Bab 2

Hello Baby?

"ATTENTION AHLI-AHLI SERUMAH BAP SEKALIAN!" High note Daehyun sudah cukup untuk mengejutkan jiran sebelah rumahnya. Himchan yang masih terbuai dengan mimpi terkejut dengan jeritan Daehyun.

"Apa lagi la mamat seekor ni..." Himchan yang mamai dengan mata sepetnya keluar dari bilik. Sempat pulak kakinya menolak badan Zelo. "Jello ireona.. nenek kebayan dah keluarkan high note dia dahh.". Zelo yang tak banyak celoteh terus bangun dari katilnya. 

Daehyun yang kelihatan berseri-seri ibaratkan pengantin baru tersenyum mesra *la sangat* dihadapan membernya. Baby mason yang berada di sisi Jongup juga tersenyum bahagia seperti Daehyun. Nampaknya Daehyun dengan Mason sudah kamcing. Buddyz gitew.

"Ok! Semua member sudah ada sini ya.." Daehyun mengeluarkan mahjong paper yang telah tertulis semua tugas-tugas yang perlu dipikul oleh mereka semua.

 

TUGASAN WAJIB BAP THE BABYSITTER
  • YONGGUK MEMBELI BARANG-BARANG KEPERLUAN BABY MASON.
  • HIMCHAN MENJAGA BABY MASON.
  • DAEHYUN MEMBERI MAKAN APABILA BABY MASON LAPAR.
  • YOUNGJAE MEMANDIKAN BABY MASON BILA TIBA WAKTU NYA.
  • JONGUP SAMA-SAMA MENJAGA BABY MASON BERSAMA HIMCHAN
  • ZELO MEMBASUH PAKAIAN BABY MASON

 

 

mereka semua menelaah mahjong paper yang dibuat oleh Daehyun. 

"Kenapa mesti kau yang bagi baby mason makan?" Terpacul keluar ayat dari mulut comel Youngjae. 

"Sebab aku lebih expert pasal makanan baby dari korang semua." Berlagak betul si Busan Wobin ni.

"Ye ke? Aku just takut yang Mason kebulur sebab kau yang makan makanan dia."

"Kedengaran sedikit kurang ajar di situ...." Daehyun membuat muka.

"Dae hyung, kenapa mesti Zelo yang basuh baju budak kecik tu!" Mood manja Zelo diaktifkan.

"Hey Bedah. Agak-agak la sikit.. Mason tu baby lagi.. kau nak dia lemas dalam washing machine ke apa? Dah alang-alang kau basuh baju kitaorang, tolong la basuh baju dia sekali.. alang alang menyeluk pekasam biarlah sampai ke pangkal lengan" Terkeluar peribahasa dari mulut seksi Daehyun yang hampir 99.99% mirip macam Angelina Jolie. Yongguk diam tanpa berkata-kata. Agaknya dia ok la dengan tugasannya. Orang tua-tua cakap kalau diam tandanya setuju. Yang Jongup pulak maybe ada sedikit confused di situ. Ok biarkan Jongup didunia khayalan dia.

"Ala...." Zelo membuat duckface-nya. Harap-harap hyung berasa kasihan terhadapnya. Baby Mason ketawa apabila Zelo membuat muka comelnya sambil terkeluar air liur-nya. Yongguk yang perasan dengan saliva Mason terus mengambil napkin dan mengelap bibir comel Mason. Bapa mithali gitew. Kejealousan Zelo meluak-luak ibaratkan Gunung Merapi meludahkan lahar panasnya. Kesian Zelo.

"WAIT!" Jeritan Himchan membuatkan semua orang memandangnya termasuk Baby Mason.

"Apa kejadah semua ni?! Guys listen here.. Kita tak boleh nak simpan baby ni! Korang gila ke? Kita boleh dituduh menculik budak ni tau...." Akhirnya terletus juga kemarahan Himchan. Cuba bayangkan yang Himchan tengah marah? Mesti comel tahap gaban kan.. "Aku tak kira, kita mesti pergi hantar budak ni kat balai polis..." 

"Betul cakap Himchan. Kita mesti report kat balai polis dulu. Entah-entah parents dia tengah cari dia ke? Kita tak boleh nak jaga dia sesuka hati. Apa-apa pun kita mesti kena selesaikan pasal Mason dulu." Yongguk dengan lagak gaya seperti ahli parlimen yang memberikan cadangan. Yang si Himchan berseri-seri seperti dibaling diamond glitter di mukanya gitu. Maklum la Yongguk menyebelahinya. 

"Hyung tapi..... kalau parents dia buang dia macam mana?" Akhirnya berkata-kata juga si sepet Jongup ni.

"Apa susah kita hantar dia pergi pusat kebajikan or anak-anak yatim" kata Himchan sambil menyilangkan tanganya. Berlagak sungguh si primadonna sorang ni.

"Zalim.." Jongup merenung tajam terus ke arah mata Himchan. Himchan pulak ada dia kisah.. janji hidup dia tidak dihantui oleh budak kecik itu.

"ANDWAE!!!! SAMPAINYA HATIMU UNTUK MEMISAHKAN AKU DENGAN MASON... SAMPAINYA HATI NYA MU....." Daehyun meraung tergolek-golek atas karpet di hadapan Mason. Mood gedik dia terletus pulakk. Si Baby Mason menepuk tangannya yang temban lagikan gebu sambil ketawa. Apa lagi Jongup, Youngjae dan Yongguk ber-fanboying melihat gelagat comel Baby Mason. Yongguk senyum-senyum terserlah gummy teeth dia. Jongup pulak ketawa sampai mata dah tak nampak dah. Kalau orang tengok mesti ingat mamat ni tak ada mata kot. =_= Youngjae pulak mencubit pipi montel baby Mason. Daehyun yang tergolek-golek terberhenti. Dia memukul tangan Youngjae.

"Awchh kau pehal tetiba pukul tangan aku?" Youngjae mengusap tangan mulusnya.

"Orang tua-tua cakap jangan cubit pipi baby, nanti baby tak nak makan. Aku yang susah nanti.." Bebel Daehyun.

"Apa kena mengena dengan kau?"

"Yela.. nanti aku yang kena makan makanan dia...." Daehyun memang seorang food monster. Yongguk yang tersenyum sambil gummy dia terserlah itu terus memukul kepala Daehyun.

"Sebab tu la tugas kau bagi Mason makan kan?" Suara garang Yongguk terserlah. kedengaran macam marah. Akan la Yongguk pun nak taste juga baby food kot.

"Sakit la kepala eden..." sambil mengosok kepalanya. Loghat dia terkeluar pulak. Sakit sangat la tu..

"Guys!....! Korang ni!" Himchan menghentak-hentak kakinya. Gedik Himchan dah mai dah. Mereka tidak menghiraukan Himchan. Zelo pulak blank disisi Himchan. Jauh dilubuk hati Zelo dia teringin sangat nak join bermain dengan Baby Mason bersama-sama mereka. Tetapi ego Zelo terlalu tinggi ibarat gunung kinabalu, Sabah, Malaysia.

 

 


Guys hello sorry short update. hihihi next chapter bap pergi balai polis XDD kbai.

 

Dictionary

  1. Ireona - Bangun 
  2. Hyung - Abang (Panggilan lelaki ke lelaki sahaja) 

Sesiapa yang tak faham. Harap-harap dapat ini dapat membantu. ^^ #OhMyKorea #KoreaOK

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
bysyyui
Sesiapa nak sequel or nak special chapter sila la komen ye ^^

Comments

You must be logged in to comment
Kikiaaa94
#1
Chapter 1: Kasihan Zelo. Tenang la, hyung tak akan melupakan baby Zelo. Hyung sayang sekali pada Zelo
Kikiaaa94
#2
Quote Jelo and Daehyun cem apalah XD
Kikiaaa94
#3
Chapter 13: Saya teringat upin dan ipin ketika Daehyun bernyanyi. Lucu la ini cerita, saya sampai tertawa
kamboja #4
English version please,.....
JunAra
#5
Chapter 20: Hye.. New reader here. Sy suka sgt Dgn Fanfic nI ! Semua element ada funny, horror, sad, love, friend easy word it is perfect ! Cuma sy xberapa suka bila tau Himchan ada anak luar nikah (luluh haty Saya Y.Y) *bdak bwah umor lah katakan*
Papapun sy harp akak akan bwt Fanfic psal BAP lgy.. Sy akan setia membaca nye
firmanhaziq
#6
Chapter 21: Gila lah ni malay fanfics pertama yg sya baca dan ianya daebak. I love daejae so much. Thank you for make this beautiful story. And saya lagi muda kak hehehehehe
ondubuliya
#7
actually im indonesian but i know malay XD this fic is so funny, really XD i cant stop laughing XD sequel pls authornim :3
Exotic_Baby_99
#8
Chapter 21: sequel sequel sequel juseyoooo..... Wooo Jello nakalnye >_<
hafzadeena #9
Chapter 20: Daebak!!! ^-^(mohon buat sequel;))