BaRaNgAn BaYi?

CiNtA KiTa

Keesokannya, Du Jun mengambil cuti untuk berehat setelah penat bekerja tanpa cuti. Dia juga ingin meluangkan masa bersama Sung Gyu. Dia tahu Sung Gyu kesunyian dan kebosanan ditinggalkan bersendirian di rumah setiap hari.

 

"Awak cuti kan hari ni?"

 

"Ya. Kenapa? Awak nak pergi ke mana-mana, ke?"

 

"Saya ingat nak pergi shopping. Boleh?"

 

"Apa-apa saja untuk awak, sayang." Du Jun mengucup pipi Sung Gyu.

 

"Kalau macam tu, jomlah pergi sekarang!" Sung Gyu turun dari sofa lalu dia menarik Du Jun.

 

Setibanya mereka di Shopping Mall, Sung Gyu segera menuju ke bahagian barangan bayi. Du Jun yang masih tidak tahu apa-apa hanya mengikutnya. Mereka berjalan sambil berpimpinan tangan. Sungguh mesra.

 

"Wah, cantiknya!" teriak Sung Gyu sambil dia mendekati beberapa katil bayi yang ada di situ.

 

"Junnie, cantikkan katil-katil ni? Tapi, yang mana satu nak beli, ya?" soal Sung Gyu sambil membelek-belek katil-katil di situ. Semuanya kelihatan menarik dengan ukiran dan warna yang tersendiri.

 

Du Jun hanya melihat gelagat Sung Gyu itu dengan kehairanan. 'Kenapa dia tiba-tiba nak beli katil bayi? Kami mana ada bayi.' getus hati Du Jun sambil dia menghampiri Sung Gyu.

 

"Gyu, awak okey tak?" soal Du Jun dengan risau.

 

"Saya okeylah. Awak cepatlah buat keputusan. Katil yang mana elok? Warna biru, pink, putih atau purple?" soal Sung Gyu. "Erm, saya rasa yang putih la elok. Lelaki dan perempuan pun sesuai, kan?" Sung Gyu memanggil pekerja di situ, dan meminta katil itu di hantar ke rumah mereka.

 

"Awak nak buat apa dengan katil baby ni? Kita mana ada baby." tegur Du Jun.

 

"Katil baby, untuk baby la. Soalan mencabar minda la awak ni." balas Sung Gyu selamba lalu dia beredar ke tempat kasut dan pakaian bayi pula. 'Lembablah Junnie. Takkanlah itupun tak faham lagi? Biar dia. Aku takkan bagitau dia sampai dia teka sendiri.' ngomel Sung Gyu sendirian sambil dia memilih pakaian bayi.

 

Du Jun menghampirinya. "Gyu, cakaplah apa yang berlaku sebenarnya. Kenapa awak nak beli semua barangan bayi, ni? Kita mana ada baby, Gyunie ah. Saya tau awak suka barangan bayi, tapi ini membazir namanya sebab takda siapa yang boleh gunanya."

 

Sung Gyu yang masih menumpukan pada pemilihan pakaian bayi itu, hanya tersenyum. Dia tidak memandang Du Jun malah dia tidak mengendahkan teguran Du Jun itu. "Saya nak beli yang warna putih la. Lelaki dan perempuan pun boleh pakai." ucap Sung Gyu. Dia menyerahkan set pakaian bayi yang dibungkus rapi itu kepada Du Jun.

 

"Botol susu pun, kena beli juga ni." ucap Sung Gyu lalu dia beredar ke tempat lain pula dan Du Jun hanya mengikutnya. "Botol kecik pun okey ni. Bayi baru lahir mana boleh minum botol besar. Kan, Junnie?"

 

"Gyu, seriously. Saya tak fahamlah awak ni. Kenapa nak beli barangan bayi? Awak nak hadiahkan pada kawan awak yang baru bersalin, ke? Is that so? Huh, Gyunie?" Du Jun membuat andaian sendiri.

 

Sung Gyu mengeluh lalu dia memandang Du Jun. "Awak masih tak faham lagi, ke? Kenapalah susah sangat awak nak faham?" rungut Sung Gyu. "Awak tak faham sudahlah. Saya pun malas nak terangkan. Kalau suami orang lain, agaknya diorang tentu dah faham." Sung Gyu meletakkan semula semua barang yang diambil tadi. "Tak payah beli kalau awak taknak. Membazir." perli Sung Gyu lalu dia melangkah keluar dari kedai itu.

 

Du Jun mengekorinya. Dia cuba memujuk Sung Gyu yang merajuk itu, namun gagal. Sung Gyu terus berjalan meninggalkannya. Kemudian, Sung Gyu berhenti tatkala dia terlihat kedai barangan permainan pula. Dia segera ke sana.

 

"Gyu!" Du Jun mengikut Sung Gyu.

 

"Comelnya teddy bear ni. Junnie, i want it! @_@" Sung Gyu memandang Du Jun dengan mata yang bersinar-sinar.

 

"Untuk apa? Ini mainan budak-budak. Kita ni dah dewasa. Malu la orang tengok kita berjalan sambil bawa patung ni."

 

Sung Gyu menjuihkan bibirnya sambil meletakkan teddy bear itu semula. "Pabo!" ucap Sung Gyu lalu dia keluar dari kedai itu.

 

"Pabo?" Du Jun mengejar Sung Gyu lalu dia mencapai tangan Sung Gyu. "Kenapa ni, sayang? Awak ada masalah, ke?"

 

"Memang saya ada masalah. Awaklah masalahnya. Masih lagi blurr. Entah apa la dosa saya di kelahiran yang lalu sampai saya dapat suami yang lembab macam awak ni. Sudahlah! Saya nak balik!" Sung Gyu merajuk.

 

"Lembab? Yah, Gyunie!" Du Jun berjalan seiringan dengan Sung Gyu. "Sampai hati awak kata suami sendiri lembab. Berdosa tau."

 

"Suka hati saya la. Saya..." belum sempat Sung Gyu menghabiskan ayatnya, tekaknya terasa loya. Dia menekup mulutnya dan segera menuju ke tandas.

 

"Gyu, are you okey?" soal Du Jun setelah Sung Gyu berkumur.

 

"Kepala saya pening la, Junnie..." Sung Gyu hampir terjatuh apabila Du Jun segera menyambutnya.

 

"Muka awak pucat ni. Mari saya bawa awak ke hospital." Du Jun segera mendukung Sung Gyu dan beredar.

 

Di hospital...

"Dia tak apa-apa. Ini biasa di awal kehamilan. Untuk tiga bulan yang pertama dia akan alami alahan macam ni, so tak perlu risau." jelas Dr. Moon Jun Young.

 

"Hamil? You mean that..." Du Jun tergamam seketika.

 

"You didn't tell him yet?" soal Dr. Moon kepada Sung Gyu yang baru turun dari katil. Sung Gyu tersenyum sambil dia duduk di kerusi sebelah Du Jun. Dan Du Jun memandangnya.

 

"Dah banyak petunjuk yang saya bagi, tapi dia tetap tak faham. Biar dia."

 

"Dah berapa lama?"

 

"Next month, 4 month already." balas Sung Gyu.

 

Du Jun tercengang. Air mukanya mula berubah. Bukan dia tidak gembira dengan berita ini, tapi disebabkan kerjanya. Dia baru mendapat projek besar di China. Dan dia perlu ke sana seminggu dari sekarang. Tapi, dia belum beritahu Sung Gyu tentang ini. Apa yang patut dia buat? Projek itu adalah sumber keuntungan syarikatnya, dan dia juga tak boleh meninggalkan Sung Gyu dalam keadaan macam ni. Eotteokhae?

 

 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
mpreggoland
sy akan sambung cite ni bila dah ada idea

Comments

You must be logged in to comment
dgh2673 #1
😭😇
xoxogirl2 #2
Chapter 17: Haha good story terharu i
zaty_dj32 #3
Chapter 14: have lots of fun reading this... ^^
gyu yg degil and childih, dujun yg sentiasa sabar...
makes the story full of colours... hehehe...
keep it up, author-nim and thank you for making this wonderful story..
eyna_yeollie
#4
Chapter 14: Seriously cerita ni lawak + sedih semua cukup memang best la cerita nih xD hahaha keep it up author nim.
KJNYeol
#5
Chapter 14: Sweet anding^^