Special Day

Battle of the kingka

hello everyone~ it's been a long time! How are you guys? Cuba teka hari ni hari apa.....? hari raya? pusat membeli-belah hari-hari? bukan bukan. hari ni hari lahir ultimate bias saya, JUNG DAEHYUN! happy birthday to my life ruiner! jadi, sempena hari lahir daehyun pada hari ni, saya tulis satu chapter khas untuk dia. Jung daehyun you should feel lucky to have a fan like me! XD

p.s. jom trend #HappyDaehyunDay dekat twitter.

p.p.s bap sekarang ni dekat Thailand! *screams* singgahlah Malaysia kejap. Rumah saya ni sentiasa terbuka dekat korang (desperate fangirl)

Apa-apapun enjoy :-)

------------------------------------------------------------------------------------

Suatu hari di kantin Sekolah Kebangsaan Seoul.

Waktu rehat merupakan waktu kegemaran pelajar-pelajar di SK Seoul terutama lagi kepada insan yang bernama Jung Daehyun. Makcik kantin gembira menunggu ketibaan Jung Daehyun kerana segala apa yang berada di dalam menu habis disebat daehyun. Untung besar kot? Siapa tak suka? Justeru, Jung daehyun merupakan pelanggan VIP di kantin sekolah itu. Ok. Cukup sampai di situ.

"minta perhatian!" jerit daehyun sambil mengetuk periuk belanga menggunakan senduk yang di ambilnya di dapur kantin.

Semua mata yang berada di kantin beralih ke arahnya. Tidak kira sama ada yang sedang enak menjamu selera ataupun sedang enak menjamu makanan kawan, semua beralih pandangan ke arah daehyun.

"ok jongup. mulakan" bisik daehyun. Jongup kemudiannya membuka gulungan kertas ala-ala zaman dahulu kala menyampaikan pertabalan penting.

"daehyun, nanti belikan omma kicap abc-" belum sempat jongup ingin menyambung bacaannya, daehyun dengan terlebih dahulu menarik kertas tersebut. Masing-masing yang berada di situ memandang antara satu sama lain sambil membuat muka konfius. Daehyun kemudiannya memberi kertas yang sebetulnya kepada jongup.

"uh- hurm- berdirinya saya di sini bukan untuk di caci atau di maki tetapi untuk memberitahu bahawa hari lahir jung daehyun yang handsome lagi hot jatuh pada tanggal 28 jun iaitu hari esok. anda di jemput hadir ke rumahnya esok. p.s. jangan lupa bawa cheesecake banyak-banyak." jongup membacanya dalam nada terpaksa. Sebenarnya jongup telah diugut terlebih dahulu oleh daehyun yang menyembunyikan jam tangan olafnya. Daehyun berjanji untuk memulangkannya sekiranya jongup menunaikan permintaannya. Setelah selesai pengumuman disampaikan, semua pelajar menyambung semula juadah mereka dan ada juga yang berjabat tangan dengan daehyun kerana tidak dapat menghadirkan diri ke majlisnya esok. Sementara ahli bap yang lain buat hal masing-masing.

himchan setia dengan cerminnya. quote yang dipegang oleh himchan, "buddyz! takkan terpisah"

youngjae setia dengan buku sejarahnya.

yongguk dengan lukisan tiggernya. dia sedang menanam minat dalam karya seni.

zelo dengan tomato cerinya. "wahai tomato ceri, aku sumpah kau tambah lagi 100!" sumpah zelo setelah mendapati hanya tinggal sebiji sahaja tomato cerinya. "abracadabra! alakazam! Expierllamus! Marangkrapu!" Segala jenis sumpahan diucapnya tetapi jumlah tomato cerinya tetap sama

Dan jongup dengan jam olafnya setelah dipulangkan daripada daehyun. "my friend olaf! Im sorry! aku janji takkan tinggalkan kau lagi. Mesti kau sejuk kan dekat luar sana."

Sementara di meja exo.

"hek eleh over betul daehyun tu." kata kai sambil matanya tak lepas memandang gelagat daehyun. Dia kemudiannya membuka botol minuman dan meneguknya dengan rakus sebelumnya menyemburnya ke arah lay yang berada di hadapannya. "AIR APA NI?!!ASAL RASA MACAM AIR BASUH PINGGAN?" jerit kai sambil mencapai air mineral dari chanyeol.

"entah! tadi daehyun bagi" kata xiumin dengan nada innocent.

"kenapa ambil?" Tanya kai . Bila kai mahu memarahi xiumin, dia terlebih dahulu membuat muka sepuluh sen. Jadi tak sampai hati pula kai dibuatnya. "haish! Tak guna punya daehyun! Kawan-kawan mari kita rancang sesuatu untuk daehyun esok" cadang kai.

"aku setuju sangat! mari kita rosakkan parti hari jadi dia!" Kata baekhyun dengan semangat yang berkobar "SETUJU!" Kata exo sambil ketawa jahat. Ketawa mereka didengari satu kantin termasuklah daehyun. Mereka kemudiannya melambai ke arah daehyun sambil membuat muka tidak bersalah dan daehyun membalas semula lambaian mereka.

"jaga kau! jung daehyun"

esoknya...

ramai orang berkerumun di rumah jung daehyun. Di ingatkan bahawa satu sekolah daehyun jemput tidak kira sama ada kerani sekolah mahupun pekebun. Di sebabkan rumah daehyun yang besar itu, muatlah segala jenis manusia. Daehyun sebelumnya meminta ommanya membuat panggilan kepada Apink dan Girls day untuk membuat persembahan. Gilakan? Jangan terkejut sebab omma daehyun merupakan Ceo syarikat multimedia di Seoul. Bukan KBS, bukan SBS tetapi GBS. Maka ommanya mempunyai hubungan yang kuat dengan idol-idol dan selebriti di korea. Ramailah budak sebaya daehyun cuba mengusha mereka termasuklah cikgu-cikgu yang masih single. Cuba test power.

Sementara di perkarangan Suho..

"rancangan dah settle?" Tanya suho selaku ketua.

"settle bos" balas luhan

"jom!" ajak suho sambil memulakan perjalanan dengan berjalan kaki sebab rumah daehyun bukannya jauh dengan rumah suho. Seberang jalan je.

"hoi hoi ya hoi!" mereka nyanyi dalam nada gembira.

setelah sampai di hadapan rumah daehyun dalam beberapa saat.

"daehyun! happy birthday! Ni untuk kau!" Kata baekhyun sambil tersenyum jahat tetapi senyuman itu langsung tidak disedari oleh daehyun. "wah! trimas!" ucap daehyun apabila mendapat kotak hadiah yang besar itu. "korang masuk dulu. Buat macam rumah sendiri" jemput daehyun. Walaupun pada hari kebiasaannya, kejahatan daehyun terserlah tetapi dia cukup berbeza semasa hari jadinya.

"mr chu~" suara Apink kedengaran.

"OMG OMG IS THAT APINK???!" Tanya luhan.

"haah Girls Day pun ada jugak" kata daehyun sambil tersenyum.

"really?! kyaaaa!" Jerit luhan segera masuk ke dalam rumah daehyun. semua bergembira bersama-sama Apink dan juga Girls day terutama sekali luhan. Luhan membentuk satu pasukan yang bergelar Pink Boys Day yang di sertai oleh chanyeol dan chen . Mereka menari lagu Apink dan Girls day dengan penuh berbakat.

Exo seolah-olah tidak menyedari bahawa mereka ada misi untuk mengenakan daehyun. Mereka semua sibuk bergembira sehingga akhirnya lupa dengan tujuan sebenar mereka.

Setelah tamat majlis...

"aku rasa, macam ada tertinggal sesuatu lah tadi" Kata sehun setelah mereka semua berkumpul balik di rumah suho.

"koranglah ni lupa! Kata nak kenakan daehyun!" Marah baekhyun.

"haah juga kan! macam mana boleh lupa?" jawab kris.

"habis tu! Tak sangka pulak si Apink dengan Girls Day datang!" Kata luhan. Dialah manusia yang paling excited sekali bila nampak mereka.

"haish! tak apa! harap dekat hadiah aku je lah tu" keluh baekhyun lalu tersenyum jahat.

"eh? Kau letak apa dalam tu?" Tanya Chanyeol.

"adalah...." Balas baekhyun ringkas.

keesokan harinya....

"korang tunggu je reaksi daehyun nanti" kata baekhyun kepada ahli-ahli exo yang lain dalam kelas. Masing-masing teruja menunggu ketibaan daehyun. Mereka kemudiannya mendengar perbualan bap dari luar.

"Baekhyun! Byun baekhyun!" jerit daehyun sambil berlari ke arah exo. Ahli bap semua kebingungan sementara senyuman di bibir ahli exo semakin melebar.

"baekhyun! aku nak tanya kau!" Kata daehyun setelah berada di hadapan baekhyun.

"hadiah semalam tu....."ahli exo masing-masing menunggu percakapan daehyun.

"DARI MANA KAU BELAJAR BUAT CHEESECAKE TU?!" Tanya daehyun.

"hahaha best tak dapat kena dengan aku? Mesti kau cirit-birit pagi tadi" kata baekhyun dengan teruja.

"kena apa? cirit-birit?" Tanya daehyun. Konfius. Baekhyun mengerutkan dahinya.

"yelah. bukan rasa cheesecake tu pelik ke?" Tanya baekhyun pula.

"EH! TAK ADALAH! TULAH CHEESECAKE PALING SEDAP PERNAH AKU MAKAN! THANKS BANYAK-BANYAK" kata daehyun memeluk baekhyun yang tergamam lalu beredar dari situ. Baekhyun terdiam di situ selama 10 minit.

"macam mana boleh jadi macam ni!!!" Jerit baekhyun setelah kembali ke dunia sebenar.

"kau letak apa dalam tu?" Tanya chanyeol mahukan penjelasan.

"sumpah aku dah letak garam dua cawan, satu botol sos tiram, dua botol mayonnaise dengan gula tiga plastik." jelas baekhyun menyenaraikan bahan-bahan cheesecake 'special' nya lalu membuatkan tekak ahli exo yang lainnya berasa loya.

Sesungguhnya mereka lupa bahawa daehyun mempunyai selera yang pelik dan mampu menelan segala jenis makanan.

Dan nampaknya misi mereka untuk mengenakan jung daehyun menemui kegagalan.

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
Wu_Family_EXO
#1
Chapter 15: kalo tau nak juga ikut min dngn gain pegi stalk baekdae.. xD
wah, x sangka daehyun terima juga nama baekkie tu.. hahaha
omg!! part last mmng terbaik.. satu kelas terkejut tu.. dgn daehyun langsung x jawab soalan youngjae pastu baekhyun yang tetiba tegur daehyun and baekhyun is baekkie's papa.. pergh confirm lawak muka budak2 kelas tu lagi2 exo ngan bap.. xD
author mmng terbaik.. hehehe
5days_fin
#2
Chapter 15: Bole tak korang gi je dating then keluarkn tae hyung utk aq... Huhuhu okey jk je
sperti yg dijngka, cerita author memey jjang.
Wu_Family_EXO
#3
Chapter 14: sedih betul dpt kwn mcm youngjae.. typing sampai setengah jam last2 bluetick je dapat.. xD
hahaha as expect from the troll master.. xD
baek dgn dae pegi je la 'dating' berdua.. xD
5days_fin
#4
Chapter 13: bole berjanggut lau aq tnggu si yongguk ni bls msj xD
btw jjang sgt cerita ni. keep update authornim^^
Wu_Family_EXO
#5
Chapter 13: seriously?? boleh gila baca cite.. hahaha xD
baek ngan himchan x boleh blah..
yongguk..ntah apa la dia nak ckpkan x habis2 typing je.. xD
kesian suho berhuhu sendiri.. xD
author mmng the best..
Jelly_Warrior
#6
Chapter 13: Tu dia laaaaaa...chapter ni sumpah lawak namateyyyy....himchan frust sgt dgn sale tu...adoyaiii...lawak gila >.<
darkblood #7
Chapter 13: Omg soooo funny xD pls update moreee xD
Aida_Rusdi
#8
Chapter 13: oh my bang cool, meh le kita berwasap sesama XD