chapter five

My Wacky Deskmate
Please Subscribe to read the full chapter

“Tengok semua saman ni,apa kamu buat?,”Maknya sudah naik angin dipagi buta ini apabila dihidangkan surat saman yang begitu banyak angkara anak perempuannya. Semi mendiamkan diri dengan nafas ditarik dengan berhati-hati.

 

“Duit mana kita nak korek untuk bayar saman kamu ni?,”si Ayah masuk campur.

 

“Duit satu hal,keselamatan kamu,apa ni,bawa melebihi had laju…Langgar lampu merah,Oh Semi,”Maknya mencerlung mata dengan tangan bercekak pinggang. Dahlah digenggamnya senduk,bagaimana jika senduk itu terbang seperti boomerang keatas kepala Semi?.

 

“Mak…Dah lewat ni,pergi sekolah dulu,”cepat-cepat dia membawa langkah sebesar langkah harimau kumbang beredar keluar dari rumah. Makin lama dia berada di meja makan mendengar dirinya dihujani kemarahan orang tuanya,semakin tak tentu arah dia dibuatnya nanti.

 

Beg galas Ripcurlnya ditarik kehadapan. Dia mengambil beg dompetnya lalu dengan tergesa-gesa menuju kearah Bus Stop dimana bas sudah pun berada disitu,mengutip(seriously mengutip?)penumpang. Seusai masuk kedalam perut bas dan menunjukkan kad pelajar kepada si pemandu bas,dia meluaskan mata,mencari tempat duduk yang kosong. Nampaknya tak ada,nasib dia malang. Nampaknya dia kena berdiri.

 

“Lay..Jangan ganggu saya,saya nak pergi sekolah,”Sehun menarik nafas panjang sambil membetulkan beanie yang dipakainya.

 

“Tapi,saya kesunyian,”ujar Lay dengan bibir dicebikkan. “Kita kan kawan,kita perlu bermain bersama”

 

“Tapi sekarang saya nak ke sekolah..Hurk,bas dah nak pergi!,”Sehun tergopoh-gapah membuka langkah yang laju dan mengejar bas yang sudah semakin beransur bergerak dengan kelajuan yang semakin bertambah. Parahlah kalau dia terlepas bas.

 

Dengan kudrat yang ada dia menggigihkan dirinya mengejar bas tersebut dan selang beberapa saat,bas itu berhenti dan ianya mampu membuatkan Sehun menarik nafas panjang lega,untung pemandu bas perasan akan dirinya yang mengejar-ngejar bas seperti didalam drama.

 

Dia melangkah menaiki tangga bas dan tersenyum seraya menyeka peluh. “Terima kasih Pakcik,nyaris-nyaris saya terlepas bas tadi”

 

“Ha,yelah…Hmm,berterima kasih dengan kawan kamu,ya?”

 

Huh? Kawan? Kawan mana? Sehun menjongketkan kening dengan kepalanya yang terangguk-angguk. Lay dibelakang senang membuntutinya. Tidak lama kemudian,matanya terpandang Oh Semi yang sedang berdiri dengan wajah yang dipaling kearah yang berlawanan. Boleh dikatakan gadis itu sengaja berada didalam posisi sebegitu.

 

“Mungkin kawan yang dimaksudkan tu…Oh Semi?,”Sehun berbisik sendiri. “Fuh,siapa tu?,”Lay berbisik dari belakang. Sehun sekadar mengabaikan bisikkan tersebut dan mengorak langkah mendekati gadis tersebut. “No way..Dia nak datang sini ke? Sebelah aku?,”Semi bermonolog dengan salivanya diteguk dengan kasar dan anak matanya mula mengucup dek sinaran cahaya matahari.

 

“Hei,”suara menyapa membuatkan Semi mengkakukan pergerakkannya. Adakah itu suara Sehun?. Semi perlahan-lahan menolehkan kepalanya.

 

“Hai awak,pelajar menengah tinggi?”

 

Semi menjongketkan kening. Bukan Sehun,dimanakah Sehun? Apa-apa pun,siapa pula lelaki ini?. “Err..Yeah?,”jawabnya dengan nada yang meleret-leret. Keliru dengan sapaan yang mengejut. “Ouh..Haha…Nak tak?,”dia mengeluarkan beberapa keping duit bernilai 50. Terbeliak luas mata Semi.

 

“Encik,apa ni?”

 

Lelaki itu menanggalkan kaca matanya. “Cik adik ni..Nak tak…,”dia menjilat bibirnya. Semi meneguk air liur dengan perasaan yang cuak. Oh Tuhan,siapakah lelaki pelik dihadapannya ini? Semi mengundurkan diri.

 

“T-Takkanlah dia perdagang manusia..Takkan dia nak bawak aku pergi negara jiran dengan heret aku dari bas awam ni..Huhhhh,”Semi berbisik sendiri dengan perasaannya yang sudah huru-hara didalam.

 

“Hei-hei,kawan kau tu macam dalam masalah aja..,”ujar Lay dengan mata yang dijegilkan. Sehun mengesat peluhnya dengan tisu dan memalingkan wajah kebelakang. Melihat seorang lelaki berkaca mata dengan gaya rambut yang panjang  paras bahu serta bermafela merah dan berblazer dengan material jeans. Lelaki itu sedang berbual mengenai sesuatu dengan Semi.

 

“..Kenapa?”

 

“Macam ada problem aja…Lelaki tu molester ke? Kau tak nak check apa jadi?”

 

“….Huh?Molester?..Nahh,dia boleh uruskan,”Sehun memusingkan wajahnya semula dan mengamati pemandangan dari luar tingkap bas. Dia percaya gadis itu dapat uruskannya,yeah guna kayu besbol dan hayunkannya pada kepala lelaki itu,jika dia bernasib buruk,darah otaknya beku. Macam tu ajalah.

 

“Ish,dia dalam bahaya tu..,”Lay pula yang resah semacam.

 

Sehun menjulingkan matany

Please Subscribe to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
AiSyah98
guys,please give me feedback,do not be a silent reader,please

Comments

You must be logged in to comment
yunieyoseob #1
Chapter 16: Update soon!!!
whatever_la #2
Chapter 2: update please........jeball ff ni mmg seriously best
syxfxqxh #3
Chapter 16: Sambung please~~~~~ ff ni best sangat
aquariusxpisces
#4
Chapter 16: aiyoooo rinduu ff ni~~~
April1699
#5
Chapter 16: Aisehmenn hahahaha gilalah Semi!
rp_pcy
#6
Chapter 16: update la lagi cik blackrabbit
MongTaehyungg #7
Chapter 16: Sukanyaaaaa best gilaaaad
AinUmairah #8
Chapter 16: Bestnyee..update lagi..
AsyiA_MiZuki
#9
Chapter 15: ppali update author-nim