Empat.

Mula.

Aku dapat sekelas dengan Kyungsoo lagi. Seperti tahun-tahun yang lepas. Kyungsoo ada bagitahu dia dapat kelas apa tadi sebelum dia pergi lepas hantar aku ke pejabat. Pembetulan, aku paksa dia pergi sebab nanti dia lambat masuk kelas. Aku mencari tempat duduk disebabkan sekolah baru dibuka. Aku nampak Kyungsoo dan kawan-kawannya di belakang. Ah, aku sekelas dengan budak-budak nakal ni lagi. Kenapalah.. Kelas ini kelas kedua daripada lima kelas. Kami takdelah bijak sangat dan takdelah bodoh sangat. Kawan-kawan Kyungsoo semua nakal-nakal termasuk Kyungsoo tetapi masih bijak. Aku tak tahu dorang bela apa. Masa dalam kelas ada yang tidur, ada yang selalu hilang. Mereka menepuk tangan dan memanggil aku, “Yah, sinilah duduk dengan kitorang.” Kata Sehun. Kyungsoo melambai-lambaikan tangannya dan menunjuk ke satu kerusi kosong di sebelahnya. Aku sudi duduk dengan dorang sebab dorang kelakar dan Kyungsoo ada untuk jaga aku, hahaha. Aku pun bergerak untuk duduk di situ, tiba-tiba datang seorang perempuan duduk di situ terlebih dahulu.

“Hi, Kyungsoo. Tempat ni kosongkan? Awak simpan untuk sayakan?” Kyungsoo memandang aku sekilas dan mengangguk perlahan. Jadi, dia lambai kat perempuan ni. Aku melihat tanda namanya, Gu Mirae. Gu? Orang kaya?

“Yah Kyungsoo, apa kau buat? Tempat ni kan untuk-“ aku terdengar suara Tao menyoal Kyungsoo.

“Shh, dah diam.” Jawab Kyungsoo pendek.

Aku terus mencari tempat kosong lain. Hah situ, antara Shinhye dengan seorang lelaki berlesung pipit.

“Hai, saya pelajar baru.” Shinhye yang sedang menulis sesuatu terus mengangkat mukanya dan memandang aku terkejut.

“Hani.....! Kau sekolah sini balik!” Dia dapat ke arah aku dan memelukku. Aku menyambut pelukan dia dan tergelak kecil. Rindu aku rupanya.

“Mana kau hilang ah? Tak bagitahu aku langsung. Aku nak kau cerita kat aku semua benda.” Aku melihat jam, ye ada lagi setengah jam nak mula kelas. Aku menceritakan segalanya kepada dia. Termasuk perkahwinan aku dengan Kyungsoo, aku berbisik bila bercakap pasal hal tu.

“Do Kyungsoo, mata bulat tu?” Dia memandang Kyungsoo. Memang aku rapat dengan Kyungsoo sejak sekolah rendah dan Shinhye tahu tapi dia tak sangka.

“Ye, dah jangan tunjuk-tunjuk. Kau jangan bagitahu orang tau.” Dia mengangguk laju.

“Err, tumpang tanya. Saya nak tahu kat mana tandas. Boleh awak tunjukkan?” tegur lelaki disebelahku. Aku memandang tanda namanya, Zhang Yi Xing. Cina? Aku kemudian memandang Shinhye. Shinhye mengangguk laju.

“Jom,” Dia berdiri lalu mencapai tanganku dan lelaki tersebut mengikut di belakang.

Setelah sampai di tandas Yixing bersuara “Awak berdua boleh tunggu kejap tak? Saya terlupa jalan nak ke kelas.” Kami mengangguk serentak. Dia tersenyum manis dan masuk.

“Kau kenal ke dia?” Soal Shinhye kepadaku.

“Aku? Aku yang patut tanya kau soalan tu. Bukan main baik kau dengan dia. Dia tak sekolah sini ke tahun lepas?”

“Tah, tak perasan pulak. Nama dia macam Cina kan? Orang Cina kot..”

“Yela kot. Dia ada lesung pipit oh, comel.”

“Eh, tolonglah sedar, Puan Do.”

“Eh, jangan cakap kuat-kuat!” Aku menekup mulut Shinhye, dia ketawa kecil.

“Dah,” Yixing keluar dari bilik air dengan lesung pipitnya. Tak lekang senyuman kat bibir.

“Terima kasih sebab tunjukkan jalan, terima kasih sebab tunggu saya.” Dia menunduk 90 darjah.

“Eh, takpe takpe. Jom balik kelas, lagi 5 minit loceng nak bunyi.” Kata Shinhye setelah kami tunduk 50 darjah.

Dalam perjalanan ke kelas kami bertiga bersembang-sembang.

“Jadi, awak berdua dah berkawan baiklah ye?” Soal Yixing memulakan bicara.

“Tak payahlah nak berawak-awak. Guna kau aku je. Tapi macam mana kau tahu?” Soalku pelik.

“Saya, eh aku, aku terdengar  korang berdua bersembang tadi. Maaflah, korang berdua dekat dengan aku. Jadi,”

“Kau takde dengarkan yang pasal Kyungsoo?” soalku panik, kalau dengar habislah aku.

“Gelongsor? Takde pulak.”Jawabnya sambil memegang leher belakangnya. Shinhye ketawa mendengar jawapan Yixing. Aku menghela nafas lega.

“Oh. Um, kau orang cina ke?”

“Ye, aku orang cina. Aku baru pindah sini tapi aku boleh cakap bahasa sini sebab aku membesar kat sini. Aku  Zhang Yi Xing,” dia menghulurkan tangan kanannya kepadaku. Aku menyambut dan memberitahu namaku dan kemudian berjabat tangan dengan Shinhye.

“Panggil aku Lay.”

“Lay? Ok.” Jawab kami serentak dan mengangguk. Shinhye berpaling ke aku dah tergelak kecil. Dia berada di tengah antara aku dengan Lay. Macam tangga. Lay paling tinggi lepastu Shinhye dan yang paling pendek mestilah aku. Aku Cuma paras telinga Shinhye je. Shinhye pula Cuma paras telinga Lay.


                                                                                                                                                                                                               

Aku, Shinhye dan Lay sedang duduk di meja yang besar yang boleh menempatkan hampir 12 orang. Meja itu yang paling hujung dan tempat itu agak sunyi. Aku dan Shinhye memang dikategorikan anti sosial. Kami makan dengan tenang, tiba-tiba datang beberapa orang lelaki dan duduk di situ. Aku tidak memandang lelaki-lelaki tersebut dan terus makan tanpa menghiraukan mereka. Shinhye disebelah kiri Lay mencuit bahuku. Lay yang disebelah kiriku, yakni ditengah, memandang mereka dengan muka bele. Tiba-tiba satu suara yang garau menyapa telingaku.

“Hi, Puan D-err Puan Im. Dan Hi SHIN HYE!” Chanyeol menyapa aku dan Shinhye. Dia melambai-lambai dan menunduk hormat kepalanya. Aku mengangkat muka dan memandang mereka berlapan lalu menunduk hormat sikit sambil duduk. Selamat tempat ni takde orang sangat. Chanyeol memang suka sakat kami, sejak dulu lagi. Baekhyun, Chen, Tao, Kai dan Sehun sudah tergelak-gelak disebelahnya. Mereka semua telah duduk. Mesti Kyungsoo dah bagitahu dorang ni. Dihadapan Shinhye terduduk Chanyeol, dihadapan Lay pula Baekhyun dan disebelahnya Chen kemudian Sehun, Tao dan Kai. Kyungsoo hanya diam disebelahku tetapi matanya memandang Chanyeol dengan tajam. Dan di sebelahlahnya duduk seorang gadis, ye Gu Mirae.

“Sorry Kyungsoo, aku tak sengaja.” Chanyeol menekup mulutnya.

“Banyaklah kau tak sengaja.” Bangkang Kai.

“Tempat ni kosongkan?” tanya Chen tiba-tiba.

“Dah duduk baru nak tanya ke? Dorang ni kan anti sosial, takkanlah nak ada orang lain duduk dengan dorang.” Kata Kyungsoo. Kai dan Sehun tergelak sambil menepuk tangan apabila mendengar jawapan Kyungsoo.

“Weh weh weh, kita ada budak barulah kat sini.” Kata Baekhyun sambil memandang Lay. Lay hanya tersenyum dan menunduk hormat sedikit.

“Weh, Shinhye, kenalkanlah boyfriend kau ni....” Suruh Sehun. Yang lain hanya ketawa dan mengangguk setuju.

“Eh, Shinhye aku punya, korang jangan nak memandai kata laki cina sesat ni boyfriend dia eh.” Marah Chanyeol.

“Habistu aku orang apa? Sedap je cakap orang cina macam tu....” Marah Tao. Terasa dengan kata-kata Chanyeol. Lay hanya tersenyum dan menunduk-nundukkan kepalanya sambil menggosok perlahan belakang lehernya.

“Eh, dahlah. Seganlah dia. Biar aku kenalkan.” Aku berdehem untuk membetulkan suaraku dan untuk mengambil perhatian semua. Sekarang semua orang dah pandang aku, “Nama dia Zhang Yi Xing, panggil Lay. Dia orang cina.” Aku memperkenalkan dirinya kepada mereka. Aku melihat Kyungsoo disebelahku sedang memandang dingin Lay. Lay berjabat tangan dengan mereka semua bermula dengan Chanyeol. Sampai giliran Kyungsoo, dia hanya menyentuh sikit tangan Lay tanpa memandang Lay. Aku yang rasa dia agak biadap, memcapai tangan Kyungsoo bagi berjabat dengan Lay. Aku ternampak Mirae menjeling tangan aku yang masih memegang tangan Kyungsoo. Aku segera mengalihkan tanganku. “Kyungsoo, Do Kyungsoo. Aku memberitahu nama Kyungsoo kepada Lay. Lay mengangguk lembut dan tersenyum manis. Sikit pun tak terkesan dengan kelakuan Kyungsoo.

“Tapi, Hani belum kenal dengan Mirae kita kan?” Kata Kyungsoo tiba-tiba setelah berjabat tangan dengan Lay. Mirae kita? Kita? Aku terlihat Tao dan Sehun tergelak dan berbisik-bisik. Yang lain pula seperti menahan gelak. Kenapa? Apa yang lawak sangat? Kyungsoo berdehem dan mereka membuat muka serius, tak lagi senyum.

 “Hani, ni Mirae. Mirae, ni Hani. Mirae ni duduk kat sebelah aku dalam kelas. Dia baru pindah sini tahun lepas.” Kami berdua berjabat tangan. “Hani ni pulak is-,” Dia terhenti, dia baru tersedar yang dia hampir nak pecahkan rahsia dia sendiri. semua di meja makan itu kecuali Mirae dan Lay sangat terkejut dan begitu jugak aku. Aku menyiku dia.

“Is? Is apa?” Lay yang tadi diam tiba-tiba bersuara dengan muka belenya.

“Isteri ke?” Soal Mirae pulak, dia kemudian ketawa. Yang lain yang tadi terkejut kini berpura-pura ketawa sekali. Kyungsoo, apa kau dah buat ni....

“Eh, IS my cousin.” Kyungsoo menjawab cemas. Aku menjeling dia tak percaya. Cousin? Tu je kau boleh fikir? Katalah makwe ke...

“Cousin? Bukan awek?” Tanya Sehun sambil ketawa. Yang lain juga turut ketawa. Aku di situ telah tunduk malu sambil menggigit bawah bibir. Aku melihat muka Mirae seperti tak selesa tetapi masih senyum, senyum terpaksa. Kami makan sementara menunggu loceng berbunyi. Budak-budak nakal itu bersembang bukan main kuat lagi, kecoh je. Belum cerita masa dorang ketawa.

“Eh, tengok siapa makan benda yang sama.” Kita Tao pula bersuara. Mereka memandang makanan antara satu sama lain. Ah, sudah... mestilah aku dengan Kyungsoo.

“Hahaha, weh sikit,” Chanyeol yang dari jauh berdiri dan mencapai dengan mudah disebabkan dia tinggi dan tangannya panjang. Dia makan roti yang dipotong dua itu dengan suapan yang besar dan meninggalkan setengah daripada roti itu. Kemudian memberi lebihan kepada Baekhyun dan seterusnya sehinggalah Kai. Kyungsoo memandang mereka makan roti itu dengan pandangnya menyeramkan. Kyungsoo bangun dan menghukum Chanyeol dan Baekhyun kerana mereka yang menyerahkan roti itu kepada yang lain. Dia kemudian duduk dan menghabiskan roti yang tinggal di dalam bekalnya itu. Selamat aku sediakan empat sandwich, dua untuk aku dan dua untuk dia. Dia makan satu setengah roti itu dengan laju. Aku yang dah lama disitu tinggal lagi setengah roti. Apabila aku ingin mengambil yang itu, dia memandang aku dan roti itu silih berganti.

“Nak?” aku kesian tengok dia yang seperti orang kebulur memandang roti aku. Dia menggelengkan kepala dan memandang ke tempat lain. Apabila aku dah mengunyah roti itu, dia memandang roti yang tinggal di tanganku. Aku berpura-pura bangun dan ingin membuang roti itu.

“*pura-pura sendawa* dah kenyanglah, nak buanglah.”

“Eh Hani, tak elok membazir. Kalau tak nak bagi aku.” kata Lay. Aku terkejut sebab yang cakap  tu Lay dan bukan Kyungsoo.

“Eh, lapar baliklah. Nak makanlah.”

“Eh, hahaha awak ni kelakarlah.” Kata Lay. Aku memandang Kyungsoo. Matanya bulat sangat, macam orang kena rasuk.

“Eh, takpayah pandang aku macam tu. Em nahlah. Bye.” Aku menutup bekalku  dan menarik tangan Lay dan Shinhye.

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
zafalucky #1
nice story.... :D
haninad
#2
Chapter 27: Comellah ff ni.. Charaesso !! :))
baekielover #3
Chapter 27: Daebak......citer ni ...author..nim
xiuminnadz
#4
Chapter 26: anyway nice fanfic author nim
xiuminnadz
#5
Chapter 26: nak tahu surat yang suho bagi
yukiyuyana
#6
Chapter 25: Huaaaaa~ best cite ni. Wuwuwuwu congrates author. Cerita ni daebak gile,lawak ah macam macam la. Watak dia macam hidup
Snooww
#7
Chapter 24: Best la cite ni.. Tahniah d.o n hani!!
Gud luck n update soon..^~<
saidatulr #8
Chapter 24: Updaaateeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee !!
baehwililly
#9
Chapter 24: Agagagaagg :v .. Lay jadi doktor ?? Wuuu mesti hensem an ?? Hahhaah .citer ni best btol !!
galaxy_hanhan
#10
Chapter 23: Lol daebak⁴ .. sedih pun ada xDD jeles dengan eunji ? parah tuu xDD update soon !