chapter 20:first snow

For you it`s Separation,for me it`s Waiting

Seoul shopping centre memang  dipenuhi  ramai pembeli lagi-lagi kalau hari minggu..dan disebuah kedai handbag,kelihatan mrs.bae tengah memilih handbag yang ingin dibelinya..

“omma..dah 5 jam kita kat mall ni..jom la pergi makan,,kiteorang lapar la”rengek sora..

“ottae??cantik tak beg ni??”tanya mrs.bae tanpa mempedulikan rengekan anaknya..

“ommaaaa!!!”jerit sora apabila ibunya itu masih memilih-milih handbag tanpa mempedulikannya..

“ara..arasseo..kamu pergi lah makan dulu dengan jong in..omma ada benda lagi nak beli..”kata mrs.bae..dan itu membuatkan sora tersenyum..

“kumao,,omma..”sora terus berlari kearah jong in yang sedang memegang berpuluh-puluh bag kertas barang yang dibeli oleh majikannya itu..rupa-rupanya inilah maksud disebalik senyuman mrs.bae tadi..menjadikan jong in sebagai pembawa barang-barang yang dishoppingnya..

“khaja ..jom makan..”ajak sora..

“tapi..ni semua nak letak mana??”tanya jong in sambil menunjukkan bag-bag kertas yang dipegangnya..sora seperti berfikir  dan tiba-tiba dia ternampak driver mereka yang sedang berdiri tak jauh dari situ..sora terus menarik tangan jong in..

“ahjussi..tolong pegangkan semua barang ni yer..pegang elok-elok tau..”kata sora dan merampas semua bag kertas dari tangan jong in dan memberinya kepada drivernya itu..

“okay..settle..now,,let`s go..”jerit sora dan terus berlari kegembiraan meninggalkan jong in di belakang..

“ceh..kalau bab makan..aku yang chicken mania ni pun kalah dengan kau..sora ah..”gumam jong in dan tersenyum…

 

                                                 x x x x x x

 

Ting tong..pintu terbuka..

“baekhyun ah..masuk la..”kata chanyeol mempersilakan baekhyun masuk kedalam  rumahnya..baekhyun tersenyum dan menunjukkan bag plastik yang sedang dipegangnya..

“apa tu??”tanya chanyeol..

“bahan-bahan untuk memasak makanan kegemaran kita berdua..”beritahu baekhyun dan  menuju ke dapur..tiba-tiba,chanyeol merampas plastik itu dari tangan baekhyun..

“hari ni,,biar hyung yang masak..”kata chanyeol dan mula mengeluarkan bahan-bahan dari plastic itu..baekhyun hanya melihat hyungnya itu,,dan tanpa sedar,air matanya mula berlinangan..

“kumao..hyung..sebab sudi memasak untuk saya hari ini..mungkin hari ini adalah hari terakhir  kita dapat makan bersama-sama..”kata baekhyun dalam hati..dan perbualannya dengan doctor seo pada petang semalam kembali di ingatan..

Flashback

“apa maksud doctor??”

“kanser hati yang awak hidap sekarang  telah berada distage 4,iaitu stage terakhir..”kata dr.seo..

“tapi hari itu doctor cakap saya ada harapan untuk sembuh??”..baekhyun mula tak dapat menahan perasaanya..

“disebabkan awak menolak untul menjalani chemotraphy..akibatnya kanser itu merebak dengan cepat..”terang dr.seo..

“doctor bohongkan??maraebwa..doktor bohong saya kan??..saya belum bersedia untuk mati..anni..saya tak nak mati..saya tak nak mati lagi..”kata baekhyun  dan air matanya mula mengalir tanpa dapat ditahan..dan dia terus keluar dari bilik itu dan berlari dengan selaju yang boleh untuk keluar dari hospital itu..

“wae??kenapa semua ni berlaku pada aku??kenapa di saat aku menemui reason untuk terus hidup,aku harus melupakannya????..sora ah..tolong saya..saya takut untuk menghadapi semua ni..”gumam baekhyun dalam esak tangisnya..dan di saat itu juga,salji pertama turun menandakan musim sejuk telah bermula..baekhyun mendongak kepalanya ke langit..

“setidaknya aku masih boleh merasakan sejuknya salji buat kali terakhir..”..dan akhirnya namja itu  tersenyum dan mengambil keputusan untuk memendamkan segalanya..

Flashback end..

 

                                                          x x x x x x

 

“bagi ice-cream dua..”kata jong in kepada penjual kedai itu..

“perisa ape yer??”..tanya penjual itu..

“ermmmm..”jong in seperti berfikir dan dia memandang sora yang sedang menunggunya di luar kedai..sora melambaikan tangan ke arahnya..lambaian yang kelihatan manja seperti kanak-kanak..

“ceh,,cakap orang macam budak-budak..dia pun dua kali lima jer..”gumam jong in tapi perbuatan sora itu tetap membuatkan namja itu tersenyum..

“encik,,perisa apa yer??”..pertanyaan dari penjual itu membuatkan jong in kembali berfikir..

“erm,bagi saya 3 lar,,1 vanila,1 coklat, 1 strawberry”kata jong in..

“ok,,ni ice-cream  encik..”..penjual itu menghulurkan 3 ice-cream kepada jong in..

“kamsahamnida..”balas jong in..

 

                                                 x x x x x x

 

Chanyeol meletakkan beberapa masakan di atas meja makan itu..

“wah,banyaknya hyung masak..hyung memang daebak lar..”puji baekhyun sambil menunjukkan tanda bagus menggunakan ibu jarinya..

“bogo(makanlah)..”kata chanyeol..

“tapi…dari mana hyung dapat bahan-bahan untuk masak semua ni??saya kan beli bahan-bahan untuk masak ramyeon je..”

“tu..”..tunjuk chanyeol kearah peti ais..

“wah,,maknanya sekarang peti ais hyung dah menjalani transformation la yer..”kata baekhyun dan dia berasa sangat gembira..chanyeol hanya mengangguk..ya,semenjak baekhyun menukar barang-barang dalam peti aisnya beberapa minggu lalu dan kerana nasihat baekhyun,,chanyeol mula menukar keadaan peti aisnya..sekarang,,peti aisnya  terisi dengan buahan,,sayuran,makanan dan minuman yang berkhasiat..tidak  lagi seperti dahulu..

“khaja..jom makan..”kata baekhyun dan dia terus makan dengan lahapnya..

“baekhyun ah,,makanlah perlahan-lahan sikit..”tegur chanyeol..

“tak boleh lar hyung..hyung masak sedap sangat..kalah masakan ahjumma kat kedai favourite kita tu..”..dan baekhyun terus menyambung makannya..chanyeol hanya tersenyum..tiba-tiba,suapan baekhyun terhenti,dia dapat merasakan  kesakitan yang amat sangat..

“wae??kenapa berhenti makan??”tanya chanyeol..dan,,baekhyun berpura-pura batuk..

“kan hyung dah cakap..makan perlahan-lahan..”kata chanyeol dan menghulurkan air kepada baekhyun..tapi baekhyun terus memeluk hyung nya itu tanpa mengambil gelas huluran chanyeol..

“hyung..saya takut..”bisik baekhyun dan sedaya upaya dia cuba menyembunyikan kesakitannya..

“takut??wae?ada apa-apa yang berlaku yang hyung tak tahu ker??”tanya chanyeol yang memang tak tau apa-apa..

“molla..saya pun tak tahu apa yang terjadi..ianya berlaku dengan sangat pantas..sampai saya pun tak dapat memahaminya..itu menyebabkan saya sangat takut,,”..luah baekhyun  sambil mengawal suaranya  supaya tak kedengaran seperti seseorang yang dalam kesakitan..

“gwaencanha..hyung kan ada sekarang..hyung tak kan tinggalkan awak sendirian..hyung akan ikut ke mana sahaja awak pergi..dan melindungi awak..jadi,jangan takut lagi tau..”..walaupun chanyeol tak berapa faham apa yang dimaksudkan baekhyun..tapi kata-kata semangat dari seorang sahabat haruslah diberikan..

Chanyeol ingin melepaskan pelukan mereka tapi dihalang baekhyun..

“jangan..jebal..hanya kali ini..peluk saya..jangan lepaskan,,”kata baekhyun dan memeluk hyungnya itu dengan lebih erat..tapi reason sebenar baekhyun menghalang pelukan itu dilepaskan adalah untuk menghalang chanyeol dari melihat mukanya yang semakin pucat..

chanyeol mengusap belakang sahabatnya yang berada di dalam pelukannya itu walaupun dia mula  merasakan ada sesuatu yang cuba disembunyikan baekhyun..

 

TBC

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
shizuka_arumi
#1
Chapter 35: Auther..saya rasa ff ni dh berhabuk laj! Cepatlah update! Dah 2 tahun dah ni!
allya_safia #2
Chapter 35: Bila nak update?
exoapbfan #3
Chapter 35: Dah lama saya tunggu sambungan untuk chapter ni.. Dari tahun lepas dah.. Bila author-nim nak sambung.. Saya suka cerita ni.. Pleasee
baekielover #4
Chapter 35: apa yg hyejin bgtau chanyeol???? *curious*
AuziSalsabila #5
Chapter 35: Wahhhhh...to many question in my mind...please update..i want to know what she said to chanyeol
syunaa #6
Chapter 35: cop2...x faham lahh...mne sora??jiyoon??baekhyun??
spe ayah hyejin sbenarnya..???
knape hyejin macam ske dkat baekhyun??
exobts_fans
#7
Im curious about sora and hyejin ... Please update!! Anyway kakak baekhyun kawen ngan sape?? Aaah!! Banyak sangat pertanyaan di minda... Hahhahha
Nursyuhada
#8
update soon ~
HeavenDelight
#9
okey..^^..no prob..

lagipon da lama x update cite ni..

awak nak sambung pon x pe..
angelily95
#10
Chapter 1: hi dear :) tuan hamba kenal beta kan? beta berminat dengan cerita tuan hamba ni tapi..

boleh tak add beta sebagai co-author? Beta janji beta tak akan ubah jalan cerita, beta nak edit font and ayat sikit2 je? boleh tak?


sebab saya nampak potensi pada cerita ni! /terharu/