Pick Up - fixi_baby

DEATH N♔TE Review Sh♔p [CLOSED/Finishing Request]

Story Title : Smile

Author : fixi_baby

Reviewer : hotLover5



 

Title [3/5]

Title cerita ni ok, tapi saya tak nampak sangat kaitan dengan cerita ni. Mungkin Kris yg senyum kot lepas Daehyun cacat. Saya tak sure sangat. Walaubagaimanapun, tajuk ni tetap nice. 

 

Appearance [4/5]

Poster awak sangat menarik. Saya suka tema warna yang awak guna dalam poster tu, sangat sesuai dengan cerita awak yang sedih. Muka Daehyun dalam poster tu nampak macam Yongguk. Mula-mula saya ingatkan Yongguk. (ok, slap me XD)

Awak punya susunan perenggan semua kemas. Cuma, ini cadangan saja. Biasanya kalau one-shot memang cerita kita akan lebih panjang kan. Jadi, saya sarankan kalau one-shot awak tukar font size tu kecil sedikit. Jadi, tak adalah nampak panjang sangat.

 

Tatabahasa (Grammar) [13/15]

Tatabahasa awak di tahap yang baik. Saya rasa kesalahan tatabahasa awak banyak berulang. Contohnya, awak gunakan, Tapi, Dan sebagai permulaan ayat. Ni kata penghubung, kata penghubung tak boleh digunakan sebagai permulaan ayat. Ada sesetengah ayat awak, kalau awak buang tapi tu, still boleh jadi ayat yang bagus juga.

Ada ayat awak yang tergantung dan ada yang perkataan kurang sesuai sikit. Saya bagi contoh, 

 

Awak buat :

“Tak, aku nak buktikan kat mama dengan papa yang aku pun ada kelebihan!” dengan semangat yang jitu, Daehyun  pun bergerak ke bilik mandi.

Pembetulan :

“Tak apa, aku akan buktikan kat mama dan papa yang aku pun ada kelebihan!” dengan semangat yang jitu, Daehyun  pun bergerak ke bilik mandi.

Perkataan tak, macam tergantung di situ. Nak lebih sesuai digantikan dengan akan. Pada pendapat sayalah. ^^

 

 

Awak buat :

Kang Jihoon. Siapa tak kenal? Antara mamat paling hensem kat sekolah tu, dan juga seorang senior. Tapi, menjadi seorang pelajar yang sangat rebel, Baekhyun sikit pun tak peduli pasal si Kang Jihoon tu.

Pembetulan :

Kang Jihoon. Siapa tak kenal? Antara mamat paling hensem kat sekolah tu yang merupakan seorang senior, tapi dia ni seorang pelajar yang sangat rebel.

Ayat kedua awak, ada salah sedikit. Ayat tu macam tak kena.

 

 

Awak buat :

Tunjuk sikit kat senior-senior! Korang tak tau.. Dorang tu, nak tunjuk besar kepala je sebenarnya.. Ada yang betul-betul talented tu yalah... Tapi macam Jihoon tu... Nak cari popularity semata-mata.” Geleng.

Pembetulan :

Tunjuk sikit kat senior-senior korang tu! Korang tak tau, sebenarnya dorang tu nak tunjuk besar kepala je. Adalah yang betul-betul talented, tapi macam si Jihoon tu..Dia tu nak popularity je." 

 

 

Awak buat :

 Dari tadi, performance dari senior je banyak! Tapi tak dinafikan, persembahan kebanyakannya menarik.

Pembetulan :

Dari tadi, performance banyak dari senior je! Tak dapat dinafikan, kebanyakan dari persembahan mereka semuanya menarik.

 

Penggunaan bahasa Inggeris awak ok, tapi ada sedikit kesalahan. Contohnya,

Told you -> I told you.

Thanks, but no thanks -> No, thanks. Maybe next time. (Oh, I add something here ^^)

 

Originality [9/10]

Cerita ni sangat original. Saya ingatkan pengakhiran dia Daehyun mati. Macam cerita lain la kan, tapi Wow! Awak tukar jalan cerita ni. Awak jadikkan Daehyun cacat dan kena belajar semula. Sesuatu yang baru untuk saya. Which is good ! Good job!

 

Flow [5/5]

Flow cerita ok. Tak terlalu laju dan tak terlalu perlahan. Tahniah!

 

Excitement [4/5]

Saya memang peminat cerita angst + sad. Jadi, excitement saya terlebih sdikit. 

 

Bonus [4/5]

Total : 42/50 = 84%


 

Nota akhir saya : Cerita ini sangat unik. Sesuatu yang baru bagi saya. Kesalahan tatabahsa awak tak banyak cuma banyak koma tak letak. Cerita awak sangat menarik. Congrats! Keep it up your good work ! 

Oh lagi satu, saya reviewer baru, jadi jika ada salah dan silap. Harap dimaafi ye. =)

 

hotLover5/alynn

2/4/2014

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
LavenderAlisa19
permanent_dreamer, your review is ready to be picked up!

Comments

You must be logged in to comment
JunAra
#1
bile nak bukak ni? sy suka shop ni
darkclov3r #2
Hello.I've made a request for review some time ago. Could you put my requests (title : aku&potret, memori17) on hold/cancel it if you guys haven't start? (either way is fine) I'll be going away for quite some time& will deactivate my acc during that period. I'm sorry.
azure_bliss
#3
Chapter 40: Thank you so much for the review!
I don't mind the lateness at all, it was worth it ^^
Pick-up!
Will credit and edit my mistakes in the story.
Once again, thank you ^^
AiSyah98
#4
Chapter 38: first terkejut,sy tk ingat pun sy hantar req utk yg ni *lol*
oh..thenkiu ^^ esok ade mse sy edit dn credit ^^
DiamondSakura
#5
Chapter 36: hurm,,saya nak britau yang saya dah kreditkan..^^
DiamondSakura
#6
Chapter 36: Thanks for the review..saya tau masih ada yang kurang dalam cerita saya..takpe.nanti saya cuba baiki cara penulisan saya tu.. ^^..maaflah..internet saya tak brape baik..ni pun guna phone..jadi saya kreditkan shop ni agak lambat nanti...sayamintak maaf sangat2 ><
izzyeol #7
Saya nk tnya soalan. Awak awak semua dh tk ambik request untk review ke? Baru eksaited nk mintak korang review kn cerita 。・゚・(ノД`)・゚・。