002

Kerana Cinta

Jubah doktor yang tersarung di badannya menjadi kebanggaan gadis itu. Buat seketika dia lega dapat hidup sebagai doktor yang menyelamatkan ramai nyawa berharga.

“Dr.Jung”, satu suara menyapa.

“what are u doing here? At this late? Have you had any surgeries left?”,seorang lelaki yang menhampiri bertanya. Rambutnya perang, wajahnya  kuning cerah dan memakai jubah doktor yang sama seperti Jung Soojung.

“How about you, Dr. Michael?”

Doktor lelaki kelahiran kanada itu tersenyum. “Well, just hanging around. I just finish one operation though, kidney surgeries”

“Then why you not go home yet? Does your family not waiting for you?”

Lelaki itu tidak menjawab, agak sedikit tersinggung kerana soojung tidak menjawab soalannya pertama tadi. “hmmm, Dr.Jung, can I ask you something?”

“Ya, what is it?”

“Do you already have boyfriend?”

Soojung ketawa kecil mendengar soalan yang tak terduga itu. Angin malam meniup lembut di balkoni hospital itu.

“Sorry sorry”, Dr. Michael mengelabah. “ I didn’t mean to interrupt your personal life.. im just curious”

Reaksi doktor dari Kanada itu juga lucu. “What do you think Dr.Mike?”, Soojung mengusiknya..

“Nothing!”,Dr.Michael enggan perempuan itu berfikirkan perkara bukan-bukan. “ I mean all this time, I never saw you with any man except for patients case. You look lonely and distance from everyone”.

Soojung mengangguk perlahan. Dia merenung keluar melihat bandar Manhattan yang kelihatan indah dari balkoni itu. Dia tidak dapat menafikan apa yang dikatakan rakan doktornya itu. Soojung memang kesunyian. Dia terpaksa menjauhkan diri dari semua orang kecuali orang yang terlibat sama dalam drama hidupnya. Dia enggan orang yang tidak bersalah menjadi mangsa.

“Actually I don’t have boyfriend”,jawabnya lagak senyum. “Ao, how about you Dr. Mike? Already has girlfriend?”

“Yes I do. Indeed we already get engaged”, jawab doktor lelaki itu jujur.

“Really? I don’t know about that. When?”

“Its already on third year. That time you not here yet”

“Third year? You get engaged 3 years ago? How did….”

“How did I manage to survive?”, Dr. Michael ketawa. “love”, jawabnya ikhlas.

"Love? So that’s mean, you really in love with her”

Cinta. Satu perkataan yang jarang muncul dalam hidup gadis bernama Jung Soojung. Dia tiada masa untuk bercinta. Baginya cinta hanya wujud kepada keluarga, dan hidup masing-masing.

“Yes. I really love her. She’s just a perfect girl to me. She’s my world.”, Dr.Michael mula terbayangkan wajah cantik tunangnya.

“Lucky you”, komen Soojung. Terselit rasa cemburu dalam hati. Dia teringin rasa apa yang rakan doktornya itu rasa. Jatuh cinta. Namun dia tahu, dia tidak mungkin pernah dapat bercinta.

“Well, then you should find yourself a man Dr. Jung”,tutur jujur Dr.Michael. “ Your're pretty girl, Im sure man will line up for you”

Sedikit terubat hati Soojung mendengar apa yang Dr.Michael katakan. “But im not American man’s ideal type, no one will choose me though”, komennya merendah diri sambil ketawa. Dia pernah diberitahu yang lelaki amerika menyukai perempuan yang sedikit berisi.

“ Im not saying these Americans. How about Koreans men? Since you are Korean”

“Hmm..”, soojung tidak tahu bagaimana hendak memberi tindak balas,.

“Well, I guess I should be going now. You should go back home too.”, Soojung beredar meninggalkan Dr. Michael keseorangan di balkoni itu. Dia mengelak soalan tadi.

“But Dr.Jung, you not….”

“Bye,see you tomorrow”, Soojung melambai-lambai.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Rambutnya yang basah dikeringkan di depan kipas. Angin laju dan kuat keluar dari mesin itu menyejukkan mukanya. Tiba-tiba telefon pintarnya berdering. Sebaik melihat nama pemanggil yang tertera pada skrin, reaksi Soojung kelat,jelas tidak menyukai panggilan itu. Namun dia tiada pilihan selain mengangkat panggilan itu.

“Hello?”

“Ejen 411, bagaimana keadaan di sana?”, satu suara asing di hujung panggilan. Suara milik seseorang yang Soojung sendiri tidak pernah lihat wajahnya.

“Minggu lepas ada beberapa tentera yang direkodkan menerima rawatan. Saya sudah pun melaporkan dengan terperinci pada ketua misi saya”

“Bagus. Awak jalankan misi awak dengan bagus. Saya ada misi baru untuk awak, Ejen 411”

“Misi baru?”, kening Soojung berkerut. Dia mempunyai perasaan yang tidak enak mengenai perkara itu.

“Sila periksa laci kedua di meja bilik kamu”, lelaki asing itu memberi arahan.

Tanpa banyak soal, Soojung lakukan seperti yang diarahkan, membuka laci yang dinyatakan. Dia mendapati sekeping tiket kapal terbang dan passport miliknya. Soojung membaca maklumat tiket tersebut.

“Ke Korea?! Esok pagi?”,nadanya terkejut. “tapi misi saya di Manhattan”

“Misi kamu di Manhattan akan diambil alih oleh ejen lain. Esok kamu ke Korea Selatan. Di sana akan ada seorang ejen menunggu kamu”

“Tapi, tolong benarkan saya lengkapkan…..”

Talian dimatikan.

Dia berasa sakit hati, marah dan dalam masa yang sama dia sedar tiada apa yang dia mampu lakukan. Dia memandang tiket kapal terbang itu dengan pandangan marah.

“!”

 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Badannya terasa sedikit sengal dan letih. Dia tidak ingat bila kali terakhir dia menaiki kapal terbang. Mungkin 3 tahun lepas ketika dia mula-mula ke Manhattan. Soojung sedikit mengeluh. Diseretnya bersama dua beg bagasi. Suasana riuh di lapangan terbang menyambutnya. Soojung mendongak memandang papan iklan yang tergantung besar supaya ramai orang boleh melihatnya. Sembilan orang gadis berdiri rapat di dalam gambar tersebut dengan tulisan ‘Welcome to South Korea’.

Soojung terus berjalan di samping pelancong lain. Setiba di Balai Ketibaan, ramai orang menunggu kepulangan orang tersayang, mungkin kawan, keluarga atau kekasih. Mata Soojung tertumpu pada satu papan nama. Namanya sendiri. Jung Soojung. Entah kenapa dia rasa kekok melihat nama itu, mungkin kerana dia sudah biasa menggunakan nama Krystal ketika di Manhattan,

“Di sana akan ada seorang ejen menunggu kamu”

Soojung kemudian memandang lihat orang yang memegang papan nama tersebut. Dengan baju denim dan jeans hitam yang dipakai, orang itu kelihatan sedikit menonjol.

“Soojung~”,lelaki itu melambai. Soojung menhampirinya.

“Ejen 044?”

“Lee Eunhyuk”,lelaki itu menghulurkan tangan. Soojung menyambutnya.

“Mari,saya dah sediakan kenderaan”,dia menarik tangan Soojung. Terkial-kial gadis itu berjalan apabila ditarik Eunhyuk sambil menyeret bagasinya bersama.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

“Misi awak ialah mendapatkan maklumat mesyuarat presiden Korea Selatan pada tahun lepas. Maklumat tu dipegang oleh bekas Setiausaha Presiden Korea Selatan, Oh Jae Hwan”,ujar Eunhyuk tidak melengahkan masa lalu menyerahkan borang maklumat orang yang dinyatakan tadi. Mulutnya terkumat kamit mengunyah gula-gula getah. Soojung yang duduk di tempat penumpang sebelah lelaki itu mendengar setiap maklumat dengan teliti, dan dia membaca maklumat yang tertera pada kertas yang diberi.

“Macam mana cara untuk saya dapatkan maklumat tersebut?”,soal Soojung. Dia dapat rasakan yang misi kali bukan mudah, mungkin lebih susah dari misi ketika di Manhattan.

Sebuah belon kecil meletup di hujung bibir Eunhyuk, dia terus mengunyah ‘swinggum’. Di tangannya masih lagi terdapat beberapa helaian kertas maklumat. Dia menyerahkan kepada Soojung. “Oh Sehun”

Soojung meneliti kertas maklumat yang diberi. Gambar seorang yang tidak dikenali dikepilkan bersama. Muda berbanding gambar Oh Jae Hwan tadi. Wajah mereka mempunyai persamaan.

“Dia satu-satunya cara untuk awak dapatkan maklumat sulit mesyuarat tu dengan mudah. Oh Sehun anak lelaki kepada Oh Jae Hwan”

Soojung mengangguk faham, “anak perempuannya?”

“Anak perempuannya Oh Seohyun tidak bersosial jadi dia lebih susah nak didekati”

“Jadi saya perlu dekati Oh Sehun ni dan pergunakan dia untuk mendapatkan maklumat tu daripada ayahnya?”

“Dampingi dia, dapatkan kepercayaannya supaya awak boleh keluar masuk ke rumahnya dengan mudah. Maklumat tersebut dipercayai disimpan dalam rumah keluarga Oh.”

Soojung diam tidak memberi tindak balas. Ini kali pertama dia diberi tugasan sebegini. Matanya tertatap pada gambar Oh Sehun.

Eunhyuk senyum dan menepuk bahu gadis itu. “Good luck. Misi ini mungkin susah berbanding misi awak yang lain”

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

“Tinggi 181, berat 53. Waa~ kira dia macam model la”, bebel Soojung sendirian sambil mengamati borang maklumat peribadi yang diberi oleh Ejen 044 petang tadi.

“Pelajar jurusan undang-undang Universiti Seoul. “,Soojung terus membaca. “Dia pelajar law, maknanya dia seorang yang bermain fakta dan berpendirian tetap”, fikirnya, mula membayangkan perwatakan lelaki bernama Oh Sehun itu.

Sejujurnya Soojung berasa penat. Sebaik tiba di Korea, dia terus mendapatkan maklumat mengenai misinya,dan pergi  mendapat apartmen baru. Mujur petang tadi Ejen 044 membelanja dia makan,jika tidak pasti dia tidur dalam keadaan kelaparan malam ni. Dia teringat akan ejen yang memperkenalkan diri sebagai Lee Eunhyuk petang tadi. Gayanya selamba dan senyumannnya yang ceria membuatkan Soojung tertanya-tanya apakah misinya? Adakah dia gembira tinggal di Korea Selatan? Atau memang personalitinya yang membuatkan orang lain senang di sisinya,? Soojung berasa sedikit cemburu.

Ejen 411 itu kemudian  meletakkan kertas di atas meja dan baring di atas katil. Dia ingin tidur awal kerana esok merupakan hari pertama misi barunya.


*sorry sangat kalau dialog bahase inggeris tu pelik, sye mmg lemah sikit kalo bhase inggeris.. at least sye try. :D

 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
tenmachan
13/8.. sikit je lagi..

Comments

You must be logged in to comment
young_girl
#1
Chapter 16: Anyeong saya baru habis baca fanfiction ni sriously banyak betol feels saya dpt T.T
inaequanimous
#2
Chapter 2: New readers here huhu sestal shipper here \○/
Emmy_Kpopers
#3
Chapter 16: huwaa.. TT^TT dah habis... sob sob..
Anyway, congrats and thanks sesangat2 kpd author-nim krne buat citer camni. Best kut,, romance-action,, dlm malay lg tuh! wkwk xD
#Alamak_Dah_Tersuka_Sestal_Lah_Pulak !! xP
Eum.. Author-nim~ Sequel juseyong~ *puppy eyes*
ChanBaekLu #4
Chapter 16: Ain-ie eonnie!! Fighting!!!!bestlah cerita eonnie ni!!sambunglah cerita ni~~*puppy eyes* buat Kerana Cinta 2 please??~~^^
mieyhyun
#5
Chapter 16: wah kak ain daebaklah... saya teringat bila kak ain post kat blog macam mana nak buat ending cerita... tp saya tak sangka pulak kak ain buat ending macam ni.. *mental breakdown kejap*.. kak ain, saya betul2 speechless sekarang ni... mula2 saya pun bengang dengan Eunhyuk, ingatkan dia tu jahat sesangat.. tp rupa2nya dia cheonsa... saya mati2lah ingat Sehun dah mati.. baru nak nangis.. tp bila dia terpisah dengan Soojung lepas tu hilang ingatan, makin sedih pula rasanya... kesian Soojung, mesti dia fikir Sehun betul2 dah tak de..
apapun kak ain, ending cerita memang bestlah.. dan tak cliche... saya harap kak ain boleh buat cerita yang best macam ni lagi.. :) fighting kak ain!!
nanamail #6
Chapter 16: Tahniah author-nim btw nk sequel boleh ? Daebak lah citerrr ni !
Song_Raein #7
Chapter 16: tahniah author-nim! Sbb dah complete cte ni.. Ohoho.. Nk sequel boleh? Hehe
galaxy_here
#8
Chapter 15: sequel please ^^