Episode 10 : Don't Mess with Us (Chapter 1)

My Boys (Exo Version)

 

My Boys (Exo Version)

           Episode 10 : Don't Mess with Us  
      Chapter 1  

 

 

 

 

………………………..

Keadaan rumah Keluarga Yoon sunyi. Semua ahli di dalam rumah itu senyap setelah Jongin pergi. Sebelum ni, rumah itu kecoh dengan suara mereka.

Eunhoon menuangkan sup ke dalam mangkuk untuk dirinya setelah selesai menghidang untuk adik beradik Yoon. “So, ni kali pertama kita makan sama-sama tak ada Jongin…haih…jem--“

Belum sempat Eunhoon duduk, mereka dikejutkan dengan kehadiran Xiumin di dalam bilik perjumpaan itu. “Wah…semua dah ada kat sini…oh yelah, sorang dah keluar, kan?? Bagus…”

Keluarga Yoon hanya mendiamkan diri. Tapi, hati mereka semua sedang membara. Asal la mamat senget ni tiba-tiba muncul.

“Aku datang sini…nak bagitahu berita baik kat korang semua...tapak rumah ni…akan dijadikan tapak pembinaan taman tema Family Hunter…so, korang diberikan masa 3 hari untuk keluar dari rumah ni…” kata Xiumin dengan selambanya. Dia sengaja melontar batu api kepada Keluarga Yoon.

“Apa hak kau nak robohkan rumah ni?? Come on la…tak ada tempat lain ke??” kata Chanyeol, tanda protes.

“Hey hey…rumah ni, bukan milik Yoon Seunghwan…ni rumah milik Miracle Company PTE.LTD…rumah ni dibina untuk orang dah pencen…korang tahu apa je…” kata Xiumin lagi.

“Kalau kitaorang tak nak keluar, kau nak buat??” tanya Chanyeol lagi.

“Terpaksa la aku guna cara kasar…” kata Xiumin dengan tenang setenangnya. Kemudian, dia membuka pintu bilik perjumpaan itu lalu keluar.

Tiba-tiba Baekhyun bangun dari tempat duduknya. Dia menanggalkan kasutnya lalu membaling kasut itu ke arah pintu. “Aish! Jinjja-ish!”

Pintu bilik itu terbuka semula, mengejutkan penghuni di dalam bilik itu. Xiumin muncul semula lalu mengambil kasut Baekhyun.

“Korang jangan buat aku marah!” Xiumin terus membaling kasut itu dengan kasar. Kemudian, dia menghilangkan diri semula.

Semua ahli Keluarga Yoon terdiam apabila diherdik oleh Xiumin. Eunhoon mengeluh lalu terduduk di tempatnya.

“Tch…fikir orang takut dengan dia…” kata Joonmyeon lalu mengacu sikunya.

“Apa yang patut kita buat sekarang??” tanya Kyungsoo dengan panik.

“Tak payah ikut cakap dia…apa-apa pun terjadi, aku takkan berganjak dari rumah ni…” kata Baekhyun dengan tegas.

Chanyeol bangun dari tempat duduknya lalu mengambil kasut Baekhyun tadi. “Tak boleh…Xiumin tu, kalau dia nak sesuatu, dia akan dapatkan jugak…tak kesah la dia kena buat apa pun…”

So, kita kena keluar dari rumah ni?? Aigoo~” keluh Kyungsoo lalu menggosok rambutnya dengan kasar.

“Aku takkan tinggalkan rumah ni…” kata Sehun pula.

……………………..

“Apa benda ni weyh?? Asal kau bagi aku ni??”

Kris memegang sebuah gear yang diberikan oleh Xiumin. Dia yang sibuk membersihkan rumah Keluarga Yoon bertemu dengan Xiumin secara tidak sengaja.

“Gear ni…aku dapat kat Bilik Jam Menakutkan tu…” kata Xiumin. “Aku ada benda nak kau buat…”

………………………

“Korang tengok ni…” kata Chanyeol sambil memandang potret Yoon Seunghwan di antara dua tangga di dalam bilik perjumpaan. Begitu juga dengan ahli Kelurga Yoon yang lain.

“Aku tak pernah nampak gambar appa kat mana-mana pun selain rumah ni…even kat office Miracle pun…mesti ada sebab appa letak gambar dia kat sini…appa mesti sayang sangat rumah ni…sebab tu, dia letak kita kat rumah ni…walau apa pun terjadi, aku takkan biarkan orang ambil rumah ni…kalau ditakdirkan kita kena keluar dari rumah ni, biarlah atas kehendak kita sendiri...kalau tak, kita takkan keluar dari rumah ni…” sambung Chanyeol lagi.

Kata-kaya Chanyeol membuatkan ahli keluarga yang lain berfikir. Eunhoon mengetap bibirnya untuk mencari jalan supaya rumah itu tidak jatuh ke tangan orang yang salah.

………………………

Eunhoon merebahkan dirinya di atas katil setelah selesai berbincang tadi. Dia sendiri pun keliru lalu mengeluh. Apa nak jadi ni?? Kemudian, dia teringat apa yang dikatakan oleh peguam rasmi keluarganya sebelum ini.

Kamu boleh gunakan laluan rahsia bawah katil ni untuk keluar dari rumah ni…boleh cuba…”

“Pernahah tak kamu terfikir sebab apa Seunghwan-sangjangnim bina rumah yang penuh rahsia ni??”

Tiba-tina pintu biliknya diketuk. Eunhoon segera mengalih pandangannya ke arah pintu biliknya. “Siapa tu??”

“Joonmyeon ni…” 

Eunhoon segera bangun apabila mendengar suara itu. Dia membetulkan rambutnya lalu menjemput Joonmyeon masuk. “Oh, masuk la…”

Joonmyeon segera membuka pintu bilik setelah mendapat kebenaran daripada Eunhoon. Dia menggaru kepalanya yang tidak gatal itu. Kemudian, dia tersenyum. “Uhh…sebenarnya, tak ada apa pun…”

“Habis tu, kenapa??” tanya Eunhoon dengan bingung. Dah la masuk bilik anak dara orang malam-malam macam ni.

“Awak tahu la…pasal Jongin keluar dari rumah ni…lepas tu, kes pasal rumah ni…banyak benda terjadi…” kata Joonmyeon lalu duduk menghadap Eunhoon.

“Ahh, awak risau pasal saya ke?? Saya okey je…”

“Hmm okey la tu…awak nak tahu tak apa beza awak dengan peti sejuk??” tanya Joonmyeon tiba-tiba. (A/N: please ur author don’t have any idea to make her own pick up line xD)

Eunhoon mula memandang Joonmyeon dengan pelik. Ala, pick up line la tu. “Apa dia??”

“Peti sejuk boleh sejukkan air…awak boleh sejukkan hati saya…”

Eunhoon tergelak kecil mendengar kata-kata merapu Joonmyeon. “Pick up line?? Sejak bila awak pandai nak ber pick up line ni??”

“Haha dah lama dah…” jawab Joonmyeon lalu tersengeh. Kemudian, dia tersenyum sendiri. “Kan elok awak senyum…dapat menceriakan hati saya…”

Senyuman Eunhoon hilang lagi. “Laa…tak habis-habis lagi ke dengan pick up line tu…”

“Eh! Bukan…ni Kyungsoo dengan Baekhyun selalu beritahu saya…jangan salah faham pulak…” kata Joonmyeon untuk menutup malunya itu. Tak pasal-pasal Kyungsoo dengan Baekhyun yang kena.

Aniyo! Saya tak fikir apa-apa pun…” jawab Eunhoon dengan tegas. Dia menggelengkan kepalanya tanda dia tidak fikir apa-apa kononnya. Padahal, hatinya dah berbunga.

“Kalau macam tu…saya keluar dulu la…” kata Joonmyeon lalu bangun. Dia segera ke pintu bilik Eunhoon. “Jaljayo…sweet dream…

Goodnight…” ucap Eunhoon lalu melambai ke arah Joonmyeon. Kemudian, pintu itu ditutup.

Ketika Joonmyeon keluar dari bilik Eunhoon, dia terserempak dengan Kyungsoo. Dua beradik itu terkejut apabila bertentangan mata.

“Eh, hello…aku tak pernah cakap yang ‘dapat menceriakan hati saya’…kau saja je kan…” tegur Kyungsoo.

Jeongmal??” tanya Joonmyeon dengan sarkastik. Dia segera meninggalkan Kyungsoo di situ.

Kyungsoo pula mengejar Joonmyeon dari belakang. "Yah yah, kau nak buat apa kat Eunhoon ha??”

………………………….

Keesokan harinya…

Semua ahli keluarga Yoon berkumpul di bilik perjumpaan. Mereka sedang menikmati brunch sambil membincangkan untuk selamatkan rumah milik mereka.

Chanyeol membuka surat yang dia pernah dapat daripada ayah angkatnya dahulu. Dia meletakkan surat itu di hadapannya. Ahli keluarga yang lain mendekati Chanyeol untuk membaca semula surat itu.

“Dekat surat ni…appa ada bagitahu kan macam mana nak selamatkan rumah ni??” tanya Kyungsoo sambil menikmati buah mangga.

Chanyeol menggangguk tanda setuju dengan pernyataan Kyungsoo. “Yup…sekarang ni, appa suruh kita cari harta karun dalam rumah ni…”

“Tapi, takkan semudah tu je…mesti ada caranya…” kata Joonmyeon pula.

“Hmm…mungkin kita boleh dapat harta tu dengan Mother’s Goals?? Bila kita selesaikan Mother’s Goals…kita boleh dapat harta tu…” kata Baekhyun.

“Betul jugak tu…so, kita kena selesaikan Mother’s Goals dulu…” kata Eunhoon dengan segera. Ahli keluarga yang lain mengangguk faham.

Sesuatu yang pelik melanda dalam bilik perjumpaan itu. Peguam rasmi keluarga itu tidak muncul setelah perkataan Mother’s Goals disebut banyak kali.

“Ehh?? Mana Gain ahjumma ni?? Selalunya dia muncul bila kita sebut Mother’s Goals…”

Tiba-tiba Gain muncul di tangga, mengejutkan ahli keluarga Yoon yang lain. “Selamat pagi semua…so, Mother’s Goals yang ke-7 adalah--“

Jakkaman-yo!” jerit Chanyeol sebelum Gain menghabiskan kata-katanya. Chanyeol segera mendekati Gain yang masih berada di tangga.

“Ehh?? Tak pernah-2 dia sesopan macam tu…” kata Kyungsoo yang pelik dengan perbuatan Chanyeol itu.

“Haa itu lah…pelik…” kata Baekhyun pula.

Chanyeol segera menunjukkan sebuah pendrive kepada Gain. “Kat dalam pendrive ni…ada bukti yang Xiumin layak jadi presiden Miracle…tapi, dalam surat yang appa bagi kat saya, dia kata Xiumin tak layak pun jadi presiden…pelik kan…macam mana ahli lembaga boleh pilih dia…”

“Dari mana kamu dapat benda tu??” tanya Gain.

“Hmm…sebab saya rasa pelik…saya cari la bukti…so, saya dapat bukti ni…” jawab Chanyeol.

“Apa yang appa plan sebenarnya ni??” tanya Joonmyeon dengan tidak puas hati.

Jebal, Gain-shi…bagitahu kitaorang semua…” rayu Eunhoon pula.

Gain segera menuruni tangga itu lalu menghadap ahli keluarga Yoon di situ. Dia tidak ambil peduli pertanyaan mereka semua. “So, Mother’s Goals yang korang semua kena buat--“

“Tak payah tukar topik la, ahjumma…” kata Baekhyun. Menyampah pula dia rasa.

Gain segera buat muka sedih. Kemudian, dia buat-buat menangis pula, membuatkan adik-beradik Yoon rasa menyampah.

“Alaa…tak payah buat drama la, ahjumma…” kata Sehun pula. Dah lama dia mendiamkan diri ni.

Gain mengeluh mendengar kata-kata Sehun. Kali ni, dia pula yang rasa menyampah. “So, korang nak buat ke tak Mother’s Goals ni??”

“Aish okay okay…kitaorang buat Mother’s Goals tu…” kata Eunhoon pula. Dia sendiri pun rasa semakin sesak dengan keadaan itu.

“Okay…untuk Mother’s Goals yang ke-7, korang kena buat satu invention…” kata Gain lalu meletakkan plan di atas meja.

Invention?!”

Ahli keluarga Yoon segera meluru ke arah Gain untuk melihat plan itu. Mereka mula berbincang sesama sendiri sambil meneliti plan itu. Tanpa membuang masa, Gain segera menghilangkan diri.

“Gain ahjumma…pasal yang kita bincang tad--eh?? Hilang dah??” kata Chanyeol ketika dia mahu bertanya dengan Gain tadi. “Cepatnya dia lesap…”

…………………………

3 hari kemudian…

Nampaknya Chanyeol sorang saja yang melaksanakan Mother’s Goals ke-7 itu. Mana taknya, dia seorang saja yang ada kelayakan untuk mereka cipta. Dia jadikan bilik perjumpaan sebagai bengkel sementaranya.

“Haih…pejam celik, pejam celik, dah tiga hari berlalu…” kata Baekhyun. Dia dengan adik-beradik yang lain menemani Chanyeol di bilik perjumpaan.

“Hmm…Sehun pun dah tertidur…” kata Joonmyeon sambil melihat Sehun tertidur sambil duduk. Itu menunjukkan jam sudah lebih pukul 10 malam.

“Okay…dah siap…aku kena cari seseorang untuk test benda ni…” kata Chanyeol sambil membawa prototaip berbentuk topi keledar kepada adik-beradiknya.

“Aku rasa…Kyungsoo yang sesuai…” kata Baekhyun lalu menunding jarinya ke arah Kyungsoo.

“Eh?? Asal aku pulak?? Tak nak la…” kata Kyungsoo untuk mempertahankan dirinya. Tak mahu dia jadi bahan ujikaji.

“Alaa…test kejap je…bukan ada apa pun…” kata Joonmyeon pula.

Andwae!!”

“Haish! Pakai je la!” Tiba-tiba Sehun bersuara, membuatkan abang-abangnya terkejut. Budak ni mengigau ke apa ni??

Chanyeol mengeluh apabila melihat adik-beradiknya tolak-menolak sesama sendiri. Dia baru menyedari sesuatu. “Eunhoon mana??”

……………………..

“Ada apa-2 ke sampai kau nak jumpa aku malam-malam ni??” tanya Eunhoon. Sekarang, dia berada di pejabat presiden syarikat Miracle. Dia dipanggil oleh Xiumin untuk bertemu pada lewat malam.

“Kau dah kemas-2 barang kau??” tanya Xiumin sambil mendekati Eunhoon.

“Uhh…kitaorang tak ada niat nak keluar dari rumah tu…” jawab Eunhoon dengan selamba.

“Kau ingat eh…esok, dah cukup 3 hari aku bagi peluang kat korang untuk keluar dari rumah tu…aku tak kesah la kalau korang degil ke apa…aku akan hancurkan rumah tu jugak…” kata Xiumin dengan panjang lebar. Terserlah warna sebenar dirinya.

Eunhoon memandang pemuda itu dengan tidak puas hati. “Kau ingat kitaorang takut?? Come on la…kalau kau boleh, takkan kitaorang tak boleh…kitaorang takkan berganjak dari rumah tu, araso?! Don’t be selfish, Kim Minseok…”

“Yah! Kau ingat aku main-main ke?! Aku serius!” kata Xiumin dengan kasar lalu memandang Eunhoon dengan geram.

Kalau ikutkan hati, nak je aku bunuh kau, Minseok! Kata hati Eunhoon dengan geram.

……………………….

*BOOMM!!*

Tiba-tiba rumah Keluarga Yoon bergegar, membuatkan adik-beradik Yoon terkejut. Sehun pun terbangun apabila mendengar bunyi runtuhan yang kuat.

“Jangan cakap ni gempa bumi…” kata Kyungsoo yang mula takut tak tentu pasal. Baekhyun segera memukul lengannya.

“Kau jangan merepek la…” kata Baekhyun.

Maldo andwae…ni, letupan la!” kata Chanyeol lalu bergegas ke tempat di mana letupan itu berlaku. Semua adik-beradik Yoon mengikutinya.

Rupa-rupanya, bilik Eunhoon diletupkan oleh sesuatu. Asap-asap tebal mula mengisi ruang di kawasan bilik Eunhoon.

“Korang…jangan risau…biar aku masuk dulu…” kata Chanyeol lalu cuba membuka pintu bilk Eunhoon yang terkunci.

Tiba-tiba Chanyeol terdengar suara-suara adik-beradiknya membebel. Dia segera melihat ke arah pintu bilik yang pecah di tengah itu. Dia tergamam lalu menepuk dahinya.

“Yah, Chanyeol…masuk je la…” kata Joonmyeon yang sudah berada di dalam bilik itu. Chanyeol segera masuk ke dalam bilik itu.

“Ahh...jam menakutkan tu dah hancur…” kata Baekhyun yang meneliti keadaan bilik itu.

“Nasib baik Eunhoon tak ada kat sini…” kata Kyungsoo dengan lega. Hilang semua ketakutannya itu.

Pelbagai persoalan muncul di dalam fikiran adik-beradik Yoon. Bagaimana jam itu diletupkan? Siapa yang letupkan? Kenapa nak letupkan jam menakutkan itu? Apa dah jadi sebenarnya ni?!

…………………………

 

End of chapter


 AUTHOR'S NOTE:   Hi~!

              -Lysa3Kyu-

LAYOUT BY JAEKNIGHT

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
Lysa3Kyu
8/5/17 - Update! Epilogue! (* ̄▽ ̄)ノ~~ ♪

Comments

You must be logged in to comment
Chanseong196 #1
Chapter 1: Sama macam cerita Atashinchi no danshi! Tapi ni best juga sebab ganti watak jepun dengan watak exo :)
kimkai_my_Y_angel #2
Chapter 43: Hahah xiumin cute so xbape nk boleh imagine xiumin dtg rumah kim nk serang diorg siap bwk geng lgi >_< tmbh² mase dia jerit serang, aishh seriously..how cute can you be T ~ T

Ouh btw nice update ^^ ppalli update!
AnimegirlSrishti
#3
Nice story I love it
Arctic_Shadows #4
Congratz 4 the random feature ~
Eli_Shane
#5
Ok saya nampak username sy xD
KoJhinhun #6
Pftt.. rasa awkward pulak bila awak tulis "KoJhinhun as Ryu Eunhoon/Kim Eunhoon"
Aku namja!! hahahaga.. btw 99 liner? Im 99 Liner too!
Park_Rafa88
#7
Ohhh myyy! FF ni saya pernah baca tapi tak dapat nak subscribe and komen sebab tak ada akaun and bila dah ada tak dapat nak cari..Last baca chapnya tergantung sekali dah jumpa perghhh dah jauh saya ketinggalan! But its ok saya akan baca sebab saya suka ff misteri macam ni~ Btw keep update and jjang! Xiumin~
Elyoo0212 #8
Chapter 33: omonaaaa.... x sabarnya nk baca next chapter~~~ pape pon... Selamat Berpuasa