Pick Up - nur_syafiqaf

DEATH N♔TE Review Sh♔p [CLOSED/Finishing Request]

Title: matchmaking train

By: nur_syafiqaf

Reviewed by: teatee

Title (3/5)

Eye-catching tetapi saya tolak dua markah sebab lebih elok jika huruf pertama tu besar.

‘Matchmaking Train’

Kemas dan menarik. Orang pun tertarik nak baca.

Description and Foreword (7/10)

Simple. Author tak reveal sangat story ni. Susunan profil karakters pun tidak sangat didedahkan. Bahagian foreword ada teaser jadi mungkin sesuai jika author letak beberapa details kat sana supaya reader pun tertarik nak baca.

Plot (6/10)

Mengisahkan seorang gadis dan seorang jejaka yang cold-hearted, yang buatkan saya surprise tentang fic ni Xiumin seorang yang tidak mempunyai kawan dan Eunji nak ubahkan dia. Saya dapat memahami konsep awak setakat ni.

Characters (9/15)

Setakat ni saya tahu Xiumin seorang yang tidak banyak sosial sangat so karakter Eunji pun saya belum dapat judge.

Tatabahasa (10/15)

Saya tidak dapat judge sepenuhnya dalam bahagian ni sebab penggunaan ayat awak sangat simple dan terhad. Ada bahagian yang saya tidak dapat catch.

Writing style & Appearance (10/20)

Okay, pada permulaan cerita ni sangat membingungkan saya. Saya ingatkan awak guna orang pertama dalam fic ni. Saya sarankan awak part fikiran pada bahagian karakters tu lebih sesuai jika awak gunakan italic. Secara jujurnya, tengah saya baca fic ni saya lost kejap sebab tiba-tiba sahaja tukar tempat dan masa. Mula-mula dalam train selapas tu dalam sekolah.

Kalau boleh huraikan sikit latar belakang Eunji,keadaan persekitarannya dan apa fikirannya ketika itu. Dan author boleh elaborate details supaya senang nak baca.

Dari segi writing style, banyak dialog dan kadang-kadang saya tertanya-tanya juga apa perasaan Xiumin selepas dia terlanggar Eunji dalam train tu.

Originality & Flow (13/15)

Saya boleh katakan fic ni original. Flownya tidak terlalu cepat dan lambat. Awak baru post setakat chapter 1 so...No komen heh x)

Enjoyment (7/10)

Maaf...Oleh kerana saya banyak lost semasa baca fic awak saya tidak dapat bagi markah penuh dalam bahagian ni. Awak perlu push lagi dan memerlukan masa yang banyak untuk menulis cerita yang lebih description supaya pembaca senang nak relate dan baca cerita awak.

Marks (65/100)

Sorry for the late review. Jangan rasa kecewa markah ni sebab kita ada banyak lagi masa nak belajar. Keep it up and good luck with your story :)


Thanks LavenderAlisa19, guna sikit dari judging style awak hehe x)

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
LavenderAlisa19
permanent_dreamer, your review is ready to be picked up!

Comments

You must be logged in to comment
JunAra
#1
bile nak bukak ni? sy suka shop ni
darkclov3r #2
Hello.I've made a request for review some time ago. Could you put my requests (title : aku&potret, memori17) on hold/cancel it if you guys haven't start? (either way is fine) I'll be going away for quite some time& will deactivate my acc during that period. I'm sorry.
azure_bliss
#3
Chapter 40: Thank you so much for the review!
I don't mind the lateness at all, it was worth it ^^
Pick-up!
Will credit and edit my mistakes in the story.
Once again, thank you ^^
AiSyah98
#4
Chapter 38: first terkejut,sy tk ingat pun sy hantar req utk yg ni *lol*
oh..thenkiu ^^ esok ade mse sy edit dn credit ^^
DiamondSakura
#5
Chapter 36: hurm,,saya nak britau yang saya dah kreditkan..^^
DiamondSakura
#6
Chapter 36: Thanks for the review..saya tau masih ada yang kurang dalam cerita saya..takpe.nanti saya cuba baiki cara penulisan saya tu.. ^^..maaflah..internet saya tak brape baik..ni pun guna phone..jadi saya kreditkan shop ni agak lambat nanti...sayamintak maaf sangat2 ><
izzyeol #7
Saya nk tnya soalan. Awak awak semua dh tk ambik request untk review ke? Baru eksaited nk mintak korang review kn cerita 。・゚・(ノД`)・゚・。