Part 16

Cinta Di Hari Raya...
Please Subscribe to read the full chapter

Chen menghampiri meja yang dipenuhi dengan bahan-bahan memasak. " Awak masak apa?" tanya Chen lagi kepada Lisa apabila soalan pertamanya tadi tidak dijawab oleh gadis itu. Chen cuba untuk membantu Lisa ketika itu tangannya dengan pantas mengapai pisau yang ada di atas papan pemotong sayur itu. Sayur-sayur yang berbaki diambil oleh Chen lalu ingin memotongnya. 

 

"Jangan.." tegah Lisa apabila melihatkan Chen ingin membantunya.


"Biarlah saya bantu awak." degil Chen...


"Tak boleh nanti masakan saya tak se..." Lisa cuba menghampiri Chen dan tiba-tiba... "Arhhhhhh..." satu jeritan kedengaran sehingga ke ruang tamu. Ahli exo agak terkejut mendengarkan jeritan itu mereka meluru ke arah dapur. Sampai sahaja di dapur Jr mecari-cari di manakan Lisa dan Chen.. Apabila mereka semua merapati meja mereka sangat terkejut dengan apa yang mereka sedang lihat. 

 

"Hyung..." suara Sehun bergetar memanggil Chen.....


Lisa menoleh ke arah mereka dengan wajah yang begitu terkejut. 


"Omo! tak mungkin..." Luhan menekup mulutnya kerana sudah memikirkan yang bukan-bukan apabila melihat keadaan Lisa dan Chen ketika itu. 


"Chen.. Are you serious? this is your plan? i don't think so." sampuk Kris seolah-olah tidak percaya yang dia sedang lihat itu adalah plan yang dirancang oleh Chen sendiri....

 

"Ani..." Chen membantah keras dengan apa yang Kris kata itu. 


"Jinjja?" Kris menyilangkan tangannya seperti tidak berpuas hati terhadap Chen...


"Gwenchana?" tanya Tao pula apabila melihat darah mengalir dari tangan Chen... 


"Ahh...!" Chen masih tidak berganjak dari pembaringannya dengan Lisa di atas lantai... Lisa masih kaku terkejut apabila nasib begitu malang menimpanya...


"Wait wait... Bau apa ni?" tanya Kai pula yang terhidu sesuatu...


"Ha,alah bau apa ni?" tanya Lay yang turut terbau malah dia alah kepada bau masakan terus dia menutup hidungnya dengan tangan...

 

Lisa membuntangkan matanya apabila dia juga turut terhidu bau tersebut... Lisa dengan pantasnya menolak Chen ketepi lalu bingkas bangun dari pembaringan dia berlari ke arah api yang sedang terpasang di atas dapur. Dilihatnya masakannya itu sudah pun hangus.... Lisa menutup api lalu memalingkan wajahnya ke arah Exo. 

 

"Mianata..." ucap Lisa kata maaf kepada mereka semua kerana tidak dapat menyiapkan makan tengah hari mereka pada hari itu sambil melepaskan keluhan penatnya. Jika dia tidak waras ketika itu sudah pasti dia melayangkan kuali tersebut ke arah Chen. Syukurlah dia masih mempunyai akal fikiran yang waras jadi Chen masih terselamat untuk kali ini. 

 

"Tak apalah Lisa.. Bukan rezeki kami nak makan masakan awak hari ni. Sudahlah nanti kami makan diluar."  kata Suho seperti memahami keadaan Lisa yang sememangnya sudah letih ingin menghadap nasib malang untuk hari itu.

 

Chen dibawa ke ruang tamu untuk merawat lukanya di tangannya itu.

 

"Ce cita macam mana boleh terjadinya drama romantik bertambah kek manis dekat dapur tu?" tanya Xiumin yang dari tadi ingin tahu apa yang sudah terjadi di ruang dapur itu ketika Chen ke bahagian dapur.

 

Lisa hanya mendiamkan diri di sebuah sofa kecil yang hanya muat untuk dirinya sahaja. Matanya sudah mula berair akibat terlalu letih dan mengantuk. Ditambahnya pula puasa yang terpaksa dilaksanakan bagi melaksanakan perintah Yang Maha Esa. Hampir tersenguk-senguk Lisa dibuatnya ketika berada di atas sofa itu diulitnya pula dengan kusyen sofa yang lembut makin bertambah keinginan Lisa untuk melenakan dirinya di situ.

 

"Sebenarnya macam ni, Ha... aku cuma nak bantu Lisa potong sayur tu sampai habis..." terang Chen kini semua mata tertumpu kepadanya kecuali Lisa yang kepalanya sudah mula terjatuh sedikit demi sedikit ke bawah apabila terasa sakit di tengkuk dia angkatkan semula kepalanya. Cerita yang Chen terangkan seolah-olah membuaikan lagi Lisa ke alam mimpi. 

"Lepas tu?" tanya Kai pula meminta Chen menyambungkan ceritanya...


"Lepas tu.. Lisa cuba halang aku buat kerja tu... Dia nak hampiri meja tapi masa selangkah je dia nak dekat dengan aku tiba-tiba dia nak terjatuh dan tertarik baju aku." sambung Chen yang hanya kusyuk memberikan keterangan itu manakala Lisa sudah tertidur di atas sofa....

 

"Sebab tu dia menjerit?" tanya Kris pula...


"Tak bukan sebab jatuh tu... Masa tu dia tarik baju aku tu.. Pisau yang aku pegang terlepas dari gengaman tangan aku lepas tu pisau tu terjatuh dan hampir-hampir terkena wajah Lisa. Aku cuba nak sambut pisau tu tapi tak dapat yang berjaya aku buat hanya tepis ketepi masa tulah tangan aku terkena pisau tu dan dapatlah luka ni... Badan aku tak seimbang so dengan aku-aku sekali jatuh terjelopok tapi bukan atas lantai , errr..... atas Lisa..." Chen jawab dengan jujur. Mukanya mula merona merah kerana malu teringatkan kejadian itu. 

 

"Ohh!! masa jatuh tu tak ada apa-apa berlaku ke?" usik Sehun dengan nakal.. Mukanya mula berubah nakal melihat ke arah Chen.


"Tak sempat baru je nak buat adengan lebih romantik. Dah korang semua datang terus gagal plan aku." jawab Chen membalas usikan Sehun itu walaupun mereka semua tahu Chen hanya cakap kosong mana taknya dia juga hampir-hampir nak pengsan apabila berlakunya kejadian tu. Matanya dan mata Lisa berpandangan terkejut malah bukan itu saja masing-masing

Please Subscribe to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
7818ee975d5872eb5749
Dalam satu hari update 2 chapter sekali gus... Haha xD

Comments

You must be logged in to comment
kingbeta
#1
lets join akdong malay igrp ー( ´ ▽ ` )ノ
link : goo.gl/FetpC9
thankyou for taking your time to read this advertise.
cassey98
#2
Chapter 60: Uwaaa!! Saya suka dgn ending cita ni.. memuaskan!! :)
bae_anna
#3
Chapter 61: TERBAEKLA,AUTHORNIM~
bae_anna
#4
Chapter 38: jujur sye ktekan~ALHAMDULILLAH..INILAH CERITA YANG DINANTI-NANTIKAN
MOGA ISLAM TIDAK DIPANDANG SERONG..
AMINN^_^
Overdose_Kpopers
#5
Chapter 15: Author!! Sila baca apa saya nk ckp ni :3. Kalau saya jadi Lisa. Saya akan bagitau kat dorg yg saya tersilap masuk rumah. Kenapa Lisa x nk bagitau perkara sebenar,author?? Kenapa pakse diri jadi maid kt rumah exo??
xoluxion_ #6
Chapter 60: cayalahh best gilee fanfic ni :)
lisadoojoon #7
Chapter 60: YEAYYYYYY!!!!! memang berharap ada sequel pun sebenarnya..sbb berharap lisa dengan baek..baek bias saya dan nama saya lisa..so..hahahaha
nana_36
#8
Chapter 60: Wahh!!! Ade sequel larhh!!! Cepat tau buat sequel pasal baekhyun dan lisa >_< hope diorang bersama sebab saya expert diorang walaupun baekhyun bias saya forever ^_^ okey tu jer.. harap harap sequel nih best :D