Chapter 9

Arjune Armanda [OG]
Please Subscribe to read the full chapter

     Buku- buku yang dibeli dimasukkan kedalam beg. Sandwich tuna dan Banana Milk disambut senang oleh Lilly Armanda. Alhamdulillah dia dah sihat daripada sakit. Hampir dua minggu dia ditahan di hospital dan kini, hari pertama dia kuliah di Universiti baru. 

"Terima kasih Aryan, Orientasi aku last tengah hari ni. Lepas habis aku call kau ya kita pergi makan dekat kedai hujung luar Uni ni tau" Lilly Armanda tersengih kecil. Lega dirinya dah sihat dan sekarang dia bersama Aryan sama - sama sama sambung degree. Padahal dia boleh je masuk awal seperti Aryan tetapi selepas habis Form 6 dia ingin bekerja. Bekerja dia kedai kek kepunyaan mak longnya di KL.  Saja kumpul pengalaman bekerja dan sekarang adalah masa untuk focus study. 

" Okey weh, nanti aku jemput kau kelas aku habis pukul 10 so aku balik dulu. Pukul 2 la aku ambil kau lepas zuhur. Dah aku caww byeee " Aryan menepuk perlahan kepala Lilly Armanda yang berlapik dengan Shawl cream.

" Okie, jom masa untuk jumpa kawan - kawan baru ! " berlari anak Lilly Armanda masuk ke fakultinya. 

 

 

       " Kenapa kau tak beritahu yang kau dibelasah teruk oleh senior?" soal Daniel dihujung sudut ruang biliknya. Daniel lebih dikenali Kang Daniel merupakan salah seorang roomate kadet pelarian yang sudah dijumpai oleh seorang gadis. Dia fikirkan dia takkan jejak ke sini lagi, tapi sayang seribu sayang dia masuk semula. 

" Maaf aku tak cerita hal ni , mesti kau beritahu nenek aku, dan-" Ricky menjeling Daniel.

" Aku selalu sokong kawan aku, dari sekolah lagi aku sokong apa kau buat... tiada rahsia antara kita berdua sebab kita kawan, kenapa kau tak beritahu aku. Perlu ke kau menghilang macam tu?" soal Daniel. Dia bangkit mendekati Ricky walaupun Ricky tegah daripada mendekati rakan baiknya itu. Perasan Daniel kasihan, tubuh Ricky yang dibalut di bahagian perut dan bahu di pandang sepi. Selama ini rakanya dibuli oleh senior. Langsung dia tidak tahu.

" Aku taknak risaukan kau...dah la Daniel , kau rehat ..aku pun nak rehat" Ricky baring di katilnya sambil menahan sakit. Selama dia melarikan diri, dia tidak pernah berfikir untuk pergi ke hospital untuk merawat luka- luka yang dihadiahkan oleh senior - senior jahatnya itu. Dia lebih rela menahan sakit dan pergi ke farmasi secara senyap - senyap. Kalau dia datang ke hospital pasti pihak hospital akan menghubungi pihak kem. 

Dan waktu dia terlanggar  seorang wanita asing, dia baru sahaja pulang ke rumah neneknya. Duit hasil kerjanya diletakkan di bawah pasu, dan dia pasti orang tua itu tahu walaupun dia melarikan diri, Ricky tidak lupa akan tanggungjawabnya memberi wang kepada neneknya.

" Siasatan masih berjalan. Aku nak kau bukak mulut. Kau tahu orang atasan tak kejam. Kau nak tahu ada Tuan Chang Jun. Dia orang baru. Dia lebih tegas dan amanah dari ketua kita. Dia orang pertama yang selalu datang ke bilik ni untuk cari bahan bukti. Dia nak tahu siapa yang buat kau... Aku yakin dia akan tolong kita" Daniel tidak putus - putus memujuk Ricky. Daniel tahu mereka sama - sama susah, dan perlukan pekerjaan.

Kalau Ricky tak beritahu hal seberna, Ricky tak boleh berada di sini lagi. Mungkin Ricky tak dapat apa yang dia hajatkan. 

" Jangan lupa janji kau pada nenek kau Yu Chang-Hyeong" selimut tebal ditarik. 

Keluhan dilepaskan oleh Ricky, apa ntah akan jadi dengan diri dia.

" Selagi kadet sorang lagi tak balik, siasatan akan berjalan dan kau tak dapat training.. Pasti dia senasib macam kau Ricky" 

Mereka berdua terdiam, hanya cahaya bulan menerangi bilik mereka berdua. 

 

 

      " Seriously? , mana ketua mereka dan mana orang yang patut Train budak - budak ni!" amuk Chang Jun. Lelaki di depanya terketar sedikit. Tak sangka dia akan ditengking oleh Chang Jun. Walha satu mesyuarat  menyokong Chang Jun mengambil tugas ini tapi dia?, gila tak setujuh. Tahu - tahu masuk sahaja mesyuarat nama dia dipetik oleh orang  atasan untuk mengantikan ketua mereka yang tengah kahwin.

Dia punya honeymoon tu sampai nak cukup quota 4 ke?!

" Lagipun ketua lama mereka tak lama lagi  akan pencen, jadi dia terus kahwin dan bertugas sekejap kemudian... pencen. Bergitulah Cap" 

" Dah tua tu banyak - banyakkan la kenangan dekat sini, nanti dah tua kerepot nak mati  gian pegang senapang" . Tergeleng- geleng kepala dia, satu hal pula. Dah la kerja dia menumpuk banyak, kena training kadet- kadet tu pula? . Masak!.

" Fine-" balas Chang Jun. Baru sahaja dia hendak menyandarkan diri di kerusi lelaki di depanya masih berdiri tegak. 

Ada lagi tak settle ke?

" Memandangkan Cap akan ganti ketua mereka, dia orang suruh Cap selesaikan masalah tu. Dia automatik Cap dapat kes ni jugak"

Tersengih lelaki itu meletakkan beberapa fail kadet trainingnya dan beberapa laporan.

" F***, seriously?, hari tu korang kata aku tak perlu masuk campur! , beria marah aku sebab tolong korang sekarang mengelupur suruh aku training budak- budak jagung tu ! sekarang nak suruh aku settle kes M*sibat tu pula?" soal Chang Jun tak puas hati. Amboi kemain dorang punya game mentang- mentang kerja dia 10 kali ganda bagus. 

Mengsteghess

" Dah balik - balik sebelum aku terbalikkan kau dekat sini , berambus" 

 

 

      

         " Terima kasih, nanti aku call kau ya" Lilly Armanda tersenyum kecil ke arah kawan barunya. Alhamdullilah dapat 3 orang kawan baik. Seorang daripada mereka orang Thailand dan dua orang lagi warganegara sini. 

" Sama Lilly, nanti call saya ya" petah gadis Thailand itu berbicara bahasa Korea. Mereka berdua tergelak kecil lalu Kaning pun pergi dari situ. Sekarang tinggal Lilly Armanda tercegat di depan 7Eleven menunggu kedatangan Aryan. Saja dia ingin melepak dengan Kaning dan dua orang rakanya itu di 7Eleven kerana Kaning lapar. 

Tidak lama kemudian, hujan mulai membasahi bumi. 

" Hujan, alhamdullilah... tak panas" Lilly Armanda memakai semula mask putihnya. Kesemua sampah dimasukkan ke dalam tong sampah. Langkahnya terhenti apabila melihat seorang lelaki berdiri tegak memandang bahagian keropok di hujung kedai. Lelaki itu tampak sedikit marah.

Beberapa paket keropok di masukkan ke dalam jaket hitamnya dan segera berlari keluar. 

" Takpa, saya bayarkan untuk dia" Laju Lilly Armanda menghulur satu not besar kepada Cashier dan berlari keluar mengejar lelaki itu.

" Tunggu!!" jerit Lilly Armanda. Laju dia mengejar lelaki itu. 

Membulat mata Lilly Armanda apabila lelaki itu berlari ke arah jabatan dan memanjat. Air mata lelaki itu bergenang dari lekuk pipinya. Hujan semakin lebat.

Kenapa dengan lelaki itu?, tadi mencuri dan sekarang mahu bunuh diri?!

Tanpa berfikir panjang Lilly Armanda menghampiri lelaki itu. Tolonglah jangan terjun. 

Lengan jaket lelaki itu dicuit perlahan. " Awak, please turun " pujuk Lilly Armanda risau. Lelaki itu masih mendiamkan diri dan menangis teresak - esak. 

" Kau berambus, kau siapa?!" lelaki itu menolak tangan Lilly Armanda yang cuba mengapai dirinya. Air laut itu dipandang, dia patut akhirkan hidup dia dekat sini.

" Saya minta maaf kalau saya..."

Lelaki itu memaling muka, walaupun hujan lebat, lelaki itu dapat melihat mata Lilly Armanda yang cantik itu walaupun muka

Please Subscribe to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
No comments yet