sweet lie..

For you it`s Separation,for me it`s Waiting

Di amusement park..

Baekhyun masih berada di situ,,di hadapan air pancut yang berwarna-warni itu...berdiri di tempat yg sama  dia ditinggalkan sora..pasangan-pasangan kekasih yang lalu dihadapannya tidak dihiraukan..

“jong in-ssi..sekarang sora milik kau..cintai dan lindungilah dia seperti perjanjian kita..”gumam baekhyun…dan di saat dia berpaling…. ppang!!!!

“apa lagi yang baekhyun rahsiakan dari noona,,haa??!”tengking jiyoon yang tiba-tiba muncul..setelah menampar adiknya itu..

Baekhyun hanya boleh tertunduk walaupun perit tamparan noonanya beberapa saat yang lalu masih belum hilang..

“jawab lah..”jerit noonanya lagi dan memukul-mukul dada baekhyun…dan akhirnya ji yoon terduduk di hadapan baekhyun sambil menangis teresak-esak..baekhyun kemudiannya turut duduk menghadap noonanya..dengan perlahan-lahan dia memegang tangan noonanya itu…dan mula mengusap tangan kanan noonanya yang kemerahan akibat menamparnya tadi..

“wae??waeyo??kenapa buat noona macam ni??”,,,tapi tetap tiada jawapan dari baekhyun..dia terus meniup dan mengusap tangan noonanya itu untuk menghilangkan kemerahan..

“baekhyun ah..kita pergi hospital yer sayang..”..akhirnya suara ji yoon semakin mengendur.. mendengarkan itu,tangan noonanya itu dilepaskan..

“mian,,tapi baekhyun tak nak..”

“jadi,,baekhyun betul-betul nak tinggalkan noona…selepas 18 tahun kita hidup bersama????”

Air mata baekhyun mula mengalir..iya,,noona dan appanya telah berjumpa doctor seo pada petang tadi,dan doctor seo telah memberitahu tentang keadaan baekhyun yang sebenarnya….

 

                                                                                x x x x x x x xx 

 

Sebuah teksi berwarna silver itu berhenti betul –betul di hadapan seoul hospital..dan seorang namja keluar dari teksi itu..namja itu adalah .,,jong in..

“mungkin inilah yang terbaik..”gumam jong in dan mula berjalan memasuki hospital itu….

                                                                                 x x x x x x x x x

 

Sora berada di dalam bus menuju kerumahnya selepas meninggalkan baekhyun....melihat pekatnya malam  melalui tingkap bus..air mata yang tersisa di sapu..

“pabo,,byun baekhyun..neon paboya..saya akan pastikan yang first date kita hari ni bukanlah yang terakhir..”gumam sora…

 

                                                                                x x x x x x x x x x

 

Chanyeol menutup pintu bilik apartmentnya untuk keluar mengambil angin malam..dan tanpa disedarinya sekumpulan lelaki berkot hitam itu mendekatinya..membuatkan chanyeol sangat terkejut..matanya membulat..

“akhirnya..kita bertemu lagi park chanyeol..dan sekarang,awak dah tak boleh lari lagi..”kata pembantu lee dengan senyuman sinisnya..

“siapa cakap yang  saya dah tak boleh lari”kata chanyeol dan terus menumbuk salah seorang anak buah pembantu lee yang menghalang laluannya..dia terus berlari selaju yang boleh…

“apa tunggu lagi..kejar dia,,jangan sampai terlepas lagi..”arah pembantu lee..semua anak buahnya mengikut arahannya dan terus berlari mengejar chanyeol….

 

                                                                         x x x x x x xx x x 

 

Chanyeol termengah-mengah dan menyorok disebalik dinding lobi apartmentnya….dia memberanikan diri mencuri-curi pandang kearah sekumpulan lelaki yang telah gagal mengejarnya itu..dia menghembuskan nafas kelegaan apabila mereka akhirnya keluar dari situ..

Tiba-tiba,handphonenya berbunyi..

“yeoboseyo..”jawab chanyeol..

“malam ni adalah malam penentu…dan segala-galanya akan berakhir”kata wanita ditalian,..

“apa maksud ahjumma???jangan-jangan…..”

“omma akan lakukan apa sahaja untuk kamu anakku..mr,bae akan terima balasannya malam ni..dia akan merasai,macam mana sakitnya kehilangan..kehilangan satu-satunya anak gadisnya..”

“ahjumma..geumanhaeragu..saya cakap berhenti..ahjumma tak boleh teruskan semua ni..jebal..”rayu chanyeol tapi .. tuut tuut..

“yeoboseyo??yeoboseyo??ahjumma!!!!!”.. suara chanyeol separuh menjerit..tapi semuanya sia-sia..talian sudah diputuskan…

“bae sora..”gumam chanyeol dan terus mendial nombor yeoja itu..tapi malangnya panggilannya tidak dijawab…

“sora ah,,please jawab..please beritahu saya awak di mana sekarang..jebal,.”

 

                                                                             x x x x x x x x x

 

“masuk..”arah mr.bae apabila pintu bilik peribadinya diketuk oleh seseorang…

Pintu terbuka dan isterinya masuk…

“oh,,yeobo…kenapa tiba-tiba je awak masuk dalam bilik saya ni??”

“sebenarnya dah lama saya memikirkannya..dan sekarang..saya dah buat keputusan,,,saya tak nak mengulangi kesilapan yang sama dua kali..”luah mrs.bae setelah duduk dikerusi berhadapan dengan suaminya..

“apa awak cakap ni??kalau awak rasa awak nak cakap benda yang bukan-bukan ,baik awak keluar sekarang…”

“saya akan keluar…tapi selepas awak dengar apa yang saya nak cakapkan…..kenapa awak mesti pura-pura yang awak tak tau sedangkan awak dah tau??kenapa awak mesti sembunyikan kesalahan yang bukan milik awak??kenapa awak mesti mencintai wanita yang awak tau yang dia tak pernah mencintai awak???wae??”..pertanyaan isterinya itu membuatkan mr.bae kehilangan kata-kata dan tertunduk..

“kenapa awak senyap??awak tau kan yang dalam hati saya ni hanya ada satu lelaki sahaja yang saya cintai..dan lelaki itu bukan awak..”

“cukup!!geumanhae..”pinta mr.bae dan menatap isterinya itu..

“mesti awak rasa terseksa kan selama ni terpaksa berpura –pura yang awak tak tahu bahawa kawan baik awak adalah lelaki yang dicintai oleh isteri awak sendiri..”

“ju yeon ah..saya merayu pada awak ..hentikan semua ini..”

“saya akn berhenti..tapi bukan sekarang..saya akan berhenti bila polis datang nanti..”kata mrs.bae sambil memandang ke luar tingkap..

“apa maksud awak??tak mungkin awak…..”mr.bae mulai panik..

“iya..saya lega akhirnya saya dapat kekuatan untuk menyerah diri..8 tahun saya bersembunyi..dan sekarang,saya kena terima balasan atas apa yang saya dah lakukan 8 tahun yang lalu..”

“tapi awak terpaksakan waktu tu????”,,mr.bae cuba menyebelahi isterinya..

“anni..bukan terpaksa tapi sengaja…cinta membuatkan saya buta..mungkin juga cinta membuatkan seseorang itu menjadi gila..kalau awak nak tau,Dong shin tak pernah ugut untuk bunuh saya macam yang awak sangka selama ni..saya yang reka semua tu..because I hate him,,dia tolak cinta saya macam tu je..saya ingat  selepas membunuh dia dan isteri dia ,saya akan puas..tapi nampaknya saya silap,,melakukan  sesuatu yang membuatkan orang yang kita cintai hilang dari pandangan kita akan  membuatkan kita lebih menderita....”…iya,,kemalangan dan penembakan mr.park dan isterinya 8 tahun yang lalu adalah atas arahan mrs.bae..

“andwae..saya tak kan biarkan awak meringkuk dalam penjara..awak tak boleh tinggalkan saya..”kata mr.bae yang telah melutut didepan isterinya..

Disaat itu jua,siren polis kedengaran..mr.bae semakin panik dan gelabah sebaliknya mrs.bae hanya tersenyum dan memegang pipi suaminya..

“kumao..untuk segalanya..suamiku sayang..”

 

                                                                 x x x x x x x x

 

Diamusement park..

“noona ..baekhyun takut..baekhyun tak tau apa yang patut baekhyun lakukan sekarang..”..air mata namja itu mula mengalir dengan laju..

“kalau lah,18 tahun tu boleh diundur semula..”kata baekhyun lagi dalam esak tangisnya..

Dan disaat itu,jiyoon terus memeluk adiknya itu..dan mengusap lembut rambut baekhyun..

“tak perlu diundur atau diulang masa yang telah berlalu..sebab kita tak tahu adakah kita masih diberi peluang untuk melalui memori-memori yang sama yang kita ada sekarang..tapi berusahalah untuk mencipta memori-memori baru mulai sekarang dan untuk 18 tahun yang akan datang..”bisik jiyoon lembut ditelinga baekhyun..

“tapi baekhyun dah tak ada masa untuk mencipta semua memori tu..”kata namja itu..dan tiba-tiba, kesakitan itu datang lagi..

“anni..selagi baekhyun masih bernafas..selagi itu baekhyun masih ada peluang dan ruang…jadi jangan pernah mengalah..”

Dan pada ketika itu juga,,pelukan yang tadinya erat mula terasa longgar..tangisan namja itu juga sudah tidak lagi kedengaran….tak mungkin!!!

“baekhyun ah,,baekhyun dengarkan apa yang noona cakap ni??”..tapi tetap tiada balasan..

“baekhyun ah,,jangan tinggalkan noona…”

“ahh..sejuknya..”..satu suara menyapa gegendang telinga ji yoon....suara itu..suara baekhyun!!..kesakitannya saat ini membuatkan baekhyun tidak lagi mampu membuka matanya..hanya kata-kata yang terucap..

Ji yoon kelegaan sebaik sahaja dia mendengar suara adiknya itu…dia melepaskan pelukan mereka dan dia sangat terkejut apabila melihat muka baekhyun yang sangat pucat  dan berpeluh itu..

“waeyo??apo(sakit)??”tanya ji yoon panik…

“anni..baek cuma rasa sejuk sikit jer..”..baekhyun cuba menyembunyikan kesakitannya walaupun dia dapat merasakan yang semuanya akan berakhir,,dia berasa semakin lemah dan akhirnya dia terbaring di atas pangkuan noonanya sambil dipeluk oleh yeoja itu..

Air mata ji yoon mulai mengalir dengan laju semula..”tengok tu,,baekhyun tipu noona lagi..”

“mana ade baek tipu..”satu suara kedengaran dari arah belakang ji yoon..siapa tu??ji yoon terus menoleh..bayangan baekhyun semasa berumur  10 tahun sedang berdiri dan tersenyum  kepadanya..

“noona selalu cakap yang baekhyun kena percayakan noona..tapi kenapa noona yang tipu??..baek tahu ,noona taukan  sebab kematian omma yang sebenarnya sejak awal lagi..noona dengar segala perbualan doctor dengan apa 8 tahun yang lalu kan??tapi kenapa noona yang yakinkan baekhyun  yang omma mati sebab lemas??dan pasal bunny..noonakan yang sebenarnya bagi gitar baekhyun pada appa..tapi kenapa mesti noona tunjukkan muka pada baekhyun yang seolah-olah noona tak tau apa-apa..dan lagi,baekhyun nampak yang noona ikut baekhyun kan waktu baekhyun pergi jumpa doctor seo tu,,dan maknanya noona dah dengar segala-galanya…tapi kenapa ..kenapa noona tetap suruh baek supaya jangan mengalah???wae?”kata bayangan baekhyun kecil..

Ji yoon tak percaya apa yang dilihat dan didengarnya sekarang..apa semua ni???..

Kini bayangan baekhyun kecil telah bertukar kepada bayangan baekhyun yang sekarang..tapi senyuman manis milik baekhyun masih tidak berubah..dia tetap tersenyum..

“tapi,baekhyun tak kisah walaupun noona tipu baekhyun seribu kali sekalipun..baekhyun tetap percayakan noona..saya tau noona buat semua tu untuk kebaikan saya..dan itu membuktikan you love me..sebelum baek pergi,,walaupun baek tak dapat nak buktikan macam yang noona lakukan..tapi baek tetap nak cakap..i love you,byun ji yoon..thanks for being born as my sister..”dan disaat itu juga bayangan baekhyun hilang bersama angin malam yang berhembus..

“andwae..gajima..”..ji yoon terus memandang baekhyun yang sebenar di pangkuannya..mata yang tertutup,bibir yang kebiruan,dan kesan air mata yang telah kering..itu sahaja yang dapat dilihat pada wajah namja itu sekarang..

“adakah semuanya benar-banar telah berakhir??baekhyun ah..”

 

bersambung...

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
shizuka_arumi
#1
Chapter 35: Auther..saya rasa ff ni dh berhabuk laj! Cepatlah update! Dah 2 tahun dah ni!
allya_safia #2
Chapter 35: Bila nak update?
exoapbfan #3
Chapter 35: Dah lama saya tunggu sambungan untuk chapter ni.. Dari tahun lepas dah.. Bila author-nim nak sambung.. Saya suka cerita ni.. Pleasee
baekielover #4
Chapter 35: apa yg hyejin bgtau chanyeol???? *curious*
AuziSalsabila #5
Chapter 35: Wahhhhh...to many question in my mind...please update..i want to know what she said to chanyeol
syunaa #6
Chapter 35: cop2...x faham lahh...mne sora??jiyoon??baekhyun??
spe ayah hyejin sbenarnya..???
knape hyejin macam ske dkat baekhyun??
exobts_fans
#7
Im curious about sora and hyejin ... Please update!! Anyway kakak baekhyun kawen ngan sape?? Aaah!! Banyak sangat pertanyaan di minda... Hahhahha
Nursyuhada
#8
update soon ~
HeavenDelight
#9
okey..^^..no prob..

lagipon da lama x update cite ni..

awak nak sambung pon x pe..
angelily95
#10
Chapter 1: hi dear :) tuan hamba kenal beta kan? beta berminat dengan cerita tuan hamba ni tapi..

boleh tak add beta sebagai co-author? Beta janji beta tak akan ubah jalan cerita, beta nak edit font and ayat sikit2 je? boleh tak?


sebab saya nampak potensi pada cerita ni! /terharu/