Tiga Serangkai

Antara Subuh dan Senja

Langit di atas didongak pandang sambil Seongwoo mengangkat tangan, melindungi mata daripada silau matahari yang membiaskan cahaya perang. Cahaya senja. Cahaya yang sama seperti di waktu fajar. Cahaya yang menentukan malam. Pandangan Seongwoo kemudian beralih kepada sebuah pondok berdekatan pelabuhan.

“Encik” sapaan seseorang membuatkan Seongwoo mengalihkan semula pandangannya. Seorang wanita separuh umur berdiri dekat dengan dirinya.

“Encik cari saya?” soal wanita itu. Wajahnya berkerut hairan, seolah mengambil langkah waspada dengan Seongwoo yang dikenalpasti sebagai orang asing dari Seoul itu.

Seongwoo mengangguk. “Puan kenal Ha Sungwoon? Saya diberitahu yang puan tinggal berdekatan rumah mereka”

Wanita itu menggaru kepala. “Ya saya. Tapi bukan saya seorang. Ramai lagi jiran yang lain yang tinggal berdekatan rumah mereka. Kenapa cari saya?” nadanya kerisauan. Berita mengenai Ha Sungwoon yang meletupkan keretapi itu sudah tersebar luas dalam kalangan mereka dan menjadi gossip pasar yang hangat.

Seongwoo mengukirkan senyuman. “Saya akan jumpa mereka yang lain nanti, buat masa sekarang, boleh saya dapatkan keterangan puan”

Wanita diam seketika, mengerling sekeliling, merasa serba salah untuk melayan detektif dari Seoul itu

“Kalau puan tak nak beri keterangan, puan akan dianggap tidak memberikan kerjasama kepada pihak polis” nada Seongwoo ditegaskan sambil tangannya meraba keluarkan lencana identitinya.

“Baiklah. Baiklah” wanita itu mengalah. “Duduklah, saya akan buat sesuatu untuk encik”

Seongwoo menarik nafas lega sebelum melabuhkkan punggung di pangkin di depan rumah wanita itu. Pandangannya tertatap ke laut depan. Sinar senja agak terik, membiaskan cahaya melalui pantulan air. Burung-burung berkicauan di langit dan kedengaran air bergolak di bawah bot-bot yang diikat hampar di pelabuhan. Beberapa nelayan yang usai membersihkan bot masing-masing hanya mengerling anak muda itu kehairanan. Seongwoo hanya membalas dengan senyuman.

“Nah~ jemput minum” wanita tadi kembali dengan segelas jus oren. Seongwoo hanya memandang sebelum mencapai minum sedikit air minuman tersebut.

“Puan Jeon bukan?” ujar Seongwoo lalu meletakkan gelas yang dipegang.

“Ya saya. Saya tak tahu apa yang berlaku dengan Sungwoon sampai dia sanggup buat macam tu”…” wanita itu memulakan.

“Sebenarnya saya bukan nak tanya pasal Ha Sungwoon, tapi saya nak tanya mengenai orang lain” celah Seongwoo, sambil mengeluarkan pen dan buku nota kecil.

“Siapa?” puan Jeon merapatkan muka.

“Kang Daniel”

………………………………………………………………….

“Kang Daniel!”

Sahutan Sungwoon tidak bersahut. Senyap di hujung rumah.

Tok tok tok!

Kedengaran ketukan di pintu tidak berhenti.

“Yah Daniel, tolong bukakan pintu tu, tengok siapa yang datang” Sungwoon meninggikan suara.

Tok tok tok!

“Haish” Sungwoon merungut sebelum mematikan api dapur gas dan bergegas ke bilik adiknya. Pintu ditolak buka dengan kasar.

“Apa? Mana Daniel dengan Jihoon pergi? Aku ingatkan mereka berdua main game dalam bilik tadi” Sungwoon menggaru kepala, melihat bilik adiknya yang kosong, tiada sesiapa.

Tok tok tok!

Ketukan di pintu berterusan.

“Siapa pula datang rumah aku malam-malam ni” Sungwoon bergegas ke pintu utama pula, membuka pintu yang tidak berkunci.

“Siapa? Nak cari…..”

Senyuman di luar pintu memeranjatkan Sungwoon. Seketika Sungwoon tersalah orang sebelum senyuman tersebut dapat dikenalpasti.

“Lee Doohyun?” Sungwoon memastikan dirinya tak tersalah orang.

Lelaki di luar pintu itu mengangguk senyum. “Sungwoon sibuk? Boleh kita berborak?”

Sungwoon sempat mengerling keadaan dalam rumahnya dan pana seketika. “Aku ke? Kau nak berborak dengan aku?” jarinya menuding tunjuk dirinya sendiri.

Doohyun mengangguk lagi. “Hmm!”

“Tapi kalau Sungwoon tak sudi….”

“Ha masuklah. Aku tak sibuk pun” Sungwoon mengalah sebelum berundur, memberi lelaki itu ruang untuk masuk.

Doohyun menanggalkan kasut dan menyusun kasutnya di rak kasut yang kelihatan hanya sebagai perhiasan di tepi pintu. Beberapa buah kasut lain kelihatan bersepah tidak diletakkan di rak tersebut. Sungwoon hanya memerhatikan.

“Saya bau ramen” komen Doohyun sebaik melangkah masuk.

“Ha aku masak ramen. Tapi aku masak sepaket je” balas Sungwoon seraya menutup pintu.

Doohyun ketawa kecil. “Jangan risau. Saya tak minta. Saya dah makan di asrama tadi dengan pelajar lain”

“Nasib baik” ujar Sungwoon. “Aku tak suka berkongsi ramen dengan orang lain”

Sungwoon lalu bergerak ke dapur, mengambil air minuman dalam peti sejuk.

Doohyun melabuhkan punggung di atas sofa lama di ruang tamu, sempat mengerling keadaan rumah Sungwoon yang kecil tapi selesa itu. Sungwoon lalu menghulurkan air tin minuman kepada Doohyun.

“Aku tak reti buat air. Ni je ada”

Doohyun mengukirkan senyuman sambil menyambut huluran itu. “Terima kasih” ucapnya.

“Ni adik Sungwoon ke?” soalnya menuding tunjuk gambar Sungwoon bersama Jihoon yang kelihatan gembira menaiki basikal.

Sungwoon mengerling pandang potret gambar yang diletakkan di atas rak kecil tepi sofa. “Yup, itu adik aku. Ha Jihoon. Dia keluar pergi main game dengan jiran sebelah rumah” jawabnya sambil membuka air tin minumannya.

Doohyun diam seketika, merenung senyuman Jihoon dalam gambar tersebut dan langsung teringat akan adiknya sendiri, Lee Daehwi. Perasaan rindu mula menyelubungi dan bayangan senyuman ketawa Daehwi singgah di benak fikiran.

“Jadi, kenapa kau datang sini malam-malam ni? mana kau tahu alamat rumah aku?”

“Ha?” Doohyun tersentak, mengalihkan pandangan. “Ahh, saya tanya pelajar di asrama tadi. Saya sebenarnya datang sini sebab saya teringin tahu pasal sesuau”

“Apa?” Sungwoon mengangkat kening, meneguk air minumannya.

“Masa kita berjumpa siang tadi, masa di atas bot. Sungwoon ada cakap yang saya mirip seseorang. Siapa dia? saya teringin berjumpa dengan dia”

“Kigyeol” jawab Sungwoon selamba. Air tin minuman diletakkan di atas meja. “Nama dia Moon Kigyeol. Dia sebaya kita. Muka dia mirip macam kau?”

Doohyun berbuat perkara yang sama, meletakkan air minumannya. Nama itu menarik perhatiannya lebih dari minuman tersebut.

“Tapi aku tak rasa dia nak jumpa dengan orang luar. Dia tak biasa dengan orang asing”

“Kenapa?”

Sungwoon menarik nafas dalam. “Aku tak tahu samada aku patut ceritakan pada kau ke tidak”

“Ah kenapa? saya nampak macam orang yang tak boleh dipercayai?” Doohyun menjuihkan bibir, mencebik.

Sungwoon mengeleng. “Bukan macam tu. Aku cuma tak nak kau ada pandangan buruk terhadap dia je”

“Pandangan baik atau buruk orang lain adalah sesuatu yang kita tak boleh elakkan. Kita tak boleh kawal. Kalau orang lain pandang kita positif, kita patut hargai ia. Kalau orang lain ada perspektif negatif terhadap kita, kita boleh ubah ia. Dari negatif ke positif. Dari buruk ke baik”

Sungwoon diam seketika, menghadam kata-kata Doohyun.

“Kigyeol adalah anak yatim. Ibunya seorang pelacur. Dia tak tahu siapa ayahnya. Orang kampung memandang hina ibunya jadi mereka tinggal dalam hutan, jarang keluar dan tak benarkan Kigyeol keluar rumah. Masa Kigyeol berumur 12 tahun, ibunya meninggal dan Kigyeol tinggal bersendirian. Dia cuba keluar, bergaul dan bersosial dengan orang kampung, tapi semua orang menjauhinya, memandang hina dan mencaci dia. Kigyeol tiada kawan”

“Sungwoon berkawan dengan dia?”

Sungwoon mengangguk. “Nasib kami sama. Ibu bapa aku meninggal lepas kemalangan tapi bezanya aku ada Jihoon, aku diterima oleh masyarakat kampung. Jiran-jiran mengambil berat pasal kami berdua”

“Macam mana Sungwoon dengan dia boleh jadi kawan?”

Sungwoon diam, seolah cuba memerah ingatannya. “Tak silap aku, lepas kejadian aku sesat dalam hutan. Aku jatuh dan Kigyeol bawa aku pergi rumah dia dan rawat luka di kaki aku. Sejak dari tu, aku selalu masuk hutan, datang rumah dia dan buat kerja sekolah aku dengan dia. Kigyeol tak bersekolah sebab dia tak didaftarkan secara rasmi. Dia tiada sijil kelahiran. Bila aku ada kerja sekolah, aku akan buat dengan dia. Kadang dia akan baca buku teks sekolah aku dan bila aku rajin, aku ajar dia apa yang aku tahu. Aku rasa dia lebih pandai dari aku”

“Sungwoon tak nak tolong dia?”

“Hmm?” Sungwoon pana.

“Kita boleh tolong dia sebenarnya. Sijil kelahiran dan pendaftaran sekolah tu boleh dilakukan dengan rasmi sebelum dia berumur 20 tahun”

“Maksud kau? macam mana nak tolong? Semua benda tu melibatkan kerajaan dan urusan rasmi. Aku tak reti semua tu”

Doohyun memegang sentuh dagunya, memikirkan sesuatu. “Hmmm, sebelum tu kita perlukan sesuatu”

“Apa dia?”

…………………………………………………..

Dingin di sebalik penjara besi membuatkan Woojin mengantuk. Seketika pandangannya beralih pada pegawai polis yang kelihatan sibuk dalam penjara. Anak muda itu ingin tahu keadaan Jihoon dan Jinyoung. Woojin dan Jinyoung terpaksa berpisah apabila seorang anggota polis memberi arahan untuk mengawal Jinyoung sambil menemani abangnya di penjara. Seketika Woojin juga ingin tahu bagaimana keadaan abang Jinyoung itu.

Matanya hampir terlelap, kebosanan dalam penjara kecil di sudut balai sebelum seorang detektif muda kelihatan berlari masuk ke dalam balai.

“Ketua Kim! Ketua Lee!” detektif muda itu menarik perhatian woojin. Anak muda itu mengangkat kepala.

“Mereka dah ditemui di Masan. Mereka bertiga menyerah diri” lapor detektif muda itu.

“Mereka di balai polis Masan sekarang?”

Woojin melihat detektif muda itu mengangguk. “Mereka dalam perjalanan ke sini, menggunakan van polis”

Jantung Woojin berdegup kencang, langsung teringat perancangan Daniel untuk ke Masan. Adakah mereka dah ditangkap? Bibir bawahnya digigit ketap. Telinganya menadah dengar perbualan anggota polis tersebut.

……………….

“Ketua Kim! Ketua Lee!”

Donghae dan Heechul yang tengah berbincang mengenai kes letupan keretapi di sempadan Busan itu lantas berhenti, melihat Sewoon yang berlari menghampiri.

“Mereka dah ditemui di Masan. Mereka bertiga menyerah diri” lapor Sewoon.

“Mereka di balai polis Masan sekarang?” soal Heechul pula.

Sewoon lantas mengangguk, masih tercunggap mencari nafas. “Mereka dalam perjalanan ke sini, menggunakan van polis”

“Sediakan bilik siasatan. Aku dan Donghae akan soal siasat mereka”

“Sekejap” Donghae mencelah. “Tiga orang bermaksud Ha Sungwoon, Kang Daniel dan Yoon Jisung bukan? Bagaimana dengan adik Ha Sungwoon? Park Jihoon?”

Sewoon menggeleng. “Pihak polis tak menyatakan nama adik Sungwoon sama. Hanya tiga orang yang menyerah diri”

Heechul berpaling pandang Donghae. “Mana kau rasa adik dia dah pergi?”

Donghae kemudian memandang seorang budak lelaki yang duduk memeluk lutut di penjara kecil di sudut balai. “Mana kawan kau pergi?”

Woojin diam, tidak membalas. Dia juga tidak mempunyai jawapan soalan itu.

………………………………………………

Perjalanan pulang ke Seoul terasa lebih cepat berbanding ketika perjalanan pergi ke Busan. Lelap Seongwoo yang sekejap cukup menghilangkan penatnya. Kepalanya masih tidak rehat, memikirkan kes tujuh tahun lepas. Temubualnya bersama pegawai daerah dan beberapa orang penduduk kampung, membolehkan Seongwoo dapat beberapa bukti. Nalurinya betul dan Seongwoo percayakan firasatnya kali ini.

“Ha Sungwoon tidak bersalah”

Cahaya senja membiaskan cahaya melalui tingkap koc keretapi yang bergerak mengingatkan Seongwoo betapa cepatnya masa berlalu.

“Aku beri kau 24 jam. Kalau dalam masa 24 jam, kau tak temui apa-apa, kau mesti fokus terhadap kes letupan keretapi tu”

Seongwoo sedar batasan masanya sudah dilanggar. Namun dalam masa sama, Seongwoo tidak sabar untuk membentangkan dapatan siasatannya kepada ketua kumpulan itu, mendapatkan keyakinan Donghae untuk menyiasat kes tujuh tahun lepas dengan lebih terperinci.

Getaran telefon pintar dalam beg galas yang dibawa mematikan lamunan Seongwoo. Laju anak muda itu mengangkat jawab panggilan yang diterima.

“Sewoon ah~ macam mana? Kau jumpa maklumat yang aku suruh cari tu?”

“Aku jumpa maklumat kegiatan Lee Doohyun tu. Aku rasa aku faham kenapa kau suruh aku cari maklumat tu. Lee Doohyun memang berkelakuan aneh selepas kejadian tujuh tahun lepas….”

Seongwoo mengukirkan senyuman, lega mendengar apa yang Sewoon katakan.

“… tapi bukan tu perkara utama sekarang. Kau kat mana sekarang ni? Ketua Lee desak kau pulang ke Seoul sekarang…”

Seongwoo menggaru raba belakang lehernya. “Aku memang dalam perjalanan ke Seoul sekarang ni, dalam keretapi. Ketua Lee marah ke? Aku memang nak cepat….”

“… mereka dah serahkan diri….”

“Jap, apa kau cakap” Seongwoo tersentak, meluruskan badan.

“Haish kau ni” kedengaran Sewoon merungut kerana Seongwoo tidak memberi tumpuan padanya. “Aku cakap Ha Sungwoon, Kang Daniel dan Yoon Jisung dah serahkan diri. Mereka dalam perjalanan ke Seoul sekarang ni, dari Masan”

“Apa kau cakap?!” nada Seongwoo terkejut. “Kau tak main-main kan? kenapa dia serahkan diri? Dia tak bersalah. Kang Daniel tak bersalah”

“Aku akan serah diri selepas semuanya selesai”

“Mereka dah selesai?” Seongwoo teringat pernyataan Kang Daniel di tangga hospital.

“Ha? Apa yang dah selesai?” soal Sewoon pana dalam talian.

Seongwoo menggeleng. “Siapa akan soal siasat? Ketua Lee dan Ketua Kim ke? Nanti bila mereka dah sampai di balai, hubungi aku semula”

“Oh ye Seongwoo. Minhyun dah sedar. Adik dia temani dia di hospital sambil dikawal seorang anggota polis”

Seongwoo diam tidak memberi respons. Seketika pandangan Minhyun ketika mengacukan pistol di kepalanya terlintas ingat. Pandangan yang Seongwoo tidak akan lupakan.

“Terima kasih beritahu”

……………………………………………………..

Dengkuran Daniel semakin kuat dalam lenanya. Beberapa ketika kedengaran bunyi ketakan giginya. Pegawai polis yang memandu ketawa kecil melihat telatah Daniel yang masih boleh tidur dengan lena dalam keadaan lepas serah diri. Di kiri dan kananya, Sungwoon diapit oleh pegawai polis. Tangannya terikat dengan gari besi. Gari yang terasa lali seperti gelang tangan dipakai selama lebih lima tahun di penjara. Sungwoon tidak sangka akan kembali merasa dingin besi tersebut di pergelangan tangannya.

Sungwoon sempat mengerling pandang Jisung di belakang, juga diapit oleh dua orang pegawai polis. Keadaan sama seperti dirinya. Sungwoon ingin tahu apa yang difikirkan oleh lelaki pelukis itu.

Sungwoon beralih memandang depan selepas ditegur oleh pegawai polis di kirinya. Sungwoon diam tidak membalas. Anak matanya kemudian memandang kotak yang dipegang oleh pegawai polis yang duduk di tempat duduk depan sebelah pemandu.

………………………………………………..

Sungwoon memegang alat teknologi yang diserahkan oleh Doohyun.

“Mana kau dapat ni?” soalnya.

“Saya pinjam dari kedai pajak Keluarga Kim. Anak lelaki dia beri saya pinjam”

Sungwoon menepuk dahi. “Sanggyun bagi kau ni? kau nak buat apa dengan perakam video ni?”

“Saya nak rakam video” luah Doohyun naif.

“Kita kan nak jumpa dengan Kigyeol ni….” Sungwoon diam sebelum dapat menangkap apa yang cuba dilakukan oleh Doohyun. “Kau… nak rakam video Kigyeol?”

Doohyun mengangguk. “Rakam dan ambil gambar. Gambar sangat penting untuk proses buat sijil dan bukti. Kigyeol jenis tak suka berjumpa dengan orang bukan? Jadi gambar dia sangat penting untuk wakil diri dia”

Sungwoon menarik nafas dalam, tidak tahu samada apa yang dirancangkan oleh Doohyun akan berjalan lancar atau tidak. Sungwoon kenal Kigyeol, lelaki yang kekok dengan orang asing dan dia pasti enggan dirinya dirakam. Dalam pada itu, mereka berdua terus berjalan masuk ke dalam hutan. Sesekali Sungwoon mengerling pandang Doohyun, bimbang andai anak bandar itu merungut terpaksa meredah jalan hutan namun Doohyun kelihatan bersahaja. Doohyun menuruti langkah Sungwoon sehingga sampai di sebuah kawasan lapang. Terdapat sebuah kebun sayur kecil di halaman serta longgokan beberapa besi buruk.

“Ini rumah Kigyeol?” soal Doohyun memerhatikan kawasan rumah tersebut.

Sungwoon mengangguk. “Ini sebenarnya hanya sebuah kawasan tempat berteduh usang sebelum ditambah dinding”

Sungwoon mengetuk pintu sebelum menolak buka. Doohyun agak terperanjat kerana pintu itu tidak mempunyai pemegang mahupun kunci.

“Kigyeol!” panggil Sungwoon. Doohyun menuruti rapat sambil menekan butang rakam pada alat rakaman yang dipegang kemas di tangan.

Kigyeol keluar dari sebuah bilik yang tidak berpintu dengan tidak memakai baju dan hanya berseluar pendek. Dia tersenyum melihat Sungwoon namun senyuman pudar apabila melihat lelaki asing yang bersama dengan Sungwoon.

“Siapa tu?” soalnya.

Doohyun membulatkan mata, seperti tidak percaya melihat lelaki yang mempunyai rupa paras sama sepertinya. Sebelum ini, Doohyun banyak dapat komen bagaimana wajahnya mirip dengan ibunya dan air mukanya yang sama seperti adiknya, namun ini kali pertama Doohyun bertemu dengan orang asing yang miripnya. Kamera diangkat sambil Doohyun merakam lelaki itu.

Sungwoon tersenyum sinis. Dia dapat mengagak reaksi Kigyeol. “Aku perkenalkan kembar kau yang lama terpisah, Lee Doohyun”

Doohyun ketawa kecil, kamera di tangan diturunkan seketika sebelum Doohyun menundukkan kepalanya sedikit rendah. “Anyeonghaseyo~ saya Lee Doohyun”

Kigyeol pana seketika sambil mengerling pandang lelaki yang baru perkenalkan diri itu. Buat seketika wajah itu terasa asing namun terasa serupa dengan dirinya.

“Ya sama kan. Muka dia sebijik macam kau” ujar Sungwoon, ketawa kecil melihat reaksi kedua Kigyeol dan Doohyun. Baju Kigyeol yang bersidai di sofa usang lalu dilempar beri kepada Kigyeol. “Pakai baju kau ni”

“Chanbin ada beritahu aku pasal budak sukarelawan yang datang dari Seoul muka sama macam aku. Aku ingat dia tipu” ujar Kigyeol sambil menyarung pakai baju. Matanya tidak lepas memerhatikan Doohyun dengan alat teknologi asing yang dipegang.

“Chanbin datang sini lagi?” Sungwoon melabuhkan punggung di sofa usang sambil mengemas beberapa mangkuk makanan yang tidak berbasuh di atas meja depannya.

“Kenapa? kau tak suka dia datang teman aku?” nada Kigyeol menguji.

“Bukan aku tak suka dia datang, aku cuma tak suka bila dia bawa pengaruh buruk dan suruh kau buat benda bukan-bukan. Kau pula jenis cepat terpengaruh” balas Sungwoon, memberikan jelingan tajam.

“Dia lagi seronok daripada kau. Dia memang nakal dan bodoh sikit tapi dia tak skema macam kau”

“Dia suruh kau buat kerja rumah dia kan? dia ajar kau merokok kan? Aku tak suka dia pergunakan kau. Dia bukan nak berkawan sangat dengan kau”

“Moon Kigyeol kan?” Doohyun mencelah, merasa tidak sedap melihat pertengkaran mulut antara Sungwoon dan Kigyeol.

Kigyeol tersentak kecil apabila Doohyun menyebut namanya. “Kau nak apa datang sini? jangan cakap kau nak berkawan dengan aku juga? Nak ke kau berkawan dengan anak pengotor macam aku ni?”

“Kenapa? Tak boleh kalau dia nak berkawan dengan kau? Kalau Chan Bin yang perangai tak senonoh tu boleh jadi kawan aku, takkan Doohyun yang pelajar contoh ni tak boleh?” nada Sungwoon sinis.

Kigyeol menjeling tajam rakannya.

Doohyun tersenyum. “Sungwoon beritahu saya yang awak teringin nak sekolah, awak teringin nak belajar dan dapat peluang sama macam orang lain sebaya awak, jadi saya dan Sungwoon nak tolong awak”

Sungwoon menggeleng. “Bukan aku. Dia yang sebut dulu nak tolong kau dengan proses pendaftaran supaya kau dapat pergi sekolah” jarinya menuding tunjuk akan Doohyun yang masih berdiri sambil memegang alat rakaman.

Doohyun mengangguk.

Perkataan sekolah membuatkan Kigyeol berasa sedikit teruja. Dia sudah lama teringin untuk bersekolah. Baju seragam sekolah, menggalas beg sekolah, memakai kasut sekolah, mempunyai buku yang tertulis namanya sendiri, mempunyai meja belajar dalam kelas, memanggil nama panggilan ‘cikgu’ dan belajar perkara baru setiap hari. Impian yang Kigyeol tanam.

“Macam mana? Aku tiada ahli keluarga yang boleh tolong aku dan aku tiada duit untuk bersekolah. Chanbin selalu merungut untuk bayar yuran sekolah, dan Sungwoon selalu merungut yang makanan di kantin sekolah mahal dan tidak sedap”

Sungwoon memandang Doohyun, mengharapkan penjelasan. Dia juga kurang faham bagaimana Doohyun ingin membantu Kigyeol.

“Kita perlukan dapatkan sijil kelahiran untuk Kigyeol dulu. Kemudian kita dapatkan kad pengenalan yang sah. Saya akan temui pegawai daerah ini untuk proses pendaftaran tersebut. Kalau tentang wang, saya yakin unit kebajikan daerah ini mesti boleh bantu. Kita cuma perlu tahu cara yang betul untuk memohon bantuan”

Sungwoon dan Kigyeol saling berpandangan.

“Boleh?” soal Kigyeol, tertarik dengan apa yang dikatakan oleh Doohyun.

“Sebelum tu, Kigyeol perlu ceritakan tentang dirinya. Saya akan rakam dan beri video ini kepada pegawai daerah. Oh ye, kita juga perlu ambil gambar nanti. Saya nak tunjuk kepada keluarga saya juga” ujar Doohyun dengan wajah yang tidak lekang dari senyuman.

Kigyeol memerhatikan Sungwoon tersenyum dan mempunyai riak yang berbeza apabila bercakap dengan Doohyun. Lelaki dari Seoul itu mempunyai aura yang menyenangkan, dan terbit rasa cemburu dalam diri Kigyeol.

……………………………………………..

Hujung kuku digigit menandakan resah yang melanda perasaannya. Sebelah tangannya mengendalikan stereng kereta. Lampu merah dan peraturan jalan raya dilanggar. Pemanduannya laju.

Jaehwan mengerling pandang lelaki yang memandu disebelahnya itu.

“Tuan muda…” Jaehwan bersuara. Perlahan.

“Diam!” bentak Kigyeol. “Aku berasa tidak sedap hati ni. Kenapa Sungwoon dan Jisung pergi ke Masan? Apa dia buat di sana? Siapa yang tolong dia?”

Jaehwan diam sebaik ditengking. Tali pingggang keselamatan yang melilit badannnya dipegang genggam. Sejujurnya Jaehwan tidak tahu apa masalah Kigyeol yang dikenali sebagai Doohyun itu dengan Sungwoon, tapi apa yang Jaehwan ambil kisah ialah Jisung.

Jauh dalam hatinya, Jaehwan sangat menyesal kerana melibatkan Jisung. Jaehwan sangka Jisung seperti dirinya. Sangkaannya salah. Jisung bukan yang sanggup merendahkan maruahnya buat kerja kotor. Jisung seorang yang berani. Jisung seorang yang kental. Jaehwan mengemam bibirnya bawah, menahan sebak, enggan air matanya jatuh. Dia membiarkan dirinya dibawa oleh Kigyeol ke destinasi yang dia sendiri tidak tahu.

________________________________________________


is it me or tulisan dalam Aff ni memang semakin kecil?

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
tenmachan
Cameo star kali ni Im Youngmin dan Jung Sewoon! Hooray for Chamdeep moments. Anyway, harap pembaca boleh terima scene fight antara Guanlin dan Sungwoon, saya fikirkan part bahu tu sbb Guanlin lagi tinggi dri Sungwoon. Haha. oppps

Comments

You must be logged in to comment
vionilatte #1
Chapter 20: Chapter 20: Best bab ni. Satu cerita best sebenarnya, dah byk kali sy ulang baca...hehehe....Fighting, authornim!!! Harap authornim masih up cerita ni. Rindu sgt2 cerita ni...curious jugak apa yg jadi lepas ni....Yep, ....So, fighting!!!(lagi...hehe). I will wait for your update.^_^
TheYellowDandelion
#2
Chapter 19: Fighting for the next chap! ^^
vionilatte #3
Chapter 18: Hmm...rasanya tulisan macam sama je. Authornim salah tekan font yg lagi kecik kot. X pun rasa je macam kecik tapi sama je. Curious pulak pasal jihoon. Haaaa...lepastu, Daniel boleh pulak tidur siap berdengkur lagi,tapi yelah, sebab bukti dah ada senang hati tu. Harap2 oklah lepas ni. Tq sebab update. And good luck next update. Hehe..... fighting!!!
MJ_Black
#4
Chapter 15: Guanlin noooooo! ㅠㅠ
MJ_Black
#5
Chapter 14: Keep it up authornim ?
TheYellowDandelion
#6
Chapter 14: I love this! Thanks for the update
vionilatte #7
Chapter 13: aaaaaaa.....kenapa sedih sangat bab ni....jihoon,nasib baik mimpi, harap tak jadi betul2. Pastu Doohyun pulak..... hmmm lagilah tak sabar nak tunggu. Pandai authornim susun ayat, sampai rasa macam nak nangis je bila baca. 2 thumbs up!!! . Keep it up, i will wait for your update. Fighting!!
TheYellowDandelion
#8
Chapter 9: Saya mengaku ni kali pertama saya baca malay fanfic eventho I've been member here since 2014.. Tapi seriously jalan cerita awak ni sngt menarik and saya rasa tertarik.. Fighting for the next chapter!
vionilatte #9
Chapter 9: Ok....jihoon bawak kereta...tapi serious,cite ni memang best. Tak sabar nak baca sampai habis. Btw, authornim fighting!!!!
TheYellowDandelion
#10
Chapter 8: This is nice.. Really! I'm anticipating the next chapter ^_^