- syayu7

Cherie Malay Fanfic Review Shop - [HIATUS]
Please Subscribe to read the full chapter

 

[CONTENTID2] APRIL 20 [/CONTENTID2]

[CONTENTID1]

Tajuk: April 20

Penulis: syayu7

Watak-watak utama: Zaril (Luhan) dan Suraya (OC).

Genre: Islamik, romantik, alam perkahwinan.

Sinopsis: perkahwinan yang telah berusia 3tahun setengah itu amat disayangi serta disyukurinya.Walaupun perkahwinan mereka pada usia muda,20 tahun,mereka mampu menjalani hidup mereka seperti pasangan lain.Namun,hidup ini tidak seperti yang kita rancang,rupanya tanpa diketahui Suraya,suaminya menghidapi penyakit barah otak.Apakah ini semua bakal terbongkar? "Sesungguhnya Allah ialah sebaik-baik perancang."

Pengulas: RoyalMilady

 

 

Tajuk

Bagi saya, April 20 ini macam tajuk yang unik. Ianya akan menimbulkan rasa ingin tahu kepada pembaca dan membuatkan mereka rasa ingin menyingkap makna di sebalik tajuk ini. Selepas membaca ketujuh-tujuh bab yang awak pos, saya masih mencari apa makna April 20. Mungkinkah ianya tarikh kepada sesuatu hari yang penting? Ataupun sebaliknya. Apapun, awak harus update lebih banyak chapter lagi untuk pembaca merungkaikan tajuk itu. 


 

Visual (Grafik/Poster)

Poster utama untuk April 20 memang nampak agak simple dan plain. Tapi GIF itu berjaya menarik tumpuan saya. Tetapi saya tak faham, mengapa cuma gambar Luhan ataupun Zaril sahaja yang diselitkan di situ? 

Dan oh ya, warna yang diketengahkan juga tidak kurang hebatnya. Putih, hitam dan merah? Ia juga dapat mewujudkan mood ‘angst’. Saya tak pasti sama ada fanfiction awak ini ialah angst ataupun tidak. Tapi dari apa yang say baca, ianya kelihatan seperti angst. Maafkan saya kalau saya tersilap. 

Bunga ros itu juga melambangkan yang cerita ini bergenre romantik. 


 

Pengenalan cerita/foreword.

Saya terpaksa baca foreword awak yang panjang dengan click-click apa yang patut. Hehe. Awak boleh buat foreword yang mempunyai perenggan. Dan juga awak boleh sahaja meletakkan quote-quote untuk menarik perhatian pembaca. 

Kesalahan : 

3tahun – 3 tahun 


 

Plot, watak dan perwatakan. 

Dalam banyak-banyak fanfic bergenre islamik yang saya baca sepanjang masa ini, mungkin boleh dikatakan awak seorang sahaja yang membuatkan si suami tidak mendera fizikal ataupun mental si isteri. Dan ya, itu saya tabik! 

Mungkin jika awak mempertingkatkan gaya penulisan awak, banyak orang akan membaca fanfiction awak. Dari apa yang saya baca, saya masih belum dapat menghayati tentang karakter Suraya dan Zaril. Bagi Danial pula, saya yakin yang dia seorang yang baik tetapi dia masih mahukan Suraya? Saya faham begitu..


 

Tatabahasa dan gaya penulisan:

Okey, ini mungkin boleh jadi highlight kepada review saya untuk awak. Hehe, jangan terasa, ya? 

Baiklah, semasa saya baru sahaja membaca chapter 1 ataupun bab satu, saya dapat lihat banyak kesalahan tatabahasa sejujurnya. Saya rasa, awak boleh panjangkan lagi ayat dan awak boleh menghuraikan lagi apa yang awak cuba sampaikan. 

Saya lebih sukakan fanfiction yang lebih ke arah gaya penulisan novel. Tetapi ada juga pembaca yang lebih sukakan ayat yang pendek. Tapi bukan saya. Saya galakkan awak untuk jarakkan titik noktah dengan permulaaan ayat, sebab ianya mungkin akan menyerabutkan dan nampak tidak kemas. 

Sepanjang saya baca, saya juga dapat mengesan awak ada menggunakan kata singkatan seperti : 

x- Tak 

rintik2 – rintik-rintik 


KESALAHAN EJAAN ATAUPUN STRUKTUR AYAT

BAB 1 


AYAT ASAL 
Please Subscribe to read the full chapter

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
Shimmieh
#1
Chapter 43: Cik Min!! I is dah kembali untuk pickup!

My goshh, saya sebenarnya dari dulu bermasalah nak cari tajuk. :c Tapi sekarang ni kalau nak tukar rasa sayang pulak sebab dh terbiasa. tapi untuk masa hadapan, saya akan kerahkan lagi otak untuk fikirkan tajuk yang meletop kebabom!

Ya Allah saya pun terasa awkwardnya Cik Min sebab kita dah terbiasa merapu. Sekarang ni baca ayat formal macam, okayy okayyyy! XD

Dan Thanksss cik min saya memang dah ulang baca tapi ada jugak typo terlepas. dah post baru perasan ada jugak typo T^T last2 tunggu lah review habis nanti buat pembetulan sekali harung ja. Thankss saya akan gunakan ayat cadangan Cik Min! memang pelik pun bila baca balik hahahaha!

Aigoo, terima kasihh Cik Min! Saya nak try buat visual poster pulak (yang mungkin akan end up jadi typo based lagi) dan yesss cik Min memang tolong buatkan layout description!

Saya akan usahakan lagi untuk baiki cerita ni. Fighting!!
Seasony
#2
Hai cik Min <33 saya nak tanya, kalau nak review kena minimun berapa chapter? kalau story yang ongoing boleh ke?
Shimmieh
#3
Oh Cik Min~~
Request form sudah isi~
Mekasihh Cik MIn!
Muah muah!
fiqahhh
#4
Chapter 42: Saya dah request. Terima kasih :)
bigbangtanboys
#5
Chapter 43: Wah!Tahniah kak.Baru sye nak tanya akk pasal pertunangan akk.Hehehe.Sbb bru teringat yg akk min ade ckp pasal pertunangan akk tu tp sye tak ingat bila.Huhuhu.
Akk comel laa :) .Ni bru first time sye tgk muka akk.
fanfans #6
Chapter 40: My fav oneshot. Tk pernah bosan dan takkan bosan. Slalu datang aff blik bila boring sbb story ni takkan membosankan even story ni dah published sjak tahun lepas. DreamingYou jjang!
aquariusxpisces
#7
Chapter 43: Wah tahniah~ Salam aidilfitri!
starlightkim_
#8
Chapter 43: Tahniah kak min!dah jadi tunangan orang^^.semoga kekal hingga ke jinjang pelamin.insha-allah.all the best for you^_^