masak!

spirit of the coin

Disebelah petang, akhirnya Komander jin mula bersemangat untuk menjalankan aktiviti pada para peserta. Loceng ditekan berkali-kali, menandakan waktu minum petang telah habis. Nasiblah siapa yang baru sahaja mahu mencedok pengat pisang, tak merasalah menu istimewa Cik Kiah…

            Dalam dua minit sahaja, semua peserta telah berkumpul di perkarangan hadapan bangunan utama. Dan, yang lebih membanggakan, tiada seorang pun yang terlambat okey walaupun setiap pasukan kekurangan ahli disebabkan insiden semalam.. Tidak semena-mena senyuman tipis terhias diwajah Komander. Senyum bangga!

Tapi yang kesiannya, kumpulan Peru kini tinggal 3 peserta sahaja! Hyuna, Yoona, key dan Zelo masih lagi berada didalam pengawasan nurse comei~ makin mengada-ngada demam mereka tidak mahu kebah..

             “ok, aktiviti kali ini ialah find cooking! Actually kamu semua dikehendaki memasak menggunakan bahan yang bakal kamu jumpa disekitar tasik sana. Nasiblah kamu jumpa bahan apa, but yang penting…ada hanwoo jugak yang disediakan! Perkakas dapur telah disediakan ditepi dewan, so better you all start find it right now!!” dengan kuat Komander Jin meniup wiselnya lalu terpusu-pusu semua peserta mencari bahan masakan yang disorokkan di kawasan tasik.

           Lain pula yang berlaku dikumpulan Zimbabwe. Xiumin, Onew, Minhyuk dan Youngjae sudah tersenyum sumbing lalu berlari kearah belakang tasik dengan pantas. Terkocoh-kocoh Sunny,Sohyun dan Hyejeong mengejar teammate lelaki mereka secara senyap-senyap. Tidak mahu kumpulan lain ternampak perbuatan mereka yang seakan-akan sudah menjumpai bahan masakan!

           “shyuu..tadi aku ternampak diorang sorok hanwoo and kimchi kat atas sana!” bisik Minhyuk sambil menundingkan jarinya keatas tempat flying fox itu. Tapi kalau mereka naik, mesti semua peserta nampak dengan jelas kelibat mereka diatas sana!

            Tak pasal-pasal bahan makanan mereka akan dirampas oleh kumpulan lain terutamanya Jamaica dan Peru yang sekarang sedang mendahului pointer kumpulan yang lain. Sudahlah kedua-dua group itu terdiri dari ahli yang kuat-kuat belaka!

              Dengan berhati-hati Sunny, Sohyun dan Hyejeong naik keatas manakala 4 hero itu berjaga ditangga.

             Betul apa yang dikatakan oleh Minhyuk tadi. Ada hanwoo!! Tapi yang mengejutkan ialah, kimchi tergantung di tengah-tengah tali berpaut flying fox!

              “ salah seorang dari kamu bertiga kena naik lfying fox ni kalau nak kimchi tu.” Arah petugas yang bertugas diatas sana. Dengan berat hati Sohyun merelakan tubuhnya melayang buat sekali lagi merentasi tasik yang luas itu.

            “Sohyun!! Jangan lupa!! Ambil kimchi tu!!” tempik Sunny dan Hyejeong tatkala Sohyun sudah berlepas!

             Seluruh kawasan tasik mula tercengang melihat Sohyun yang sedang melakukan flying fox itu. Ynag pastinya, semua mula menumpukan perhatian pada Sohyun yang secara tiba-tiba merambat kimchi yang tergantung diatas sana.

           “weiihh!! Diorang dah ada kimchi tapi group kita baru jumpa gula?! Palli!!” tempik Jonghyun yang mula gelabah bila tersedar bahawa kumpulannya sudah ketinggalan! Takkan nak hidang gula saja atas pinggan?

          Kelam-kabut yang lain mula mencari dengan lebih serious. Tak ada dah nak main-main!

Satu persatu rumput yang panjang itu diselak oleh Jiyoon untuk mencari bahan masakan. Akhirnya, senyuman gembira terhias diwajahnya tatkala terjumpa daging mentah disiitu.

          “weihhh!! Hanwoo!!” jeritan Jiyoon berjaya membuatkan semua ahli Kiribati mengerumuninya. Sebagai ketua pasukan, Jonghyun terus mengambil daging itu dengan penuh rasa bangga. Dikepalanya mua terbayang daging itu dibakar sehingga meleleh-leleh lemaknya~ urrmm…sedapnya!

           Dalam kegembiraan semua pasukan Kiribati, hanya seorang sahaja yang kelihatan tidak beberapa senang dengan daging itu.

           ‘kenapa diorang tak letak dalam bekas daging tu? Bukankah sepatutnya daging yang dibekalkan oleh pihak kem masih berada didalam bungkusannya? Kenapa yang ni tak berlapik?’ hati Sungjong mula meragui sesuatu terhadap daging tadi.

 

Bunyi wisel yang nyaring itu menandakan waktu mencari bahan makanan telah tamat. Dengan pantas mereka semua berlari kearah tepi dewan untuk mula memasak. Masa yang diberikan hanyalah 1 jam sebaik sahaja wisel itu berbunyi. So better buat cepat-cepat!

           Namun perkakas yang terhidang dimata mereka semua benar-benar meragut nyawa mereka. Yang ada hanyalah kuali, bata,arang, sabut kelapa, mancis, cerek, papan pemotong dan dua bilah pisau untuk setiap pasukan. Gila! Macam mana nak masak?

          “termanggu apa lagi?! Cepatlah mula masak!” tempik Komander Jin dengan tegas. Dalam hatinya sudah menjerit gembira melihat wajah cemberut semua pesertanya. Padan muka korang!

          “susun ajelah bata-bata tu jadi kaki kuali ni!” tempik Taeyeon geram sambil tangannya lincah menyusun bahan yang dijumpai kumpulannya tadi. Woohyun dan ravi cepat-cepat menyusun bata-bata itu seperti mana yang diarahkan oleh Taeyeon. Harus ikut cakap leader ok!

           Semua kumpulan bertungkus-lumus untuk memasak. ADeh, bahan dah sudah siap dipotong..tetapi api tak hidup!

             Percubaan Sehun kali keempat. Mancis kayu itu dihidupkan lalu dicucuh di sabut kelapa cepat-cepat. Baru sahaja sabut itu hendak terbakar, batang mancis sudah terbakar habis. Terus Sehun melempar batang macis itu ketanah namun sekelip mata saja tiba-tiba kawasan memasak mereka terbakar dengan marak. 

             "api!!" terkocoh-kocoh mereka semua melarikan diri namun tiba-tiba api itu terpadam dengan sendirinya. Semua termanggu.

 

Hohoho..im back with...a bored chapter.. sorry but i will try my best for next chapter k?

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
syasyabilly
sorry sbb lmbt sgt update citer ni :'(

Comments

You must be logged in to comment
ROVIXAYEE_96
#1
Chapter 22: Fanfic kamu sangat bagus dan kreatif. Tapi, majority semua idol dah takde, termasuk VIXX.......
ddddehyun #2
Chapter 36: Cerita ni memang best and seram but sedih jugak dengan keadaan diorng
cute_korean_girl
#3
Chapter 36: hoho nsib baik b.a.p ngan bts tak mati, tpi sedih jgklah ngan citer ni, dah boleh bayangkan yg dewan sekolah kmi tu tetiba je runtuh, sian yeollie sbb bacon dah takde
cute_korean_girl
#4
Chapter 36: hoho nsib baik b.a.p ngan bts tak mati, tpi sedih jgklah ngan citer ni, dah boleh bayangkan yg dewan sekolah kmi tu tetiba je runtuh, sian yeollie sbb bacon dah takde
nickyshanz #5
Chapter 36: Arhhh my Baekkie... Sedih cite ni.. Tpi best.. Sy suka
Nia_Akish #6
Saya memang tertunggu tunggu fanfics nie complete.. Best sangat :)
AsyiA_MiZuki
#7
Chapter 36: bravo a/n...
tapy cita ni sedih,but i like this story
Chanlu_kaihun
#8
Chapter 36: Hbis mcm ni je? T.T Nk lagi~ btw good job author!! I love it sooo much!! Tp sedih la ramai mati. Seram jngn ckp la. Rse nk ngis je. Saya vote ff ni!!! Ngeeeeeee ^^