1. Subuh

Antara Subuh dan Senja

Hujan mencurah dengan lebat, membasahi bumi Seoul ditemani bunyi guruh berdentum di langit. Kenderaan masih beratur di jalan raya utama. Dalam cuaca buruk itu, kenderaan bergerak perlahan mengelakkan sebarang kecelakaan. Dalam sebuah kenderaan mewah, seorang anak muda diam memerhatikan keadaan hujan di luar di sebalik tingkap kereta di tempat duduk belakang.

“How much longer?” anak muda itu bersuara. Acap kali baju kotnya ditarik rapat, melindungi dirinya daripada kedinginan cuaca yang dapat dirasakan dalam kenderaan tersebut.

“Kita akan sampai tidak lama lagi” balas pemandu yang mengerling lihat Lee Daehwi menggunakan cermin pandang belakang. Anak muda itu diam.

Daehwi memerhatikan titisan hujan yang kelihatan pada cermin kereta. Titisan yang kelihatan seperti sedang berlumba antara satu sama sebelum hilang ditiup angin. Setelah 10 tahun, akhirnya dia kembali ke negara asalnya, negara kelahirannya, rumah dia membesar, rumah yang sama menyaksikan perpisahan ahli keluarganya sendiri. Rumah yang ibunya larang untuk kembali.

Kata-kata ibunya masih terngiang-ngiang diingati oleh Daehwi.

“Kenapa Daehwi nak balik ke Korea? Kenapa harus sekarang? Mama risau”

Daehwi keliru juga ingin tahu kepada tindakannya pulang ke rumah sendiri menyebabkan ibunya risau. Adakah sesuatu buruk akan berlaku?

……………………..

Air hujan memenuhi separuh ruang longkang di tepi jalan. Malam yang semakin pekat gelap, pula hanya ditemani dengan bunyi air yang jatuh menimpa. Beberapa deretan kedai sudah ditutup. Senyap. Seorang lelaki memakai baju hujan merah gelap, berjalan di bawah hujan, di tepi jalan. Di tangannya, digenggam kuat sebuah beg pakaian sederhana besar. Topi yang dipakai menutupi separuh mukanya daripada pandangan orang lain. Keadaan lampu jalan yang kelam dan berkelip-kelip juga membuatkan suasana di lorong perumahan tersebut sunyi kelam. Di bawah sebuah lampu jalan, lelaki itu berhenti jalan. Tangannya menyeluk sesuatu di dalam poket seluar sebelum mengeluarkan secebis kertas yang kelihatan dikoyakkan dari buku nota.

“Mesti berdekatan sini” ujar lelaki itu, memerhatikan sekeliling.

…………………………………………………….

Lorong bangunan Fakulti Seni dan Deria kelihatan senyap dan beberapa bilik studio sudah ditutup kunci. Seorang anak muda mendongak pandang bangunan fakulti tersebut dan melepaskan keluhan kecil apabila melihat salah satu bilik studio yang kelihatan masih terang. Anak muda itu lalu bergerak ke lif utama dan menutup payung yang dipegang bawa tadi. Apabila tiba di aras bilik studio berkenaan, kedengaran bunyi lagu balada yang dipasang.

“Haish dia ni” anak muda itu mengeluh lagi, berjalan ke arah bilik studio tersebut.

“Hyung!” Jaehwan menyergah sebaik membuka pintu bilik tersebut.

“Oh! Jaehwan ah~” seorang lelaki kurus tinggi menyapanya kembali. Bilik studio tersebut kelihatan sedikit bersepah dengan beberapa kanvas lukisan yang diletakkan merata tempat dan air pewarna yang tumpah di lantai.

“Sudah pukul berapa ni?! saja menyusahkan saya datang sini. Saya bukan hamba hyung!” rungut Jaehwan melangkah masuk, menerpa ke arah lelaki itu.

Lelaki yang tua beberapa tahun daripada Jaehwan itu tersenyum. Di tangannya masih dipegang batang berus dengan sebuah kanvas lukisan hampir siap di hadapannya. Pipinya tercalit dengan beberapa warna.

“Jisung hyung~!” Jaehwan mencebik.

“Ah kenapa? Aku nak siapkan lukisan ni dulu sebelum balik. Kalau kau nak balik, pergi dulu” balas Jisung, tidak menghiraukan Jaehwan yang berdiri di sebelahnya.

“Tepi sikit, kau ganggu aku je” Jisung menyiku tolak Jaehwan yang merupakan pelajar juniornya.

“Jisung hyung, balik dan masakkan sesuatu untuk saya” Jaehwan beralih mencari telefon pintar milik Jisung yang berada di atas meja kerja lalu menutup lagu yang terpasang dari tadi.

“Yah, aku tengah dengar lagu tu! Lagu tu penting untuk mood aku siapkan lukisan ni” ujar Jisung, dengan riak marah.

“Siapkan esok!” Jaehwan membalas, mencebik, menyimpan telefon Jisung ke dalam poket baju jaketnya.

“Haish budak ni” Jisung mengalah lalu mencabut bukak kain apron yang dipakai sebelum bergerak ke sinki berdekatan dan membasuh sisa calitan warna yang mengenai tangan juga mukanya.

Jaehwan tersenyum apabila pujukannya berjaya. Kotak warna milik Jisung lalu dikemaskan sambil Jisung mengelap mukanya dengan tuala bersih. Dalam ketika Jaehwan mengumpulkan botol warna yang digunakan, matanya melirik pandang lukisan Jisung. Lukisan milik lelaki yang bakatnya sentiasa dikagumi Jaehwan.

“Hujan lebat ye di luar?” Jisung baru perasan akan cuaca di luar yang dilihat di sebalik tingkap lekap dalam bilik studio tersebut. Soalan Jisung itu juga membuatkan lamunan Jaehwan yang memandang lukisan Jisung terhenti.

“Oh ye hyung, perancangan kita ke Busan nanti, jadi tak?” soal Jaehwan mengalihkan topik apabila dia teringat perancangan mereka berdua minggu lepas untuk ke Busan melihat pameran lukisan yang akan diadakan di sana.

“Jadi” yakin jawab Jisung lalu mengeluarkan sebuah payung yang disimpan dalam almari. “Kita tak sempat tengok pameran tu tahun lepas, jadi tahun ni, kita mesti pergi tak kira apa pun”

…………………………………………………..

Pintu dibuka dari luar sebelum Minhyun melangkah masuk. Kegelapan menyapanya. Suis lampu lalu dicapai tekan, menerangkan separuh ruang tamu rumahnya.

“Jinyoungie” Minhyun memanggil sambil menyimpan payung dan menanggalkan kasutnya. Kaki seluarnya yang basah dilipat agar tidak mengotorkan lantai.

“Jinyoung” Minhyun memanggil dengan suara perlahan. Jam di dinding sudah menunjukkan jam 1 pagi. Minhyun menanggalkan jaketnya sambil bergerak ke sebuah bilik. Pintu bilik dikuak perlahan.

“Jinyoung, sudah tidur?” soal Minhyun perlahan seolah berbisik.

“Hmmm” kedengaran satu suara mengantuk membalas.

“Ha~ tidurlah. Maafkan hyung ganggu kamu tidur. Selamat malam” ujar Minhyun tersenyum lantas kembali menutup pintu dengan perlahan, agar tidak menganggu tidur adiknya.

“Mandi, kemudian tidur” monolog Minhyun sendirian sebelum bergerak ke biliknya. Lencana polisnya dikeluarkan dari poket jaket dan diletakkan di atas meja. Baju tee yang dipakai juga ditanggalkan sebelum dilonggokkan bersama pakaian kotor yang lain. Minhyun mengingatkan dirinya untuk ke kedai dobi sebelum timbunan baju tersebut meninggalkan bau.

………………………………………………….

Sebuah rumah agam di pinggir bandar Seoul menyambut kepulangan Daehwi dengan mesra. Beberapa pembantu rumah perempuan melemparkan senyuman manis melihat wajah Daehwi. Mereka semua sependapat yang wajah Daehwi serupa dengan ibunya yang cantik.

“Selamat pulang ke Korea adikku”

Daehwi mendongak pandang seorang lelaki yang berjalan menuruni tangga. “Or should I say, welcome home. I hope you’re Korean still good”, lelaki itu mengukirkan senyuman lebar, atau lebih tepat senyuman palsu menurut Daehwi.

“Saya masih boleh berbahasa korea dengan baik” balas Daehwi bersahaja, tidak berganjak dari tempatnya berdiri.

“Bagus. Bagus” lelaki itu mendapatkan Daehwi dan mendakapnya rapat.

“Abang lihat kamu tetap sama seperti dulu, kamu tidak membesar?” ujar Doohyun dengan nada sindiran.

“Abang nak saya membesar macam mana lagi? Besar sehingga tiada ruang untuk abang lagi?” Daehwi membalas dengan sindiran tajam. Bibirnya tersenyum sinis.

“Kamu mesti penat dengan penerbangan yang lama tadi. Apa kata kamu berehat dulu dalam bilik. Kita sambung borak esok. Esok pagi ayah akan sarapan sekali dengan kita” ujar Doohyun mematikan senyumannya. “Bawa Daehwi ke biliknya” pandangannya beralih kepada salah seorang pembantu rumah yang berdiri tidak jauh dari mereka.

“Tuan muda, sini” pembantu rumah itu mengangkat tangan, menunjukkan arah.

“Jumpa esok pagi” ujar Daehwi sebelum memberi tunduk hormat kepada lelaki yang lebih tua darinya itu lalu menurut langkah pembantu rumah tadi.

“Pastikan kamu bangun awal…”

Daehwi berhenti melangkah dan anak matanya melirik Doohyun di belakangnya.

“… ayah selalu sarapan awal. Dia tak suka orang buang masa sebab dia sentiasa sibuk. Kalau terlepas sarapan dengan dia, mungkin susah nanti kamu nak jumpa dia lagi”

“Terima kasih ingatkan saya” ujar Daehwi lalu meneruskan langkah.

…………………………………………

Daniel berjalan mundar mandir di ruang tamu. Cuaca sejuk di luar seperti tidak memberi kesan kepada dirinya. Keresahannya membuatkan lelaki itu berasa sedikit hangat.

“Hyung, saya dah mengantuk, boleh saya masuk tidur dulu?” Jihoon yang terbaring atas sofa bersuara. Matanya kelihatan kuyu tidak dapat bertahan lagi. Jam kecil bersebelahan tv menunjukkan sudah jam 2 pagi.

“Jangan tidur dulu. Tunggu dulu beberapa minit” ujar Daniel sambil mengigit kuku jarinya. Acap kali pandangan beralih ke pintu utama.

“Kita tunggu apa? Ada orang nak datang rumah pagi-pagi buta ni? kenapa hyung masak sup rumpai laut harini?” Jihoon menggaru kepalanya. Bingung dengan tindakan Daniel sepanjang hari ini. Lelaki yang tua tiga tahun darinya itu mengambil cuti pada hari ini, membersihkan rumah dan memasak sup rumpai laut seolah menyambut hari lahir seseorang.

“Lantaklah, saya masuk bilik dulu” Jihoon lalu bangkit berdiri, berjalan ke biliknya.

“Jihoon, tunggu dulu” Daniel menahan pegang lengan jihoon.

“Hyung, saya sekolah esok. Nanti saya mengantuk saya akan tertidur dalam kelas” Jihoon cuba menarik lepas tangannya dari genggaman Daniel namun lelaki itu lebih kuar darinya.

“Kita tunggu sekejap lagi. Hmmm? Hmm? Hmmm?” Daniel mengerdipkan matanya berulang kali, cuba memujuk lelaki yang sudah dianggap seperti adiknya sendiri. Sengaja suaranya dimanjakan.

“Ahh~” Jihoon menggeleng sambil menutup mata, enggan melihat wajah Daniel. “Jangan buat muka macam tu, saya bukan girlfriend hyung. Jangan…..”

Ting tong.

Daniel dan Jihoon serentak memandang ke arah pintu apabila mendengar bunyi loceng pintu yang ditekan dari luar. Daniel lalu melepaskan tangan Jihoon yang dipegang tadi dan menerpa ke arah pintu utama.

“Siapa yang datang?” soal Jihoon, tidak berganjak dari tempat dirinya. Tidak semena-mena jantungnya berdegup kencang.

Pintu lalu dibuka, dan angin sejuk menerpa wajah Daniel. Seorang lelaki berdiri di hadapan pintu, memakai baju hujan.

“Hyung”

Lelaki itu menanggalkan topinya dan membalas senyuman Daniel yang berdiri di hadapannya. Bahu yang lebar, kaki yang tinggi juga matanya yang sepet apabila senyum cukup untuk dirinya cam Daniel.

“Hyung!” Daniel menerpa peluk lelaki tersebut. “Puas kami tunggu. Saya ingatkan hyung dah sesat, tak jumpa rumah ni”

Lelaki itu tersenyum dan menolak badan besar Daniel yang memeluknya. “Mujur kau ada berikan ni” kertas yang dipegang tadi, kini dalam keadaan kerunyuk ditunjuk tayang kepada Daniel.

“Mari masuk, saya dan Jihoon dah masakkan sup rumpai laut untuk hyung” tergesa-gesa lelaki itu menanggalkan kasut sebaik menutup pintu apabila lengannya ditarik heret oleh Daniel.

Langkahnya namun terhenti apabila matanya bertembung dengan anak muda yang berdiri tegak di ruang tamu. Jihoon kaku melihat lelaki itu berdiri di sebelah Daniel. Jantungnya masih berdegup kencang. Sepantas kilat dia akhirnya faham kenapa Daniel mengemas rumah dan memasak sup rumpai laut pada hari ini.

“Jihoon, kau masih ingatkan… Sungwoon hyung… abang kau”

“Hoon ah~” Sungwoon mengukirkan senyuman.

………………………………………………….

Lee Doohyun duduk bersendirian dalam bilik kerjanya yang gelap. Hanya bersuluhkan cahaya skrin komputer meja yang masih terbuka pasang. Di tangan anak muda itu, beberapa helai kertas dipegang. Kertas yang mengandungi maklumat profile seseorang. Anak matanya leka menatap baca maklumat dalam kertas tersebut.

“Ha Sungwoon”

Nama yang tertera atas kertas tersebut.

Hujung bibirnya terangkat. “Kau masih hidup? Apa patut aku buat? Adakah aku kena tamatkan dengan cara baru?”

 


Akhirnya, saya beranikan diri untuk post bab 1 ni. Hehe. Memang pendek, jangan risau, bab seterusnya maybe dalam 3k. Terima kasih sudi baca dan tunggu. Saya masih dalam proses siapkan fanfic ni, maybe sampai 17/18 bab. (sekarang dlm proses bab 14 dah), i need strength so komen--komen kalian sangat la mbantu saya untuk terus bersemangat siapkan fanfic. 

Kata ganti diri abang digantikan dengan penggunaan hyung sebab saya rasa geli gila nak tulis 'Abang niel, abang Sungwoon'. Haha. 

Sebarang typo dan kesalahan tatabahasa adalh amat tidak disengajakan. Percayalah, saya dah baca semula lebih 10 kali, kalau ada salah juga, memang nak kena cucuk mata ni >_< 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
tenmachan
Cameo star kali ni Im Youngmin dan Jung Sewoon! Hooray for Chamdeep moments. Anyway, harap pembaca boleh terima scene fight antara Guanlin dan Sungwoon, saya fikirkan part bahu tu sbb Guanlin lagi tinggi dri Sungwoon. Haha. oppps

Comments

You must be logged in to comment
vionilatte #1
Chapter 20: Chapter 20: Best bab ni. Satu cerita best sebenarnya, dah byk kali sy ulang baca...hehehe....Fighting, authornim!!! Harap authornim masih up cerita ni. Rindu sgt2 cerita ni...curious jugak apa yg jadi lepas ni....Yep, ....So, fighting!!!(lagi...hehe). I will wait for your update.^_^
TheYellowDandelion
#2
Chapter 19: Fighting for the next chap! ^^
vionilatte #3
Chapter 18: Hmm...rasanya tulisan macam sama je. Authornim salah tekan font yg lagi kecik kot. X pun rasa je macam kecik tapi sama je. Curious pulak pasal jihoon. Haaaa...lepastu, Daniel boleh pulak tidur siap berdengkur lagi,tapi yelah, sebab bukti dah ada senang hati tu. Harap2 oklah lepas ni. Tq sebab update. And good luck next update. Hehe..... fighting!!!
MJ_Black
#4
Chapter 15: Guanlin noooooo! ㅠㅠ
MJ_Black
#5
Chapter 14: Keep it up authornim ?
TheYellowDandelion
#6
Chapter 14: I love this! Thanks for the update
vionilatte #7
Chapter 13: aaaaaaa.....kenapa sedih sangat bab ni....jihoon,nasib baik mimpi, harap tak jadi betul2. Pastu Doohyun pulak..... hmmm lagilah tak sabar nak tunggu. Pandai authornim susun ayat, sampai rasa macam nak nangis je bila baca. 2 thumbs up!!! . Keep it up, i will wait for your update. Fighting!!
TheYellowDandelion
#8
Chapter 9: Saya mengaku ni kali pertama saya baca malay fanfic eventho I've been member here since 2014.. Tapi seriously jalan cerita awak ni sngt menarik and saya rasa tertarik.. Fighting for the next chapter!
vionilatte #9
Chapter 9: Ok....jihoon bawak kereta...tapi serious,cite ni memang best. Tak sabar nak baca sampai habis. Btw, authornim fighting!!!!
TheYellowDandelion
#10
Chapter 8: This is nice.. Really! I'm anticipating the next chapter ^_^