E M P A T

H U J A N
Please Subscribe to read the full chapter

 



Hujan.
BAB EMPAT

“Kyungsoo!” Haera terus mendesak agar lelaki berkenaan berhenti dan memandang dirinya. Lengan Kyungsoo dipegang semula namun pegangannya dijatuhkan. Haera kaku dengan hati resah melihat Kyungsoo berlalu ke dalam bilik tidur mereka.

Daun pintu ditutup dan terus Kyungsoo membuang baju yang kuyup, melayang ke dalam bakul pakaian. Wajah tegangnya terbias dalam suram. Tanpa kata, dia beredar ke dalam bilik air yang sudah terang-benderang.

Haera mengetap bibir sambil menyusun barangan yang dibeli tadi di dalam kabinet. Dia tahu Kyungsoo berkecil hati. Dia cukup kenal perangai lelaki berkenaan –  sering merasakan orang tidak menghargai apa yang dilakukannya.  

Bukannya Haera tak hargai tapi dia terlupa. Dek ajakan Chanyeol selaku jiran untuk datang ke rumah, Haera jadi hanyut seketika. Sikap peramah dan kadang kala lucu Chanyeol membuatkan Haera dilayan seperti seorang rakan baik. Perbualan mereka diisi dengan ketawa.

Jujur, sudah lama dia dan Kyungsoo tak sebegitu.

Bunyi guruh yang bergema menyentakkan Haera sehingga tin yang dipegang jatuh bergolek. Tika tangan Haera ingin mendapatkan tin makanan itu semula, tangan Kyungsoo telah mengambilnya terlebih dahulu.

Haera serentak berdiri berhadapan Kyungsoo yang sudah bertukar pakaian. Rambutnya juga kelihatan masih lembap. Kyungsoo masih tanpa bicara, meletakkan tin berkenaan di atas kaunter dapur.

“Soo..” Haera menarik lengan Kyungsoo dan menahan lelaki itu daripada pergi. “Saya mintak maaf.. Awak marahkan saya kan? Sekarang cakap apa yang awak nak cakap. Saya akan dengar semuanya.” Dengan wajah mengharap, Haera cuba memujuk.

Barulah Kyungsoo bertentang mata dengan si isteri. Perlahan-lahan pandangan matanya melembut. “Pergi mandi, Yoo Haera.” ujar Kyungsoo sebelum beredar ke ruang tamu.

“Do Kyungsoo!” rintih Haera yang semakin geram dengan rajuk si suami. Akalnya ligat memikir cara untuk berbaik dengan Kyungsoo. Mata Haera beralih pada sekeping coklat bar yang dihadapannya.

 

Sedang Kyungsoo membelek stesen televisyen dan akhirnya berhenti pada siaran berita, Haera dengan langkah ringan datang duduk menghimpit beserta selimut. Haruman segar sabun mandi menerpa deria bau. Haera baru saja siap bersihkan diri dan berganti baju. Bekas ais krim dan coklat dilonggok di atas meja kopi berhadapan sofa yang mereka duduk.

“Saya sejuklah. Awak tak sejuk ke?” Haera menebar selimut ke bahu Kyungsoo sekaligus melitupi badan mereka berdua. Hujan masih tak berhenti mencurah di luar.

Kening Kyungsoo mengerut seketika; terasa dejavu.

“Kyungsoo… Janganlah macam ni..” rayu Haera sambil menongkat dagunya ke bahu Kyungsoo. “Saya mulanya pergi ke kedai. Lepas tu, hujan lebat. Kebetulan, Chanyeol; rakan sepejabat saya lalu kat situ. Kebetulan lagi, dia tinggal sebangunan dengan kita. Jadi, dia ajaklah ke rumah dia. Lepak-lepak sambil tengok movie. Saya pulak, lupa nak bawak telefon.”

Panjang lebar petah Haera mula melembutkan kerak hati Kyungsoo. “Saya balik awal semata-mata demi awak. Tiga jam saya merayau cari awak dalam hujan.” Wajah Haera Kyungsoo langsung tak pandang.

Haera memeluk badan Kyungsoo dari sisi. “Sorry! Huaa, kenapa awak tak cakap awal-awal! Kalau saya tahu, saya mesti dah tunggu awak balik kat muka pintu tu!”

Rasa kesal dan bersalah seakan menimpa Haera seperti batu besar. Kyungsoo pula membatu seperti tunggul.

“Awak dah makan ke belum? Mesti awak lapar.. Saya tak sempat nak masak pun!” Coklat bar Haera gapai, “Ni, saya beli untuk awak.. Perisa favourite awak tau.”

Baru Kyungsoo sedar, cara Haera memujuknya adalah sama dengan cara yang dia gunakan dulu untuk memujuk Haera. Kyungsoo cuba untuk mempamerkan riak tak berperasaan.

“Kyungsoo..” Haera masih menghulur makanan manis berkenaan dengan harapan menggunung. Kepalanya disenget, mengintai wajah lelaki tersebut. “Janganlah marah..” Lengan baju Kyungsoo ditarik-tarik.

Malangnya, Haera tertarik dengan kuat hingga terdedah bahu si suami.

“Ops! Heh heh, tak sengaja.” Haera segera membetulkan baju t-shirt Kyungsoo dengan sengihan tak bersalah. “Sorry, eh?”

Nafas dalam dihembus lemah sambil Kyungsoo akhirnya menatap wajah memujuk Haera. “Hmm.”

“Hmm je?”

Kyungsoo menaik kening, “Habis awak nak saya cakap apa?”

“Seriously Do Kyungsoo, you have no fun.”  Bibir Haera mencebik dan tangan tersilang di dada. Penat saja dia memujuk, ‘hmm’ je dapat.

“Lain kali janganlah lupa mesej saya dulu. Taklah saya tercari-cari awak kat m

Please Subscribe to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
kuchens
(HJN) bonus pt 2 akan ada nanti. maybe xP

Comments

You must be logged in to comment
taenovella
#1
Bestnyaaa! Comel betul hubungan Haera dgn Kyungsoo. Betul pendapat author-nim tu, watak Kyungsoo mmg sesuai dlm cerita ni
seuteoko #2
Chapter 13: awak!!!knape ff awak best sgt??huhuhu...menangis baca...dh lah D.O ni bias saya..awak,nanti awak buatlah fanfic D.O lagi yee...saya setia membaca..ehehhe...btw..congrats for the ff n keep fighting to make many ff that are daebakk like this..
MeikoM01 #3
Chapter 13: Baekhyun... wrong timing
MeikoM01 #4
Chapter 11: T_T how can you write so beautifully? I'm touched
starlightkim_
#5
Chapter 13: Barulah saya tahu kenapa haera bersikap sedemikian pada kyungsoo..tapi chapter ni sedih..entah-entah haesoo dengan baekhyun tak??
Park_Rafa88
#6
Omooo! Saya berperang dengan emosi baca ff ni! Playlist pula asyik main lagu ballad sampai je lagu For You terus ahhh! Apapun tahniah awak berjaya buat saya gila dengan ff D.O untuk pertama kalinya dan saya baca ff ni as permulaan kepada ff D.O yg lain who knows right? Dan lagi selali a good story eventhought saya agak keliru tapi its ok saya faham dan tahniah! Hope dapat baca ff yg lain especially Luhaeeennn! Saya ada utk awak tak payah tunggu mak Haera carikan ahahaha~ Author-nim fighting! *Panjang pula komen ><*
MeikoM01 #7
Chapter 1: Nice start. I think I can handle this
lugege_
#8
Chapter 12: Kenapa sedih sgtttttt? Haera meninggal sebab apa? Buat lah bonus part 2 please hehe