Part 37

Cinta Di Hari Raya...
Please Subscribe to read the full chapter

10 minit Krystal dan Jr menunggu, bas kembali tiba di hadapan mata mereka. Dalam keadaan yang masing-masing melayan perasaan sendiri membuatkan Krystal dan Jr berebut ketika ingin menaiki bas. Pemandu bas itu segera melihat ke arah mereka berdua apabila kedengaran bunyi 'gedebuk' di bahagian pintu masuk bas itu.

 

Krystal terpaksa ke belakang dan menjeling tajam ke arah Jr yang sedang tersenyum puas. Lelaki ni kalau ikutkan hati dah lama dia belasah saja tapi disebabkan sikapnya yang agak cool dan dingin dia terpaksa mendiamkan diri bukan apa cuma malas hendak melayan kerenah budak tak cukup umur macam Jr tu...

 

Setelah Jr memasuki bas, Krystal pun turut masuk... Ketika mahu membayar tambang pemandu bas itu berkata."Tak apa, dia sudah bayarkan." Krystal memandang ke arah Jr yang sedang laju menuju ke tempat duduk yang kosong. 

 

"Ah... Gamsahamnida..." ucap Krystal lalu menundukkan sedikit kepalanya, lalu dia memasukkan duitnya semula ke dalam beg duit peachnya. Dia menuju ke arah tempat duduk kosong di sebelah seorang lelaki yang duduk seorang diri. Krystal mencebik dan mencarut di dalam hati. "Dia duduk sebelah perempuan? dan aku dibiarkan duduk sebelah lelaki? apa kes dengan laki ni? gatal sangat ke sampai dalam bas pun sempat nak mengorat lagi?" bisik Krystal di dalam hatinya. 

 

Akhirnya Krystal duduk di sebelah lelaki itu tanpa segan silu kerana semua tempat sudah penuh dan hanya di sebelah tempat duduk lelaki itu saja yang kosong.

 

Dalam beberapa jam perjalanan hendak ke Seoul, akhirnya mereka sampai. Hampir satu jam juga mereka terkandas di dalam bas tersebut akibat bas itu melalui jalan yang jauh untuk mengambil dan menurunkan penumpang jika mereka menaiki kereta dalam masa setengah jam sudah sampai di bahagian bandar.

 

Masing-masing turun dari bas begitu juga Krystal dan Jr... Entahlah mengapa orang memandang mereka pelik. Adakah mereka terlalu bergaya dengan style yang mereka gayakan atau pasangan itu telah di perasan oleh segelintir orang awam? Jr dengan selambanya memaut tangan Krystal yang berada di belakangnya...

 

"Awak buat apa ni?" tanya Krystal yang terkejut akibat tangannya direntap dengan begitu kuat.

 

"Ramai orang tengah tengok kita ni, jangan nak buat hal pula. Senyum..." kata Jr dalam keadaan berbisik. Krystal pun memandang ke kiri dan ke kanan tanpa sebarang reaksi di mukannya. 

 

"Saya salah atau awak buta?" tanya Krystal dengan selamba...

 

"Buta apa kes pula? Hello, mata saya ni setiap minggu check doktor tau. Cakap main ikut dan je." marah Jr apabila gadis itu mengatakan dia buta, tidak berasap satu badan? mata sikit punya main elok dia boleh cakap buta... Sabar jela...

 

"Kalau tak buta, kenapa awak cakap dia orang semua tengok kita?" tanya Krystal sengaja mahu menguji lagi lava yang sudah meledak di dalam diri Jr.

 

"Sebab dia orang semua pandang kita, awak tak nampak ke? ke awak yang buta ha?" marah Jr mahu menengaskan pendiriannya.

 

"Ah..." Krystal mengangguk perlahan. "Abis kenapa mereka tak bergerak?" tanya Krystal mahu menguji lagi kesabaran Jr itu.

 

"Sebab dia orang nak tengok kita." jawab Jr dengan bangganya sedangkan dia tidak tahu apa yang dia tengok itu hanya sesuatu benda yang tidak ada nyawa di dalamnya.

 

"Haha bagus... Patung dikatakan manusia. Gila ke apa?" tanya Krystal lalu menepis tangan Jr dengan kasar sebelum berdengus geram dia sempat lagi menjeling ke arah Jr lalu meninggalkan jejaka itu di luar stesen bas keseorangan.

 

"Eh? patung?" Jr membuka cermin matanya apabila dia melihat ke kiri dan kanannya terdapat beberapa patung yang tertulis selamat datang ke stesen bas tersebut. Buat promo apa entah stesen bas itu. Jr mengelengkan kepalanya kerana malu. Yela, patung disangka manusia tidak semena-menannya di cop gila... "Aih malu pula aku rasa." ucap Jr lalu menyarungkan semula cermin matanya ke mata. Seraya melangkah laju mahu mengejar gadis yang mengatakan dirinya gila sebentar tadi.

 

 

Sementara itu, 

 

Baekhyun berjalan perlahan ke pintu yang bernombor 14. Dia yakin, pasti itu rumahnya si gadis berhijab itu. Sudah berapa tingkat dia salah masuk? macam-macam jadi... Semuanya dalam masa satu hari, Baekhyun mengetuk pintu sebelum menekankan loceng...

 

Selang beberapa minit seorang gadis dalam keadaan mamai membuka pintu sambil menutup mulutnya yang sedang menguap. "Ya cari siapa?" tanya gadis itu tanpa melihat ke arah Baekhyun. Wajah Baekhyun sudah merona merah akibat menahan marah. Kalau ikutkan hati dia nak saja campak gadis itu dari tingkat 4 tersebut. Geramnya bukan main kepalang, jika satu hari gadis itu tidak menyusahkan dia memang tak sah...

 

Baekhyun hanya mendiamkan dirinya, dia hanya memerhati gadis itu yang sedang menguap beberapa kali...

 

 

Lisa POV...

 

Loceng berbunyi dengan nyaring diiringi dengan beberapa ketukan pintu. Lisa yang sedang nyenyak tidur, terjaga lalu mengapai tudung sarungnya. Disebabkan mengantuk yang teramat tudung yang dipakainya jadi herot ke kiri. Bucu yang sepatutnya berada di kepala telah berada di hujung sebelah kanan kepalanya...

 

"Kacau betul orang nak tidur..." letus Lisa sendirian kerana geram tidurnya diganggu oleh manusia yang tidak dijemput itu.

 

Perlahan-lahan dia melangkah ke arah pintu utama dan membuka pintu tersebut. "Ya, nak apa?" tanya Lisa sambil menguap beberapa kali kerana mengantuk.

 

Tiada jawapan dari si tetamu. "Aih... awak nak apa ni? saya nak tidurlah mengantuk..." tanya Lisa tanpa membuka matanya. Kepalanya di sandarkan ke arah pintu yang sedang dipegangnya...

 

End Pov 

 

 

Baekhyun hanya memerhati lagat Lisa yang berada di dalam rumah. Jarak diantara mereka dipisahkan dengan sebuah pintu gril yang terkunci dari dalam. Sekali sekala Baekhyun meletuskan ketawanya yang agak lama dipendam. Mana tidaknya melihatkan tudung Lisa yang herot seperti budak umur 7 tahun yang seperti tidak reti pakai tudung itu, amat memalukan bagi seorang gadis yang seusia Lisa. Tapi apakan daya, Lisa terlalu mengantuk sehingga perkara remeh itu langsung dia tidak hiraukannya. 

 

Setiap kali mereka bertemu pasti ada yang berlainan gaya. Semalam date pertama mereka bertukar menjadi seorang peminta sedekah dan seorang lagi badut sarkas... Hari ini seorang mahu pergi jongging di taman, seorang lagi mahu menjadi budak kecil yang merengek meminta ais krim tapi tak dapat di taman. 

 

Memang sepadan tapi tidak secocok kerana mereka bukan mahram. Batasan pergaulan mereka perlu di jaga. Baekhyun tahu serba sedikit agama yang dianuti oleh Lisa iaitu agama islam. Mereka tidak boleh berpegangan tangan sesuka hati kerana mereka bukan pasangan yang sah. Jika mereka berpengangan tangan secara sengaja bermakna gadis berhijab di hadapannya ini tidak akan dianggap suci lagi kerana tangannya sudah dinodai oleh tangan seorang lelaki yang bukan mahramnya.

 

 

FlashBack...

 

Baekhyun mengetahui hal itu semalam ketika jam tepat 3 pagi. Tiba-tiba saja matanya terjaga dan tekaknya terasa haus. Perlahan-lahan dia menuju ke bawah untuk pergi ke ruang dapur. Ketika sampai dia membuka lampu dan terkejut melihat Chen dan D.o sedang bersembang di dalam keadaan yang gelap.

 

"Apa kau berdua buat tengah pagi buta ni?" tanya Baekhyun yang agak terkejut melihat dua orang makhluk itu berada di ruang dapur sambil bersembang tanpa sebarang cahaya lampu.

 

"Kau ni, potong betul. Aku baru nak cerita seram-seram dekat D.o ni." kata Chen geram akan tetapi nadanya lebih kepada gurauan...

 

"Hm... Macam-macamlah..." letus Baekhyun lalu menuju ke pintu peti sejuk. Pintu yang besar itu di bukanya lalu membawa keluar sebuah botol biru yang di mana air mineral adalah isi botol air tersebut. Peti sejuk dikatup, Baekhyun melangkah ke meja dan duduk di antara dua orang kawannya itu.

 

"Kau kenapa? tak boleh tidur?" tanya D.o pula sambil menghirup air milo panasnya...

 

"Haus, tu je." balas Baekhyun lalu menenguk lagi air mineralnya...

 

"Eh... Macam mana dengan date kau? berjalan lancar?" tetiba Chen bertanyakan soalan membuatkan D.o dan Chen sendiri memandang tepat ke arah Baekhyun yang matanya sedang melilau memerhati kedua-dua rakannya itu.

 

"Bolehlah..." jawab Baekhyun perlahan sebenarnya malas hendak memberitahu perkara sebenar kepada mereka.

 

"Ceritalah..." paksa D.o pula...

 

"Okay aku cerita tapi kau berdua jangan nak ketawakan aku okay?" tanya Baekhyun sambil menujukkan jari telujuk ke arah Chen dan D.o mahu memastikan mereka tidak ketawakannya apabila dia membuka cerita tentang hari pertama date fakenya itu.

 

"Okay..." D.o dan Chen bercakap serentak...

 

"Okay macam ni..." baru saja mahu membuka mulut, tiba-tiba Suho muncul membuatkan ayat B

Please Subscribe to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
7818ee975d5872eb5749
Dalam satu hari update 2 chapter sekali gus... Haha xD

Comments

You must be logged in to comment
kingbeta
#1
lets join akdong malay igrp ー( ´ ▽ ` )ノ
link : goo.gl/FetpC9
thankyou for taking your time to read this advertise.
cassey98
#2
Chapter 60: Uwaaa!! Saya suka dgn ending cita ni.. memuaskan!! :)
bae_anna
#3
Chapter 61: TERBAEKLA,AUTHORNIM~
bae_anna
#4
Chapter 38: jujur sye ktekan~ALHAMDULILLAH..INILAH CERITA YANG DINANTI-NANTIKAN
MOGA ISLAM TIDAK DIPANDANG SERONG..
AMINN^_^
Overdose_Kpopers
#5
Chapter 15: Author!! Sila baca apa saya nk ckp ni :3. Kalau saya jadi Lisa. Saya akan bagitau kat dorg yg saya tersilap masuk rumah. Kenapa Lisa x nk bagitau perkara sebenar,author?? Kenapa pakse diri jadi maid kt rumah exo??
xoluxion_ #6
Chapter 60: cayalahh best gilee fanfic ni :)
lisadoojoon #7
Chapter 60: YEAYYYYYY!!!!! memang berharap ada sequel pun sebenarnya..sbb berharap lisa dengan baek..baek bias saya dan nama saya lisa..so..hahahaha
nana_36
#8
Chapter 60: Wahh!!! Ade sequel larhh!!! Cepat tau buat sequel pasal baekhyun dan lisa >_< hope diorang bersama sebab saya expert diorang walaupun baekhyun bias saya forever ^_^ okey tu jer.. harap harap sequel nih best :D