Kesedaran

Aku, Kau dan 'Dia'...

 

 

 

"Kau nak buat apa dengan Lay aku, ha?!" teriak Kris sambil dia menghampiri Suho yang sedang mendukung Lay. "Kau buat apa kat dia?!" marah Kris bila dia tengok Lay tak sedarkan diri.

 

 

"Kau ingat aku macam kau, ke? Aku takkan cederakan dia macam yang kau buat, so don't worry." sindir Suho lalu tubuh Lay diletakkan ke dalam keretanya.

 

 

"Kurang ajar!" Kris yang mulai bengang dengan sindiran itu menghadiahkan satu tumbukan tepat ke muka Suho menyebabkan Suho jatuh ke lantai dengan mulut yang berdarah. Suho mengesat mulutnya yang berdarah dengan senyuman sinis.

 

 

"Kau kata aku kurang ajar, tapi siapa yang kurang ajar sebenarnya ni? Datang rumah orang tanpa diundang, lepas tu suka-suka hati tumbuk tuan punya rumah. Aku yang kurang ajar ke, kau?!" soal Suho sarkastik.

 

 

"Suka hati kau la. Malas aku nak layan." balas Kris lantas tubuh Lay diangkatnya dan didukung. 

 

 

Suho segera bangun dan menghalang jalan Kris. "Kau nak bawa dia ke mana?"

 

 

"Dia husband aku. So, aku nak bawa dia balik." jawab Kris acuh tak acuh.

 

 

"Aku tak benarkan!" tegas Suho sambil mendepakan tangannya di hadapan Kris.

 

 

"Aku tak perlukan izin kau untuk bawa dia balik. So, baik kau ke tepi."

 

 

"Aku takkan berganjak. Aku tak benarkan kau bawa dia balik. Dah cukup kau seksa dia sebelum ni, dan sekarang aku takkan benarkan itu berlaku lagi. Letakkan dia semula!" Suho tetap berdegil. Dia memandang tajam ke arah Kris.

 

 

"Kau jangan nak mengarah aku. Baik kau ke tepi si pendek!" sindir Kris.

 

 

"Selagi kau tak letakkan dia semula, aku takkan benarkan kau berganjak walau setapak." tegas Suho.

 

 

"Nak cari gaduh nampak!" Kris meletakkan Lay ke dalam kereta semula dan satu tumbukan hinggap di mukanya membuatkan dia terundur ke belakang. "Tak guna!" Kris mula menyerang Suho dan mereka mula bertumbuk.

 

 

Kai yang baru tiba di situ terkejut dengan situasi itu. Dia cuba menghentikan mereka tapi dia juga terkena tempiasnya apabila Kris tak sengaja tertumbuk dia dan menyebabkan dia terjelopok ke lantai.

 

 

"Kai!" teriak Sehun yang baru turun dari kereta Kai. Dia segera mendapatkan kekasihnya itu. "Awak okey?" soalnya.

 

 

"Saya okey." jawab Kai lalu dia bangun dibantu Sehun.

 

 

Sehun tergamam melihat Kris bergaduh dengan Suho. Memang la dia yang suruh Kris bawa Lay balik, tapi bukan macam ni caranya. Bukan dengan bergaduh. Sehun melepaskan keluhan berat.

 

 

"Kris hyung ni memang panas baran la." bebelnya.

 

 

"Awak kenal dia tu?" soal Kai.

 

 

"Dia abang angkat saya dan Lay hyung tu husband dia." jelas Sehun.

 

 

"Oh, patut la awak asyik tanya pasal Lay hyung kat saya. Rupa-rupanya awak pengintip Kris hyung ya. So, awak gunakan saya selama ni?"

 

 

"Maaf, Kai. Itu saja cara untuk Kris hyung tahu keadaan Lay hyung. Dan saya tak berniat nak gunakan awak. Mianei..." ucap Sehun dengan penuh rasa bersalah.

 

 

"Takper, Hunnie. Saya tak salahkan awak sebab niat awak baik untuk satukan diorang semula. Saya bangga dengan awak." Kai mengucup pipi Sehun.

 

 

"Alamak, diorang masih gaduh tu! Jom leraikan diorang!" teriak Sehun lalu dia dan Kai cuba meleraikan pergaduhan itu dengan menjauhkan jarak Kris dan Suho.

 

 

"Yah! Lepaskan hyung! Biar hyung belasah si pendek yang tak sedar diri tu! Suka-suka hati jer nakkan isteri orang! Grr!!" ronta Kris dari genggaman Sehun.

 

 

"Yah! Siapa yang kau panggil si pendek, ha?! Mulut tu jaga sikit! Kang aku sumbat dengan wasabi baru ada akal!" marah Suho yang dihalang oleh Kai.

 

 

"Hyung berdua ni macam budak-budak la! Dah dah la gaduh! Bincang elok-elok tak boleh, ke?" nasihat Sehun sekerasnya.

 

 

"Betul tu!" sokong Kai.

 

 

"Kalau ada orang cuba rampas Kai dari kamu, kamu boleh ke nak berbincang dengan si perampas tu?" soal Kris.

 

 

Sehun termakan dengan kata-kata Kris itu. Diapun mungkin takkan berdiam diri kalau ada orang yang cuba rampas Kai darinya. Tangan Kris dilepaskan seolah-olah dia benarkan Kris terus bergaduh dengan Suho. Tapi, belum sempat Kris menyerang Suho, satu suara menghentikan langkahnya dan mereka semua memandang ke arah datangnya suara itu.

 

 

"Lay, awak dah sedar?" Kris begitu lega melihat Lay dah sedarkan diri dari pengsan dan sedang berdiri tak jauh darinya. Kris segera menghampiri Lay.

 

 

Air muka Suho berubah. Walaupun dia lega melihat Lay dah sedar, tapi hakikat yang Lay akan kembali ke pangkuan Kris membuatkan dia muram. Dia segera masuk ke dalam rumahnya meninggalkan mereka. Lay sempat mengerling ke arah Suho sebelum Suho hilang dari pandangannya. Dia tahu Suho mesti terluka. Kai membawa Sehun pergi dari situ untuk membiarkan Kris dan Lay berbincang.

 

 

"Jom kita balik!" ucap Kris lantas tangan Lay dicapainya. Lay menepis tangannya dengan kasar.

 

 

"Saya boleh jalan sendiri." balas Lay sedinginnya sebelum dia berjalan ke kereta Kris dan memasukinya.

 

 

Kris tersenyum lega sebab Lay sanggup mengikutnya balik semula.

 

 

"Thanks Lay sebab awak sudi balik dengan saya." ucap Kris sambil dia memandu.

 

 

"Saya cuma taknak awak cederakan dia." ucap Lay sambil dia memandang ke arah luar tingkap.

 

 

Kris kecil hati mendengar itu.  Maksudnya, Lay sayangkan Suho la? Mana boleh! Baru 2 bulan mereka bersama, takkan la Lay dah jatuh hati pada Suho.

 

 

"Apa maksud awak, awak taknak saya cederakan dia? Awak ada hati dengan dia, ke?" soal Kris dalam nada cemburu.

 

 

"Ada atau tak, bukan soalnya. Saya tak suka awak cederakan orang yang tak bersalah."

 

 

"Dia cuba rampas awak dari saya. Bukankah itu salah? Sebab tu la saya belasah dia."

 

 

"Awak nampak dia bersalah, tapi ada awak nampak awak sebenarnya yang bersalah?"

 

 

"Maksud awak?" Kris mengerutkan dahinya.

 

 

"Awak lukai husband awak sendiri. Itu lagi salah, Kris. Dan dia cuma lindungi saya dari awak."

 

 

Kris sentap. Apa maksud Lay, Suho lindungi dia dari Kris? Jahat sangat ke dia sampai husband sendiri cari perlindungan dari orang lain? Kris mulai sedar apa yang dia dah buat pada Lay sebelum ni dan dia mulai rasa bersalah.

 

 

"Maaf..." ucap Kris dengan perlahan, tapi cukup untuk Lay dengar.

 

 

"Apa?" soal Lay. Dia tak percaya Kris yang dingin, sombong dan keras hati akhirnya minta maaf dengannya. Dia memandang Kris dengan penuh tanda tanya. "Awak cakap apa tadi?" soal Lay dengan innocentnya.

 

 

Kris mengerling ke arah Lay seketika dan jantungnya mulai berdebar melihat muka innocent Lay itu. Dia akui yang sikap innocent Lay inilah yang dah menambat hatinya. 2 bulan tanpa Lay, tanpa bergaduh dengannya membuatkan Kris rasa hidupnya kosong. Sedang Kris mengimbau kembali layanannya terhadap Lay sebelum ini, dia dikejutkan dengan genggaman tangan Lay di lengannya.

 

 

"Kenapa, Lay?" soal Kris yang masih memandu, dan sesekali dia dapat melihat Lay sedang menekup mulutnya. "Kenapa ni?" soalnya lagi.

 

 

Lay tak dapat berkata apa-apa, dia hanya menunjukkan isyarat supaya Kris berhenti di tepi jalan dan Kris segera memberhentikan keretanya di tepi jalan. Sebaik saja kereta dihentikan, Lay segera turun dari kereta dan berlari ke arah longkang yang ada di situ. Kris menghampirinya.

 

 

"Lay, kenapa ni? Awak okey tak?" soal Kris yang kerisauan. Dia terkejut melihat Lay muntah-muntah lantas dia mengurut-urut belakang Lay.

 

 

Beberapa minit kemudian, Kris terpaksa mendukung Lay menuju ke keretanya semula apabila Lay tidak berdaya untuk berjalan lagi setelah muntah-muntah tadi. Lay memaut tengkuk Kris, dan membenamkan mukanya ke dada Kris. Dia cuba menahan sakit yang dia sendiri taktau nak gambarkan. Perutnya tak selesa, kepalanya pening, dan tekaknya terasa pahit sebab muntah tadi. Kris perlahan meletakkan Lay di tempat duduk belakang supaya Lay boleh berbaring sementara nak sampai rumah.

 

 

"Muka awak pucat ni. Nak saya bawa awak jumpa doktor?" soal Kris.

 

 

Lay menggeleng sebelum matanya dipejam. Tubuhnya terasa lemah sekali sampai dia tak dapat nak kata apa-apa. Kris menutup pintu kereta, sebelum dia kembali ke tempat pemandu dan mula memandu pulang.

 

 

Lay p.o.v

 

'Aduh! Kenapa tubuh aku rasa lemah sangat, ni? Aku kat mana ni? Kenapa semuanya putih? Eh, kejap...' aku meneliti keadaan sekeliling aku sebelum aku dapati yang aku ada di hospital. Aku kehairanan. Dan apabila aku cuba turun dari katil hospital, seseorang menghalangku. Aku lihat Kris segera berlari ke arah aku dengan rupa yang risau.

 

"Awak jangan banyak bergerak. Doktor kata tubuh awak masih lemah lepas awak guna seluruh tenaga awak tadi. Rehat, ya?" ucap Kris selembutnya. Aku tergamam. Aku sedang bermimpi ke? Sebab Kris tak sebaik ini dalam realiti. Aku memandangnya dengan tanda tanya tentang apa yang jadi sampai aku terlantar di sini, dan apa maksud dia yang aku guna seluruh tenaga aku tadi? Aku bingung.

 

Dan belum sempat semuanya jelas, aku lihat mak dan ayah mertuaku menghampiriku sambil mendukung dua orang bayi dalam pangkuan mereka. Aku semakin bingung.

 

"Mak, ayah...apa yang..." belum sempat aku habis berayat, mereka mengucap tahniah kepadaku dan Kris.

 

"Tahniah kepada kamu berdua! Dan terima kasih sebab penuhi harapan mak, Yixing. Mak memang dah lama nak cucu kembar." ucap mak mertuaku, membuatkan aku terlopong. Apa maksud mak?

 

Kris duduk di sebelahku dan tanganku diraihnya. Dia mencium tanganku dengan penuh kasih sayang sambil tersenyum. Oh tidak!! Memang sah! Ini semua mimpi sebab Kris tak pernah sebaik ini dan semesra ini terhadapku. Bangun! Cepat la bangun Lay! Ini semua mimpi! Aku menepuk-nepuk pipiku supaya bangun dari mimpi ini dan tiba-tiba semuanya gelap.

 

Lay p.o.v tamat

 

 

Lay mulai tersedar dari tidurnya dan dia dapati dia berada di dalam biliknya. Dia menghela nafas lega sebab itu semua hanyalah mimpi. Tapi, kenapa dia harus lega kalau itu mimpi, sebab ia bukannya mimpi ngeri. Dan kalau mimpi itu benar-benar berlakupun, bukannya ia satu masalah sebab ia adalah mimpi indah. Mimpi di mana kehidupannya dan Kris yang lengkap dengan kehadiran 2 cahaya mata yang menjadi tanda cinta mereka. Tanpa disedarinya, bibirnya mengukir senyuman.

 

 

"Bahagianya aku kalau mimpi tu benar-benar jadi. Kris cintakan aku, dan kami dikurniakan 2 cahaya mata sebagai tanda cinta kami. Indahnya..." ngomel Lay.

 

 

"Awak dah bangun? Bagus la! Jom kita sarapan!" sapa satu suara yang membuat lamunan Lay terhenti.

 

 

"Kris?" Lay mengerutkan dahinya seperti tak percaya dengan apa yang dilihatnya. Kris membawa sarapan untuknya dan itu bukanlah sesuatu yang normal bagi Lay.

 

 

"Tak payah la nak buat muka pelik macam tu. Percaya jer la." Kris meletakkan sarapan itu di atas meja di sebelah katil.

 

 

"Awak buatkan ini untuk saya? Kenapa?" soal Lay.

 

 

Kris mengukir senyuman lalu dia duduk di sebelah Lay. Tangan Lay diraih dan diciumnya. Kris memandang Lay dengan pandangan ikhlas.

 

 

"Saya dah sedar, Lay. Dan saya minta maaf banyak-banyak atas kekasaran saya selama ni. Saya tau saya banyak buat salah kat awak. Saya minta maaf." ucap Kris setulus hatinya.

 

 

"Betul ke awak ni? Kenapa tiba-tiba?"

 

 

"Saya betul-betul, Lay. Sekarang baru saya sedar yang saya dah mula cintakan awak. 2 bulan tanpa awak, buat hidup saya tak menentu. Saya rasa kosong tanpa awak."

 

 

"Iya ker?" Lay menarik tangannya dari pegangan Kris.

 

 

"Kenapa Lay?"

 

 

"Awak ingat saya tak tau, ke? Awak gembira dengan orang lain tanpa saya. Selama 2 bulan saya menghilang, awak tak pernah cari saya. Itu awak kata awak cintakan saya? Sudah la, Kris. Saya penat. Saya dah penat mengejar cinta awak dan perkara yang awak buat kat saya 2 bulan lalu, dah cukup menunjukkan yang awak tak cintakan saya. Awak takkan lukai saya kalau awak cintakan saya." Lay turun dari katilnya dan menolak Kris keluar dari biliknya.

 

 

"Lay, saya betul-betul ni. Percaya la! I love you!" ucap Kris dengan bersungguh-sungguh.

 

 

"Saya ikut awak balik bukan untuk dengar penipuan ni, saya cuma taknak susahkan Suho, itu jer. Dan mulai sekarang, saya taknak awak dekati saya, faham? Bye!" dengan itu Lay menutup pintu biliknya dengan kasar di hadapan muka Kris. Dan pintu itu dikuncinya.

 

 

Kris melepaskan keluhan berat sebelum dia beredar ke biliknya.

 

 

"Kalau betul awak dah berubah, jangan putus asa. Cuba la pujuk saya dan yakinkan saya. Hehe...ingat awak saja boleh jual mahal, sayapun boleh..." Lay kembali ke katilnya dan mula menjamah sarapan yang dibawa Kris tadi. Sebenarnya dia memang dah lapar dari tadi.

 

 

'Saya takkan berputus asa terhadap awak, Lay.'

 

 


Ehem, ehem *clear throat*...

So, okey tak chapter ni?

Idea ni spontan dari saya lepas saya dengar lagu Rindukanlah dari Encik Mimpi...

To be continued...^^

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
shafiqah_tatsmato #1
Chapter 18: Please sambung ye nanti. Nak tau pengakhiran KrisLay mcm mana.
Wu_Family_EXO
#2
Chapter 17: sekai so cute and sweet.. tak boleh nak stop senyum baca dorang saling mengusik.. tahniah sekai!!! haha
boleh tak nak cilikan mulut kris tu?? dah kenapa dia tu?? mmng patut pun lay merajuk lama2 lagi.. awal2 kesian dngn dia tapi mcm tu pula perangai dia ni.. ish ish..
SuperNatuGirl
#3
Nownow, do you still remember me? I'm your Indonesian reader lol

Oh, i haven't red this story for a while. But now that i have read the rest of the story, this is getting seriously interesting. Lol at Kai being clueless about Sehun(just admit it that he is preggy yayy) and awww Suho xD Kris sure is an evil man for Suho... Of course, to defend his beloved wife, but he actually went a bit far(points for Yixing for lecturing him like a mother lecturing her son, so adorbs zzzzz).

And i know about Yixing's memory loss. It's a temporary amnesia, where one tends to forget an event if that was traumatizing, painful memory or anything that makes the brain can't really handle the informations and decided to 'store' the informations somewhere within the deepest part of the brain itself.

Great story so far, i don't really care about the language, cause I can understand it better than before lol.

Fighting, authornim
Wu_Family_EXO
#4
Chapter 16: Yay for sekai!!!!! Haha setiap kali majlis kahwin mesti ada apa2 jadi.. xD hope sehun okay..
Aigoo kray ni.. boleh pulak dorang bergaduh.. baru je baik.. kris ni pon tak pandai jaga mulut.. ish ish..
tahniah juga untuk suho.. akhirnya jumpa juga dia dengan org yg betul.. lupakan jelah lay tu.. haha

Side note: ade rasa nk sepak pulak part kris pout kt lay tu.. xD hahaha i'm sorry… ><

Thanks for update ^^
vanilachoc
#5
Chapter 16: I'm really looking forward on this story.... serious best.... update soon please TㅅT
famushinee #6
Chapter 16: I thought you've abandon this story because it's been so long since you update this story..I thought you forget about this story..this is your first story that I read..this is your first story that made me became your fan..please update soon.
Sunflower_Heart
#7
Chapter 16: apa yang terjadi kat sehun???