: Family's Story

My 12 Brothers and I

“Kau memang nak mati dari dulukan?!  Kau memang dah puas hidup kan?!!!” Suho menjerit marah sampai Kyungsoo dan Xiumin terpaksa memegang Suho sebab lelaki tersebut ingin menikam Kris menggunakan pisau yang berada di atas meja tersebut.

            Kris tergelak sambil memukul bantal berbentuk love itu. Janey juga menurut serta. Manakan tidak? Ini semua memang plan diorang!

 

 

SEBELUM KEJADIAN HAHA...

 

            “DIAM!”

            “Woiitt.!!” Janey cuba untuk menjerit dengan kuat tetapi tidak boleh. Secara tiba-tiba, Janey menyiku perut lelaki tersebut dan dia berjaya melepaskan diri. Baru sahaja dia ingin menendang lelaki tersebut, langkahnya terhenti. Danee yang dari tadi menggosok mulutnya kerana geli akibat ditekup oleh tangan orang yang tidak dikenali. Banyak songeh!

            “Aduh.. perut...” lelaki tersebut duduk mencangkung sambil kedua-dua belah tanggannya menekan perutnya akibat sakit yang teramat sangat. Janey berjalan mendekati  lelaki tersebut dengan perlahan sebelum menjerit “Kris!!!! Dragon!!”

            Nak tercabut jantung Danee dibuatnya apabila terdengar jeritan nyaring kawannya itu. “Ha! Tahu pun ni oppa. Sakitnya perut ni...” Kris mengomel. “Eee.... kris oppa rupanya yang tekup mulut Danee eh? Dah tak ada kerja ke ah?!” marah Danee geram. Sesungguhnya dia sahajalh gadis di dunia ini yang tidak sukakan oppa-oppa Janey ni. Jikalau mereka yang lain asyik puji diorang ni handsome, cool, ada gaya dan kaya, bagi dia TIDAK! Mereka annoying!

            Kris tergelak. Dia bangun dan memusingkan badan Danee dan Janey agar membelakanginya. Selepas itu, bahu kedua-dua gadis itu dipeluk. “The most handsome boy in the world is back..” dia berbisik.

            “Whatever lahh.. ni, oppa, tak happy ke jumpa Janey. Rindu gila kat oppa!! Bila balik?” Janey menepuk-nepuk bahu Kris  sambil matanya memandang tepat ke arah muka Kris yang masih tidak berubah. Cool habis! Cuma perangai je berubah sikit.

            “Of courselah! Rindu kat dua orang pendek ni! Lagipun oppa balik sini minggu lepas lagi and dah stalk korang semua dari minggu lepas lagi,”

            “Woit! Pendek kau cakap?! Hey, tinggi Danee 160cm okay?”

            “Pendek ah tu,”

            “Ehh dahlah gaduh. Ha ni, asal oppa tak balik je terus?”

 

            Kris menggigit bibir. Bahu milik dua gadis itu dilepas. “Masih takut dengan Si Tua Suho tulah. Karang balik, mengamuk pulak dia nanti. Dah macam suami baru kena tangkap dengan isteri yang si suami ni main kayu tiga,” “Woii.. kalau ya pun, tak payahlah panjang sangat ayat tu,” matanya dijuling ke atas. Danee  tergelak kecil.

            “Sebab tulah oppa nak buat surprised! Korang tolong eh? Malam ni!”

            “Sorry ah, malam ni Danee ada part time job ah,”

            Kris mencebik. “Mintak tolong sikit susah. Ikutlah, janji, Janey kena tolong oppa!”

 

 

 

 

 

            “Begitulah ceritanya...” Kris menepuk tangannya dua kali. Janey tergelak lagi dan membuat hi5.

            Suho dengan mukanya yang merah dan boleh juga kalau ada tanduk di atas kepalanya rasa macam nak cekik je dua orang makhluk yang ada kat depan dia ni. Luhan mengurut dada Suho agar dia bertenang “You a man, Suho.. calm down,” kata Luhan. Suho nak tergelak pun ada. Ayat manalah yang Luhan pergi bantai ni.

            “Korang tak rindu hyung ke? Meh peluk!” Kris mendepakan tangannya.

 

            Sehun, Kai, Xiumin, Luhan dan Kyungsoo kaku. Perangai Kris pelik sangat! 8 tahun yang lepas, bukan main lagi cool. Tapi sekarang? Happy go lucky je. Kalah Park Chanyeol! Pelik tapi benar sangat!

            Tapi, dah Kris ajak peluk, diorang semua terus seranglah.  Gila tak rindu Mr.Galaxy ni? Rindu sangat-sangat!!!

            “Sejak hyung pergi Canada, hyung belajar cara menjadi seorang yang baik,”

            “Uwekk.. baik lah sangat!” Sehun dan Kai buat gaya hendak muntah.

 

            PAP!!

 

            Ambik kau! Kris memukul kepala kedua-dua orang budak yang bertuah itu. “Haii.. lepas ni bertambahlah benda yang aku kena masak,” rungut Kyungsoo.

            Suho mengambil tempat di sebelah Kris sambil merenung lelaki itu dengan tajam. Kris buat muka cool je. Rilek brader, rilek! “Asal lepas 8 tahun baru balik?! Korang semua pun! ASAL?!”

            Mereka semua diam kecuali Xiumin yang berani bersuara “sebab, Puan Ahn Yeon cakap Janey akan balik selepas 8 tahun, jadi kitorang nak balik sinilah... selepas 8 tahun...” jawab Xiumin. Suaranya kedengaran rendah. Suho menghela nafas berat. Betul juga kata Xiumin. Memang mereka ada berjanji yang mereka akan balik semula ke sini selepas 8 tahun.

            “Hyung dengar Chen. Baek and Chanyeol dah jadi singer dah. Bangga hyung,” Kris menjongket keningnya beberapa kali. Proud brother katakan.

            “Haah. Tak sabar nak jumpa diorang esok!” Janey bertepuk tangan. Tidak sabar untuk berjumpa dengan abang yang sudah lama dirindui.

            “Huh.. dah, jom tidur! Korang bertiga kena pergi U esok. Cepat!” arah Kyungsoo tegas. Mereka semua naik ke bilik masing-masing.

 

**

           

 

            “Wahh.. tak sabarnya nak pergi ke fansign diorang esok,” seorang perempuan yang tidak dikenali namanya bercakap dengan rakan-rakannya yang lain. Telinga Sehun dan Kai dan macam gajah dibuatnya apabila terdengar perbualan tersebut. Tiada siapa yang tahu Kai dan Sehun mengenali kumpulan Moonlight kerana mereka merahsiakan benda tersebut sejak berkurun lamanya.

            “You minat sapa? I minat Chanyeol! Handsomenya!” kawannya yang lain seorang menyoal.

            “Of courselah Chen! Anyway, orang sebelah kita ni apa kurangnya kan?” gadis itu menjeling Sehun manja. Si dia yang terkena jelingan itu tersedak magi dibuatnya. Mangkok hayun betul! Sakit tekak aku tersedak magi kari ni. Sehun menjeling gadis itu. “Ha.. aku tahu aku handsome jangan jeles!” Sehun berkata dengan suara yang cold. Perempuan itu menarik muka masam dan menarik lengan rakannya itu untuk mengikutnya.

            “Perghh.. patutlah tak ada aweks, layan orang perempuan macam hampeh!” Janey tiba-tiba muncul entah dari mana. Sehun tersedak buat kali kedua. Kai menggelengkan kepalanya. Karang boleh ‘jalan’ Sehun  tak lama lagi.

            Sehun mengurut lehernya yang sakit itu akibat kepedasan. Ni lagi sorang mangkok yang diayun!

            “Entah! Memang macam tu pun layan orang perempuan! TAK GENTELMAN!” Danee muncul dari belakang Sehun lalu memukul belakang Sehun dengan kuat tanpa menyedari Si Dia sedang menghirup air sejuk dan Sehun tersedak buat kali yang ketiga. Apalah nasib Sehun hari ni? Sedih!

 

            “Korang ni pesal ah?!” marah Sehun. Dia mencebik bibir bawahnya tanda sedang bersedih. “Alah wak lek ah. Meh lah duduk,” ajak Kai. Danee dan Janey mengambil tempat di sebelah Sehun dan Kai.

            “Yey~ tak sabar jumpa Moonlight nanti!”

            “Wehh diorang tahu tak kau balik ni?”

            “Tak. Aku nak buat suprise yang gila boom meletop bubaBOOM!!” jerit Janey dengan kuat.

 

            “Uhuk..” Sehun terbatuk lagi. “Janganlah! Boleh nazak oppa yang handsome ni lama-lama!” Sehun mencebik lagi. Terpaksalah mereka bertiga memujuk anak manja yang seorang ini. Tak padan denga umur yang sudah tua itu. Haha tualah sangat. Still muda and mantain habis.

            “Esok aku tak boleh datang tau. Ada kerja. Sorry eh?”

            “Ohh tak apa. Nanti aku kirim salam kat dorang..”

            “Haah. Kata kat diorang, pigi dah! Boleh jalan wehh~”

 

            Danee berkata selamba. Mereka semua tergelak.  “Okaylah, class dah nak start ni. Chow dulu! Byeee!!” Janey melambai tangannya.

 

**

           

            Pagi yang indah, ditemani bunyi keletang kelekung dari dapur. Hasil bunyian dari sudu, garpu dan lain-lain lagi. Kyungsoo sedang sibuk memasak sambil bernyanyi kecil dan pembantu paksanya tidak lain tidak bukan Luhan. Muka bukan main lagi monyok. Kalah cekodok basi.

            Sehun , Kai dan Janey  pula sedang bersiap-siap untuk menghadiri fansign di Seoul hari ini.  Suho pula sudah lama ke officenya untuk bekerja dan Kris masih lagi diulit mimpi yang indah tidak terkata.

            Xiumin? Dia pergi ke cafe yang sudah lama ditinggalkan di bawah jagaan anak-anak buah yang dipercayai lagi disayangi.

            “Yeahh!! Wooo.. alee alee!!” Sehun menjerit sambil bernyanyi. Bola sepak ditendang dari tingakt atas dan tepat mengenai cermin kaca. Sehun menekup mulut. Masak!!!

            “OH SEHUN!” Kyungsoo sudah bercekak pinggang sambil tangan kirinya memegang senduk. Matanya membulat memandang Sehun yang buat muka tak bersalah. “Apalah nak jadi? Ingat dah berubah tapi still sama! Kemas kaca-kaca tu sebelum makan!” arah Kyungsoo tegas. Sehun mengangguk kecil. Alooo comelnya mamat ni T^T

            “HAHA.. Sehun kena marah!” Kai menggelakkan Sehun yang sedang mengutip kaca-kaca yang pecah itu. Sehun menjelit lidahnya dan Kai membalas semula. Tak ada adab betul! Inilah kawan...

            “Dah lah. Cepat makan, cepat pergi, cepatlah kita tinggalkan Sehun oppa,” Janey berkata selamba. Kai mengangguk lalu berlari ke arah dapur dengan senyuman yang lebar. Sehun akan ditinggalkan! Hahahaha...

            “Korang dekat sana, buat-buat macam tak kenal 3 orang budak tu okay?” Kyungsoo mengingatkan 3 orang adiknya yang sedang melantak nasi goreng. Hanya anggukan yang diabalas. Tengah lapar kot. “Angguk-angguk, nanti kalau aku tahu korang semua menjerut tak tentu pasal, jagalah,” Kyungsoo memberi amaran keras. Seperti tadi, tiga orang manusia itu hanya menganggukan kepala mereka.

            Selepas siap menikmati makanan yang lazat gila, Sehun, Kai dan Janey merempit, pergi ke Seoul untuk menghadiri acara fansign yang dianjurkan oleh syarikat SM Ent.

            Tibanya mereka di bangunan Seoul Art (A/N: hentam je hahaha) , nak luruh jantung Janey dibuatnya kerana Sehun membuat aksi berbahaya tadi. Masa motor nak belok ke kanan, sempat lagi dia pergi tendang motor Kai. Yang Si Kai pulak tunja kepala Sehun. Adoii.. tak tahulah sihat ke tak dua orang manusia ini. Janey menarik nafas dalam-dalam, cuba untuk menenangkan hatinya itu.

            “Wahh ramainya manusia!” mata Sehun sudah membulat apabila dia melihat di sekelilingnya. Mereka semua membawa album serta buku. Ada juga yang membawa poster, photocard serta oh- fansite nuna kah itu? Bersama kamera mereka yang sebesar bom atom itu. Sehun sudah tergelak kecil. Perghh lawa siot fansite nuna ni. Ngorat jom?! Sehun menyiku Kai sambil matanya melirik ke arah gadis-gadis yang sedang memeriksa camera mereka.

            “Ohh.. itu, aku kenal. Itu fansite Chanyeol. Teka nama dia apa?”

            “Ohh fansite yang femes tu eh? Drumstick tu?”

            Kai mengangguk laju.

            “Yang tengah duduk di atas kerusi bersama dengan 2 orang gadis tu pulak, fansite Chen. ChenNet! yang lagi 2 orang tu maybe pembantu ataupun dari fansite lain,”

            “Gila kau! Kenal semuanya! Mana yang Baekhyun hyung punya?”

            “Ehh mestilah. Akukan stalker yang terhandsome di sini. Haha.. Baek hyung? Urmm.. entahlah. Aku tak kenal Cuma aku pernah jumpa fansite Milkyboy ke apa entah nama dia,” jawab Kai. Sehun hanya mengangguk.

            Janey memukul bahu Kai. “Woit, asal ramai sangat ni? Bukannya concert pun,” soal Janey. Memang jumlah manusia yang berada di sini sangat banyak! Kalah concert tour dibuatnya. Makumlah, ni pertama kali dia pergi ke tempat fansign, memanglah dia kuno sedikit. Kai dan Sehun tergelak. Ish..ish...ish.. kesian budak ni. “Sebab diorang famouslah! Apa lagikan?” Sehun menyiku Kai.

            Janey mencebik. “Apa-apa jelah. Jom ma-“ “Ehh.. ingat senang-senang ke nak masuk? Bawak tak card tu?” Kai menyoal Sehun. Sehun mengeluarkan 3 keping kad undangan yang diberikan secara random dari dalam album.

            “Dasyat kau, beli 3 album, tiga album tu ada kad ni. Cayook ah!” puji Kai. Bangga dibuatnya Sehun. “Akukan ahli silap mata! Hahaha.. jom masuk!” Sehun terus menari tangan dua orang manusia itu agar mengikunya.

            Mereka terpaksa beratur untuk masuk ke dalam bilik tersebut. Limit 20 orang sahaja! Fansite nuna pula diberikan pelepasan masuk tanpa perlu beratur panjang. Sungguh tidak adil! Tapi baguslah jugak kan? Hahhaa

            Apabila tiba giliran mereka bertiga, Janey dipaksa untuk memakai topeng muka. Sehun dan Kai pula hanya memakai topi dan cermin mata hitam. Janey disuruh agar menjauhi mereka agar Baekhyun tidak berasa pelik.

            “Ohh.. Baek Nampak berubah!” puji Janey. “Kan? Nampak semakin diva!” “Mana adalah Kai oppa. Makin macho! Tapi mesti still girlykan?” Janey berbisik. Kai tergelak kecil. Memang betul kata Janey itu. Still girly. Tak pernah berubah walau sedikit pun!

            Selepas Kai dan Sehun mendapat tandatangn mereka bertiga dan diakhiri dengan, tandatangan itu akan berada di dalam laci meja, tibalah giliran Janey pula. Dengan penuh debaran, Janey memberi photocard kecil kepada Baekhyun untuk ditandatangani di belakang photocard itu.

            “Kenapa awak tutup mulut? Sakit ke? Atau malu?”

            Hampir tersembur tawa Janey dibuatnya apabila Baekhyun memanggilnya ‘AWAK’. Ni kalau Baekhyun tahy gadis di hadapannya adalah Janey, memang Baekhyun sanggup bunuh diri. Ayat tu pulak, memang tak boleh blah! Hampeh!

            Janey menggeleng kepalanya dan buat-buat batuk.  “Ohh, semoga awak sihat ya?” Baekhyun mengenyit mata kanannya lalu menandatangani photocard tersebut. Janey pula hampir muntah. Kenyitan matamu tidak bermakan buat adikmu!

            Selepas itu, dia beralih ke tempat Chanyeol pula. “Hello girl! I am Park Chanyeol, Moonlight’s Voice and Visual!” Chanyeol membuat bentuk V dan Janey membalasnya. Masih tidak berubah. Masih dengan perangai lamanya yang happy virus itu.

            “Nama saya Seungmi, uhuk..”

            “Ohh Seungmi! Semoga awak sihat selalu! Makan Vitamin tau? Ianya bagus untuk kesihatan! Hi5?” Chanyeol sempat mempromosi mengenai vitamin dan juga mengangkat tangan kanannya. Janey membalas hi5 tersebut menggunakan tangan kanannya juga.

            “Hello.. oppa?” Janey menyapa Chen yang sedang tersenyum itu. “Hello! Dari tadi saya tengok awak batuk je. Jaga kesihatan ya? Nanti kami pula yang risau,” Chen membuat muka sedih. “Okay,” jawab Janey sepatah.

            Selepas mendapat tandatangan tersebut, Janey segera keluar dari bilik tersebut dan berlari ke arah Kai dan Sehun yang sedang menikmati ais krim cone.

            “Wahh.. Baekhyun semakin.. *whisper y word* . Chanyeol masih lagi happy go lucky dan Chen masih lagi trolling dan baik hati,”

            “Wahh pandangan yang bagus! Jomlah balik! Atau nak pergi mana-mana?”

            “Tak naklah. Jom balik,”

            “Okay, jom!”

 

 

            Setibanya di rumah,  mereka bertiga dikejutkan dengan kasut-kasut yang mereka tidak kenal.

            “Kasut-“ ayat Kai dipotong oleh gelak tawa yang datang dari ruang tamu tingkat atas. Cepat-cepat mereka bertiga berlari menaiki tangga lalu menuju ke arah ruang tamu itu.

            “Oh no!!! Cry Baby Panda and The Person Who Always Forget Everything!” fuhhh.. Sehun menarik nafas dalam-dalam. Kenapalah panjang sangat nickname Tao dan Lay ni? Soalnya di dalam hati.
           

            “Siapa ni?!” Lay menyaol terkejut. Dia menyorok di belakang Suho yang sedang mengaup muka. Memang sah dah lupa siapa 3 orang ni.

            “Itu Kai, Sehun dan itu pula adalah ... JANEY!” jawab Suho. Lay memandang mereka bertiga seorang demi seorang sebelum menyerang mereka dengan pelukan yang kemas disertai oleh Tao yang sudah menangis.

            “Alah cayang ni.. masih lagi dengan perangainya. Berhentilah jadi Cry Baby!” Sehun memeluk Tao sambil mengusap belakangnya. “Wuuu.. aku rindu kau!!” “Hurmm.. aku pun rindu kau jugak,” balas Sehun.

            “Janey dah besar. Makin lawa! Dah ada boyfriend? Siapa? Mana Kris? Ehh Kris dekat situ. Ehh apa ni?” Lay menggaru kepalanya yang tidak gatal itu. Berkerut dahi Janey dibuatnya. Ahh sudah ni lagi sorang perangai pelik.

            “Memanglah Janey lawa~ adoii oppa ni, cukuplah dengan mereka yang lain je perangai pelik,” dia menggelengkan kepalanya. Sakit otak lama-lama kalau macam ini. Semua perangai pelik.

            “Tak sangka semua orang dah berkumpul semula! Kecuali Moonglight, diorang kata nak balik sini lusa. Mesti diorang terkejut nanti,” Suho berkata dengan nada yang ceria, seperti dia baru sahaja mendapat duit yang banyak. Aishh duit tidak mampu membeli kebahagian yang dia ada sekarang.

            “Lusa? Hurmm.. habislah rumah ni,” Xiumin mengomel. Boleh runtuh! “Ha.. they’re not my style..” komen Kris pula.

**

 

 

 

            Hari cuti. Mereka semua di dalam rumah membuat kerja masing-masing. Ada yang berkebun, oh itu kerja Lay dan Luhan. Ada yang bermain sorok-sorok (Sehun, Kai dan Kris). Jangan terkejut atau pengsan sekarang, Kris memang berubah. Dah jadi happy go lucky pulak ajak Kai dan Sehun main sorok-sorok. Tak padan dengan umur tu. Kanak-kanak riang ria ribena katakan.

            Tao pula mengajar Suho wushu dengan penuh semangat. Suho pula kelihatan comel di mata Kyungsoo apabila Suho jatuh tergolek macam buah nangka. Memang Kyungsoo jahat tapi baik.

            Xiumin pula mengajar Janey membuat kek perisa almond London, hasil rekaan Xiumin sendiri. Wott tepuk tangan sikit!

            “Kejap.. ada mesej masuk,” Kai mengangkat tangannya untuk memeriksa e-mel yang baru sahaja masuk di dalam telefonnya.

            “Ehh??” mata Kai membulat sebelum dia memanggil ahli yang lain untuk berkumpul di belakang rumah yang dilengkapi dengan rumout hijau padang golf itu.

            “Suho hyung! Laptop! Bawak sini!” pinta Kai. Suho menurut lalu mengambil laptopnya dari dalam bilik lalu diberikan kepada Kai.

            “Cuba tengok ni!” Kai membuka laman web allkpop yang kejam ehh tak.. yang selalu memberi matlumat mengenai artis di Korea.

            Mereka semua mendekatkan muka mereka ke arah skrin laptop tersebut.

 

            SONGI AND BAEKHYUN CONFIRMED TO BE DATING FOR 4 MONTHS!!!

 

Media outlet 'Dispatch' has dropped quite the news today as they have unleashed their exclusive report pertaining to an alleged relationship between SM Entertainment artists EXO'sBaekhyun and Blue Cloud’s Songi!

 

            Mereka semua menjerit perkataan ‘HAH?!!!!!!!!!!!!!!!!!’

 

            “Apa ni? Sejak bila dia couple?” rungut Lay. “Budak bertuah! Tak bagi tahu aku pun!” Suho membebel. Memang dia marah kerana Baekhyun menyembunyikan perkara yang penting ini darinya. Habislah, dia kerjakan budak ni sampai lumat bila dia balik rumah hari ini.

            “Budak bertuah! Orang suruh pergi jadi penyanyi, bukan dating. Haii..”

            “Kyungsoo hyung, tak salah punkan? Cinta tidak boleh dikawal,”

            “yelah! Tapi dia tak inform dekat Suho pun. Kesian Suho,”

            Kyungsoo mengusap belakang Suho.  “Haah, tak patut dia buat kita macam ni..” Tao berduka. Tak sedar yang dia baru sahaja balik ke Korea, memang tak perlu pun tahu apa-apa pun.

            Tiba-tiba, deringan telefon milik Suho berbunyi. Suho mengangkat panggilan tersebut dan mendapati panggilan itu daripada Chanyeol.

            “Hello Chanyeol..”

            “Hyung.... dah baca berita tu?”

            “Hum.. dah”

            “Hh.. Chanyeol pun baru tahu. Dia tak pernah pun bagi tahu Chanyeol pasal ni! Geram okay?!”

            “Hah? Ingat korang tahu”

            “HUH! Tak pun. Kitorang dah nak sampai ni, bye hyung,”

            Chanyeol meletak telefonnya.


LOL XD Ingat dah complete rupa-rupanya tak lagi. sengek T____T 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
Park_MinAh
#1
Chapter 1: Oh! Saeng Il CheuKaHamNiDa...
Park_MinAh
#2
Stop. Playing. With. My. Heart.
vixx1004 #3
Chapter 5: LOVE THE STORY
DEABAK
farahwahidah00 #4
Chapter 10: Wahhh daebakk!! Omo ma lay are soo cuteee ! Happy belated birthday !
allya_safia #5
Chapter 10: Best gilaaaa!!Dae to the Bak!
Kuangsu
#6
Chapter 10: Arghhh!! Nak jerit bila baca story ni .. DAEBAK !!
chanhuxoxo #7
Chapter 10: Daebak!!!!!!
AQFXQX
#8
Chapter 10: Cite nie wat saya tersenyum sbb happyending walaupun songI tu gile!
I lebiu u Janey!<~~ aik! Selit je..
Watla Sequel! BTW Saengil Chukhae!
nurulizzahramanlee
#9
Chapter 10: Sequel juseyo!!!!!