Reviewers

DEATH N♔TE Review Sh♔p [CLOSED/Finishing Request]

R E V I E W E R S

♪teatee

Hi, hello! teatee di sini. Owner shop ini sama salah satu juga reviewer sini.

First of all, melayu saya sangat awkward.

Saya prefer any genre. 

Review saya tidak juga harsh (saya check dari segi flow).

Jangan takut, saya tidak gigit orang juga ni ^^

Oh ya, if any of you want their story written in English to be reviewed too, feel free to request, I'm looking forward towards your stories! 

 

 

♪tyra99

Hai ! tyra99 di sini. Salah seorang reviewers...

Saya mungkin judge dengan jujur.. jujur maksudnya bukan kata-kata manis yang palsu...

Saya selalunya akan cari kelemahan berbanding kelebihan..

tatabahasa tersangatlah penting... ayat pelik, saya sound..

Oh ye, siapa yang saya review, ff anda akan jadi bahan ulangkaji saya untuk band 6.. jadi nasiblah..

kalau saya judge kelemahan sekurang - kurangnya korang boleh memperbaiki kan ?

 

 

♪ShahanimAlJufry

Hai, Hanim is here. I'm one of the reviewers in here.

Sorry speaking, dah biasa xD Saya sama aja seperti tyra99..

Saya akan komen dengan jujur, kalau terasa hati tu, pandai-pandai la ya..

and saya jenis yang giler sikit kalau mengomen,

kalau ada 'xD' tu namanya saya ada mood time tu, klau x ada maknanya saya x ada mood and time tu rasanya kalau ff yang x best kene habis-habisan la dengan saya..

okey, sekian sorry kalau menakutkan korang hehe xD

 

 

♪LavenderAlisa19♪

Hai! Saya Alisa/Lisa, salah seorang staf di sini, joining the shop on 9th March 2014.

Tentang saya dari segi reviewing:

Saya tidak akan review /yuri fanfics.

Tidak seperti reviewers lain, saya tidak akan men-judge posters atau backgrounds anda. Saya seorang yang amat mementingkan kekemasan, ie spacing dan font size/type. Jadi saya akan lihat semua ni dalam requests yang saya buat. And so, under the appearance section, instead of judging the posters, saya akan judge kekemasan fanfic anda. Of course, saya akan selitkan pujian juga kalau posters anda cantik, so no worries xx. Tapi ia tidak akan menjejaskan/menambahkan markah anda dalam section tersebut.

Characterization, realism dan flow juga amat saya tekankan dalam sesebuah fanfic.

Saya adalah seorang yang amat picky when it comes to punctuations and spelling, termasuklah perkataan-perkataan Inggeris. Saya akan cuba point out kesalahan-kesalahan ini dalam review saya.

Dari segi originality pula, saya taklah berkira sangat. Sebab saya akui, saya sendiri bukanlah seorang yang kreatif, yang membolehkan saya mencipta sebuah cerita yang benar-benar original. Saya tak kisah jika anda menggunakan plot yang pernah digunakan, asalkan anda memasukkan elemen-elemen yang berasal dari anda sendiri, yang seterusnya membezakan cerita anda dengan cerita-cerita yang lain.

Saya mengambil masa yang agak lama dalam membuat review. Cerita pendek (kurang dari 5 chapters) mungkin mengambil masa dalam 3-5 hari, manakala fic yang mempunyai lebih dari 10 chapters pula akan mengambil masa lebih dari seminggu. Tapi jangan risau, saya cuba untuk tidak menghampakan requesters saya, dengan memberikan review yang lengkap dan teliti untuk anda.

Last but not least, being harsh bukanlah konsep saya. Saya lebih prefer menggunakan approach yang jujur dalam reviewing, tetapi tidaklah ke tahap harsh. Dan saya akan cuba jelaskan mengapa anda mendapat markah yang sekian-sekian dalam setiap kategori. Dan kalau saya mampu, saya akan cuba memberi pointers untuk membantu requesters saya macam mana nak membaiki fanfic masing-masing.

Satu yang saya inginkan dari requesters saya adalah feedback. Jangan takut untuk komen tentang review saya kerana perlu diingatkan, reviewers juga manusia; ada kesalahan yang dilakukan, yang mungkin ada saya commit dalam review saya. Dan requesters juga perlu ingat, yang tidak semestinya semua yang reviewer katakan adalah betul. Mungkin saya membuat interpretasi yang salah tentang fic anda, atau ada beberapa perkara yang anda kurang setuju dengan review saya. Maka saya harap anda akan memberi komen dan memberi penjelasan tentang ini bila anda pick-up review anda nanti.

Kepada penulis bagi fic yang tengah saya review, anda boleh check progres review anda di bahagian Personal Message yang terdapat pada profile page saya.

Sounds good? So request away! :D

 

 

♪Ridz-Irzatie♪

Hey, guys! I'm one of the staff here. Joining on 14 March 2014. Nice to meet you~

Saya Ridz-Irzatie, tapi boleh panggil saya dengan nama Ridz (sounds like a boy, but actually I'm a girl.. hehe^^)

I accept any genre (except yuri and )

Ketika menilai sesebuah cerita, saya akan menilai dari beberapa aspek seperti jalan cerita, tajuk dan keaslian cerita tersebut. Saya juga akan memberi tumpuan terhadap background, poster dan trailer... Dari segi tatabahasa pula, saya takkan beri penekanan disitu memandangkan tatabahasa saya bukanlah sempurna (Lisa lebih pakar dalam bab ni..hehehe). Tetapi, kalau saya rasa susunan ayat macam tak teratur, saya akan tegur.

Terus-terang saya katakan bahawa saya ini seorang yang agak memilih dari segi jalan cerita, keaslian dan pengakhiran cerita. Sounds weird, but I really do love a perfect ending. Tidak semestinya cerita tersebut perlu berakhir dengan kegembiraan, boleh saja kalau ianya berakhir dengan kesedihan. Yang penting! Jangan buat pengakhiran cerita tergantung (saya memang tak suka cerita tergantung macam tu je. tak seronok).

Akhir sekali, saya seorang yang sangat jujur, jadi jangan marah atau sakit hati dengan kejujuran saya. Bukan niat saya untuk menghilangkan semangat anda dalam menghasilkan karya, tetapi lebih kepada memberi semangat dan dorongan kepada anda untuk memperbaiki kekurangan yang ada.

 

♪Edragonista♪

Hi, dearies. Username: Edragonista, but you could all call me El. That's my pen name here. Newly joined staff member a few days ago, I serve as the English fics reviewer. I will help you in reviewing your fics; be it grammar - I'm a semi-grammar Nazi, watch out -, storyline - I like creative ones, cliches are fine -, characters but surely not posters or backgrounds since I'm talentless in the arts department. Honest and constructive, that's my style. But don't worry, I believe that each and every writer has their own style and talent, so I won't judge that hard. I'm comfortable with anything - yes, sm_ut included, except yuri, sorry. And I'm a big er for fluff, so I might give you extra marks for the cheesiness. I really look forward to reviewing fellow Malaysians creative writings. Request away :)    

And, don't take our words to your heart. Kita manusia biasa yang buat mistakes juga. Harap yang story kami review tu dapat kamu buat sebagai advice/tips, okay?

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
LavenderAlisa19
permanent_dreamer, your review is ready to be picked up!

Comments

You must be logged in to comment
JunAra
#1
bile nak bukak ni? sy suka shop ni
darkclov3r #2
Hello.I've made a request for review some time ago. Could you put my requests (title : aku&potret, memori17) on hold/cancel it if you guys haven't start? (either way is fine) I'll be going away for quite some time& will deactivate my acc during that period. I'm sorry.
azure_bliss
#3
Chapter 40: Thank you so much for the review!
I don't mind the lateness at all, it was worth it ^^
Pick-up!
Will credit and edit my mistakes in the story.
Once again, thank you ^^
AiSyah98
#4
Chapter 38: first terkejut,sy tk ingat pun sy hantar req utk yg ni *lol*
oh..thenkiu ^^ esok ade mse sy edit dn credit ^^
DiamondSakura
#5
Chapter 36: hurm,,saya nak britau yang saya dah kreditkan..^^
DiamondSakura
#6
Chapter 36: Thanks for the review..saya tau masih ada yang kurang dalam cerita saya..takpe.nanti saya cuba baiki cara penulisan saya tu.. ^^..maaflah..internet saya tak brape baik..ni pun guna phone..jadi saya kreditkan shop ni agak lambat nanti...sayamintak maaf sangat2 ><
izzyeol #7
Saya nk tnya soalan. Awak awak semua dh tk ambik request untk review ke? Baru eksaited nk mintak korang review kn cerita 。・゚・(ノД`)・゚・。