Pick Up - ParkHaeKyo

DEATH N♔TE Review Sh♔p [CLOSED/Finishing Request]

Story title: My Enemy,My Crush?

by:  ParkHaeKyo

Reviewed by: Tyra99

Title: [3/5]

Comment: Tajuk dia sesuai dengan cerita. ' My enemy, my crush?' tanya dia nampak sempoi dan simple. Tapi tak dapat menarik perhatian reader lain. Kalau reader baca tajuk dia , dorang mesti fikir ' ni mesti citer mula-mula gaduh and then bercinta ' .First impression is very important.

Apperance: [2/5]

Poster:  Bila saya tengok poster, simple je , tak menarik, poster dia tak sesuai dengan cerita. Tulisan pun tak dapat nak baca. Kalau awak nak request poster, request dekat shop yang cantik - cantik. Kalau poster cantik reader pun tertarik.

Background: -

Keseluruhan:   Muka saya bler bila baca foreword, saya geleng kepala, tak tahu sama ada nak review ke tak... poster tak cantik, background tak ada, description pun sikit. Daripada description, reader dapat teka ,ni mesti citer benci bertukar cinta.Tapi disebabkan ada dua chapter, saya reviewlah..

Vocabulary/ Grammar/Tatabahasa: [13/15]

Cold, style writing awak menarik, simple dan mudah difahami. Saya suka style writing awak.Walaupun ada kesalahan penggunaan perkataan atau ayat pun tak apa, tapi awak selalu rojakkan english dengan malay. Mungkin sesetengah reader macam saya , tak berapa nak kisah. Tapi ada sesetengah reader yang tak suka..

kesalahan ayat: Prolog

”itulah ayat Baekhyun yang dia dengar masa Baekhyun tengah lepak dengan geng dia. -Itulah ayat Baekhyun yang dia dengar sewaktu Baekhyun melepak bersama gengnya. 

Time tu,Ara tengah jalan-jalan dan accidently terdengar. - Ketika itu, Ara berjalan - jalan disitu tapi secara tidak sengaja, dia terdengar.

Ara ber-speaking,suruh Baekhyun bagi balik headphone miliknya. - Ara mula 'speaking' ,menyuruh baekhyun memulangkan headphone miliknya semula.

See, awak punya tak adalah teruk sangat.. saya re-read dua kali untuk cari kesalahan. Entah - entah, yang saya betulkan tu pun salah..

Originality: [4/10]

Cerita macam ni dah ramai orang buat... Gaduh - gaduh, lepas ni mesti berbaik and then bercinta, mulalah orang ketiga mengganggu. Macam tu kan plotline dia ? Baca foreword dah tahu..

Flow: [3/5]

Okay, cepat dan mantap. Awak tak mendalami emosi dan perasaan. Awak banyak mencerita apa yang mereka lakukan. Tapi bagi saya ... masih okay.

Excitement: [4/5]

Mula - mula bila baca foreword , mood down tapi bila mula baca prolog, start tersengih - sengih macam orang bodoh. Saya suka cara awak menggambarkan.. rasa senang nak baca dan mudah diterima. Personaliti dorang pun... comel. I  enjoy it ! Seronok baca..

Bonus: [3/5]

( B + s + s= 3 ) disebabkan Baekhyun tu bias saya, markah bonus, saya dah subs dan enjoy, markah bonus jugak.

Total: 32/50 = 64%

My notes:  Bagi saya, ini satu cerita yang menarik. Ada potensi untuk jadi famous, Saya tunggu chapter yang seterusnya. Owh ye, saya minta maaf sebab kritikan saya harsh sikit. saya jujur.. at least, awak boleh perbaikikan ??  : D

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
LavenderAlisa19
permanent_dreamer, your review is ready to be picked up!

Comments

You must be logged in to comment
JunAra
#1
bile nak bukak ni? sy suka shop ni
darkclov3r #2
Hello.I've made a request for review some time ago. Could you put my requests (title : aku&potret, memori17) on hold/cancel it if you guys haven't start? (either way is fine) I'll be going away for quite some time& will deactivate my acc during that period. I'm sorry.
azure_bliss
#3
Chapter 40: Thank you so much for the review!
I don't mind the lateness at all, it was worth it ^^
Pick-up!
Will credit and edit my mistakes in the story.
Once again, thank you ^^
AiSyah98
#4
Chapter 38: first terkejut,sy tk ingat pun sy hantar req utk yg ni *lol*
oh..thenkiu ^^ esok ade mse sy edit dn credit ^^
DiamondSakura
#5
Chapter 36: hurm,,saya nak britau yang saya dah kreditkan..^^
DiamondSakura
#6
Chapter 36: Thanks for the review..saya tau masih ada yang kurang dalam cerita saya..takpe.nanti saya cuba baiki cara penulisan saya tu.. ^^..maaflah..internet saya tak brape baik..ni pun guna phone..jadi saya kreditkan shop ni agak lambat nanti...sayamintak maaf sangat2 ><
izzyeol #7
Saya nk tnya soalan. Awak awak semua dh tk ambik request untk review ke? Baru eksaited nk mintak korang review kn cerita 。・゚・(ノД`)・゚・。