shpping time 2

we're just married!

Kai memandang Deana dengan pandangan tajam sambil mulutnya sibuk bercakap dengan nenek Deana. Deana hanya mampu tersenyum untuk meraih simpati dari Kai.

        “Oklah nek. Dalam setengah jam lagi kami balik ye?...anyeong!” talian dimatikan. Segera handphonenya disimpan didalam jaketnya sebelum troli ditolak kehadapan.

        “Sorrylah…actually I penatlah nak sapu 5 ekar tanah! Lainlah kalau you nak tolong…” rungut Deana sambil menarik muncung.

        “ Tu lain punya cerita! Sebab you kita datang sini pakai pyjama je! Nasib baik dalam kereta I ada topi ni, kalau tak memang sarapan pagi kita berlaukkan Kim Deana!” tempik Kai garang. Baginya, style harus diutamakan! Siapa tak kenal dengan Kim Jongin yang segak bergaya 24/7? Malah sebelum hendak masuk tidur pun sikat rambut dulu! Topi yang melindungi rambutnya diperkemaskan.

         “Alaa…biarlah. Kira oklah kita pakai jaket, boleh cover sikit pyjama ni…buat tak tahu je apa yang diorang nak kata…sebab kita kan sweet couple? Betul tak bang?” Tiba-tiba jari Deana dituju kearah lelaki yang ditugaskan untuk menjaga ayam.

         “Hah? Urr..ya,ya!sweet couple!” tergagap-gagap lelaki itu menjawab soalan Deana. Siapa tak terkejut tiba-tiba je disoal oleh orang yang tidak dikenali?

Deana tersenyum gembira mendengar jawapan dari lelaki itu, “See? Kan I dah kata…bagi ayam 2 kilo,bang!” pesan Deana dengan nada ceria.

         “Hoi! Nenek pesan 1 kilo je!! Suka hati je..”

Deana memandang Kai dengan pandangan tajam.

         “1 kilo lagi I nak buat Pai ayam dan pizza. Kenapa? Salah?”

Kai mengangguk kepalanya laju. “Ya,ya,ya..betul. Belilah apa yang you nak beli.”

 

Deana membaca papan tanda sayur itu, “Sawi, bukan!”  kaki nya melangkah kehadapan.

Sayur kedua, “Kubis, bukan!”

Sayur ketiga, “Ni I kenal, cili…Bukan!” Kaki Deana laju menukar arah kesebelah pula. Kai merengus kasar. Terus lengan Deana ditariknya ketepi.

       “Lambatlah kalau you nak baca satu-satu…takkan you tak kenal sayur?”

Deana tersengih sumbing sebelum menggelengkan kepalanya.

        “Kalau soal tepung, telur, chesse dan buah, itu I memang pakar! Kalau bab sayur, ikan dan barang-barang basah yang lain memang I tak reti nak beli. Sebab? I’m a pastry chef! I bukannya reti nak ma…urr..beli barang-barang macam ni!” jawab Deana sebelum kembali merenung papan tanda sayur. Kai menggeleng-gelengkan kepalanya tidak percaya.

        “apalah...nama je perempuan  tapi tak kenal sayur!” perli Kai tajam namun Deana tidak mengendahkannya.

        “Hah! Terung!” jerit Deana gembira apabila berjaya menjumpa 1 daripada 10 sayur yang dikehendaki oleh neneknya.

         Deana terdiam, ‘macam mana nak nilai terung yang berkualiti erk? Hentam aje! Nanti masuk perut jugak!!’  laju saja tangan Deana memilih terung yang kelihatan elok. Kai terus memilih timun dan bawang sementara Deana mengisi plastic dengan terung.

          “Lol?! You tak reti ke nak pilih timun? Cuba you bau timun yang you pegang ni? I tengok tak eloklah…” rungut Deana apabila terlihat Kai yang ralik memilih timun.

           “Bau? Sama je dengan timun yang lain…” rungut Kai lalu terus memasukkan timun itu kedalam plastic.

          “yah..yang ni tak eloklah! Buang yang tu!” jerit Deana lalu terus memasukkan tangannya kedalam plastic Kai.

          “Ishh..I tahulah apa yang I pilih..” rungut Kai lalu menarik plastiknya jauh dari Deana.

PRAPPP!!! Sekelip mata saja plastic itu terkoyak. Habis semua timun yang berada didalam plastic Kai jatuh bertaburan.

         “Mampus!! Cepat kutip!!” dengan segera Deana dan Kai mengutip timun yang jatuh lalu meletakkannya kembali diatas rak. Nasib baik pelanggan tidak ramai pada pagi itu! Kalau tak, memang kena tangkaplah!

Deana dan Kai segera melarikan diri dari rak sayur lalu terus menyorok dibahagian coklat. Seminit sudah berlalu tetapi kedua-duanya masih tidak berhenti tertawa. Deana memengang perutnya kuat akibat senak.

           “Hehe..Ok…serious sakit gila perut I!!” jerit Kai yang sudah terduduk diatas lantai.

 

Nenek memandang plastic putih yang berada diatas meja tidak percaya.

       “nenek pesan tak adalah banyak ni! Korang beli apa ni? Spaghetti ? siapa nak masak?” bebel nenek sambil sibuk membelek-belek isi kandungan plastic yang berlungguk itu. Meja masak nenek penuh diletakkan dengan plastic  yang baru dibeli oleh mereka berdua.

       “ala…sekarang ni nenek ambil je apa yang nenek nak masak..yang lain semua tu nenek simpan dulu…semua tu barang Nana actually. Nana nak masak sikit…”

       “Jangan nak merepek! Rumah nenek tak ada oven!” pintas nenek sebelum Deana sempat menghabiskan ayatnya.

       “Hah? Oven yang Nana bagi dulu nenek letak mana?” jerit Deana terkejut. Habis punah rancangannya hendak masak pai ayam!

 

Setelah Deana dan Kai menghabiskan cuti mereka selama seminggu di rumah nenek Deana, maka tibalah giliran mereka untuk tinggal di rumah keluarga Kai atas sebab-sebab yang tertentu. Ya, memang diakui, sebab-sebab itu amat masuk akal untuk Deana pada awalnya. Seminggu kemudian, mereka berdua berpindah ke rumah keluarga Deana pula. Begitulah rutin mingguan mereka berdua, berpindah! Kemas beg, letak dalam kereta, drive, letak dalam bilik, kemas baju. Hujung minggu, rutin itu berulang semula sehinggalah sebulan lebih!

         “awak tahu!! Dalam banyak-banyak hujung minggu, minggu inilah yang paling I happy nak kemas baju!!” jerit Deana teruja sambil memungah semua bajunya kedalam begnya.

         “Heh, you know, I pun rasa macam tu. Entah kenapa tangan ni laju je nak kemas baju I! Kenapa? Lepas ni I tak payah dah nak kemas macam ni!” tempik Kai riang pula.

          “amboi, mentang-mentang esok nak pindah ke rumah baru..,,bukan main seronok kamu berdua ye?” perli mama Kai tajam. Segera Deana dan kai terdiam. Sejak bila mama dengar semua tu?

           “ alolo….mama merajuk! Nanti kami balik juga ke sini…apa susah?” pujuk Deana sambil memeluk mama erat.

          “satu je yang mama pelik dengan korang…well, mama tahu perkahwinan kamu berdua pun atas permintaan mama dan omma, tapi kamu berdua tak nak pergi honeymoon ke?” soal mama lembut namun cukup berbisa untuk mereka berdua menjawab soalan itu.

           “ala..ma. anak mama tu minta nak pergi honeymoon di bulan! Gila ke?” usik Deana.  Tipu sunat! Sebenarnya mereka berdua mana pernah berbincang soal itu!

            “Yelah…Kai banyak dengar dari orang yang bulan tu sweet~ So, walau macam mana pun Kai tetap akan usaha untuk bawa Nana ke bulan!”

Mrs.Eunbi menggeleng-geleng kepalanya mendengar celoteh mengarut anaknya. Menantunya pun boleh tahan mengarut…Dalam hati, Mrs.Eunbi  sangat-sangat bersyukur anaknya mampu membahagiakan Deana walaupun perkahwinan mereka atas nama paksaan semata-mata.

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
syasyabilly
update di chap 22! continue read from it~

Comments

You must be logged in to comment
tyra-99
#1
Chapter 43: sweet sweet sweeet. suka suka sgt suka. best best best gilos. tahniah kai dan nana krna dpt baby yg comel. mesti comel macam kai. hahaha sequel klau boleh
nurulaqilah #2
Chapter 43: Chapter 43: yeahhhhhhhh... Happpy endingggg... Ff ni jjangggg...
b2utyxoxo #3
Chapter 43: best la ff ni...sequel please!!!
minion27
212 streak #4
Chapter 43: Yehet happily ever after ♥
b2utyxoxo #5
Chapter 31: bestnyer ff ni.. good job.. keep update...
JeonAra #6
Chapter 31: Update soon !!
thedreamer_ #7
Chapter 22: Waaaa sweetnyaaaaa update soon
JeonAra #8
Chapter 12: Update soon !! Im waiting!!
JeonAra #9
Chapter 11: Update soon!
thedreamer_ #10
Omg best best update lagi ,!!!