Aku,Dia dan Lumpur

Cik Tebusan & Encik Perompak
Please Subscribe to read the full chapter

 

 

H A N I  dan Haneul nampaknya sudah dapat membiasakan diri antara satu sama lain. Mana tidaknya,malam semalam kedua mereka tidur bersama dan itu membuatkan Yongguk cemburu..huh? Apa yang dicemburukannya? Hani yang sudah mula rapat dengan anak kesayangannya itu ataupun Haneul yang dapat tidur berpelukan dengan Hani?

 

Seperti biasa,Yongguk yang akan bangun terlebih dahulu daripada sesiapa. Memang sudah menjadi tabiatnya bangun di awal pagi. Rezeki tak masuk nanti kalau bangun lewat. Itu merupakan pegangan dia dan keluarganya. Sambil bangun, duduk bersila dan menguap dia membuang pandang ke arah isteri dan anaknya yang masih nyenyak tidur disebelah.(Haneul tidur diantara mama dan papanya) Wah wah wah.. Dua orang ni,sekali pandang macam ibu dan anak pun ada. Tapi memang ibu dan anak pun sekarang memandangkan dia isteri aku..secara automatiknya dia menjadi ibu anak aku..bisik lelaki itu dalam hati. Direnung saja gelagat keduanya yang masih tidur berpelukan itu.

 

"Eh, Haneul..dah bangun?"Tanya Yongguk bila terperasankan anak kecilnya itu sudahpun membuka mata memandang ke arahnya.

 

"Selamat pagi papa! Papa..mama mana?"Tanya Haneul sambil menggosok matanya.

 

Yongguk mengerutkan dahi. Aik..bangun saja dari tidur dia terus bertanyakan tentang Hani? Dia dah tak sayang aku ke?

 

"Yang dekat sebelah Haneul tu siapa?"

 

Terus saja Haneul berpaling ke sebelahnya. Timbul senyuman dibibir bila melihat mamanya yang masih lagi tidur. Kemudian dia mendekati papanya lalu dipeluk dan dicium pipi papanya itu. Memang sudah menjadi kebiasaan anak kecil itu berbuat demikian di pagi hari.

 

"Kenapa mama tak bangun lagi papa? Papa tak kejutkan mama ke? Haneul nak main dengan mama..."

 

"Nanti papa kejutkan mama. Tapi Haneul kena pergi mandi dulu tau,barulah boleh main dengan mama. Mama tak suka bermain dengan orang yang tak mandi ni."jawab Yongguk selamba sambil mengusap rambut anaknya yang duduk di pehanya.

 

Haneul sudah membeliakkan mata. "Betul ke papa? Kalau macam tu Haneul pergi mandi dululah!"balas anak kecil itu sambil berlari keluar dari bilik papanya untuk ke bilik air di biliknya. Tersengih saja si ayah melihat kelakuan anaknya. Agaknya Haneul memang sudah sukakan mama barunya itu. Biasanya anak kesayangannya itu liat mahu mandi di awal pagi tetapi bila dia tahu saja Hani tidak suka bermain dengan orang tak mandi terus saja dia dengan rela hatinya pergi mandi.

 

Hmm..kalau dibiarkan ni tak mustahil Hani yang duduk di tempat pertama dalam hati Haneul! Tapi..biarkan sajalah. Bagus juga Haneul sukakan dia, tak payahlah aku susah-susah upah babysitter..fikir Yongguk sambil tersengih-sengih nakal. Wajah mulus sang isteri disebelah direnung lama. Bila dia ni nak bangun..?

 

Dan tanpa lelaki itu sedari renungannya itu menyebabkan isterinya terjaga dari tidur.

 

Seriously? Satu renungan boleh menyebabkan individu yang direnung itu terjaga dari tidur? Tajam sangatkah renungan lelaki itu?

 

"Boo!"

 

"Oh mak kau mak aku vogue!"

 

"Oh! Ahli kelab melatah rupanya!" Spontan lelaki itu ketawa terbahak-bahak. Kelakarnya,boleh pulak laki bini sama-sama melatah?

 

"Yahhh, takde kerja ke pagi-pagi kejutkan orang macam tu?"Marah Hani sambil mengurut dada. Siapa tak terkejut bila diboo depan muka?

 

"Memang takde kerja,nama pun sedang bercuti kan?"

 

Hani tidak membalas. Spontan dia duduk bersila diatas katil dan menguap perlahan.

 

"Haneul mana?"

 

Ni sorang lagi...bangun tidur je terus tanya pasal anak. Tadi si anak tanya soalan sama,ni si mama pulak. Macam dah berjanji-janji je dua orang ni nak tanya soalan macam tu kat aku,bebel sang suami dalam hati sambil mencebik bibir.

 

"Dia pergi mandilah.. Katanya nak main dengan mamanya lepas ni."

 

"Dia mandi sendiri?"

 

"Yelah, dah papanya ni ajar dia mandi sendiri. Dah umur lima tahun dah budak tu,tak akanlah hubby yang nak kena mandikan..."

 

"Ishh,ada ke patut dibiarkan si Haneul tu mandi sendiri. Kalau dia terjatuh dalam bilik air macam mana? Haissh,risaulah pulak!"cepat-cepat gadis itu bangun dan keluar dari bilik tapi sempat lagi dihalang oleh Yongguk yang lebih pantas berdiri di depan pintu biliknya.

 

"Wifey nak ke mana?"

 

"Nak mandi dengan Haneul."balas Hani selamba.

 

Mandi dengan Haneul? Seriously?

 

Haneul ketika itu sedang mengambil tuala di rak bila tiba-tiba saja mama dan papanya muncul di bilik.

 

"Eh? Kenapa mama dengan papa datang sini? Haneul baru nak pergi mandi."petah anak kecil itu berucap dan kadangkala kepetahannya itu membuatkan Hani kagum.

 

"Mama... nak mandi dengan Haneul boleh?"

 

Yongguk disebelah sudah meraup muka,kurang percaya dengan apa yang didengarnya sekarang. Tapi lain pula keadaannya dengan Haneul. Matanya bersinar-sinar menandakan dia teruja!

 

"Boleh! Tapi..takkan mama saja yang mandi dengan Haneul?"

 

Kali ini Hani pula yang mengerutkan dahi. "Kenapa? Haneul nak papa join kita mandi juga ke?"

 

"Maaf sayang, papa nak mandi sendiri."

 

"Ala papa..tak bestlah kalau Haneul mandi dengan mama saja.. Papa joinlah kami,"Haneul buat muka comel,ala-ala Puss in Boots dalam filem Shrek di depan papanya. Cuba untuk membuatkan papanya akur dengan permintaannya.

 

Hani sudah menahan tawa melihat suaminya yang sedang sedaya upaya mengelak dari melakukan eye-contact dengan Haneul. Nampaknya si comel itu tahu bagaimana untuk menundukkan papanya. Kalau tidak tak akanlah Yongguk sedaya upaya mengelak dari memandang wajah anaknya itu?

 

"Why not you join us,hubby? For Haneul's sake." Tiba-tiba datang angin Hani mahu berspeaking. Haha.

 

"For Haneul's sake? Seriously? It's not like he will die if I don't join both of you."

 

"Yes but he's your son. You should make he happy by doing what he want you to do. And one more thing,is it hard for you to take a single shower with your own son?"

 

Tak.. Tak susah pun. Tapi yang membuatkan aku tak terima ajakan Haneul tu adalah kerana kau! Kalau aku setuju nak mandi sekali dengan kau berdua nanti aku pula yang tak dapat tahan diri..bisik lelaki itu dalam hati dengan kepala digeleng-geleng beberapa kali tanda binggung. Binggung sama ada mahu menyertai anak dan isterinya mandi atau tidak.

 

"Papa joinlah Haneul dengan mama mandi~~"Haneul masih lagi tidak berputus asa memujuk papanya itu menyertai mereka. Tidak cukup dengan buat-buat comel dia menarik-narik tangan papanya itu.

 

"Hmm..yelah,yelah.."

 

Apa lagi,cepat-cepat Haneul menarik tangan papa dan mamanya ke bilik air. Dia terleb

Please Subscribe to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
Eli_Shane
[Cik Tebusan & Encik Perompak] Akhirnya dah tamat pun cerita ni. Terima kasih kepada pembaca yang selalu baca update aku, yang selalu komen dan upvote. Terima kasih banyak! Tanpa anda semua, siapalah aku /lap hingus pakai baju Himchan/

Comments

You must be logged in to comment
mizzfiona_ #1
Sweet sgt2 sampai bersemut skrin.XD
allysara #2
Chapter 28: akhirnya...tamat jugak citer ni.yayyyy!!! *group hug* saya suka penamatnya sbb the whole ceriter ni sebenarnya berasaskan komedi and kidnapping so, it's a perfect ending for me.byk jugak penjelasan yg awak kena buat, nak squeezekan dalam satu ending chapter ni.hahaha.but it's explain a lot.
thank you for sharing and for finishing this story.
it's been an amazing ride.
jarang nak jumpa citer yg fun mcm ni.
best of luck!
whitelove
#3
Wow yongguk
4D_kimV #4
Chapter 27: Lamanya....berkurun tunggu
Burnkookie
#5
Chapter 27: Akhirnya saya dah boleh keluar dari balang kaca semntara menunggu author update XD .. Hakhakhakhak kena awet mcm katak kena bedah lol .. Ngok ja jaehyung tu error jantina ke apa ?? Tulah tak nak sunat lagi . HAHAHAHAHA . Saya doakan authornim agr dipermudahkan segala nya . Fighting my lav author !!!
Kimtaelover #6
Chapter 26: Tu bukan telinga yongguk kan?kan?...tolongla spa2 selamatkan yongguk...kesian hani ngn baby dekat rumah...cepatla update cite ni...cepatla
starlightkim_
#7
Chapter 26: Akhirnya authornim update gak cerita ni.betul ke telinga manusia tu telinga yongguk?tak sangka inspektor mino tu jahat.nasiblah hani selamat.update soon.
khaisara #8
Chapter 26: wahhh~update pon akhirnya

update lagi!!~