Annyeong,mr.snow

For you it`s Separation,for me it`s Waiting

Kini,hujung minggu yang ditunggu telah pun tiba..

“kita nak pergi mana??”tanya sora dengan gembira ..dia excited dengan first datenya dengan baekhyun..

“apa kate kita buat snowman nak tak??”tanya baek,,memberi cadangan..

“snowman??nak nak..khaja..”

Mereka berdua mula menuju ke destinasi pertama date mereka untuk hari ini…

 

                                                      x x x x x x x x

 

Lalang yang terdapat di atas hansang hill sudah tak kelihatan..semuanya ditimbus oleh salji yg tebal..disana kelihatan seorang namja dan seorang yeoja sedang bermain-main dengan salji putih yg sangat sejuk itu…

“oho..awak baling kat saye yer..”kata baekhyun sambil ketawa dan kali ini dia pula yg membaling segumpal salji yang dipegangnya kearah sora..dan bola salji yang dibaling baekhyun betul-betul terkena di kepala sora..mungkin semua benda yg dibaling baekhyun mesti kena di kepala yeoja itu..haha

Dan disaat bola itu terkena kepala sora,,sora terus terjatuh dan ..pengsan..

“yaa..awak tak perlu la pura-pura pengsan..bukan kuat pun saya baling..”jerit baekhyun sambil  terus ketawa..tapi ..yeoja itu tetap tidak bergerak..

“bwoya!!tak kan la dia betul-betul pengsan kot..”gumam baek dan perasaan bimbang mula bersarang dihatinya..dia mendekati sora yang tgh terbaring itu,,

“sora ah..”panggil baek perlahan..tapi mata yeoja itu tetap tertutup..baekhyun mula berasa ada yang tak kena apabila yeoja itu tetap tak menunujukkan apa-apa respons walaupun dah beberapa kali dia menggoncang badan sora..tanpa berfikir apa-apa lagi,baek terus menggendong sora untuk membawanya mendapatkan pertolongan..tapi setelah beberapa langkah diambil,tiba-tiba..

“saranghae..”kata sora…dan kini mata yeoja itu telah terbuka dengan seluas-luasnya,,

“awak dah sedar??”tanya baek..

“pabo..sedangkan bola yang awak sepak pun saya boleh tahan,,tak kan la segumpal salji yang kecil itu boleh membuatkan saya pengsan..”kata sora sambil menahan gelaknya dan pada ketika itu juga,baekhyun terus melepaskan sora yang dalam dukungannya dan menyebabkan…bdbuuukkk..sora terjatuh di atas salji itu..

“yaa..sakit tau..mana boleh lepaskan orang yang awak dukung macam tu je..”

“siapa suruh awak pura-pura pengsan??padan muka…buat orang takut jer..”rungut baekhyun  dan mula berjalan menjauhi sora..

“yaaa..awak tak nak tolong saya bangun ke??”

“bangun la sendiri..nappeun yeoja..”jerit baekhyun yg tak puas hati kena tipu dengan sora..

“yaa!!yaa!!”jerit sora tapi baek tak mempedulikannya dan terus berjalan..

“aish..kenapa la aku boleh sayang pada namja yang tak gentleman langsung ni..kalau ada jong in sekarang..mesti dia tolong aku..”gumam sora perlahan tapi masih dapat didengar oleh baek..

“jong in??namja tu lagi yang kau sebut sora ah..adakah dia sentiasa berada di fikiran kau??”gumam baek..dan dia berpaling menghadap yeoja yang masih belum bangun setelah dijatuhkan olehnya tadi..

Baekhyun berjalan ke arah sora dan menghulurkan tangannya kepada yeoja itu..sora tak menyambut huluran tangan itu dan cuba bangun sendiri walaupun akhirnya dia gagal..

“nappeun yeoja yang degil..”gumam baek dan terus memegang pinggang sora untuk membangunkannya  tanpa apa-apa kebenaran dari gadis itu..kini,mereka telah berdiri mengahadap satu sama lain..sementara tangan baekhyun masih terlingkar dipinggang sora..mata mereka bertemu tanpa ada suara yang keluar dari mulut keduanya..

“wae??kenapa semakin saya sayang pada awak dan inginkan awak sentiasa berada dalam pelukan saya..ianya terasa sakit sangat..but.. let me to love you just for one day,,today..saya akan jadikan awak milik saya,,sepenuhnya..”kata hati baek..

“yaa,,encik kaki bangku..bukan hanya hari ini..saya nak awak mencintai saya hari ini,esok,lusa dan hari-hari seterusnya..walaupun saya tak dapat nak explainkan perasaan ni pada awak..tapi di saat awak hulurkan tangan awak tadi..saye rasa terlampau gembira sampai saya dah terlupa cara untuk bernafas lagi..”kata hati sora pula..

Walaupun tiada kata yang terucap..bukan bermakna tiada kata yg dilafazkan,,hati mereka  membuatkan mereka sentiasa dapat berkomunikasi walaupun dalam kesunyian salji yang turun..

Dengan perlahan-lahan,baekhyun melepaskan rangkulannya pada pinggang sora..suasana kekok melanda mereka..

“awak kata nak buat snowman..bila kita nak buat??”tanya sora untuk menamatkan suasana yang membuatnya kurang selesa itu..

“sekarang..kita lakukannya sekarang..khaja..”..baekhyun mula mengumpulkan salji yang berada di hadapannya..

“nde,,khaja..”sora juga mula mengikut apa yg dilakukan baek….

 

 

                                                                   x x x x x x x x x

 

“ada apa yang appa nak tanya saya??”tanya ji yoon,noona baekhyun..

“hari tu kamu dan baekhyun pergi buat medical checkup di hospital appa macam yang appa suruhkan??”tanya mr.byun..

“nde..kami pegi sama-sama..”

“macam mana??kesihatan kamu berdua baik-baik je kan??”

“nde..”kata ji yoon sedikit gugup,,die terpaksa berbohong kerana janjinya dengan baek..tapi mr,byun sedar riak wajah anak gadisnya itu mula berubah,,seperti cuba untuk menyembunyikan sesuatu..

“kamu tak bohong appa kan??”tanya mr.byun lagi..

“nde..saya tak bohong..”jawab jiyoon tapi gugupnya tak juga hilang..

“kali kedua appa tanya..kamu ada sesuatu nak bagitau appa??”

Pertanyaan appanya itu membuatkan ji yoon bertambah bimbang..bimbang kalau dia tak dapat tepati janjinya dengan baekhyun..

“tak de..saye tak de pape nak bagitahu appa..”

“baiklah kalau itu jawab kamu..appa tak kan tanya lagi..tapi ingat..appa tak kan maafkan kamu kalau appa sendiri dapat tau yang kamu sembunyikan sesuatu dari appa..”..mr.byun mula bangun dari duduknya..

“sebenarnya…………………………”ji yoon akhirnya..mengatakannya..

 

 

                                                                  x x x x x x x x x x

 

“baekhyun ah..baekhyun ah..”panggil sora tapi dia tak dapat ape-apa balasan pun..

“lar..mane plak dia pergi??tadi dia yang suruh aku cari ranting untuk jadikan tangan mr.snow ni..sekarang,,aku dah dapat ranting ni,,dia pula yg hilang..”rungut sora..

Dia mencucukkan ranting itu pada mr.snow sebagai tangannya..

“ermm..da siap…mr.snow,annyeong..hehe”kata sora sambil tersenyum melihat snowman yang telah siap hasil buatannya dengan baekhyun..

“yaaa..keluar la..saye tau awak sembunyi dari saye kan..palli..saye bilang sampai tiga awak mesti keluar tau..satu,dua..ti..ga..” tapi baekhyun tak juga muncul..sora memandang sekeliling ..tiada sesiapa..aish,kenapa la budak ni selalu main sorok-sorok dengan aku ni..fikir sora..

“awak jangan main-main boleh tak??palli keluar..awak ingat saya tak boleh cari awak ke??kan saya da bagi tau awak..saya akan cari awak sampai lubang cacing sekalipun..”jerit sora sekuat yang boleh..

Sementara di satu tempat yang terhalang dari pandangan sora..baekhyun sedang memandangnya..

“betul ke awak boleh cari saya??betul ke awak akan cari saya walaupun satu hari nanti saya betul-betul akan hilang dari pandangan awak..sora ah..sini,,saya kat sini..cari la saya sementara saya masih boleh dicari..sebelum..sebelum awak tak kan menemui saya walaupun dalam lubang cacing sekali pon..”..rintih baekhyun perlahan…

 

                                                      x x x x x x x x

 

“bwo??kenapa baru sekarang kamu bagi tau appa hal yang sepenting ni??”marah mr.byun..

“mian,appa..tapi ji yoon dah janji dengan baekhyun yang ji yoon akan rahsiakan perkara ni..”

“sampai bila??sampai bila kamu nak rahsiakan??sampai bila kamu nak adik kamu menderita.??atau kamu mahu adik kamu dapat nasib yang sama macam omma kamu??”

“apa appa cakap ni??saya tak faham..kenapa dengan omma??”

Mr.byun menhela nafas berat..nampaknya rahsia yang cuba dia simpan selama 9 tahun ini akan berakhir hari ini..

“appa..kenapa appa diam,,maraebwa..”ji yoon mula menggoncang badan appanya yg sedang kaku berdiri..

“kanser otak stage 5..itulah sebab sebenar kematian omma kamu..”

“apa yang appa cakap ni??omma meninggal sebab lemaskan??kita semua tau yang ibu lemas sewaktu kita bercuti di pantai incheon,,doctor pun dah sahkan…ayah pun dengarkan apa yang doctor cakap…”..bibir ji yoon mula menggeletar kerana cuba menahan air matanya..

“3 tahun..omma kamu meminta ayah supaya merahsiakan penyakitnya dari korang berdua..dan tiga tahun itu juga lah dia berperang dengan penyakitnya..dan hingga ke akhirnya dia tetap ingin menyembunyikan dari kamu berdua dan meminta appa memalsukan sebab kematiannya..dia tak nak anak-anaknya merasai kesedihan dan kesengsaraanya,,biarlah hanya dia sorang saje yang merasainya..cukuplah hanya dia..”

“tapi..baekhyun sendiri yang jadi saksi waktu omma lemas…”kata jiyoon yang kembali mengimbas apa yang berlaku 9 tahun  yang lalu..

Flashback 9 tahun lalu..

“omma..jom la teman baekhyun mandi kat laut..”rengek baekhyun kecil sambil menarik lengan baju ibunya..

“arasseo..khaja..”

Setelah dua beranak itu sampai di tepi pantai..baekhyun menarik ommanya ke tengah laut yg lebih dalam..dia kemudian merenjiskan air laut itu kearah ommanya..

“baekhyun,,dah la..jangan renjis lagi..basah baju omma nanti..”

Tapi tiba-tiba kelibat baekhyun tak lagi kelihatan..

“baekhyun ah..kamu di mana??baekhyun ah…”jerit omma baek yg telah panic..

“tadaaa..”…tak semena-mena baekhyun keluar dari air laut itu setelah menyelam beberapa saat didalamya..omma baekhyun tersenyum lega melihat kenakalan anak lelakinya itu dan terus memeluk baekhyun..

“lain kali jangan buat omma risau lagi tau..”

Baekhyun hanya mengganggukkan kepalanya..

“omma..tengok ni..cantikkan??”baekhyun menghulurkan kulit siput yang berbentuk love yang dijumpainya semasa menyelam tadi  kepada ibunya..

“ermm..cantik..”balas ommanya..dan tiba-tiba wanita yang memakai blouse putih itu memegang kepalanya..kesakitan itu datang lagi..

Baekhyun yang tidak menyedari apa yang dirasai ommanya ketika ini..”omma,,sebenarnya bukan noona yang pecahkan pasu bunga kegemaran omma tu..baekhyun yg pecahkan,,,noona tak salah pun..omma jangan la marah noona lagi yer,,jadi,,sebagai tanda minta maaf,,kulit siput putih bentuk love ni untuk omma,,”kata baek dan disaat ayatnya habis dituturkan,ibunya terus rebah dan jatuh kedalam air..baekhyun yang terpana melihat ommanya yang semakin tenggelam itu,terus memeluk ommanya..tapi apa daya budak sekecil baekhyun untuk menyelamatkan ommanya..

“omma..bangunlah..kenapa omma tidur dalam air ni..bangunlah,,”rintih baekhyun..

Kini,mereka berdua telah tenggelam bersama-sama  di dalam air laut yg sedalam 1 meter lebih itu..baekhyun masih memeluk ibunya tanpa mahu dilepaskan..akhirnya mata baekhyun juga tertutup..tapi kulit siput itu tetap digenggamnya  dengan kemas…

 

Dihospital..

”macam mana dengan isteri dan anak saya??”tanya mr.byun..

“anak encik berada dalam keadaan stabil ..tapi isteri encik..”..dotor itu tertunduk sedikit..

“kenapa dengan isteri saya??dia baik-baik je kan??”

“masa kematian pada pukul  3.31 p.m..isteri encik meninggal akibat paru-parunya dipenuhi air kerana lemas..”

“doctor tipu..omma saya tak mungkin lemas..dia jaguh berenang..dia yg ajar saya dan adik saya berenang….dia belum matikan doktor??ibu saya belum matikan…”rintih ji yoon dan terus berlari meninggalkan appanya dan doctor lelaki itu..

“kumaopta..”mr,byun mula mengatakannya..

“betul ke apa yang kita buat ni??macam mana kalau satu hari nanti mereka dapat tau yang kita berbohong tentang sebab kematian omma mereka??”kata doctor itu dengan riak kerisauan..

“itu awak tak perlu risau..awak dah tolong saya dan isteri saya untuk merahsiakn ini semua pun dah cukup saya hargai..yang lain biar saya yang tanggung..”

“awak pasti??..awak tak kan menyesal??”

“saya pasti ..walaupun..saya mungkin akan menyesalinya..”jawab mr.byun sambil memandang baekhyun yang sedang terbaring di dalam bilik wad dari luar..

Flashback end..

 

 

                                          x xx x x x x x x x

 

Jari jemarinya dibuka dengan perlahan-lahan dan menampakkan apa yg digenggam namja itu..ya,kulit siput putih berbentuk love yang dikutipnya 9 tahun yang lalu..

“omma..bogoshippo..mungkin tak lama lagi kita akan bertemu semula ..dan bila saat itu tiba,saya nak peluk omma macam dulu-dulu lagi walaupun dalam kesejukan air laut..jadi,,omma kena tunggu baekhyun tau..”gumam baek  dan satu titis air mata jatuh ke atas kulit siput itu..

air mata milik byun baekhyun..

 

bersambung...

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
shizuka_arumi
#1
Chapter 35: Auther..saya rasa ff ni dh berhabuk laj! Cepatlah update! Dah 2 tahun dah ni!
allya_safia #2
Chapter 35: Bila nak update?
exoapbfan #3
Chapter 35: Dah lama saya tunggu sambungan untuk chapter ni.. Dari tahun lepas dah.. Bila author-nim nak sambung.. Saya suka cerita ni.. Pleasee
baekielover #4
Chapter 35: apa yg hyejin bgtau chanyeol???? *curious*
AuziSalsabila #5
Chapter 35: Wahhhhh...to many question in my mind...please update..i want to know what she said to chanyeol
syunaa #6
Chapter 35: cop2...x faham lahh...mne sora??jiyoon??baekhyun??
spe ayah hyejin sbenarnya..???
knape hyejin macam ske dkat baekhyun??
exobts_fans
#7
Im curious about sora and hyejin ... Please update!! Anyway kakak baekhyun kawen ngan sape?? Aaah!! Banyak sangat pertanyaan di minda... Hahhahha
Nursyuhada
#8
update soon ~
HeavenDelight
#9
okey..^^..no prob..

lagipon da lama x update cite ni..

awak nak sambung pon x pe..
angelily95
#10
Chapter 1: hi dear :) tuan hamba kenal beta kan? beta berminat dengan cerita tuan hamba ni tapi..

boleh tak add beta sebagai co-author? Beta janji beta tak akan ubah jalan cerita, beta nak edit font and ayat sikit2 je? boleh tak?


sebab saya nampak potensi pada cerita ni! /terharu/