Chapter 18

CAN I STILL SEE YOU

Hyunnie melangkahkan kakinya memasuk sebuah hospital kerana mendapatkan panggilan daripada Lee samchun atau Doktor Lee iaitu doktor peribadi Hyunnie. Seminggu sekali Hyunnie pasti akan menemui Doktor Lee dan hal ini bukanlah untuk menyembuhkan matanya tetapi dia hanya memerlukan seseorang memahaminya. Memahami penyakitnya. Seseorang untuk berbual. Hari ini Hyunnie diminta datang bukanlah kerana janji temunya tetapi Doktor Lee mahu mengenalkan Hyunnie  kepada doktor peribadinya yang baru. Hal ini kerana Doktor Lee ditugaskan diluar daripada daerah Seoul.

"Aneong unnie." sapa Hyunnie apabila bertemu dengan Seohyun, nurse yang paling rapat dengannya dan merupaka pembantu doktor Lee.

"Mmm Hyunnie~ah. Unnie rasa awak tak ada janji temu dengan Doktor Lee pun hari ni."

"Memang tak ada tapi Lee samchun suruh datang sebab dia nak kenalkan doktor yang gantikan tempat dia. Tak boleh ke dia tak pergi. Hyunnie malas la tukar tukar doktor ni. Macam mana kalau doktor tu muka dia bengis, berjambang pastu mata macam nak makan orang".kata Hyunnie sambil memuncungkan bibirnya dan memeluk dirinya.

"Tak baik tau cakap macam tu. Doktor tu ok la unnie dah jumpa dah. Hensem. Jangan risau. Muda lagi pulak tu." kata Seohyun unnie.

"Ye ke?"soal Hyunnie lalu mendapatkan anggukkan daripada Seohyun."kalau macam tu tak apa la."ujar Hyunnie lalu tersenyum manis.

"Hyunnie pihak hospital dah jumpa mata yang sesuai untuk Hyunnie. Jadi unnie ingat........." 

"Hyunnie tak nak." jawab Hyunnie dingin sebelum sempat Seohyun menghabiskan kata katanya."Tapi Hyunnie mata Hyunnie dah rosak. Hyunnie taukan Hyunnie boleh hilang penglihatan dalam masa terdekat ni."ujar Seohyun dengan nada yang risau untuk meyakinkan Hyunnie.

"Hyunnie pergi dulu la unnie mesti Lee samchun dah tunggu lama." Hyunnie menbongkokkan badan lalu beredar dari situ meninggalkan Seohyun berdiri bersendirian. "Degil betul budak ni" ujar Seohyun lalu beredar dari situ.

 

 

 

 

DI DALAM BILIK DOKTOR LEE

"Memang perlu ke pesakit jumpa doktor dulu sebelum janji temu yang dah tetapkan." soal seorang namja kepada doktor Lee. Doktor Lee melemparkan semyuman kepada namja tersebut. "Tak la. Cuma pesakit yang sorang ni ja. Dia lain sikit." jawab doktor Lee.

"Lain sikit?."

" Ye lain sikit. Semua orang datang ke hospital untuk dirawat tapi dia ni datang jumpa doktor untuk berbual."

"Maksud doktor?." soal namja itu dengan wajah yang sedikit bingung.

"Dia ni sebenarnya anak kepada kawan saya. Dia pernah dirawat disini dulu. Tapi kesembuhan matanya hanya bertahan selama 2 tahun. Gejala glaukoma datang balik dan dia dikenalpasti menghidap glaukoma akut. Lepastu dia pasrah untuk berubat." terang doktor Lee.

"Tapi dia boleh kan lakukan pembedahan." ujar namja itu lagi.

"Keras kepala. Dia cakap ramai orang kat luar sana yang lebih memerlukan mata tu daripada dia."

"Siapa nama dia?" soal doktor muda itu kepada doktor Lee.

"Byun Hyunnie" jawab doktor Lee. Doktor Lee perasan terdapat perubahan di wajah doktor muda yang berada dihadapannya ini. riak wajah terkejut.

"Apa?. Byun Hyunnie?." soal Doktor muda itu dengan nada yang terkejut.

'Ya, kenapa doktor Kim."

belum sempat doktor Kim mengatakan sesuatu tiba tiba pintu bilik itu terbuka dan kelihatan seorang yeoja masuk dan tersenyum kearah doktor Lee.

"Samchun!!" panggil yeoja itu kepada doktor Lee dengan nada yang ceria namun wajahnya berubah apabila memandang doktor Kim."ooo.. dah sampai. Masuk la. Doktor Kim kenalkan ini la orang yang saya ceritakan tadi. Hyunnie ini doktor yang akan gantikan tempat samchun,doktor Kim Junmyeon" ujar doktor Lee sambil berdiri dan melingkarkan tangannya dibahu Hyunnie. Junmyeon turut berdiri dengan ekspresi wajah yang terkejut.Hyunnie membongkokkan badannya kearah Junmyeon.

"A...a..aneong..ha..saeyo, Byun Hyun...nie imni..da." ujar Hyunnie dengan suara yang bergetar.

 

 

 

 

Baekkie memandang kearah luar tingkap memikirkan reaksi Hyunnie apabila dia memberitahu tentang Chanyeol. 30 minit yang lalu Baekkie mendapat mesej daripada Hyunnie mengatakan Hyunnie perlu ke hospital kerana Lee samchun memanggilnya. Baekkie mengeluh perlahan namun masih boleh di dengar oleh para pelajar dan guru yang ada di dalam kelas tersebut.

"Ye Hyunnie ada apa apa yang nak dikongsikan ke?" soal Lee songsaenim. Hyunnie memandang kelilingnya dan semua pelajar memandang kearahnya.

"Aniyo sam." jawab Baekkie sambil memasang senyuman paksa. "Ok kalau macam tu saya harap awak boleh beri perhatian terhadap kelas saya." ujar guru tersebut lalu mendapat anggukkan dari Baekkie. Minnie memandang Baekkie yang berada di sisi kirinya lalu membuat gerakkan mulut agar Lee songsaenim tidak mendengarnya.

'Do kenchana.' Baekkie hanya menangguk menandakan dia tidak apa apa. Kemudian Minnie memandang kehadapan kelas kembali untuk memberikan perhatian tentang topik yang diajar oleh Lee songsaenim. Kyungie memandang Hyunnie yang kembali memandang keluar tingkap dengan wajah yang tidak dapat diertikan.

 

 

 

 

"Jadi disebabkan perkara ni Hyunnie buat Kai macam tu?." soal Junmyeon yang sekarang ini sedang duduk dan berhadapan dengan Hyunnie. Mereka sekarang sedang berada di dalam bilik Junmyeon. Hyunnie hanya menunduk dan memainkan jari jemarinya sendiri tanpa berani menjawab soalan Junmyeon itu."Jawab Hyunnie!!" perintah Junmyeon dengan nada yang marah. Junmyeon tidak dapat lagi menahan amarahnya kerana perkara yang penting sebegini dirahsiakan daripadanya.Junmyeon memejam mata dan cuba menenangkan dirinya. Apabila di membuka mata dia melihat Hyunnie memandang kearahnya namun dengan mata yang sedang mengalirkan air mata.

"Bianae oppa."kata Hyunnie dengan nada yang sebak lalu mengeluarkan desaran yang tersekat sekat. Junmyeon merasa serba salah kerana meninggikan suaranya kepada Hyunnie. Junmyeon tidak pernah semarah ini tambahan pula kepada Hyunnie. Dia tidak pernah marahkan Hyunnie atau dongsaeng dongsaengnya yang lain. Bagi mereka Junmyeon umpama malaikat yang dihantarkan kepada mereka untuk menjaga dan menjadi abang terbaik kepada mereka.

"Siapa lagi yang tau selain oppa?" soal Junmyeon dengan nada pasrah.

"Selain oppa hanya omma , Baekkie unnie dan appa je yang tahu." jawab Hyunnie namun suaranya masih berbata bata menahan tangisan.

"Myeonnie, Minnie tak tahu?" soal Junmyeon dan hanya mendapatkan anggukkan daripada Hyunnie.

"Wae?. Kenapa Hyunnie tak bagitahu mereka?. Myeonnie dan Minnie kan kawan baik Hyunnie."

"Sebabkan mereka kawan baik Hyunnie la Hyunnie tak nak mereka tahu. Hyunnie akan buta oppa." jawab Hyunnie.

"Mereka tetap akan kawan dengan Hyunnie walaupun Hyunnie buta atau apa sekali pun dan Kai akan tetap sayang Hyunnie."

"Tapi Hyunnie tak nak susahkan diorang semua. Jongin. Hyunnie tak nak sia siakan masa Jongin untuk orang buta. Jongin boleh dapat kebahagiaan dia dengan yeoja lain. Yeoja yang lebih baik dari Hyunnie. Yeoja seperti Kyungie."

"Oppa tak nampak pandangan Jongin kepada Kyungie tu sebuah pandangan cinta."

"Tapi sekurang kurangnya Kyungie tak buta."

"Hyunnie~ah" Junmyeon bangun dari kerusi yang dia duduki lalu melutut dihadapan Hyunnie. Dia mengambil kedua dua tangan Hyunnie dan menggenggamnya lembut. Hyunnie memandang tepat kemata Junmyeon dan Junmyeon melemparkan senyumannya. Hyunnie terus menangis lalu memeluk Junmyeon.

"Hyunnie takut oppa." kata Hyunnie yang masih memeluk Junmyeon. Junmyeon mengusap belakang Hyunnie bagi meredakan esakkan Hyunnie itu.

"Jangan risau. oppa ada untuk Hyunnie. Oppa akan selalu jaga Hyunnie." ujar Junmyeon lalu tanpa disedari air mata Junmyeon turut mengalir.

 

............................................................................................................................................................................................................................................................

GLAUKOMA AKUT= ialah glaukoma yang sudah darurat menyebabkan kebutaan kekal dan berlaku dengan cepat

 

 

 

 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment