Chapter 5

Hello, Mr Ji-Chu !
Please Subscribe to read the full chapter

 

“Esok saya akan bayar awak and I promise, that will be our last time to meet.”

 

 

5

 

Jisoo termenung jauh memikirkan sesuatu. Dari tadi, fokus nya seakan hilang. Youngjae yang sedang menikmati makan tengah hari di hadapan pemuda itu mencuri pandang dan perasan akan tingkah majikannya.

“Hai Tuan muda, jauh termenung. Sampai California dah ke?” sindir pembantu peribadinya itu. Sushi yang dibawa oleh Jisoo tadi disepit menggunakan chopstick lalu disuap ke mulut. Matanya masih melekat memandang ke arah majikannya itu.

“Heh, alangkah bagusnya kalau dah ada kat sana.” balas Jisoo seakan mengeluh. Itu membuatkan Youngjae mengerutkan dahinya seketika. Wajah sugul Jisoo dikerling sekilas.

“Ada masalah apa lagi Tuan muda?” seakan faham dengan tingkah majikannya itu, Youngjae menyoal.

Jisoo hanya menggeleng lemah. Hujung bibirnya digigit resah.

“Tak tau la, hyung. Sometimes, saya rasa yang macam hidup saya ni dah huru-hara. Macam ada benang-benang yang bersimpul dalam hidup saya ni. Setiap hari, simpulannya makin banyak dan makin susah nak dirungkaikan. Mungkin salah saya sebab saya yang mulakan semuanya dulu.” luah Jisoo dan untuk ke sekian kalinya, dia mengeluh.

Youngjae diam. Simpati dengan nasib anak muda yang ada di depannya ini. Orang nampak dia bahagia dan gembira dengan kemewahan yang dia ada tapi hakikatnya, dia hidup tak tenteram dan sentiasa gelisah.

“Sabar la tuan muda. Hidup ni tak pernah mudah. Kita yang kena berusaha untuk memudahkannya. Kalau tuan muda rasa ada benang yang tersimpul dalam hidup tuan, mungkin tuan kena cari seseorang yang boleh merungkaikan nya.” tutur Youngjae sambil tersengih mengusik. Entah kenapa, wajah gadis yang menjadi kekasih upahan Jisoo tempoh hari terbayang dalam minda. Rasa macam nak jodohkan majikannya dengan si Jina tu. Nampak macam kena.

 

“Apa maksud hyung?”

“Mungkin dah tiba masanya tuan muda cari cinta? Seseorang yang boleh menjadi perungkai benang-benang kehidupan tuan muda.”

“Tch. Hyung ni dah terpengaruh dengan mama dan papa. Asyik nak cakap fasal cinta, kekasih dan kahwin. Boring la.”

 

Youngjae tayang sengih. Betul apa?

Beberapa saat kemudian, ada mesej masuk di telefon bimbit Jisoo. Dia memandang sekilas sebelum telefon itu diangkat mendekati wajahnya. Mesej dari ibu tercinta.  Panjang umur, baru sebut fasal dia.

 

Jisoo, malam ni ajak Aster makan malam di rumah kita. Hari tu tak sempat nak berborak lama. Please, mama dah prepare semuanya. Jangan tak datang tau.

 

Sebaik saja mesej itu dibaca, pelipisnya diurut sambil mata dipejamkan. Jisoo tersandar lemah di kerusi yang di duduk sebelum menghela nafas berat.

“See? Satu lagi masalah datang.”

Youngjae sekadar tertawa kecil sambil menggeleng. Macam-macam la si Hong Jisoo ni.

 

 

Kedai bunga Emerald Floral petang itu agak lengang. Hanya ada beberapa orang pelanggan yang menjengah masuk berserta dengan dua orang pekerja yang sibuk mengubah bunga untuk dijual. Salah seorang daripada pekerja itu adalah Jina.

Bunga lily putih yang sudah digubah diperiksa berkali-kali. Mana tahu perlukan apa-apa tambahan lagi supaya kelihatan lebih cantik. Seutas reben berwarna merah jambu dicapai lantas dililit pada bungkusan bunga itu. Ok. Dah puas hati ! Nampak ringkas tapi cantik.

Ting !

Loceng pintu kedai berbunyi tanda ada orang yang masuk.

“Jina, tengok kaunter. Aku dalam stor ni.” Yuna yang awalnya duduk di sebelah Jina untuk menggubah bunga kini sudah menghilang. Hanya laungannya dari bilik stor berdekatan yang kedengaran. Jina akur lantas bergegas ke kaunter.

“Selamat datang ke Emerald Floral, boleh saya…”

“Good evening, standee girl.”

Kata-katanya terhenti di situ saat susuk tubuh pelanggan yang masuk menyapa pandangannya. Kelihatan, Jisoo sedang mendekati sambil sempat membelek beberapa jambak bunga yang terpamer.

“Encik Jisoo, jangan la sentuh. Nanti rosak.” tegur Jina risau. Amboi, kedekut betul florist sorang ni. Nak tengok pun tak boleh.

“Kalau rosak, saya beli semua ni. Jangan risau lah.” Jisoo mula dah nak riak. Jina sekadar tayang muka tak kisah.

“Ada apa datang sini? Nak beli bunga ke? Untuk sapa? Kekasih baru? Dah jumpa kekasih upahan yang baru?” Jina menyoal bertubi-tubi sehingga membuatkan Jisoo pening lalat. Dah kenapa tanya macam detektif ni?

“Susah tau saya cari kedai bunga ni. Lima kali pusing bandar baru jumpa. Semata-mata nak cari awak. Bila saya datang, awak soal macam-macam pulak.” omel Jisoo. Sejambak bunga matahari yang berada di atas kaunter dicuit-cuit sebelum Jina menepis tangannya.

“Kenapa cari saya?” soal Jina acuh tak acuh. Dia berpura-pura sibuk menyusun kuntuman bunga ros yang berada di dalam kotak.

“Awak nak jumpa Taehyung tak?”

Serta-merta, Jina mengangkat wajahnya. Mata gadis itu membulat.

“Bila? Kat mana? Macam mana?”

Jisoo merenung tajam ke arah Jina. Tak menyempat. Baru sebut nama Taehyung, dia dah mula tak senang duduk. Bersinar-sinar mata gadis itu dibuatnya.

 

“Esok.”

“Betul ke? !”

“Yup tapi…”

“Tapi apa?”

“Tapi malam ni awak kena join parents saya dinner dulu. Join dinner as Aster.”

Jina mengeluh sebelum mencebik.

“Ala ! Lagi sekali? ”

 

 

“How are you?”

“How are you?”

“I’m fine.”

“I’m fine.”

 

Jisoo pandang Jina yang bersungguh-sungguh mengulang ayat bahasa Inggeris yang dia sebut tadi. Suasana di dalam kereta bertukar menjadi  kelas bahasa di antara Hong Jisoo dan Lee Jina. Jisoo cikgu dan tentunya Jina si anak murid.

“Kalau ibu bapa saya tanya- how old are you? Apa yang perlu awak jawab? Cepat. Saya dah ajar tadi kan?” Jisoo menyoal sambil memandu. Sesekali, dia menjeling ke arah Jina yang berkerut-kerut memikirkan jawapannya.

Perjalanan untuk ke rumah orang tuanya digunakan sebaik mungkin untuk mengajar Jina bahasa Inggeris. Tak dapat banyak pun tak apa. Asalkan dia boleh bercakap dalam bahasa itu. Kalau ibu bapanya tahu yang Jina tak boleh berbahasa Inggeris langsung, mereka akan curiga. Kata duduk California tapi takkan tak boleh speaking kan? Mustahil.

“I’m twenty-three years old.” jawab Jina dengan slang yang kedengaran agak janggal. Jisoo sekadar tersenyum mendengar jawapan gadis itu.

“Apa maksud, introduce yourself?” Jisoo beralih kepada soalan seterusnya. Dia risau kalau-kalau papa atau mama menyoal Jina dalam bahasa Inggeris seperti malam dulu. Terkulat-kulat gadis itu jadinya. Lebih baik prepare awal.

“Kenalkan diri, kan?” Jina pandang Jisoo minta kepastian.

“So Miss Aster, introduce yourself.” pinta Jisoo sekadar menguji.

“Hi, my name is Aster Lee. I’m twenty-three years old and I live in California.” Jina mengucapkan ayat yang sudah Jisoo ajarkan sebentar tadi. Berbelit lidahnya menghafal namun dia cuba sehabis baik.

Jisoo ketawa. Inggeris Jina kedengaran agak janggal walaupun ayatnya betul. Cara sebutan masih kekok tapi tak apa la. Asalkan boleh. Baru belajar takkan nak terus pandai.

“Good. Now tell me, who is your boyfriend?”

“Mr. Hong Jisoo !” semangat sekali, Jina menjawab.

Jisoo menarik senyum lebar sehingga matanya menjadi sepet. Dalam diam, Jina terkesima melihat senyuman itu. Senyuman lelaki itu menyejukkan hatinya.

 

“I love you.”

“Hah?”

Saat perkataan itu keluar dari mulut Jisoo, Jina terpempan. Dia menoleh dengan mata yang membulat. Jisoo yang sedang fokus memandu ditenung dengan muka yang terkejut.

Please Subscribe to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
Jelly_Warrior
The best part dalam menulis fanfics adalah bila kita dapat tanda tick dekat kotak 'mark as complete'. xD
Thanks kepada semua yang setia dengan HMJ. Saya sangat hargai anda semua^^

Comments

You must be logged in to comment
mizzfiona_ #1
This is the best fanfic yg sy pernah baca.Dh la cpt update and ohsem.cuwit jgn citer lh bersemut skin.Btw,fighting author nim !!!! Chaiyok!!!!
Aida_Rusdi
#2
Chapter 15: Best sangat sangat sangat! Langsung x menyesal baca. Kan best klu dpt lelaki mcm Jisoo. Huhu, sedih masa part Jisoo menghilang. Paling best, happy ending dan masa Youngjae baling batu. Tapi kan Jae kawen dgn sape? //GFriend's Summer Rain keeps playing non-stop masa baca//
Shadow_warriorangel #3
Chapter 15: Alooooo dh kawen pulak xD xpe ar.. Not available blek ar xD akhirnye.. Xde ape lah sy nk tunggu lepas ni.. Sy hrp aauthornim dpt truskn semua ff yg trgendala xD bye authornim :3
Shadow_warriorangel #4
Chapter 14: Sy dlm hutan.. Dngn line satu bar sy dpt noti xD bahagia.. Part surat tu sumpah sweet authornim.. Mcm masa jisoo tnye jina psl surat utk taehyung xD btw.. Pesan kt youngjae.. Sy single and not available.. Tp blh available utk de.. ( • ̀ω•́ )✧ xD
lilylunalove
#5
Chapter 15: Huwaaaa cerita ni dah complete! T.T Saya happy tapi dalam masa yang sama saya sedih jugak! Saya akan rindukan Jisoo dan Jina! :') Ohhh tak lupa jugak Seokmin, bakal husband saya *perasannya saya lol* XP
Ahhhh cerita awak tak pernah kecewakan saya! Walaupun part klimaks cerita ni sedih gila gila sampai menangis tarik hingus saya dibuatnya, oh yeahh akhirnya happy ending pun >.<
Ohhhh siap dapat baby boy Jiwoo yang kacak lagi tu! XD
Saya harap anak Jisoo, Jiwoo dengan anak Jeonghan, Ahri berjodoh hehe ;p
Kalau rajin, awak buat la sequel eh? Pretty please ~ Lambat pun takpe saya sanggup tunggu selamanyaaaaa :D
aquariusxpisces
#6
Chapter 15: AwwwwwXD dah complete! Nasib baik Youngjae dengan Jina jumpa Jisoo! And dah ada anak punXD tapi kenapa Jeonghan layan dia macam hambar, hahaahaha.. Tak kisahlah, Jisoo sekarang dah ada Jina yeayyy
TKeyAlex
#7
Chapter 15: Awwww... everything from the precious chapter semua sweet! Suka smgt cara Jina pujuk Jisoo. Jeles lak sbb saya ni x pandai pujuk org. Lawak jugak Youngjae (honeymoon huh? promote cb dorng la tu hahahaha anyway lagu dorng best gila! saya suka! saya suka!)

Chapter last ni pun smuanya comel2.. Mcm kesinambungan cite Jeonghan lakk. Dua2 pasangan dh ada anak hwehwe geramnyaaaa pikir muka anak dorng. Mesti comel2 gila. I like how you ended it nicely. Takde satu benda yg sedih pun. Like Taehyung pun still jdi kawan and time dia nyanyi for their wedding is funny! Seok pulak jdi anak ksyangan keluarga Hong jugak. And everyone is happy..

Walaupun sedih fic ni dah habis, I've enjoyed every one of it. It's simple yet senang nak difaham. Ayat2 yang digunakan semua cantik and gramatis (weh dh lama x guna perktaan tu). Thanks for the letter too *heart sign* FIGHTING AUTHORNIM! May authornim berjaya dlm pembelajaran hwehwehwe. ♡♡♡♡♡
Seasony
#8
Chapter 15: Whoaaaaa!! I cry I laugh at the same time!!!!
The ending is soooo sweet!! I'm soo happy.
Its okay Taehyung, i ada kekee XD
Tahniah awakk! Actually, this is my first fanfic yg saya baca tanpa tunggu dia complete dulu. Hahaha. I always waiting for your update!
All the best!! I love you!!
NoonaYoung
#9
Annyoung, pembaca baru di sini ^^
Sy tertarik gan description & foreword, meskipun sy xbaca lg crte lain drpd authornim, tp thumbs up dulu diberikan ya!
Tq gak sbb tulis crte ni =)