Chapter 10

Di Sebalik Bayangan Hitam Seorang Aiza

"Trouble"

##########

 

Aiza mengosok rambutnya perlahan dan mendengus kecil.Sudah sebulan rambutnya tidak dipotong pendek dan dye rambutnya hitam seperti biasa. Rambut  semula jadi perang Aiza sudah mencecah paras bahu itu membuatkan dia terus merenung cermin.Mungkin kerana rambutnya selalu dipotong pendek menyebabkan rambutnya cepat panjang dari biasa apabila sudah lama tidak digunting.Bukan dia tidak mahu,tetapi dia tidak sempat kerana masalah-masalah yang menimpanya dari saat pertama dia ketahui dia mengandung.Aiza menoleh kebawah dan mengusap perutnya yang tidak langsing seperti dulu.Benjolan kecil itu mengingatinya kepada perkhawinannya yang bakal berlangsung seminggu selepas cuti sekolah yang bakal menjelma seminggu lagi.

"Sayang.."Aiza merasa hembusan nafas panas menyapa telinganya membuat dia tersentak kegelian.Terasa ada tangan yang memeluk dia dari belakang dan kepala lelaki itu terletak pelahan di bahunya.Tangan lelaki itu perlahan mengusap perutnya sambil tersenyum memandang cermin merenung wajah Aiza.

-

-

-

-

-

"Oi....macam mana kau boleh naik sampai ke bilik aku ni??"Aiza merenung wajah Xiumin dengan pokerfacenya .

"Auntie Hana bagi aku masuk..Siap pelawa aku naik atas lagi..Maklumlah bakal menantu..huhuhuhu"Xiumin tersenyum nakal.

"By the way..lama lagi ker kau nak siap..lenguh aku tunggu kau kat bawah.."Xiumin melepaskan pelukan dan duduk diatas katil Aiza sambil kekal merenung wajah Aiza berbantukan cermin.Aiza masih kaku memandang cermin kemudian mengeluh pelahan.

"Xiu.."

"Apa??"Xiumin mengangkat kening kepada Aiza.Dia merasa perangai Aiza hari ni agak berbeza.Walaupun Aiza pendiam dan hanya akan bercakap jika dia bercakap atau 'paksa' bercakap tetapi diam Aiza hari ni agak berbeza dan itu cukup merisaukan hati Xiumin yang ingin membawa Aiza pergi memilih baju pengantin mereka itu.

 

"Aku ...."Aiza ingin terus bercakap tetapi suaranya tersekat di kerongkong.

"Hye..Why...?"Xiumin bangun dari duduknya dan melangkah kearah Aiza.Tangannya memusingkan bahu Aiza perlahan dan menghadap wajah Aiza.Mata Xiumin terus merenung mata Aiza mencari jawapan di dalam mata yang kelam namun didalamnya bersinar itu.Aiza memandang wajah Xiumin dengan raut wajah seriousnya dengan lama sebelum tersenyum nakal dan tergelak kecil.

"Aku lapar la.."Aiza gelak bahagia.Xiumin mengerutkan keningnya dan terus memandang wajah Aiza.

"Oi sayang?kau okey tak ni??" Xiumin terasa pelik dengan perubahan mendadak Aiza itu sebelum mengimbas kembali cakap omma Hyungie-nya .

 

"Perempuan mengandung selalu akan berlaku perubahan mood..dan kekadang berkelakuan pelik sedikit dari biasa kerana perubahan hormon.Bersabar sedikit dengan keadaan itu."

 

Xiumin tersenyum.Dia merasa bertuah kerana dapat berada disisi Aiza, perempuan yang sangat dia cintai dan akan kekal berada disisi Aiza bersama anak mereka yang bakal menghiasi hari-hari mereka nanti.Xiumin mengusap perut Aiza membuatkan Aiza ketawa kegelian.Jauh disudut hatinya,dia merasa bangga dengan dirinya kerana bakal bergelar appa lagi 6 bulan.

"Hye..Xiumin..Lepas kita pergi beli baju nanti..teman aku pergi potong rambut kejap?"

Xiumin memandang raut wajah Aiza dengan reaksi kurang senang dengan permintaan bakal isterinya itu.

"Why??"

"Sebab aku rimas lah rambut panjang ni..susah nak jaga dan kalau fight nanti menyusahkan aku untuk bergerak.."

Xiumin mencium bibir Aiza supaya Aiza diam kemudian tersenyum nakal.

 

"Aku tak nak bawa kau pergi gunting rambut.."

 

"sebab aku tak nak kau potong rambut.."

 

"Aku suka kau rambut panjang.."

 

"dan Aku rindu nak tengok kau rambut panjang semula sayang.."

 

"Araso?"

 

Xiumin mengenyitkan matanya kepada Aiza yang terkedu.Jejari Xiumin memicit hidung Aiza dan tergelak kecil melihat wajah Aiza yang sedikit memerah.

"Okey lah sayang..Aku turun bawah dulu..Baik kau siap cepat.."

Xiumin keluar dari bilik itu sambil tersenyum lebar meninggalkan Aiza yang terpinga-pingga merenung kelibat Xiumin hingga hilang dari pandangannya itu.

Aiza tersedar dan mengelengkan kepala sebelum berjalan kearah katil dan mengambil bantal lalu menekup wajahnya dan menjerit.

"Xiumin!!!Kenapa kau buat aku macam ni???!!"

 

*************************

 

Kereta Xiumin meluncur mengikuti arus jalan selepas mereka berdua menghabiskan masa berjam-jam di butik pengantin.Keadaan disana agak kelam kabut pada mulanya kerana Aiza berkeras tidak mahu memakai dress yang baginya itu terlampau menjolok mata dan untuk perkara itu ,Xiumin bersetuju dengan pilihan bakal isterinya dan umma kepada anaknya itu.Mana lelaki yang sanggup tengok lelaki lain telan air liur pandang isteri sendiri.Dia salah seorang yang tidak sanggup perkara itu berlaku dan akhirnya mereka mengambil keputusan untuk mengambil dress yang simple but vintage itu untuk memenuhi tema perkhawinan mereka di garden nanti.Xiumin mencuri pandang Aiza yang mengeluh kebosanan memandang permandangan luar.Xiumin tersenyum kecil.

"Oi..kau boring ker??"

"hurm..aku bosan" Aiza mengangguk pelahan.Entah kenapa dia terasa ingin berjalan-jalan dan nikmati sesuatu yang lain dari biasa.Perjalanan pulang ke rumah itu membuat dia ingin menjerit dan menyuruh Xiumin bawa dia keluar ke sesuatu tempat namun segera ditahan gelora hatinya oleh egonya yang masih meninggi itu.

Xiumin tersenyum dan mengangguk pelahan sebelum membelokkan keretanya berpaling dari arah jalan yang berlainan dari jalan kerumahnya.Aiza terkejut dan membulatkan matanya.

"Xiumin!!Ko nak pergi mana ni??" Aiza berpaling kepada Xiumin yang masih tenang memandu.

"Aku nak bawa kau ke sesuatu tempat yang aku nak ko dan xiumin jr tengok"

 

****************

setelah lama Xiumin memandu meredah sesuatu tempat akhirnya mereka sampai juga.Xiumin mematikan enjin keretanya dan menoleh kearah Aiza yang lena tertidur.Xiumin tersenyum dan mengelus rambut Aiza lembut lalu menyelak helaian rerambut yang menutupi wajah dari muka cantik milik gadis yang bertakhta didalam hatinya itu.Tali pingangnya segera dia bukan dan dia terus merenung wajah Aiza yang baginya sangat bernilai itu.

"Lagi dua minggu..Wajah ini yang akan aku pandang setiap pagi aku buka mata.."

"Wajah ini yang akan menemani aku siang dan malam serta senang ataupun susah.."

"Wajah ni yang  sentiasa menganggu pemikiran aku tak kira dimana juga.."

"Lu Aiza..kau tahu tak yang aku betul-betul cintakan kau.."

"Cinta mati kat kau.."

"Lantak lah apa diorang berkata pasal kau..Sebab aku tahu perkara sebenar.."

"My Aiza is pure and angel ...will always be.."

 

Xiumin mengusap perut Aiza dan tersenyum lebar.

"Hai anak appa..Sihat??Appa bawa omma dan Xiumin jr jalan jauh sikit..Hope anak appa ni happy..Grow healthy and always cheerful tau!Appa tak sabar tunggu kelahiran anak appa ni!Cepat cepat lahir tau!!"

Xiumin tersenyum seketika sebelum membulatkan matanya.

"N-no!Tak..maksud appa ...lahir dengan selamat..Jangan cepat-cepat lahir..Appa bukan nak anak appa born pramatang or something like that..that no healthy at all!!" Xiumin mengeleng kepala laju-laju sebelum tergelak kecil.

"Okey lah..time to wake up your omma,Xiumin jr.." Xiumin menepuk pelahan perut Aiza sebelum mencium pipi Aiza.

Aiza mendengus pelahan dan tangannya memegang pipinya yang terasa basah itu.

"Oi..sedapnya kau tidur..Baik kau bangun cepat!!Kita dah sampai ni!!"

Aiza mengerut kening perlahan-lahan dan cuba mencerna setiap perkataan yang dikata oleh Xiumin sebelum membuka mata pelahan-lahan dan mengesat matanya.

"K-kita kat mana ni?"

Xiumin cuma tersenyum.Aiza memandang sekelilingnya sebelum membuka mata seluas-luasnya dan menjerit.

"Woah!!"

 

 

"Xiumin!!Kita kat mana ni??!"Aiza tersenyum lebar.Angin yang bertiupan menyapa angin selamat datang kepadanya membuatkan dia terus tersenyum dan membuka tali pinggangnya .Aiza membuka pintu dan berjalan pelahan menyelusuri jalan tar yang dibuat untuk kenderaan lalu.Berada dikawasan itu membuatkan dia rasa seolah-olah berada di kawasan penuh dengan emas malah rasa lebih dari itu.Matahari yang menyinari rumput kering itu seolah membuat rumput itu keemasan warnanya lebih menonjol.

 

Xiumin melangkah di sebelah Aiza sebelum berhenti dan terus memandang permandangan itu dengan senyuman lebarnya.

"Aku selalu pergi sini .."

"Bila aku pergi sini aku rasa tenang dan aku terpikir dalam hati aku .Suatu hari nanti aku akan bawa gadis yang aku cintai dan sayangi datang kesini dan nikmati permandangan ni bersama-sama aku.."

"dan Aiza..."

"yup?"Aiza menoleh kepada Xiumin yang masih tersenyum memandang lalang kering yang bergerak mengikuti angin itu.

"You are the first one yang datang kesini.." Xiumin terus bercakap sambil terus merenung lalang-lalang itu dengan senyuman lebar.

Aiza terpaku dan terus merenung lelaki dihadapannya itu.

"Maknanya adakah aku yang dia cintai tu??Adakah ni pengakuan cinta dia buat kali kedua??"Jantung Aiza berdetak rentak yang seiring dengan rentak Xiumin yang tidak berhenti berdoa didalam hatinya agar Aiza mengetahui perasaan cintanya yang bercambah semenjak dahulu lagi.

 

'Xiumin..I trapping again..tetapi I still wonder..'

'Kenapa aku suka situasi ini?'

'Inikah yang orang kata ..C-cin..ta??

'please answer me and let me know more about your love..'

Kata Aiza sambil merenung wajah XIumin dengan pandangan yang penuh makna dan senyuman yang cuba diukirkan untuk Xiumin.

 


 

 

 

 

 

 EsperanzaZawa || Ask.FM


 

Anyeong you !!!

Hahahaha..Sweet kan??

Ai makan satu senduk madu sebelum tulis chapter ni..hahahaa..Hope ni tak overdose sangat..heheh

Ini adalah hadiah Ai untuk mengomen-pengomen tegar Fanfic ni..Thanks sebab addicted with this FAnfic dan Shipping Aiza_XIUMIn..hahahaha

Ingat prinsip Ai...

Time cuti sekolah sehari ,sekali update.. <3 (I love that time >< )

New reader~Thanks for subscribe and comment ><

and you

 Love you and thanks sebab comment or give respond for my chapter...

By the way..

 Thanks sebab supporting Ai dan sedia untuk baca cerita Ai walaupun Ai jarang update ..

lantaran hidup berasrama and this is my last year of sekolah menengah..

By the way,Thanks sebab sudi membaca 

With Love,

 

          Ai 

 

(EsperanzaZAwa)

 

 

 

 

 

 

 

 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
EsperanzaZawa
Chapter sebelum akhir chapter~thanks supporting Ai >

Comments

You must be logged in to comment
Mila_xiumin #1
Chapter 17: Daebakk. So sweet xiumin n aiza. >_<
sitinurmaisarah #2
Chapter 12: i cant wait they married
Park_Rafa88
#3
Chapter 25: Hai author-nim! Nice yah dapat baca lagi ff ni yang saya dah baca more than 3x! Goshh even actually saya tak minat Xiumin more to Baekhyun actually and Luhan ahahahaha but really happy to read it until the end! Aiza? Cutenya~ Saya suka for the firstime watak oc awak! Goshhh Sehun pun jadilah ahahahahaha~ Goodwork authornim! Hope to see you with your other ff!>< Jamganlah hiatus! Hope dapat jumpa Aiza lagi dengan member exo yg lain pula
memoria_99 #4
Chapter 25: chappie 24: yahoooo!!!!!
happy ending!!
>.<
memoria_99 #5
Chapter 24: chappie 23: andwae!!!!!!!!
memoria_99 #6
Chapter 22: chappie 21: hahaha....
xiumin is so naughty.......
memoria_99 #7
Chapter 20: chappie 18: T^T
memoria_99 #8
Chapter 19: chappie 17: huhuhuu.....
x tau la ape akan jadi pd aiza...........
kesian die....
memoria_99 #9
Chapter 16: chappie 15: hahaha.....
exo kyeopta!!!!
>////<