What?!

IT'S OUR FATE (MALAY)

Xiumin merengus kasar apabila melihat bibirnya yang lebam apabila ditumbuk oleh kekasih Shinhye yang bernama Sehun itu dihadapan cermin. Kalau betul diorang tu takde apa-apa kenapa Sehun tu boleh muncul time aku nak tampar muka perempuan tu? Konon life saver lah? Heh. Pergi mati.

Sekali lagi dia merengus kasar. Sekarang ni, dah takde halangan lah untuk aku kahwin dengan anak kawan appa. No reason kenapa aku nak putuskan tunang dengan Shinhye. Sebab Shinhye sendiri ada reason dia. Yang sebenarnya Shinhye… dah pun ada pengganti aku. Xiumin merenung wajahnya di depan cermin meja soleknya, jauh di sudut hati dia tetap rasa bersalah terhadap Shinhye. Perlahan-lahan dia mengeluh.

Aku memang tak boleh lupakan perasaan aku pada Shinhye. Dia perempuan yang betul-betul baik. Tapi kenapa dia ada lelaki lain? Baru 2 minggu aku tak contact dia. Ke sebelum kantoi ni pun dah memang lama ada affair? Bukannya aku tak kenal siapa lelaki tu. Oh Sehun. Anak Oh sajangnim kat Jeguk Empire tu. Tapi anaknya lebih memilih profession sebagai pilot.

iPhone di dalam poket seluarnya berbunyi. Xiumin mengeluarkan iPhone untuk melihat siapa yang menghubunginya. Jagiya. Xiumin menggelengkan kepalanya. “Dia ni nak apa lagi daripada aku ni?” Xiumin terus meletakkan iPhone-nya di atas meja dan terus ke tandas untuk membersihkan dirinya.

 

 

Shinhye memeluk lututnya. iPhone di tangan digenggam erat. Sudah 10 kali dia menghubungi Xiumin namun langsung tidak berjawab. Shinhye mengeluh perlahan. Sekali lagi air matanya jatuh. Entah yang ke berapa kali dia sendiri tidak pasti. Dia redha kalau besok pergi ke office dengan mata yang sembap.

Kring! Kring! iPhone di dalam genggamannya berbunyi. Segera Shinhye melihat skrin telefonnya. Namun, nombor yang tidak dikenali yang sedang menghubunginya. Siapa ni? Shinhye mengelap air matanya dan membetulkan tekaknya.

“Yeobuseyo? Ni siapa ye?”

“Annyeonghaseyo. Saya ni, Oh Sehun”

Shinhye menggigit bibirnya. “Macam mana awak boleh dapat nombor saya ni?”

Sehun tergelak kecil di hujung talian. “Shinhye-ssi… awak lupa ke phone awak tertinggal and saya save lah nombor awak,”

Keluhan perlahan dilepaskan. “Oh ya. That stupid thing happened today. I forgot…”

“Gwenchana-yo Hye-ssi?”

Shinhye menggigit bibirnya. “I’m okay. Wae?”

“You’re lying right? Macam mana awak dengan Xiumin?”

Shinhye menggigit bibirnya sekali lagi. Menahan air mata. “We... we’re fine. Waeyo?”

“Yah Park Shinhye-ssi. Don’t act like this. You know what… it’s not only you who’s having the hard time. I’m also felt the same. Saya tertanya ni salah saya ke? Saya ke punca awak bergaduh dengan Xiumin. Kalau sayalah puncanya… saya mintak maaf sangat-sangat dekat awak berdua. And I’m really sorry sebab tertumbuk muka dia tadi. Saya betul-betul tak sengaja. Saya tak boleh tengok kalau ada orang berkasar dengan perempuan…”

“Yah Sehun-ssi…” potong Shinhye. “How can I survive in this situation? Situation sekarang ni dah jadi makin susah. Saya dah lama tak contact dengan dia. Saya taktau lepas dua minggu saya tak contact dengan tunang saya… benda macam ni boleh jadi. Kalau saya tahu benda macam ni akan jadi… saya takkan merajuk dengan dia. I’m so stupid right,”

“Shinhye-ssi… apa kata kita berdua jumpa dia? Saya tak selesalah kalau saya jadi penyebab orang putus tunang ni. Serious saya memang betul-betul mintak maaf atas apa yang dah jadi antara awak berdua. Saya menyesal angkat call dia petang tadi…”

“Sehun-ssi… it’s okay. I know it’s not your fault. Awak just buat apa yang awak perlu buat. Janganlah salahkan diri awak. Kalau awak tak angkat call dari Xiumin tadi… saya takkan dapat phone saya ni,”

“Tapi sebab saya angkat call dialah awak berdua bergaduh. Saya mintak maaf sangat-sangat Shinhye. Saya tau ni salah saya. Bagilah saya peluang untuk betulkan keadaan antara awak dengan Xiumin. Saya nak berdepan dengan dia.”

“Sehun-ssi… saya nak tidurlah. Saya penat sangat. Good night,” Shinhye terus mematikan panggilan. Dia mengeluh perlahan sebelum menolak iPhone-nya ke meja kecil yang berada di sisi katil bujangnya. Dia memandang ke arah cermin kecil yang berada di sebelahnya.

Shinhye memandang ke arah langit yang kian gelap. Air matanya sekali lagi menitis. Semoga besok adalah lebih baik dari hari ini. Shinhye terus melelapkan matanya.

 

 

Sehun berjalan beriringan bersama Baekhyun dan Kai disisi di dalam Lotte Mall. Di tangan mereka ada secawan Americano yang baru dibeli di Starbucks tadi. Langkah mereka terhenti tatkala kaki Kai melangkah masuk ke dalam kedai menjual coat di dalam mall itu.

“Kau nak beli baju ke Kai?” soal Baekhyun sambil menolak anak rambutnya yang jatuh di dahi.

“Hmm macam nak beli. Sebab aku teringin nak pakai set warna merun (ala macam exoluxion kalau diorang menari lagu hurt tu)” ujar Kai sambil melihat coat-coat yang ada di situ.

Sehun memeluk tubuhnya sambil menyandarkan tubuhnya di dinding yang ada. “Tak payahlah nak beli coat ni. Kau pakai jelah baju pramugara kau tu. Dah cukup kan. Tak payah membazir eh,” ujar Sehun selamba sambil menghirup Americano-nya.

Baekhyun tergelak sambil menekan perutnya. “Savage Sehun is back…”

Manakala Kai pula memberi pandangan setajam pedang samurai ke arah mereka berdua. “Dahlah jomlah keluar dari kedai ni. Tak jadi aku nak beli. Nanti-nanti jelah aku beli,”

“Weh Jongin merajuk seh. Alah ayang, I gurau je. Kalau you nak beli beli jelah. I takkan halang asal you guna duit you. Jangan guna duit I dahlah,” kata Sehun sambil menahan gelak.

“Fxck. Dahlah jomlah gerak. I tak jadi beli coat disebabkan you semua. I nak benci, tapi tulah I sayang semua anak-anak ikan I, so jomlah kita pergi jalan-jalan cuci mata,” ujar Kai sambil menghirup Americano-nya dan berjalan keluar dari kedai tersebut.

Mereka berjalan beriringan sekali lagi. Melihat suasana sekeliling. Taklah ramai orang sangat harini, sebab harini adalah hari persekolahan dan hari bekerja jadi memang tak ramai orang sangatlah.

“Apa cerita malam tadi Sehun?” soal Kai apabila mereka duduk di meja makan di McD setelah dua jam berjalan tanpa hala tuju.

Sehun memandang wajah Kai dan Baekhyun di sebelahnya sebelum dia mengeluh perlahan. Sehun menggarukan dahinya yang tidak gatal. “Shinhye dengan Xiumin tu kan dah tunang and korang pun tau yang Xiumin salah faham antara aku dengan Shinhye tu. Malam tadi aku followlah kereta Shinhye tu sebab aku nak berdepan dengan Xiumin nak mintak maaf apa yang jadi antara diorang berdua. Lepastu bro… dia boleh nak tampar muka Shinhye tu. Aku apa lagi mana boleh tahan, memang makan penumbuklah mamat tu!”

“Heol! Okay aku mengakulah kalau lelaki nak tampar perempuan tu melampau!” ujar Baekhyun sambil menggelengkan kepalanya.

“I know right. Memang melampau and aku pun bukannya sengaja nak tertumbuk muka Xiumin tu,” kata Sehun sambil melihat keliling kedai. “Aku just… eh? Tu rasanya tunang Shinhye! Xiumin,”

Kai dan Baekhyun memandang ke arah pandangan Sehun. “Mana? Yang baju kemeja biru dengan coat blueblack tu ke? Heol… asal dia nampak rapat dengan perempuan tu? Siap main suap-suap aiskrim bagai. Perempuan tu bukan Shinhye kan?” kata Kai sambil memandang wajah Sehun.

“What the fxck. Memang bukan Shinhye lah Kai… heol dia kata Shinhye curang? Now apa benda yang dia tengah buat tu?” soal Baekhyun pula.

Sehun menggigit bibir bawahnya menahan marah dan geram. Semalam beria marahkan Shinhye dengan aku. Tapi apa benda yang dia tengah buat sekarang ni? Nak kata kawan mesra bukan main siap main suap-suap aiskrim bagai. Tak nampak pun dia dengan perempuan tu macam baru kenal or client ke apa.

“Sehun? Kau nak buat apa sekarang ni?” soal Baekhyun.

“Chance kau besar sekarang ni bro nak dapatkan Shinhye. Cepatlah masuk line, aku rasa Xiumin dengan perempuan tu bukan hubungan atas dasar kawan. Kita sendiri boleh nampak yang diorang punya mesra tu lain macam kan. So Sehun… chance besar sekarang ni,” ujar Kai sambil tersengih sambil memandang ke arah pasangan tersebut sekilas sebelum memandang wajah Sehun.

Sehun memandang wajah Kai dengan serius. Kemudian dia memandang ke arah Xiumin, “kalau boleh memang nak masuk line. Tapi aku rasa Xiumin tu dengan perempuan tu kawan je kot. Takkan dia nak curang…”

 

 

 

Shinhye mengemaskan mejanya. Jam sudah menunjukkan ke jangka 5.30 petang. Dah waktu balik kerja. Dia mencapai phone-nya yang sudah dicas penuh. Dia membaca segala whatsapp yang masuk. Ada daripada appa. Segera dia membuka whatsapp tersebut.

 

Shinnie ah… appa dah sampai depan Jeguk Empire ni.

 

Shinhye tersengih. Harini dia tidak memandu ke office kerana appa-nya ingin meminjam kereta untuk pergi membawa omma-nya membeli pokok bunga. Shinhye terus menekan punat G di dalam lif namun pintu lif terbuka semula dan Shinhye terus menundukkan badannya tanda hormat.

“Annyeonghaseyo sajangnim,”

“Ah Shinhye ah. Balik dah ke?”

Shinhye menghadiahkan senyuman. “yelah sajangnim nak balik. Takkan baru nak pergi pulak kan heheheh,”

Sajangnim Oh terus tertawa mendengar lawak yang tidak berapa nak menjadi tu. Hambar.Pintu lif terbuka dan Shinhye dan Sajangnim Oh terus keluar bersama dan jalan beriringan ke pintu utama office mereka.

"Shinhye ah..."

"Daddy..."

Shinhye memandang appa-nya sekilas sebelum memandang ke arah Sehun yang juga sedang memandang ke arahnya. What a coincidence? Mereka menundukkan badannya tanda berbalas salam. Sajangnim Oh terus berjalan ke arah Sehun sambil tersenyum.

"Shinhye ah... jom?" ujar Encik Park. Shinhye mengangggukkan kepalanya tanda setuju.

"Jjakanman!" suara Sajangnim Oh mencelah. Dia mendekati ke arah Shinhye dan Encik Park. 

"Appa... ni sajangnim Oh Donghoon kat tempat Shinhye kerja. Sajangnim... ni appa saya, Park Leesoo..." Shinhye memperkenalkan appa-nya dengan Sajangnim Oh. Manakala Sehun turut berdiri di sebelah Sajangim.

"Ah annyeonghaseyo sajangnim," Encik Park menundukkan badannya.

"Yah Leesoo yah! Kau dah lupa aku ke?" tanya Sajagnim Oh sambil menepuk bahu Encik Park. "Kau lupa ke dulu kau yang selamatkan aku dari lemas dalam laut dulu?"

Encik Park ternganga sekejap kemudian dia terus memeluk Sajangnim Oh. "Ah Donghoon ah... lama tak jumpa kau!"

Shinhye mengerutkan keningnya. Ni ke lelaki yang appa selamatkan dulu? Dia memandang Sehun yang memberi muka sila-beri-penjelasan-dekat-saya itu. Mulutnya mengukir senyuman tipis, ni mesti Sehun ni tak tahu apa-apa.

"Aku tak tahu pulak Shinhye ni anak kau!"

"Aku pun tak tahu yang anak aku ni kerja dengan kau! Haih kecik betul dunia ni. Tak sangka dapat jumpa kau lagi, wah besar dah anak bujang kau yang sorang ni! Dah boleh dapat menantu!" kata Encik Park sambil tersengih. "Isteri kau sihat?"

Sajangnim Oh membalas dengan senyuman tipis. "Hmmm isteri aku dah meninggal. Dah lama dah, eh apa kata kau satu family datang makan malam dekat rumah aku? Ajaklah isteri kau semua Shinhye sekali. Jemputlah datang rumah kita lepak-lepak. Dah lama kita tak jumpa ni macam-macam benda aku nak cerita dekat kau lepas kita lost contact dulu, Shinhye pun tahu alamat rumah aku. So untuk korang satu family, pintu rumah aku sentiasa terbuka,"

Encik Park hanya menganggukkan kepalanya. "Baiklah... bila-bila aku datang. Nanti aku bagitahu Shinhye bila kami nak datang, okaylah Donghoon, aku gerak dululah dah petang ni. Jumpa lagi, Shinhye kaja..." sekali lagi Encik Park memeluk Sajangnim Oh. Dia turut menyalam tangan Sehun.

Shinhye menundukkan badannya dan berbalas pandangan dengan Sehun. "Saya balik dulu Sajangnim,"

Sajangnim Oh dan Sehun memandang ke arah Shinhye dan Encik Park sehinggalah hilang daripada pandangannya. "Daddy... siapa tu?"

"Haih kau ni Sehun. Mesti dah lupa apa daddy pernah bagitahu dulu. Kan ada daddy bagitahu daddy ada lifesaver. Yang selamatkan daddy daripada lepas. Banyak makan semutlah encik pilot ni! Dahlah jomlah balik," sajangnim Oh terus berjalan meninggalkan Sehun yang tengah mencerna segala info yang ada dalam otaknya.

LIfe saver? Sehun melepaskan nafasnya dengan perlahan. Nantilah aku cuba ingat.

 

 

To be continue...

 

 

Author's note:

hi guys! sorry for the late update. rasanya story ni dah patut letak (slow update) kan?

sorry sangat korang! by the way happppppy new year guys! dah 2017 may this year brings a lot good news, dipanjangkan umur

lagi satu nak cakap story saya yang kali ni banyak guna ayat kasar i'm sorry kalau korang rasa tak selesa

by the way tunggu untuk next update! bye guys 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
Minmin #1
Chapter 14: Yeay..u update!! Again, i read it again from chapter 1.nmpak sgt free xda kerja kan?haha No la, ur story best..baca bnyk kali pun still best..tq2?
Athena66
#2
Chapter 13: Thanks for the update...looking forward for lovey dovey time of Sehun and Shin hye
Minmin #3
Chapter 13: Waaa..lamanye xupdate..tiba2 surprise keluar update notification.. end up, me baca balik dari awal chapter.. please, update lagi Authornim..hehehe
Athena66
#4
Chapter 13: Haha Sehun jual mahal pulak... Shin Hye will be disturb by his behavior. Haha really sad and funny at the same time.. Amazing make me more anxious to know what happen next.
Athena66
#5
Chapter 12: Wow best ya cerita ni.. But Sehun propose when Shin Hye still have not solve her problem. What is wrong with Xiumin?..looking forward to what happen next. Awesome story dear.
farhanifaizal #6
Chapter 12: best!!! boeklah ayat.....nanti update lah lagi...tak sabar nak dengar sambungannya pulak..... jalan cerita okay and menarik... nanti update lagi yee..
Minmin #7
Chapter 10: Sempoi ja baca..update!update!
aleya- #8
Chapter 4: Citer nya bagus.tdk sabar mahu baca part sterusnya. bagaimana nnti reaksi shinhye n sehun bila mereka bertemu..author fighting