S A T U

H U J A N
Please Subscribe to read the full chapter


 

Hujan.
BAB SATU

Bunyi tepukan beserta sorakan perlahan bergema di dalam dewan kecil itu. Haera dan Kyungsoo bertukar senyuman sambil menyulam tangan. Mereka beransur turun daripada altar untuk menyapa tetamu. Kini dua buah keluarga menjadi satu. Mereka tersenyum ke arah kamera yang merakam memori untuk mereka.

“Luhan!” Haera mendepakan tangan dengan teruja melihat kedatangan rakan lama sejak sekolah rendahnya. Luhan membalas dengan cebikan gurauan membuatkan Kyungsoo menggeleng kecil. Perangai mereka tak pernah berubah.

“Apa Luhan Luhan?”

Soalan itu membuatkan Haera tersengih. “Kau ni. Nak panggil nama kau pun tak boleh.”

“Aku dah agak dah. Korang berdua mesti kahwin jugak akhirnya.”

Kyungsoo ketawa pendek. Dia juga tidak menyangka perkahwinan ini akan berlaku. Tapi, tiada benda yang mustahil. “Anyway, thanks sebab datang. Aku tahu kau mesti sibuk sekarang.”

Luhan mempamerkan senyuman manisnya sambil bahu Kyungsoo ditepuk-tepuk. “Aih, bestfriends aku yang kahwin. Gila tak datang.”

“Nanti kau kahwin, jangan lupa jemput kitaorang. Kalau tak, siap kau.” Dalam jenaka, Haera memberi amaran.

Kyungsoo menoleh ke orang tuanya yang memanggil dari jauh. Segera dia meminta diri.

Melihat Kyungsoo pergi, barulah Luhan ingin meluahkan apa yang sebenarnya terbuku di hati. “Haera, aku nak bagi nasihat sikit.”

“What?” Haera menyangka Luhan masih bergurau walaupun muka lelaki itu beransur tenang.

“Kau kena ingat yang kau kena sayang Kyungsoo tu lebih daripada seorang kawan karib. Kyungsoo is a good guy. Don’t take him for granted. Aku harap kau sentiasa ingat pesanan aku ni.”

Bahu Luhan dipukul lembut. “Kau kenapa, Luhan? Dah tentulah aku sayang Kyungsoo. Kalau tak, kenapa aku kahwin dengan dia?”

“Well, aku nasihatkan kau je.. sebab hati boleh berubah bila-bila masa.”

 ►►

Terasa tangan hangat Kyungsoo bercantum dengan tangannya, Haera menoleh.

“Percaya tak?” Lebar senyuman Haera memandang lelaki yang telah menjadi suaminya sejak tiga bulan lalu.

“Tentang apa?” Tenang saja Kyungsoo membalas.

Kembali pintu rumah kondominium yang dibeli mereka dipandang. “First, kita berdua dapat kerja bagus. Kedua, kita kahwin. Ketiga, kita dapat beli rumah. Gosh, this is great!” Haera mula ketawa kecil seperti seorang remaja teruja. Kyungsoo dipeluk sekilas. Haera masih tak dapat mempercayai bahawa mereka dapat menduduki sebuah unit kondominium yang telah dilengkapi perabot; yang sudah lama menjadi impian Haera.

“Jomlah masuk.” Beg pakaian mereka dibimbit bersama.

“Woah, tengok tu! Cantiknya beranda dia!” uca

Please Subscribe to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
kuchens
(HJN) bonus pt 2 akan ada nanti. maybe xP

Comments

You must be logged in to comment
taenovella
#1
Bestnyaaa! Comel betul hubungan Haera dgn Kyungsoo. Betul pendapat author-nim tu, watak Kyungsoo mmg sesuai dlm cerita ni
seuteoko #2
Chapter 13: awak!!!knape ff awak best sgt??huhuhu...menangis baca...dh lah D.O ni bias saya..awak,nanti awak buatlah fanfic D.O lagi yee...saya setia membaca..ehehhe...btw..congrats for the ff n keep fighting to make many ff that are daebakk like this..
MeikoM01 #3
Chapter 13: Baekhyun... wrong timing
MeikoM01 #4
Chapter 11: T_T how can you write so beautifully? I'm touched
starlightkim_
#5
Chapter 13: Barulah saya tahu kenapa haera bersikap sedemikian pada kyungsoo..tapi chapter ni sedih..entah-entah haesoo dengan baekhyun tak??
Park_Rafa88
#6
Omooo! Saya berperang dengan emosi baca ff ni! Playlist pula asyik main lagu ballad sampai je lagu For You terus ahhh! Apapun tahniah awak berjaya buat saya gila dengan ff D.O untuk pertama kalinya dan saya baca ff ni as permulaan kepada ff D.O yg lain who knows right? Dan lagi selali a good story eventhought saya agak keliru tapi its ok saya faham dan tahniah! Hope dapat baca ff yg lain especially Luhaeeennn! Saya ada utk awak tak payah tunggu mak Haera carikan ahahaha~ Author-nim fighting! *Panjang pula komen ><*
MeikoM01 #7
Chapter 1: Nice start. I think I can handle this
lugege_
#8
Chapter 12: Kenapa sedih sgtttttt? Haera meninggal sebab apa? Buat lah bonus part 2 please hehe