Episod 6

Byun Baekhyun... is My Husband. [Malay fanfiction]

 

 

“What’s wrong with him?” Sehun bertanya.

“Let him be. Dia dah cakap yang dia tak suka Jaekyung, kan? Biarlah dia sendirian. So, Jae, let’s talk together” Kris memandang Jaekyung.

“Wait!!” Luhan melangkah menghampiri Jaekyung dan berada di belakang yeoja tersebut. Luhan menyelak rambut Jaekyung yang menutup wajahnya ke belakang dan mengikatnya dengan getah. Ahli EXO lain terkedu dengan kecantikan Jaekyung.

“Aish… Nampak sangat yang Baekhyun tak pernah nampak muka Jae. Kalau tidak, mesti dia pun menaruh harapan pada Jae.” Suho menggeleng-gelengkan kepalanya. Muka Jaekyung merah padam. Xiumin pula menghampiri Jaekyung dan menarik tangan Jaekyung menuju ke bangku yang berada di atas bumbung tersebut. Setelah Jaekyung berasa selesa, mereka mula berborak bersama. Jaekyung ketawa terhadap kerenah EXO. ‘Mungkin, mereka ni bukanlah pembuli bersiri. Hope our friendship will last long.’ Tanpa EXO sedari, Jaekyung tersenyum sendirian sambil memerhatikan mereka semua.

* * *

Sementara itu, Baekhyun berada di cafeteria, sendiri, tanpa EXO. Dia terpaksa memekakkan telinganya dengan kata-kata pelajar yang berada di cafeteria.

“Mana EXO Oppadeul yang lain?”

“Kenapa Baekhyun Oppa duduk sorang-sorang?”

“Diaorang bergaduh ke?”

“Kesian Baekhyun Oppa!”

“Baru saya sedar! Mana The Loner tu?”

Baekhyun mengeluh kecil dan bangun untuk mengelakkan dirinya daripada mendengar lebih lanjut tentang dirinya. ‘Tch… EXO… Kenapa diaorang lebih tumpukan perhatian pada Jaekyung? Kenapa tidak saya? Mereka buat yang saya ni tak wujud kat atas tadi. Sanggup mereka berbuat begini? Disebabkan yeoja, rakan dilupakan. Hmph…’ Baekhyun berdengus di sepanjang perjalanannya ke loker bagi mendapatkan buku untuk kelas yang seterusnya.

* * *

Kini tiba masa untuk pulang ke rumah. Baekhyun hanya berdiam diri dan menumpukan perhatian yang sepenuhnya terhadap pelajaran sepanjang sesi pembelajaran. Jaekyung mengemas mejanya.

“Jae Noona! Nak keluar dengan kami tak?” tanya Kai selepas semua pelajar dari dalam kelas telah keluar meninggalkan EXO dan Jaekyung di dalam kelas.

“Eoh?” Jaekyung teringat yang dia akan pindah masuk ke rumah yang dikongsinya dengan Baekhyun selepas pulang. “A-anni… Mianhe.” Jawab Jaekyung, sedikit gagap apabila melihat pandangan mata Baekhyun yang menyeramkan.

“Gurae? Ok then! See you tomorrow! Annyeong!!” Kata Suho, menjerit kecil ketika Jaekyung bergegas keluar kelas. Mata Baekhyun masih memerhatikan langkah Jaekyung sehingga hilang dari pandangannya.

“Apa istimewanya si Loner tu?” bisik Baekhyun di telinga Luhan.

“She’s beautiful, kind, smart, sweet, and so on~” jawab Luhan.

“Tch… Whatever. I have to go home. Bye.” Baekhyun keluar tanpa menghiraukan pandangan pelik dari ahli kumpulannya.

“Yettera! Awak semua perasan sesuatu tak?” tanya Xiumin.

“Eoh! Sekarang, Baekhyun selalu sibuk. Dia ada masalah ke? Mood dia pun selalu berubah-ubah.” jawab Chanyeol. Yang lain juga mengangguk-angguk tanda setuju.

* * *

Setelah Jaekyung siap mengemas baju-bajunya, Eomma memanggilnya dari tingkat bawah.

“Jae-ah!!! Palli nawa! Baekhyun dah sampai!” Jaekyung terkejut. ‘Mwoh!!! Eomma tak beritahu pun yang Baekhyun akan jemput ambil. Aish!! Jinjja! Neomu dapdaphae!’ fikir Jaekyung sebelum menuruni anak tangga bersama-sama dengan beg bajunya. Rambutnya tetap menyembunyikan wajah.

“Eomma, kenapa tak beritahu yang Baekhyun jemput Jae dari rumah?” bisik Jaekyung pada Eomma selepas tiba di tingkat bawah.

“Eoh? Eomma fikir yang Jae dah tahu? It’s okay~ Just go with him, eoh?”

“Aish… Jae boleh pergi sendiri by the way.” Jaekyung masih membantah kata-kata Eomma.

* * *

“Errm… Alamatnya dah betul but… betul ke?” Baekhyun masih berada di luar sambil memegang telefon bimbitnya yang terdapat alamat rumah Jaekyung melalui mesej ringkas dari Eommanya. “Wait… siapa Appa dia? Seo… Seo Jisung?? Siapa mereka semua ni? Hmph… Mereka ingat kekayaan mereka dapat menjadikan hidup mereka bahagia? Tunggulah Loner, saya akan buat hidup awak merana. Tch…” Baekhyun melangkah masuk ke dalam pagar besar selepas di buka secara auto. Mata Baekhyun meliar, memerhatikan kawasan rumah keluarga Seo. Selepas Baekhyun tiba di hadapan pintu rumah, Baekhyun di sambut mesra oleh Eomma Jaekyung.

“Annyeonghaseyo, Puan Seo.” Baekhyun menunduk hormat sambil tersenyum.

“Nae. Just call me Eomma. Aigoo… Kacak betul bakal menantu Eomma. Jae-ah! Palli-palli!” Eomma memanggil Jaekyung yang berada di dapur untuk meminum air. Jaekyung keluar dari dapur dan terkedu. Jaekyung melihat Baekhyun yang berada di muka pintu. BerT-shirt hitam, berkemeja hitam.

‘Handsome…’ fikir Jaekyung, masih berdiri tegak di tempat yang sama. Jaekyung menggeleng-gelengkan kepalanya, tidak mahu menghiraukan fikiran yang mengganggu.

“Jaekyung-sshi, kaja.” Baekhyun tersenyum pada Jaekyung. Muka Jaekyung merah, menahan jantung dari pada berdegup kencang walaupun Jaekyung tahu yang senyuman tersebut adalah palsu.

“E-eoh…” jawab Jaekyung gagap. “Eomma, Jaekyung pergi dulu.” Kata Jaekyung selepas memeluk Eommanya. Jaekyung mengangkat beg bajunya keluar dari rumah, berlalu pergi tanpa melihat wajah Baekhyun yang sedang menghulurkan tangannya untuk membantu Jaekyung, yang nyatanya hanya ingin berlakon. Eomma hanya melihat aksi anak tunggalnya.

“Baekhyun-ah, maafkan anak Eomma. Sejak satu kejadian yang terjadi dulu, perangainya seperti tu. Harap Baekhyun boleh mengubah anak Eomma. Eoh?” Baekhyun senyum.

“Hmm. Saya pergi dulu. Annyeonghigaseyo.” Baekhyun mengangguk dan menunduk lalu pergi menuju ke keretanya. Jaekyung hanya berdiri tegak di kawasan belakang keretanya. ‘Tch… Walau apapun, siapa kisah fasal perangai dia? Siapa kisah fasal kisah silam dia? Dan yang penting, siapa yang nak tahu semuanya fasal dia?’ fikir Baekhyun sambil memerhatikan Jaekyung.

Selepas mengangkut masuk beg baju Jaekyung ke dalam kereta,

Jaekyung menaiki kereta di bahagian belakang iaitu tempat duduk penumpang dan bukannya di sebelah pemandu. Baekhyun menaiki kereta dan mula memandu. Perjalanan ke rumah baru mereka hanya ditemani kesunyian. Rumah mereka berdua berdekatan dengan sekolah yang mereka hadiri. Setelah tiba, Jaekyung turun dari kereta, masih tidak mengeluarkan sebarang kata-kata, begitu juga Baekhyun. Mereka mengeluarkan beg mereka dari kereta dan melangkah ke rumah baru milik mereka berdua kini.

Langkah Jaekyung teragak-agak. Jaekyung terlalu takut untuk memasuki alam yang akan ditempuhinya tak lama lagi. Baekhyun mengeluarkan kunci rumah dan masuk ke dalam tanpa membantu Jaekyung. Baekhyun menuju ke tingkat atas dan terus masuk ke dalam salah sebuah bilik yang tidak berkunci. Jaekyung mengeluh sendirian dan mula mengangkat beg bajunya ke dalam. Jaekyung menaiki tangga ke tingkat atas dengan bersusah payah. Jaekyung berada di hadapan pintu bilik selain bilik milik Baekhyun. Jaekyung meletakkan begnya di bawah dan memulas pintu. Jaekyung mengeluh sekali lagi. Jaekyung memasukkan beg bajunya ke dalam bilik dan menuju ke tingkat bawah untuk menutup pintu utama lalu menguncinya. Sepanjang hari tersebut, rumah tersebut disambut oleh kesepian seperti tiada yang menghuni rumah tersebut kerana penghuninya mengunci diri mereka di dalam bilik.

* * *

Pada keesokan paginya, 4.00 pagi, Jaekyung bangun. Matanya bengkak akibat tidak dapat melelapkan matanya pada malam tadi. Jaekyung fikir yang dia perlu berbaik dengan Baekhyun agar kehidupannya menjadi lebih baik. Jaekyung menuruni anak tangga, mengintai dapur dari tangga. Gelap.

‘Pabo Jae-ah! Baekhyun takkan bangun lagi pada waktu macam ni. Tapi… mesti Baekhyun lapar sebab selepas tiba di rumah ni, dia langsung tak keluar dari bilik. Aish! Mana tahu? Awak pun tak keluar dari bilik, kan? Agaknya Baekhyun keluar senyap-senyap dan meninggalkan awak yang kelaparan dalam bilik? Aish… bersangka baik pada orang, Jae-ah!’ Jaekyung mengetuk kepalanya lembut di setengah jalan di atas tangga. Tak lama kemudian, Baekhyun keluar dari biliknya,bert-shirt putih dan berseluar pajama panjang, sambil menggosok-gosok matanya. Kecomelan terselah di wajahnya.

“Eomma… lapar…” Baekhyun berkata. Masih menggosok matanya, belum sedar dengan sepenuhnya lalu menuruni anak tangga.

“E-eoh?!” Jaekyung memusingkan badannya menghadap Baekhyun yang berada di belakangnya, terkejut dengan kemunculan Baekhyun yang tiba-tiba.

“Eomma… Baek lapar…” Baekhyun menyentuh bahu Jaekyung. Jaekyung melihat wajah Baekhyun dengan pelik.

“Eoh… nak makan apa?” Jaekyung tidak mahu Baekhyun sedar dari mamainya.

“Bubur…” Baekhyun sambung menggosok matanya.

“Eoh… Eomma masakkan. Baek tunggu dulu, eoh?” Baekhyun memuncungkan bibirnya dan mengangguk. ‘Comel…’ fikir Jaekyung. Jaekyung ketawa kecil sambil masuk ke dapur. Memandangkan bahan memasak sudah tersedia di dapur, Jaekyung mula memasak. Baekhyun duduk di meja makan, menunggu dengan penuh kesabaran. Walau apapun, dia masih tidak sedar dari tidurnya.

Selepas siap memasak, Jaekyung menghidangkannya di hadapan Baekhyun yang masih menutup matanya.

“Baek, Eomma dah masakkan. Baek makan dulu, nanti Baek sambung tidur.” Baekhyun mengangguk lalu mencapai sudunya dan mula makan tanpa menghiraukan Jaekyung yang hilang dari pandangannya, menuju ke biliknya semula. Jaekyung takut untuk berhadapan dengan Baekhyun selepas Baekhyun tersedar nanti.

Selepas Baekhyun siap makan, Baekhyun meninggalkan mangkuk yang digunakannya di dalam sinki dan masuk ke dalam biliknya semula untuk menyambung tidur sebelum ke sekolah tak lama lagi.

* * *

Jaekyung berada di dalam bilik, masih tidak dapat tidur. Wajah baekhyun yang comel sebentar tadi masih berlegar di dalam kepalanya. Betul ke yang Baekhyun tidak sedar dari tidurnya selepas makan tadi? Mungkin selepas makan, Baekhyun tersedar dan benci pada Jaekyung kerana tidak mengejutkannya dari tidur. Jaekyung tidak dapat memikir dengan tenang. Jaekyung melihat jam dindingnya, 5.30 pagi. Jaekyung mengeluh dan bersiap untuk ke sekolah.

6.00 pagi, Jaekyung keluar dari bilik dan menuju keluar rumah, tidak mahu terserempak dengan Baekhyun di pagi hari. Jaekyung bercadang untuk berjalan kaki memandangkan rumah tersebut berdekatan dengan sekolah dan taman yang selalu menjadi tempat untuknya berfikir.

* * *

Baekhyun bangun dari tidur. Dia mencapai telefon bimbitnya dan melihat jam, 5.50 pagi. Dia masuk ke dalam bilik mandi yang berada di dalam bilik tidurnya. Selepas menyegarkan dirinya, Baekhyun tersedar yang dia terasa kenyang. Sepertinya dia sudah makan. Bukan ke dirinya tidak keluar bilik sejak petang semalam? Bila masa pula dia menjamu selera? Selang beberapa saat berfkir, Baekhyun terdengar yang pintu utama dibuka dan di tutup semula. Dengan itu, Baekhyun tahu yang Jaekyung sudah meninggalkan rumah. Baekhyun tersenyum puas selepas terfikir yang dia tidak melayan bakal isterinya dengan baik.

Baekhyun bersiap dan menuruni anak tangga dan menuju ke dapur, ingin mendapatkan sesuatu untuk menghilangkan dahaganya. Dia berjalan melalui meja makan. Kerusi di meja tersebut sepertinya ada seseorang telah menariknya. Dia meletakkan beg sekolahnya di atas kerusi tersebut. Baekhyun tiba di hadapan peti sejuk dan melihat sinki.

‘Ada mangkuk? Jaekyung sempat makan ke?’ Semakin pelik Baekhyun memikirkannya. Dia mencapai susu di dalam peti sejuk dan meminumnya. Baekhyun mencapai beg sekolah di atas kerusi dan bersiap untuk keluar dari rumah tersebut. Baekhyun menaiki kereta yang dipandunya semalam dan bertolak ke sekolah. Dalam perjalanan, Baekhyun terlihat seorang yeoja sedang berjalan ke arah XOXO Art Highschool.

‘Tch… selama ni… dia berlakon sebagai pelajar normal rupanya…’ Baekhyun memandu dengan pantas, meninggalkan Jaekyung yang berjalan kaki ke sekolah.

 

-To be continued- 

 

~~\\(^_^)//~~

Annyeong!

Like always, so sorry for late and short chap... >.<

(Saya masih tidak lupakan tentang one-shot request tu! Nanti saya AKAN postkannya kalau dah siap tapi bukan sekarang...)

Thanks to you guys, viewers, subscribers (110+), readers, commenters and upvoters.

Don't forget to leave some comments before leave this story.

Selamat menyambut bulan Ramadhan dan selamat berpuasa untuk semua umat Islam~!

Saya akan update secepat yang boleh... (hope so).

(Kalau tak sanggup nak tunggu, dipersilakan untuk 'Unsubscribe') T^T

Annyeong... (Hope awak tak 'Unsubscribe'...)

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
IzyAngel98
new chap was updated guys! ^^

Comments

You must be logged in to comment
Nurarsyah #1
Why i can't subscribe to read full story? I try many time but i can't
izy_angelic
#2
Chapter 24: Owkeeyyyy... I'll try...
kingbeta
#3
lets join akdong malay igrp ー( ´ ▽ ` )ノ
link : goo.gl/FetpC9
thankyou for taking your time to read this advertise.
RaviWifeu
#4
WAH!!!! JINJJA!!!! this ff is amizing... it's very interesting ff... you know... baru habis bace hari nie... -.-" tak sia2 bace sampai habis... hehe... mule2 mcm, 'that Baekhyun... aish!!!' but the last part... 'aw~~~ so sawit~~~' XD btw, good job~~ keep up the good job... oh! and... good luck for the exam~~~

-RaviWifeu \\^_^//
kiroroMirae #5
Chapter 26: OH MY, salah timing ah Jaekyung. Aduh, salah timing pulak......
kiroroMirae #6
Chapter 25: Heiiii, kenapa ah Baekhyun tu baik sangat . Kenapa ah dia tak call member-member yg lain.tak patut betul ah
kiroroMirae #7
Chapter 24: Aaaaaaahhhhhhh, kesiannya Bekhyun. kesian gak kat Myungsoo cuz dia tak tahu apa2. but, lagi kesian kat Baekhyun.....

Harap the (minji) tu, pindah luar negara or mampos.
girly_
#8
Chapter 1: oh my..bce byk kali pon best... ini kali kedua sy bce tau!!! hehe