Kenangan

Garang.

EMPAT BELAS    KENANGAN

 



 

Suasana sunyi sepi.

Papa dan mama dah tidur. Hanya aku yang berjaga.

 

Tingkap bilik aku biarkan terbuka. Kadang, angin malam yang sejuk dan menyegarkan bertiup lembut ke dalam bilik aku. Aku suka suasana malam macam ni. Rasa aman damai je. Aku duduk berseorangan di dalam bilik mengadap laptop. Memanglah aku seorang, ni bilik aku. Nak kongsi dengan adik pun, aku bukan ada adik beradik. Kekeke.

 

Aku tersenyum sebaris. Apalah yang aku merepek ni.

 

Aku bersandar di kerusi dan melihat hasil tulisan aku. Lalu aku mengeluh. Aku pandang skrin laptop aku dengan pandangan yang kosong. Dah nak masuk seminggu aku taip benda ni. Benda yang aku nak simpan sampai ke hari tua. Benda yang dapat mengisi ruang kosong dalam hati yang terluka ni. Benda yang dapat simpan kenangan dan perasaan yang tak mungkin berulang.

 

Cerita tentang aku dan dia.

 

Aku tutup skrin laptop aku dan biarkan ia dalam mode sleep. Aku berdiri dan mendekati tingkap. Aku melihat dunia luar sambil hirup udara segar.

“Rasa macam dah lama sangat..” aku berbisik sambil melihat jauh kehadapan, sejauh mana mata aku mampu melihat.

“Rindu..” aku tambah lalu aku masukkan kedua tangan aku ke dalam poket sweater aku bila angin malam bertiup. Sejuk.

Aku tak tahu nak buat apa dengan perasaan ni. Seksa sangat rasanya bila kita rindu seseorang tapi rindu tu tak boleh disampai kepada dia. Tak ada jalan nak sampaikan pun rindu ni. Nak minta angin sampaikan pun tak boleh weh.

 

Hmmm, sakit.

 

Tiba-tiba telefon aku berdering.

Aku menoleh melihat telefon bimbit aku yang berada di meja belajar tu. Malasnya nak pergi jawab. So, aku biarkan je. Aku tengok ke luar tingkap semula sambil peluk tubuh sehingga telefon aku berhenti berbunyi. Merenung ke luar jendela melihat kegelapan malam ni membuatkan fikiran aku tenang dan ketenangan ini buat aku lagi aktif mengingati si dia. Macam-macam kenangan bermain di fikiran ni hah.

Aku ketawa kecil bila teringat part aku jatuh tangga dulu. Mesti buruk gila rupa aku masa tu sebab itulah Xiumin taknak pandang aku pun. Xiumin masa tu dah laa nampak kacak gila. Tehee.

 

Haishh, betullah kata Iseul, aku tak boleh seorang-seorang. Nanti aku layan perasaan aku ni lebih-lebih.

Aku mengeluh lagi.

Tapi aku taknak tinggalkan apa yang aku rasa ni. Perasaan ni terlampau bermakna buat aku. Ini saja yang Xiumin tinggalkan.

 

Aku merenung jauh ke hadapan. Mengenangkan separuh hati aku yang aku beri pada Xiumin. Kini, separuh hati aku terasa kosong yang amat. Rasa sedih mula meresap masuk ke dalam hati yang dah tinggal separuh ni. Okke Euna, jangan sedih. Tarik nafas .. hembus. Tarik nafas .. hembus.

Telefon aku berbunyi lagi. Terkejut aku dibuatnya. Aku berjalan dengan malas ke meja belajar dan melihat nama pemanggil. Hmm, Iseul.

“Hello” aku menjawab panggilan.

“Euna!!” Iseul menjerit di talian satu lagi. Bengong punya budak terkejut aku.

“Kau ni dah kenapa? Tak normal betul” aku cakap. Iseul ketawa kecil.

“Ehh, ehh, aku call ni sebab nak tanya, kau tengah buat apa tuh?” tanya Iseul dengan terujanya. Apa yang teruja sangat pun aku tak tahu. Aku lihat jam di dinding.

“Kau rasa pukul 10.38 malam macam ni orang buat apa? Mestilah siap-siap nak tidur” jawabku. Iseul tak kata apa. Dia diam.

“Iseul?”

“Tak baik menipu..” Iseul bersuara perlahan. Aku ketawa kecil.

“Apa yang menipunya?”

“Aku datang rumah kau sekarang!” Iseul bernekad dan terus matikan talian. Terkedu aku dibuatnya. Haish, budak seorang ni. Kalau Baekhyun tahu dia buat perangan macam ni, pening kepala jejaka tu.

 

Tak sampai 15 minit kemudian, pintu rumah aku diketuk. Aku yang memang dah bersiap sedia kat ruang tamu menghampiri pintu. Bila aku buka je kunci pintu, Iseul terus tolak daun pintu. Tak menyempat!

Iseul ketawa sambil melangkah masuk.

“Kelakar ouh, muka kau” Iseul cakap dengan sisa gelak dia. Aku hanya gelengkan kepala. Kemudian, aku pura-pura ketawa untuk mengejek Iseul yang masih tak berhenti gelak. Iseul terus berhenti ketawa dan dengan seriusnya dia berkata,

“Kau tak payah nak bajet hipster dengan fake laugh kau tu”

 

“Suka hati akulah..” aku cakap dan julur lidah lalu bergerak ke bilik aku. Bila nampak aku nak tinggalkan dia, Iseul cepat-cepat kunci pintu dan membontoti aku.

“Papa dengan mama kau dah tidur ke?” tanya Iseul masa kitaorang tengah naik tangga nak ke bilik. Aku toleh melihat Iseul kejap sebelum sambung mendaki tangga dan berbisik dengan agak kuat,

“Eh, kau tak nampak ke tadi mama dengan papa aku main masak-masak kat luar?”

“Weeeehhhh. Bengong!” Iseul kata lalu tolak-tolak belakang aku. Aku toleh melihat Iseul dan ketawa. Mesti Iseul tengah fikir yang bukan-bukan.

 

Kami melangkah masuk ke dalam bilik aku.

“Aku dah nampak dah..” Iseul kata sebaik saja aku tutup pintu bilik lalu menghampiri laptop aku. Sambil bercekak pinggan dan tunjuk kat laptop tu, Iseul cakap,

“Melalui pengalaman aku selama 19 tahun hidup ni, aku tahu yang laptop ni tengah tidur. Kau buat apa tadi hah?” aku ketawa melihat gelagat Iseul yang macam makcik-makcik tu.

“Aku buat assignment laa, apa lagi” jawabku. Iseul pandang aku dengan riak muka tak percaya lalu buka laptop aku.

“Iseul, jangan!” aku cepat-cepat menghampiri Iseul dan cuba halang dia daripada on laptop aku. Berebut macam apa tapi Iseul tetap menang. Dia halang aku dari hampiri laptop aku sendiri dengan punggung dia dan Iseul berjaya on laptop aku.

Cis.

Aku diam dan berdiri jauh sikit bila terpampar apa yang aku taip kat laptop tu.

“Aku tak tahu pula kita ada assignment taip menaip..” kata Iseul, gadis yang belajar sama course dan kelas dengan aku. Aku sengih je. Iseul mengeluh dan menghampiri aku. Riak mukanya berubah. Aura yang dia keluarkan pun berubah. Iseul nampak serba salah.

“Aku minta maaf” Iseul bersuara perlahan sebelum dia peluk aku dengan erat. Aku berada dalam posisi yang janggal bila Iseul tiba-tiba peluk aku tapi aku biarkan saja. Iseul ni kadang-kadang memang tak betul.

“Kau okay tak?” tanpa membalas pelukan Iseul, aku tanya. Iseul melepaskan pelukannya dan tunjuk penumbuk kat aku. Aku tergelak. Kemudian Iseul cakap dengan beremosi,

“Soalan tu aku yang patut tanya, tahu?!” aku sengih je dan berjalan keluar ke beranda bilik meninggalkan Iseul. Iseul macam biasalah, membontoti aku.

“Kau mesti selalu peluk Baekhyun macam itukan?” aku tanya bila kitaorang dah berdiri kat beranda bilik.

“Heeeeyyyy! Kau ni!” Iseul segan lalu pukul lembut bahu aku. Aku ketawa suka sebab dapat bangkitkan rasa segan dalam diri Iseul. Hohoho.

 

Senyap.

 

Diam.

 

Angin malam bertiup lembut.

 

Cengkerik berbunyi.

 

Aku regangkan badan aku. Iseul hanya memerhati. Aku dan dia macam tahu kitaorang sedang berada dalam waktu pertukaran emosi. Iseul macam dapat baca apa yang sedang aku fikirkan. Iseul tahu yang tak kira macam mana bersungguh pun kitaorang mengelak untuk berkata tentang Xiumin, perkara itu tetap akan muncul.

“Dia sentiasa ada dalam fikiran aku” aku bersuara lalu mengeluh. Iseul yang berdiri di sebelah aku hanya mendengar.

“Tak kira macam mana banyak kerja pun, aku akan tetap teringat dekat dia. Penat aku cuba tak endahkan dan tolak dia keluar dari fikiran aku. Tapi dia tetap datang balik ..” sambung ku. Aku toleh melihat Iseul. Dia memberikan sebaris senyuman. Senyuman seorang sahabat yang memahami luka dihati. Kemudian, dia peluk aku.

“Aku tak berada kat tempat kau. Aku dah tak berani nak kata lebih-lebih. Dulu memanglah aku suruh kau lupakan dia bagai, bila dah lama-lama ni .. aku rasa serba salah. Masa memang mengajar kita. Bila umur dah meningkat ni, baru aku perasan yang kau mesti lebih terluka daripada apa yang aku bayangkan. Dan, kalau paksa-paksa kau lupakan dia pun mesti kau makin ingat dekat dia kan? Aku hanya mampu cantas sikit-sikit je..” kata Iseul panjang. Aku tersenyum.

“Macamlah kau tu dah tua sangat. Baru 19 tahun” Iseul ketawa kecil dan peluk aku dengan lebih erat.

“Love you” bisisk Iseul.

“EWHHH. LESBO” aku cakap lalu tolak Iseul agar dia menjauhi aku. Kitaorang tergelak dengan gurauan sendiri. Tapi aku tahu, Iseul tahu yang waktu tengah gelak suka ini pun, Xiumin tak pernah tinggalkan ruang fikiran aku.

 

“Iseul!” satu suara panggil dari bawah. Aku dan Iseul menjenguk ke bawah.

“Ceeeyyyyyyy. Bukan main” aku kata bila nampak Baekhyun tengah tersegih-sengih kat bawah. Iseul dengan senyum kambing dia tuh, minta diri.

“Aku balik dulu tau Euna, Baeki bising aku seludup keluar malam-malam macam ni”

“Tak payah nak seludup sangat!” aku kata lalu ketawa bila mendengar perkataan yang dipilih oleh Iseul. Macam tak boleh guna perkataan lain.

 

Sebelum keluar Iseul tanya,

“Eh, kau dah sampai part yang mana?”

“Erm, sampai part yang Kris pindah sekolah tu” jawabku.

“Laaaa, baru sampai situ. Ingat dah sampai part yang Baekhyun confess dia suka kat aku tu” kata Iseul lalu ketawa suka. Kemudian, dia cepat-cepat beredar. Sengal punya budak.

“Jangan lupa kunci pintu!” aku ingatkan bila Iseul tengah turun tangga.

“Okay!” jawab Iseul.

Kemudian, aku kunci sliding door dekat beranda dan kembali mengadap laptop aku. Aku baca ayat terakhir yang aku taip.

“Hmm, lepas Kris pindah, keadaan jadi huru hara sikit..” aku regangkan jari aku dan mula menaip semula. Taip semula cerita antara aku dan dia. Merungkai kembali kenangan yang dia tinggalkan. Kenangan antara aku dan dia yang tidak mungkin berulang lagi. Yalah, masa tak boleh patah balikkan?

Hmm, aku sendiri lupa ni dah kali yang keberapa aku taip kisah ni. Kisah yang dah tamat tempoh. Kisah yang tak akan ada apa-apa yang baharu.

 

Kisah setahun lebih yang lalu.

 

 

 



 

A/N :

TERIMA KASIH KERANA MASIH SETIA MENUNGGU UPDATE NI.

*guna capslock sebab terlampau terharu.

hohoho.

 

 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
turquoisecyan
yeahhh, akhirnya dah update. kekeke.

Comments

You must be logged in to comment
amalinnasuha07 #1
Chapter 15: Update soon authornim
pikahbajet #2
Chapter 15: Daebak!!!!!!!!!
deer_ziera #3
finally autonim update...huhu
ddddehyun #4
Chapter 14: Apa maksud nyer .kemana xiumin pergi ..
turquoisecyan
#5
tak sure. tapi kalau ada gambar yang crash, tolong bagitau. thanks. hohoho.
ddddehyun #6
Wah bestlah citer ni...bila nak update...setia menunggu untuk episod seterusnya..