Pick Up - lovely_fandom

DEATH N♔TE Review Sh♔p [CLOSED/Finishing Request]

TITLE : REGRET

WRITTEN BY : LOVELY_FANDOM

REVIEWED BY : RIDZ-IRZATIE

 

Title: (3/5)
Tajuknya sesuai dengan jalan cerita. Menggambarkan penyesalan yang tidak berkesudahan. Tapi sayang, tajuk ni dah biasa dengar.

Appearance: (3/5)
Poster : Saya suka poster cerita ni. Tapi, nampak macam simple sangat la. Kalau ada selit sepotong ayat dari watak utama, atau mana-mana petikan lagu yang bersesuai dgn cerita ni, mesti nampak lagi menarik.

Vocabulary/ Grammar/ tatabahasa : (11/15)
Saya tak nak komen pasal tatabahasa, tapi saya nak komen pasal gaya penulisan awak. Saya tak tahu nak gambarkan perasaan awak ketika menulis cerita ni, tapi, terus-terang saya katakan, ayatnya terlalu pendek. Awak macam terburu-buru nak habiskan cerita ni secepat mungkin. Saya cuba nak mendalami karakter Chanyeol ketika baca cerita awak, tapi terbantut sebab huraiannya, seperti yang saya katakan tadi, terlalu pendek.

Kalau awak boleh beri penghuraian yang lebih panjang, dengan menggambarkan situasi dan emosi setiap karakter tersebut dengan lebih teliti, saya jamin cerita awak mesti akan jadi lebih menarik.

Originality: (7/10)
Sebelum ni saya lebih suka baca fanfic inggeris berbanding fanfic melayu, jadi saya tak pasti samada ada orang lain yang tulis cerita yang lebih kurang sama dengan awak ataupun tidak. Tapi, saya sukakannya. Huhu^^

Flow: (3/5)
Jalan cerita yang menarik. Tapi sayang, ianya kelihatan biasa dan terburu-buru. Yang paling penting, emosi Chanyeol tak berjaya disampaikan dengan baik.

Excitement: (3/5)
Saya sukakannya. Kalau awak boleh panjangkan lagi cerita awak, maksud saya, huraikan setiap perenggan dengan lebih baik, lebih beremosi dan teliti, awak akan berjaya menitiskan airmata saya ni.

Bonus: (3/5)
No comment on this section...

Total : (33/50) = 66%

Nota : Saya harap awak tak hilang semangat bila baca penilaian saya ni. Sebenarnya, awak ada bakat dalam menulis. Cuma, saya rasa awak perlu memperbaikikan lagi gaya penulisan awak. Mungkin ada sesetengah orang lebih suka jalan cerita yang ringkas. Tetapi, sekiranya jalan cerita tersebut terlalu ringkas, sehinggakan si pembaca tak sempat nak menghayati watak sesebuah karakter, pembaca mungkin akan merasa bosan.

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
LavenderAlisa19
permanent_dreamer, your review is ready to be picked up!

Comments

You must be logged in to comment
JunAra
#1
bile nak bukak ni? sy suka shop ni
darkclov3r #2
Hello.I've made a request for review some time ago. Could you put my requests (title : aku&potret, memori17) on hold/cancel it if you guys haven't start? (either way is fine) I'll be going away for quite some time& will deactivate my acc during that period. I'm sorry.
azure_bliss
#3
Chapter 40: Thank you so much for the review!
I don't mind the lateness at all, it was worth it ^^
Pick-up!
Will credit and edit my mistakes in the story.
Once again, thank you ^^
AiSyah98
#4
Chapter 38: first terkejut,sy tk ingat pun sy hantar req utk yg ni *lol*
oh..thenkiu ^^ esok ade mse sy edit dn credit ^^
DiamondSakura
#5
Chapter 36: hurm,,saya nak britau yang saya dah kreditkan..^^
DiamondSakura
#6
Chapter 36: Thanks for the review..saya tau masih ada yang kurang dalam cerita saya..takpe.nanti saya cuba baiki cara penulisan saya tu.. ^^..maaflah..internet saya tak brape baik..ni pun guna phone..jadi saya kreditkan shop ni agak lambat nanti...sayamintak maaf sangat2 ><
izzyeol #7
Saya nk tnya soalan. Awak awak semua dh tk ambik request untk review ke? Baru eksaited nk mintak korang review kn cerita 。・゚・(ノД`)・゚・。