Sepuluh Jam

Puan Facebook
Please Subscribe to read the full chapter

Sepuluh Jam

 

08 Disember 14'

"Ibu tahu kenapa Mina pindah dari Vila."

Kepalaku berputar 360 darjah; pandangan mataku secara automatik tertancap ke arah ibu yang ketika itu sedang berdiri beberapa meter daripada muka pintu. 

"Inilah kehidupan, takdir, dan Mina kena terima itu semua." Mendatar saja nada suaranya bertutur, namun jauh di lubuk hati aku sedar betapa dalamnya maksud ibu itu – sedalam-dalam luka yang terpahat semenjak ibu memilih haluan ini dalam mendidik kami. 

"Duit bukan segala-galanya? Are you freaking kidding me? Semuanya mampu dibeli dengan wang! Termasuklah orang yang Mina kahwin nanti..." pilu hatiku mendengar kenyataan ibu yang berbaur sindiran itu. Dia pernah melakukan itu dulu – terhadap Hanbin dan keluarganya. Aku dan Hanbin mula bercinta sejak sekolah rendah lagi, hubungan itu berkekalan sehingga ke tingkatan, tetapi diakhiri dengan tragedi pada bulan Mei lapan tahun yang lalu.

"Ibu, please." Lafazku seraya memejam erat mataku. 

"Hanbin dah bertunang...dan dia nak kau lupakan dia."

Kalau itu yang Hanbin nak, aku pasti dapat lakukan. Hatiku serta hatinya memang tak pernah dan tidak akan sepadan. Aku seorang yang realistik, aku mampu menerima hakikat dia tidak lagi mencintaiku, tetapi, dalam seumur hidupku, aku tidak akan memaafkannya kerana sanggup meninggalkan aku demi wang ringgit. 

"Tinggalkan rumah Mina. SEKARANG." Tegasku sambil melontarkan jelingan maut ke arah ibu.

Am I still a kid? Five year old? Ten? Twelve? Mengapa aku perlu mendengar kata-kata yang sama berulang kali diberitahu kepada kami sejak kecil? 

"Fine then, tapi..." langkah ibu terhenti sekali lagi. Tubuhnya membelakangiku. "Ada satu benda yang Mina kena tahu." Ujarnya tanpa memalingkan wajah menghadapku. "Datuk Jae Suk sanggup menaja perkahwinan kau kerana dia nak membersihkan semula nama baiknya yang tercemar akibat kakak kau dahulu! Sejurus selepas dia dapat berita daripada wartawan tentang status facebook kau tu, dia terus call ibu dan mencadangkan hal ini," 

Mulutku seolah-olah terkunci; aku tidak mampu bersuara, meskipun hatiku meronta-ronta untuk mengatakan sesuatu. Akhirnya, perkahwinan aku dirancang semata-mata untuk membersihkan nama kedua-dua pihak. Patut pun ibu tak ambil kisah langsung dengan bakal suami aku yang tak wujud tu. 

Nothing has changed, indeed.

Sekiranya masih ada sekelumit kepercayaan yang tersimpan di dalam kalbuku buat ibu, maka akulah yang bodoh. Setelah apa yang berlaku dengan Shinhye, ibu tak pernah berubah. Sedikit pun tidak.

'Wujudkah ibu sebegini di dalam dunia ini? Dan, mengapa? Mengapa aku ialah anak kepada ibu sebegitu?'

"Mina boleh benci semahu-mahunya dengan ibu, tapi...Mina juga harus memikul tanggungjawab memulihkan nama baik keluarga kerana di dalam diri Mina, mengalir darah keturunan kita." Ketika ibu mengucapkan setiap bait perkataannya, kesedaran yang pahit telah menunjukkan aku sebuah lakaran baharu di dalam kehidupan ini. Benar, air yang dicincang tidak akan putus. Agaknya inilah yang dirasai oleh kakak sewaktu dia dipaksa berkahwin dengan Datuk Jae Suk dulu. Dan kini, tiba giliran aku pula.

'So, persoalan terbesar di sini ialah – di mana aku nak cari suami?'

***

Kepala aku berpinar-pinar tatkala flash kamera daripada para wartawan itu tidak henti-henti mengena wajahku.

"Ci-Cik Mina! Sila pandang sini!" 

"Adakah hubungan cik dengan Bobby daripada kumpulan iKON itu benar?"

"Bobby akan berkahwin dengan Cik Mina pada esok hari?"

"Sudah berapa lama korang bercintan-cintun ni?"

Zup. Langkahku terhenti serta-merta. Apa punya soalan lah. Bercintan-cintun? Ehem, diorang memang nak kena tendangan kuda belang aku ni. Main selamba je dia tanya. Bukankah aku sebagai mangsa ni yang seharusnya bertanya soalan 'why' 'how' where' 'when'.... Sambil berbekalkan keberanian yang membuak-buak di dalam dada, aku memusingkan badan ke belakang, menghadap kepada segerombolan wartawan yang mengekori aku dari hospital tempat kerja aku sampailah ke bangunan apartment ini. Sebab diorang, payah betul aku buka cermin kereta utnuk membayar tol; dah tu, kad "touch & go" aku tercicir, entah-entah dengan itu sekali dorang nak kasi masuk paper. Hurm. 

"Excuse me." Aku mengangkat kedua-dua telapak tanganku menghadap mereka. Buat seketika, aku berjaya meredakan keadaan yang kucar-kucir tak ubah macam pasar lelong tu. Sejak kebelakangan ini, demi menjimatkan kos sara hidup dek harga minyak yang senantiasa menaik, terpaksa juga aku membiasakan diri untuk melanggani barangan lelong. Tak kisahlah, everything have to start somewhere, isn't it?

Dengan penuh gaya aku mengeluarkan kaca mata jenama Blanc& Eclare keluaran Jessica Jung daripada tas tangan. Disertai senyuman menawan yang biasa aku lakukan, kaca mata itu aku selipkan bingkainya ke celah atas telingaku. Kemudian, setelah meleraikan sekatan yang membeku di dalam anak tekakku sejak tadi, aku mengangkat dagu dan bersenyum lagi.

'Bokkk!'

Tetiba aku terasa seperti ada sesuatu benda yang terhantuk dekat dahi aku, then ada cecair melekit yang keluar daripadanya. Aku mencuba menyentuh cecair berwarna jernih tersebut. Lantaran itu, senyuman indah yang terukir di bibirku tadi terus lesap. 

"Hoi perempuan tua, jauhkan diri daripada Bobby-oppa!"

Aku memang dah agak someone yang buang benda mentah dan menjijikkan ini dekat aku tadi akan bersuara juga akhirnya. Nasib baik aku dah pakai kaca mata, dapat juga melindungi pandangan mataku yang seakan-akan mengeluarkan aura membunuh itu. 

"Pergi matilah! Perempuan tua

Please Subscribe to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
twenty-six
21/07: Completed!!! Yayyy

Comments

You must be logged in to comment
miss_almond #1
Chapter 23: BEST !!!!!!!!!!
taeliaa
#2
okok i come back to let you know something, lepas baca cerita ni kan i cant look at hanbin and bobby the same way anymore xD bila nampak diorang je mesti "oh ni yg kejam tu" "oh ni yg curang tu" so this story is such a big impact to me xD
Didie_BTS #3
Chapter 23: ade sequel!!!!!! hurk!!! nk nk!!!!
Sehunie237
#4
Chapter 23: OK.firstly this ff is very jjang.But,ade cara penyampaian author yg buat saya jadi gile bela!! So maybe author boleh terangkan saya chapter yg last skali ni n it was a really sweet ending.fighting
hyemipark
#5
Chapter 23: Ai dh x sabo ni >< setiap hari tertunggu2 ceh
PLEASE UPDATE SOON
FIGHTING!!
Didie_BTS #6
Chapter 22: so sweett authornim!!!!!! boleh bayang lahhhhh!!!! arghhhh!!!! keep fighting authornim!! citer ni daebakk!! saya harap authornim boleh buat banyak lagi fanfic yg menarik!!
Mrs_Sacak #7
Chapter 22: EH UH PARENTS MINA CAMNE URM OK IM CRYING RIGHT NOW. UH................. (( SPEECHLESS )) KENAPA...SWEET SNGT NI AKO MALANG KO SI BAYUNG (( hah? )) NGGGG THANKYOUUUU AUTHORR SRIOUSLY NI SWEET GILA SAMPAI SAYA GUNA CAPSNAADFGHJKL

maaflah. over-feeling xD TYYYTT
TAK SABAR TUNGGGU SAMBUNGANNNN . KEEP ME UPDATED ;D
hyemipark
#8
Chapter 22: Ooooyemmjiiii why this ff so coo. I like it so so so muchhh
Uishh x sabo nk tunggu kesinambungan
Kyaaa can't waitt ><
FIGHTING!!!!
Emmy_Kpopers
#9
Chapter 22: uwaaaaaaaa whaaattttt haaapppppeeeennnn... curious nyaaaa T.T
Happy ending. I like!
SJblueBB
#10
Chapter 22: Aiyaaaa.... chincha daebak!!!!!!!!! Hahahaha I like it!!!!