Bersahur Berempat Di Wad Hospital

Ramadan Equation: VIXX Dapat Hidayah! + EXTEND [VIXXTRA!]

"Assalamualaikum Pakcik Seman... Ni haa Hakim yang duduk hujung kampung... Nak bagitau ni si Sehun masuk hospital.".

Setelah 45minit dari kuala hingga ke hospital sambil membawa kawan-kawan Hyuk yang cedera guna van Hana, kini kelihatan N tengah menghubungi ahli keluarga mangsa meriam buluh. Hana pula kelihatan duduk disamping Sejeong yang letak kepalanya di bahu kakak yang sulung daripada 9beradik. Hyuk pulak duduk selang sekerusi daripada Sejeong. Dia tahu jugak batas-batas agama. Alhamdulillah.

"Okay pakcik. Kalau ada pa-pa (apa-apa), kami bagitau na... Ya, Waalaikumsalam Warahmatullah.", balas N lalu menamatkan panggilan menggunakan iPhone X. Dia terus duduk di sebelah kiri Hyuk sambil memandang mereka bertiga, "Sekarang dah pukul. 3.3O pagi. Kalau nak balik dah lambat nak masak untuk bersahur. Silap-silap tak sempat nak makan sesuap nasi.".

"Nak taknak, kita kena sahur kat sini lah gamaknya.", jawab Hana sambil menepuk perlahan umbun-umbun Sejeong. Ye ke umbun-umbun? Pes taim penaip taip perkataan ni.

"Tulah. Tapi cafeteria tak bukak. Nak taknak jugak la kita kena keluar patah balik jalan tadi pegi beli nasi kandar.", ujar N sambil menongkat tangan disisi wajahnya. Biar nampak maskulin sikit.

"Tapi, aku lupa bawak duit.-".

"Takpa, aku belanja kau dengan adik kau. RM5O cukup untuk kita berempat dah.".

Mendengarkan kata-kata N sudah membuatkan Hana lega. Bukan apa, ada ja duit dalam poket tapi tu untuk duit petrol. Hana tersenyum lalu berkata, "Jom lah sekarang. Kang lambat takut terlepas sahur pulak.".

Lalu N dan Hana bangkit bersama dari kerusi meninggalkan Hyuk dan Sejeong berdua. Hyuk hanya melihat abang dan jirannya berlalu pergi lalu mengeluh, "Selamat Abang N dengan Akak Hana kau datang cari kita tadi. Kalau tak, dengan kita kita sekali masuk wad.

"Ha'ah. Rasa bersalah pun ada kat kakak aku sebab aku keluar tak bagitau dia.", jawab Sejeong yang juga mengeluh. Dia masih letak kepalanya di atas plastik kerusi. Mungkin sebab penat kot.

"Samalah. Rasa bersalah kat abang aku...", kata Hyuk sambil memandan syiling atas yang putih suci bersih. Pada waktu itu mereka berdua terlelap seketika sebab penat menunggu. Alololooo comel betul dorang tidur.



 

Beberapa puluh minit kemudian, setelah mendapat kebenaran jururawat untuk bersahur di dalam wad Geng Mihun ditempatkan, Hana menghamparkan kain tudung yang Mimi tinggalkan di dalam kereta. N terus meletakkan sebungkus plastik merah jambu berisi 4bungkus nasi bersama seketul ayam madu, sayur kobis masak kunyit, 2ekor sotong masak kicap dan sebungkus papadom. Mereka berempat pun duduk diatas kain yang dibentang diantara katil. Sehun dan Kai.

"Ni dah niat puasa ke belum?", tanya N pada Hyuk yang duduk disebelahnya.

"Alamak. Lupa pulak. Jap nak niat..", jawab Sejeong. Eh? Lain yang disoal, lain yang menjawab. Usai sudah Sejeong berniat puasa, maka N pun mengetuai bacaan doa makan.

Tak ubah macam dirumah. Penuh dengan gelagat makan dan minum senda gelak tawa mereka berempat. Dorang dah lupa dorang ada dalam wad. Tapi selamat geng Sehun lena dibuai mimpi. Dah macam lagu jiwang pulak. Hohoho!




 

|Assalamualaikum puan-puan dan tuan-tuan. Disini penaip ingin mengucapkan trimas pada yang melanggan dan yang memberikan komen. Maaplah kalau tak sempat nak balas komen puan-tuan. Kali ni si penaip terpaksa skip beberapa bab sebab raya dah dekat, dengan sibuknya si penaip nak buat persiapan. Tapi takpa sebab bab-bab yang di-skip tu akan ditaip sebagai bloopers atau pronolog (ye ke pronolog?) selepas bab raya ditaip nanti. Apapun, si penaip ingin mengucapkan selamat menikmati hari-hari terakhir Ramadan dan mat ri ye! Nikmati 2-3 bab terakhir ni. Adios|

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
Wonsik_Sai
tukaq tukaq.. 'last' bab akan dipos pada raya ke-2 sebab raya pertama mana ada orang nak baca. Semua pakat nak beraya. Hohoho

Comments

You must be logged in to comment
LovelyIna
#1
Hi awak! Berminat untuk menjadi seorang penulis? Kami sedang mencari penulis bagi bekerjasama dengan kami untuk satu projek.
Mungkin sekarang peluang awak debut sebagai penulis? Jangan lepaskan peluang ~
Follow kami di Twitter dan Instagram @tigasuque untuk maklumat lanjut!
Jumpa awak kat sana ^^

- LovelyIna
LovelyIna
#2
Hi awak! Berminat untuk menjadi seorang penulis? Kami sedang mencari penulis bagi bekerjasama dengan kami untuk satu projek.
Mungkin sekarang peluang awak debut sebagai penulis? Jangan lepaskan peluang ~
Follow kami di Twitter dan Instagram @tigasuque untuk maklumat lanjut!
Jumpa awak kat sana ^^

- LovelyIna
vixxobang #3
Chapter 24: Lol saya pun ada pernah buat reference pasal Yuta dan kurma Yusof Taiyob aka Yuta juga x'D
hanistar99 #4
Chapter 24: Ehh ada sambungan ke?? Yeayyy
hanistar99 #5
Chapter 21: Dah abes :") ttiba nak tau sapa berdakwah kat N laa hehe
ROVIXAYEE_96
#6
Chapter 21: Wow wow!! Daebak sungguh cerita nie!! Lain kali buat sequel tau! Saya tunggu... annyeong :D
marlia91
#7
Chapter 19: Selamat hari rayaa kpd penulis....

Baru hari ni, dan malam ni dapat baca smua update, yaa sibuk beraya la katakan.. XD (tpi syukur xdak kematian karan mcm abam2 vixx sekalian xD)

Janganlah ditamatkan cerita ini, teruskan hingga syawal tahun depan xD xD
ROVIXAYEE_96
#8
Chapter 19: Comeback lawak dengan baju melayu sedondon biru navy siap dengan sampin shining gold!! Baru baca bab nie sudah ketawa tengok 6 sekawan VIXX pakai baju ala gangster... heheheheheheh... lucu sangat VIXX oppa pakai baju melayu macam tu je... Gahahahahahaha!!!!
ROVIXAYEE_96
#9
Chapter 17: Waah!!! Akhirnya si Hongbin nie mula berpuasa... Jadi semua member VIXX nie 100% puasa!!!! Tepuk tangan!!!
hanistar99 #10
Chapter 17: Alhamdulillah, hati Hongbin lembut ㅠㅠ semoga dapat hidayah both dalam fanfic nie dan irl