last letter..

For you it`s Separation,for me it`s Waiting

“ahjussi,,tolong berhentikan bas ni sekarang..”..sora terus turun  dari bas itu sebaik sahaja bas itu berhenti..handphonenya yang berbunyi tidak dihiraukan..dalam fikirannya sekarang adalah baekhyun,.ya,hanya baekhyun..

“baekhyun ah,please,,jangan jadikan date kita hari ni adalah yg terakhir..”gumam sora dalam nada yang penuh pengharapan,,.dia berlari selaju yang boleh untuk ke amusement park itu semula..tempat di mana dia meninggalkan baekhyun beberapa minit yang lalu..

Pertemuannya dengan noona baekhyun beberapa hari yang lalu kembali diingatan..

Flashback..

Ting tong..loceng dipagar rumah banglo dua tingkat itu ditekan sora..tak lama kemudian,pintu pagar terbuka dan seorang gadis keluar..

“iya..cik cari siapa??”tanya ji yoon,,

“saya sora..kawan baekhyun..dia ada kat rumah tak??dari tadi saya call dia tapi dia tak angkat..”

“bae sora??”tanya jiyoon..

“nde..”

‘jadi ,lagu yang baekhyun reka tu untuk yeoja ini’..fikir jiyoon..iya,semasa dia merampas kertas not itu dari tangan baekhyun,dia sempat terbaca nama bae sora yang baekhyun tulis dipenjuru bawah kertas itu..

“dia tak ada kat rumah sekarang..dia cakap dia nak pergi jumpa kawan dia sekejap..ade ape ye nak jumpa baekhyun??”

“tak de apa-apa,,saje je..tak pe la kalau dia tak ada..saya balik dulu..”kata sora dan mula berjalan pergi..

“cakaman..masuk la dulu..minum petang??”ajak noona baekhyun..

“nde??”

 

Ditaman mini depan rumah..ji yoon meletakkan dua gelas jus oren di atas meja kecil itu dan duduk dihadapan sora..

“minumlah..”

“kumao..”kata sora dan mula menyedut jus tersebut..

“tinggalkan dia..”,,tiba-tiba jiyoon bersuara dan membuatkan sora hampir  tersedak..

“apa unnie cakap ni??saya tak faham??”

“tinggalkan baekhyun kalau kamu tak nak kecewa..”

“unnie…saya betul-betul tak faham..kenapa tiba-tiba..??”

“kanser hati stage 4..baekhyun tengah menderita penyakit tu sekarang..dia dah tak boleh minum apa yang kita minum sekarang,,dia juga  dah tak boleh makan makanan kegemarannya lagi…dan dia… dah tak selalu tersenyum macam dulu lagi...”beritahu jiyoon sambil tertunduk..dia tak mahu yeoja dihadapannya ini lihat air matanya..

“apa yang aku dengar ni??adakah aku sedang bermimpi??kalau ini mimpi bangunkan lah aku..”rayu sora dalam hati..

“bukan mimpi tapi kenyataan..kenyataan yang sangat kejam..”kata jiyoon seperti tahu apa yang ada difikiran sora sekarang..

“eolmana??berapa lama lagi masa untuk saya berada disisi dia??”

Flashback end..

Sora terus berlari..dan terus berlari…peluh yang mula membasahi dahinya tidak dihiraukan,,

“baekhyun ah..saya janji ..saya tak kan panggil awak kaki bangku lagi mulai sekarang sebab awak lah pemain bola sepak yang paling handal yang pernah saya jumpa..saya nak jadi goal awak selamanya..jadi,,awak tak boleh tinggalkan saya,,awak mesti tunggu saya ..mesti!!..sebab saya sedang menuju kearah awak sekarang..gidarikhae,,jebal..”rayu hati sora..air matanya mengalir seperti tidak bahu berhenti ..dan lariannya dilajukan..

Tanpa sora sedari,,seseorang yang berada di dalam kereta hitam itu sedang memperhatikannya..”selaju mana pun kau lari bae sora..kau tak kan pernah sampai ke destinasi yang kau tuju sebab aku tak kan biarkan kau bernafas lagi..cukuplah sehingga malam ni..bersedialah untuk mati,,anak gadis bae yong jun..”gumam wanita 50-an itu sambil tersenyum sinis..

“chanyeol ah..omma lakukan semua ni untuk kamu,,”sambung wanita itu lagi..dan dia mula menekan minyak keretanya..

 

                                                      x x x x x x x x x x

 

Pintu bilik jong in dibuka oleh mrs .kim..kosong dan gelap..suis lampu yang ada di tepi pintu itu ditekan…kini,,bilik itu sudah terang benderang dengan cahaya lampu..

“kemas pula bilik budak ni..tiba-tiba rajin pulak anak tunggal aku ni..selalunya aku lah yang kena kemas..tapi..dia pergi mana pula malam-malam ni??”gumam mrs.kim..dan kemudian dia tersenyum apabila terlihat frame gambar yang bersaiz sederhana yang berada di atas meja kecil ditepi katil jong in… gambar jong in yang sedang memeluknya yang ditangkap beberapa tahun yang lalu..indahnya saat itu,fikir mrs,kim..

tapi baru sahaja dia hendak mengambil frame itu,sesuatu menarik perhatiannya..

“kertas apa ni??”..mrs.kim terjumpa sekeping kertas putih yang terlipat dengan kemas yang diselitkan di tangan patung pororo milik jong in…mrs,kim terus membuka lipatan itu dengan perlahan-lahan..dia mulai membaca apa yang tertulis pada kertas itu,,,

‘omma..ini saya..jong in,anak omma,,terima kasih  sebab jadi omma jong in,terima kasih sebab lahirkan jong in dan biarkan jong in merasai indahnya sebuah kehidupan..jong in  bersyukur sangat sebab dapat jadi anak omma..tapi,,mianhae,,sebab jong in tak sempat untuk membahagiakan omma dan membalas segala yang pernah  omma berikan  pada jong in..mungkin ini kali terakhir jong in dapat tulis surat pada omma..omma,jong in dah buat keputusan..jong harap keputusan ini akan membuatkan mereka bahagia..sebab jong in percaya apa yang omma cakap..LOVE AND PROMISE ARE ONE THING..dan untuk yang terakhir,,halalkan makan minum jong in selama jong in hidup..terima kasih omma..saranghanda yeongwonhi..’..

dan disaat perkataan terakhir dibaca,,surat itu terus terlepas dari pegangan mrs.kim dan jatuh ke lantai..tangan mrs.kim tak lagi mempunyai kekuatan untuk melakukan apa-apa pun termasuklah memegang surat terakhir anaknya itu,,,tapi air matanya tidak pula mengalir melainkan secebis senyuman dibibirnya yang kelihatan..

“charesseo,,anak ku..kim jong in..”..gumam mrs.kim sambil menatap sayu frame gambar anaknya itu dan disaat itu juga siren kereta polis kedengaran..

  

                                            x x x x x x x x

 

Polis menggari tangan mrs,bae ..dan memebawanya pergi..

 

                                            x x x x x x x x x x

 

Lampu hijau untuk pejalan kaki menyala..sora yang tengah berlari terus menyeberang jalan tanpa memandang kesekeliling..dan sebuah kereta hitam yang dipandu wanita 50-an itu meluru laju kearahnya..dan brukkkkkkkk…

satu kemalangan telah berlaku..seorang lelaki berlumuran darah tergeletak di atas jalan raya sambil tangannya erat memegang handphone…

flashback seminit yang lalu..

“jebal,,jawablah sora..”gumam chanyeol  sambil cuba menelefon sora walaupun dari tadi panggilannya itu tidak dijawab..

Tiba-tiba..”itu dia..”jerit salah seorang anak buah pembantu lee..

“aish..mereka dah jumpa aku semula..apa yang aku patut buat sekarang ni??”gumam chanyeol dan mulai panic..

Dan disaat iu juga,dia ternampak sora yang sedang berlari untuk melintas jalan..dan pada masa yang sama  dia juga menyedari ada sebuah kereta yang sedang meluru laju kearah gadis itu..dan pemandu itu dapat dilihat jelas oleh chanyeol,,iaitu seseorang yang dikenalinya..ibu kandungnya sendiri..

“andwae!!!!!!”jerit chanyeol dan terus berlari kearah sora dan menolak gadis itu ketepi jalan..dan brukkkkkk…

Flashback end..

Sora terasa dirinya ditolak seseorang..dan dia kini terjatuh ditepi jalan..dia melihat kearah jalan raya dihadapannya,,ramai orang sedang mengerumuni sesuatu..sora memberanikan diri untuk bangun..

“cik tak apa-apa??”tanya salah seorang lelaki yang berada di tempat kejadian tapi sora tak mengendahkannya dan terus berjalan..akhirnya dia termasuk dalam kerumunan orang ramai itu,,wajah si namja terlindung..hanya belakang badannya sahaja yang dapat dilihat sora,,sora menelan air liurnya..dan tiba-tiba handphonenya berbunyi dan  membuatkan dia sangat terkejut..

‘appa’..tertera diskrin..akhirnya panggilan itu hanya ditatap tanpa dijawab oleh sora..83 miscall dan 1 mesej dari CHANYEOL SUNBAE tertera di skrin selepas panggilan dari appanya itu terputus..mesej dibuka..

“sora ah..awak di mana??please,,jawab call saya..saya janji lepas ni saya tak kan call awak lagi …untuk kali ni je,tolong lah jawab…..ok lah..saya mengaku,saya adalah ‘dia’..saya adalah park chanyeol, budak lelaki yang awak kenal 8 tahun yang lau..betul cakap awak,,saya tak kan dapat berpura-pura yang saya bukan dia..saya gembira walaupun saya bukanlah namja yang ada dalam hati awak sekarang..tapi sekurang-kurangnya saya pernah berada disitu,dihati awak sebagai kenangan,,dan kalau awak nak tahu,impian awak 8 tahun lalu dah tercapai..awak dah pun berada di dalam hati saya sekarang..”

Air mata sora yang sejak tadi mengalir terus mengalir dan ianya semakin laju setelah mesej itu dibaca..dan setelah mengumpul keberanian,butang calling dihandphonenya ditekan..dan pada ketika itu juga..”handphone mangsa kemalangan ni berbunyi..”kata salah seorang wanita yang berada disitu..dan dengan serta merta ,sora terduduk di atas jalan raya itu..iya,seseorang yang menyebabkan sora menekan butang calling dihandphonenya dan orang yang sedang dihubungi sora beberapa saat yang lalu adalah,,chanyeol..

“tak mungkin,,itu bukan awak kan oppa??”gumam sora..dan dia tidak tahu apa yang dirasakan sekarang,,dia dah tak tau apa yang harus dia lakukan ..dia betul-betul tak tau,,,adakah aku layak untuk hidup lagi???,fikir sora..

 

                                                  x x x x x x x x x x

 

 

Beberapa tahun berlalu….

Musim luruh 2O21..(*note for readers: scene ini adalah scene yang sama dan sambungan untuk foreword story nie)

Daun-daun berwarna coklat itu berguguran ditiup angin dan memenuhi jalan..jalan yang lengang itu..pemandangan yang sudah terbiasa di lihat di seoul apabila tibanya musim luruh..

sepasang kaki sedang menyepak-nyepak daun-daun yang bertaburan di jalan dengan high heels merah yang dipakainya..

“tetap sama..tak ada ape-ape yang berubah..”gumam yeoja pemilik high heels merah itu..

Dia menunduk dan mengutip sehelai daun kering yang berada di atas jalan..dan manatap daun itu..

“sedangkan daun pun tak berubah,,tetap sama macam dulu..”yeoja itu tersenyum..

Die terus sambung berjalan sambil menyepak-nyepak daun-daun kering itu..

“sora ah..”tiba-tiba satu suara memanggil nama yeoja itu dari belakang..membuatkan langkah yeoja itu terhenti..

Suara yang sangat dikenalinya dan sangat dirinduinya,,

Yeoja itu berpaling dan melihat seorang namja berpakaian sekolah sedang tersenyum kepadanya..

“***(nama namja itu)***???”gumam sora....

 

BERSAMBUNG....

 

 

 

 

 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
shizuka_arumi
#1
Chapter 35: Auther..saya rasa ff ni dh berhabuk laj! Cepatlah update! Dah 2 tahun dah ni!
allya_safia #2
Chapter 35: Bila nak update?
exoapbfan #3
Chapter 35: Dah lama saya tunggu sambungan untuk chapter ni.. Dari tahun lepas dah.. Bila author-nim nak sambung.. Saya suka cerita ni.. Pleasee
baekielover #4
Chapter 35: apa yg hyejin bgtau chanyeol???? *curious*
AuziSalsabila #5
Chapter 35: Wahhhhh...to many question in my mind...please update..i want to know what she said to chanyeol
syunaa #6
Chapter 35: cop2...x faham lahh...mne sora??jiyoon??baekhyun??
spe ayah hyejin sbenarnya..???
knape hyejin macam ske dkat baekhyun??
exobts_fans
#7
Im curious about sora and hyejin ... Please update!! Anyway kakak baekhyun kawen ngan sape?? Aaah!! Banyak sangat pertanyaan di minda... Hahhahha
Nursyuhada
#8
update soon ~
HeavenDelight
#9
okey..^^..no prob..

lagipon da lama x update cite ni..

awak nak sambung pon x pe..
angelily95
#10
Chapter 1: hi dear :) tuan hamba kenal beta kan? beta berminat dengan cerita tuan hamba ni tapi..

boleh tak add beta sebagai co-author? Beta janji beta tak akan ubah jalan cerita, beta nak edit font and ayat sikit2 je? boleh tak?


sebab saya nampak potensi pada cerita ni! /terharu/