kalau Vic pernah jadi cinta pertama oppa dulu…tak salahkan kalau oppa cuba untuk jadikan Vic juga sebagai cinta terakhir oppa?” Soal ByungHee, separuh berbisik. Lidah Victoria menjadi kelu. Bagaikan tidak percaya dengan kata-kata daripada ByungHee itu. ByungHee pula tersenyum.

“Em…oppa pelik sebenarnya. Macam mana Vic boleh terjatuh dalam longkang ya?” Soal ByungHee, ingin tahu. Victoria mengalihkan wajahnya. ByungHee mengerutkan dahinya.

“Eh,kenapa pula ni? Salahkan oppa nak tahu?” Soal ByungHee.

“Kali ni, Vic tak nak cerita lagi kisah Vic dekat oppa,”kata Victoria.

“Oppa Cuma nak tahu saja macam mana Vic terjatuh dalam longkang tu. Salahkah?” Soal ByungHee lagi. Victoria menggeleng.

“Vic tak nak cerita dekat oppa,” kata Victoria,tegas. ByungHee mengecilkan matanya.

“Em…oppa rasa…Vic bukan suka dekat oppa sejak oppa selamatkan Vic lah,”kata ByungHee. Victoria menoleh ke arahnya. ByungHee tersenyum nakal.

“Vic mesti terjatuh dalam longkang sebab terpegun dengan ketampanan oppa waktu tu kan?Kan?” Soal ByungHee. Wajah Victoria berubah merah. ByungHee ketawa.

“Tak adalah! Perasannya oppa ni,” kata Victoria,menafikan tekaan suaminya itu. ByunGHee ketawa lagi.

“Eleh…muka merah macam tomato tu pun sempat nak tipu oppa lagi,”usik ByungHee lagi.

“Vic tak nak cakap dengan oppa lagi!”

Victoria segera membaringkan dirinya di atas katil sebelum berpaling daripada menghadap ByungHee. ByungHee ketawa lagi.

“Malam ni, oppa nak peluk Hanna saja. Vic jangan jealous tau,” kata ByungHee sambil memeluk tubuh anak perempuannya yang sedang lena itu. Victoria terus tidak mengendahkan usikan lelaki itu.

“Jangan tidur tepi sangat. Jatuh katil nanti, susah,”kata ByungHee.

“Vic dah tidur. Oppa diam,” kata Victoria sambil memejamkan matanya dengan rapat. Enggan mempedulikan ByungHee yang sedang ketawa itu.

 

 

 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
MiLLaJungK00kie #1
Chapter 50: Ahh~~ i nangis kat part vic tgh nazak tuh. I thought she really gonna die! Lucky she still alive. Fuhh~~ Really nice story. Jinjja,daebak
MonokuroBoo
#2
Chapter 48: really great!
JessIcePrincess
#3
Chapter 35: loving.....
jongqian #4
Chapter 50: thumbs up, ahh gonna miss this fic~ ahhh tomato couple kkk~ thanks !
jongqian #5
Chapter 49: oh okay . . . . 1 am and I'm reading this like what no why :(
jongqian #6
Chapter 48: speechless
jongqian #7
Chapter 47: ahhhh himnae byunghee himnae ! :'))))
jongqian #8
Chapter 46: terime seyeon? oh c'mon victoria huhuhu that girl didn't deserve byunghee's love ! :'((((((( kesian giler byunghee !
jongqian #9
Chapter 44: hiks ! sedihnye :'(((((((((((((( tolong lah jangan sad ending
jongqian #10
Chapter 43: :'((((((((((((((