Thanks Kakak !

The Love of Brutal Girl

Aliah menari-nari di rumahnya. Hari itu dia cuti. Dia ada mood yang terlampau lebih untuk mengemas bilik dan rumahnya. Perangai pelik Aliah membuatkan ahli keluarganya pelik.

"Aliah..Kalau tak sihat,abah boleh tolong hantar pergi klinik."Aliah menjeling ayahnya dengan senyuman yang terhias di bibir.

"Mana ada Yah sakit la bah.. Yah cuma ada mood aje la."Aliah membalas. Dia tersengih menampakkan giginya. Senyuman itu menakutkan bapanya jadi bapanya hanya membiarkan Aliah mengemop lantai.

"Yah... Makin hari ibu makin risau dengan kesihatan kamu. Kamu dalam keadaan kritikal ni." Puan Faizah berkata kepada Aliah. Aliah menggeleng sambil tersenyum.

"Ibu.. Kita tak boleh hidup dengan..."Tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi. Cepat-cepat dia mengangkat telefon. Woohyun yang menelefon. Mengajaknya keluar.Aliah mematikan telefon selepas selesai berbual.

"Ibu.. Hari ni ada kelas petang." Aliah membohongi ibunya lagi.

"Hisshhh.. Bila cuti je ade kelas petang. Kamu punya cikgu ni jenis ape?"Puan Faizha membebel.

"Manalah saya tahu. By the way bukan cikgu tapi pensyarah."Aliah memperbetulkan sebutan ibunya.

"Sama aje. Dyorang bercakap bukannya sepak orang."Aliah membuat muka jerk nya.

"Yah nak siap dah ni." Seperti biasa dia akan masuk ke bilik adikya untuk meminjam baju adiknya. Aliah kini bertekad ingin menyimpan rambut panjang dna buang perangai tomboynya itu. Tapi.. mampukah dia?

"Nahhh.. Malas lah pulak nak pakai baju betina hari ni. Pakai baju aku je lah."Aliah masuk ke dalam biliknya,membuka almari,mengeluarkan T-shirt putihnya dan seluar jeans bewarna biru gelap dan rantai yang dibeli ketika cuti.

"Naaaa.. Kan simple"ALiah kembali ke sikap brutal simplenye. Aliah menuruni tangga. Dia mencapai skateboardnya sebelum bersalaman dengan ibunya. Dia kemudian meluncurkan skateboardnya ke Universiti. Sesampai di situ dia meletakkan skateboardnya ke dalam lokenya sebelum menunggu di tempat biasa. Dia bermain dengan telefon bimbitnya.Tiba-tiba Woohyun menelefonnya. Dia cepat-cepat mengangkatnya dengan perasaan yang sanagt bahagia seperi dia berada di satu taman yang dipenuhi bunga taik ayam. Bunga kegemarannya.

"Hello.."Aliah memulakan perbualan.

"Hello.. Awak.. Saya mintak maaf.. Saya tak dapat datang hari ni. Nenek saya masuk hospital."Woohyun berkata. Suaranya mengendur.

"Ohhh..."Aliah menjawab sepatah. Perbualan itu terhenti seketika. Aliah memikirkan sesuatu.

"Aaaaahhhh.. Saya lupa la ! Hari ni saya kena pergi teman mak saya pergi jumpa nenek saya. "Aliah berkata. Dia pura-pura ketawa.

"Ehhh.. Awak pon jumpa nenek awak?"Woohyun menyoal.

"Aah.. Hehehe.." Aliah menjawab.

"Okay lah awak.. Saya pergi dulu.. Bye.."Woohyun mematikan talian. Aliah hanya memandang telefonnya.

"Taik ayam lah dia ni !" Aliah berkata sebelum memasukkan telefonnya ke dalam poket. Dia mengambil kembali skateboardnya di dalam loker,dia meluncur oulang ke rumah. 

------ Di rumah Aliah ---------

Aliah meletakkan skateboardnya di tempat biasa. Tiba-tiba dia terdengar bunyi pergaduhan. Sorang menangis sorang menengking. Aliah kenal suara tangisan itu. Suara Adilah. Aliah berlari masuk ke dalam rumah.

"Kenapa kau tipu aku?!!!! Tak cukup lagi ke apa yang aku bagi !" Puan Faizah menengking Adilah. Dia menyepak pipi Adilah.Adilah menangis teresak -esak.

"Ibu.. Kenapa ni?"Aliah menyoal. Dia berjalan perlahan ke arah Puan Faizah.

"Eh Aliah ! Kau sebagai kakak sepatutnya tahu apa yang adik kau buat dengan duit yang aku bagi... Bukannya duduk rumah bergaduh aje dengan dia !" Kini Aliah pula yang disalahkan.

"Apa ni? Yah tak paham lah ."Aliah berkata. Dia mengangkat keningnya,

"Dia guna duit yang aku bagi untuk beli blouse yang harga RM300 tu." Puan Faizah menunding ke arah blouse peach milik Adilah yang berada di kerusi.Aliah menjeling Adilah.

"Ibu tak boleh tuduh dia beli blouse tu macam tu aje."Aliah cuba memback up adiknya. Tak sampai hati pula melihat anak emas ibunya itu menangis. Walaupun dia tidak suka dengan perangai gedik Adilah,Adilah tetap adiknya.Dari kecil Adilah tidak pernah dicubit,dilempang inikan pula dirotan. Tapi apabila dia menjejakkan kakinya pada umur 19 tahun,dia melalui juga tempoh terseksa Aliah dan kakak-kakaknya yang lain iaitu dilempang dan dicubit.

"Cikgu tuisyen dia call kata dia dah lama tak bayar duit tuisyen. Eh.. Kau meh sini !" Puan Faizah memanggil Aliah. Aliah tahu apa yang bakal dia terima,dia mengeluh. Dia langsung tidak bergerak. Sengaja menguji kesabaran ibunya itu.

"Aku cakap sini !" Puan Faizah menjerkah. Aliah langsung tak takut. Puan Faizah mengetap bibirnya tanda geram. Puan Faizah berjalan ke arah Aliah dan merentap tangan Aliah.

"Kau ...." Belum sempat Puan Faizah berkata apa-apa,Aliah terus merentap kembali tangannya dan keluar daripada rumah itu, Dia mencapai skateboardnya dan meluncur ke satu tempat.

----- Di tempat tuisyen Aliah -----------

Aliah melangkah masuk ke tempat tuisyen Aliah. Dia berhenti seketika apabila mendengar nama adiknya diumpat.

"Kau dah buat dah macam aku suruh?"Gadis itu menyoal

"Dah puan..."Wanita separuh umur itu menunduk.

"Ni upah kau."Gadis itu menghulurkan sampul berwarna coklat kepada wanita separuh umur itu. Selepas menerima upah,dia terus masuk ke dalam bilik. Gadis itu mulai menoleh ke belakang. Dia sedikit terkejut apabila melihat wajah Aliah. Aliah memandang gadis itu.

"Nor Aliah?"Gadis itu menyoal. Aliah tidak terkejut.

"Apa kau buat pada adik aku?"Aliah menyoal. Gadis itu tersenyum sinis.

"Nama aku Kang Hye Rim."Aliah menggeleng.

"Ada aku tanya pasal tu ke?"Aliah menyoal. Hye Rim mengetap bibir,malu sendiri.

"Kau nak tahu sangat ke?"Hye Rim menyoal.

"Ye la sengal. Dia tu adik aku."Aliah menjawab. Walaupun nadanya tinggi tapi mukanya tetap sama. Selamba.

"Kau makwe Woohyun kan?"Hye Rim memulakan soal siasat. Aliah menandang Hye Rim.. Dia terkejut tapi dia kan pandai cover muka.

"Mana kau dapat gosip ni?" Aliah menyoal. Nadanya masih sama.

"Aku nak kau putus dengan dia."Aliah tersenyum sinis. Dia mendekati Hye Rim.

"Kau memang cantik tapi sayang hati busuk."Aliah berkata. Ayat itu membuatkan Hye Rim geram. Dia melempang pipi Aliah tetapi itu tidak memberi kesan kepada Aliah walau sedikit pun.

"Sebelum kau kena teruk daripada apa yang kau jangka.. Baik kau bla !" Hye Rim berkata.Aliah ketawa sinis.

"This is my body. Its up to me la ! Tapi.. Kau dapatkan adik aku semula tuisyen ni atau muka kau lebam dapat kat aku."Aliah mengugut.

"Oh really? Ok.. Kita tengok muka sape yang le..."Satu tumbukan tepat mengenai pipi Hye Rim dan membuatkan da terdorong ke belakang. Dia memegang bibirnya. Ada darah disitu.

"Argghhh .. you are like a !" Dia bangun lalu menarik rambut Aliah.

"Kau tahu tak mak bapak aku pon tak pernah tampar aku !"hYe RIm menjerkah Aliah.

"Tak.. Aku tak tahu pon."Hye Rim punya hati dah terbakar dek ayat pedas Aliah. 

"KANG HYE RIM !" Seorang gadis menjerit daripada jauh.Hye Rim menoleh.

"Kau kenapa anak yatim??" Gadis itu berjalan ke arah. Tendangan power dilepaskan di perut Hye Rim. Aliah memandang ke arah gadis itu.

"Power jugak." Aliah berkata. Gadis itu senyum. DIa menunduk.

"Jom kita keluar sebelum dia jadi monster versi hantu dekat situ.."Gadis itu berkata.Aliah hanya mengangguk.Dia mengikut gadis itu turun.

"Ahhhh.. Sorry la.. Gorila tu memang cenggitu. By the way kau tak apa-apa?"Aliah mengangguk.

"Apa kau buat dekat atas tu?"Gadis itu menyoal.

"Bayar yuran adik aku. By the way.. Kau sapa?"Aliah menyoal. Dari segi tafsiran otaknya yang tak adalah nak berapa ok sangat tu,budak depan dia tu seumur dengan dia.

"Aku cikgu sementara dekat sini. Nama aku Iriana Nur Izzah.. Panggil je lah aku apa-apa yang ko like."Gadis itu menghulurkan tangan tanda salam perkenalan. Aliah menyambutnya dengan baik sambil tersenyum.

"Nama aku Aliah from universiti Seni. My age is 21."Aliah memperkenalkan dirinya pula.

"What ?! Universiti Seni?!! I'm there too and you are same age with me? Ngeee !!! Jumpa geng !" Iriana tersengih tanda gembira.

"Ohh really? Ambil kelas apa?"Aliah menyoal.

"Music and dance." Aliah sungguh terkejut.

"Ngeeee.. Bukan the teacher there macam singa ke?"Aliah menyoal.. Lupa kejap pasal Adilah.

"Aah.. tak datang kelas satu hari je.. Perggghhh.. mati la kena menari 2 jam. Macam nak tertanggal tulang lutut ni ha...."Mereka bercakap soal Puan Lim Chong iaitu guru tarian di Universiti itu. Dia pantang betul kalau bab masa. Lambat je kena menari berjam-jam. Apa dia peduli. 

"By the way,back to our topic..Pasal your sister."Aliah mengangguk.

"Tolong bayarkan untuk aku boleh. Rasanya dia tak bayar dalam 3 bulan jugak. Ni RM 600. Kalau dia tolak,rojer aku. Aku belasah dia."Aliah menyerahkan wang bernilai Rm600 kepada Iriana. Iriana mengambilnya dan memegangnya elok-elok.

"Thanks for helping me. I know i can believe you." Iriana mengangguk. Aliah melambaikan tangannya sebelum pergi.

"Such a nice kakak lah dia ni." Iriana berkata sebelum masuk semula ke tempat tuisyen. Dia terserempak dengan Hye Rim tapi dia buat muka selamba. Dia terus ke pengurus tuisyen dan membayar yuran Adilah menggunakan duit yang diberi oleh Adilah.

------ Di bank --------

Aliah memeriksa baki di dalam bank Adilah.

"Dia gunakan semua duit dia nak buat apa hah?" Habis duit SPM yang orang bagi dulu yang dekat RM2000 semua habis. Aliah mengeluh. Dia mengeluarkan duit sebanyak RM2000 daripada dalam banknya dan transfer kepada bank Adilah. Duit lebih di dalam banknya masih tinggal  RM199800 yang berbanding dengan Adilah yang hanya ada RM4000. Adilah seorang yang boros manakala Aliah seorang yang berjimat cermat,sebab tu duit dalam bank dah RM200000.

------- Di rumah --------

Aqilah melepaskan segala keluhannya. Dia sungguh penat. Dah seminggu dia tidak pulang ke rumah ibu bapanya itu kerana sibuk bekerja. Dah la boss dia tu garang walaupun handsome. Sedih betul. Aliah memulas tombol pintu rumahnya. Aqilah menoleh.

"Amboiii.. Lambat kau balik.. Kau dating dengan siapa?"Aqilah menyoal. Aliah yang tidak larat hendak menjawab hanya mendiamkan diri. Tadi sewaktu dalam perjalanan pulang ke rumah,dia terlanggar tiang elektrik sebab tengah bergayut dengan Woohyun. Bila nak balik rumah,alih-alih dia lupa jalan nak balik ke rumah. Daripada petang tadi dia cuba cari. Malam barulah jumpa ! Itu pun ragu-ragu nak masuh rumah.

"Aikkk.. First time kau tak jawab."Aqilah berkata. Dia bangun daripada kedudukannya di sofa dan berjalan ke arah Aliah yang masih di pintu. Aliah hanya merengus geram. Serabot !

"Wei.. Kau ok tak?"Aqilah menyoal. Dia meletakkan tangannya di dahi Aliah.

"Aku okay la.. Aku sesat tadi. Dari petang tadi aku cari rumah ni. Lain kali suruh ibu tukar warna rumah ! Sama je aku tengok."Aliah berkata sebelum masuk ke dalam biliknya di tingkat atas. Aqilah menaikkan keningnya. Dia membuka pintu rumahnya itu dan melihat sekeliling. Rumah jiran belah kirinya bewarna ungu,rumah jiran di hadapannya berwarna hijau,rumah jiran belah kanannya berwarna biru. Antara semue rumah-rumah dalam perumahan tu,rumah dorang je yang warna peach merah pastu ada pokok kelapa 2. 

--------- Di dalam bilik Aliah ----------

Aliah menhempaskan badannya ke atas katilnya yang empuk itu. Tiba-tiba ibunya mengetuk pintu biliknya. Aliah hanya mengizinkan ibunya masuk.

"Lambat kamu pulang..." Aliah hanya membalas dengan perkataan 'hmmmmm'... Dia terlalu penat.

"Ibu tau kamu pergi mana." Puan Faizah menyambung.

"Hmmmm."Aliah membalas.

"Ibu minta maaf." Puan Faizah berkata.

"Ok..."Aliah membalas. Dia betul-betul penat.Bukan sengaja.

"Macam mana ibu nak balas apa yang kamu buat pada adik kamu tu?"Puan Faizah menyoal.

"Nothing."Aliah membalas. MAtanya sudah tertutup. Hanya tinggal dengkuran aje.

"Sebenarnya.. Kamulah kakak terbaik yang ibu pernah jumpa. Kamu tak kesah apa yang adik kamu buat pada kamu pun. I know you love her."Aliah hanya mengangguk. Puan Faizah melihat mata anaknya itu.

"Patutlah.. Dia dah tidur.."Puan Faizah perlahan-lahan melangkah meninggalkan bilik Aliah. Dia berjalan menuju ke dapur. Adilah yang terdengar pebualan ibu dan kakaknya itu berasa sangat terharu dengan tindakan kakaknya. Dia masuk ke dalam bilik Aliah perlahan-lahan. Aliah tidak tidur,dia sedang duduk di balkoni.

"Kakak..." No kau aku lagi keluar daripada mulut Adilah.

"Oi mangkuk terbang !" Aliah melatah dan segera berpaling. Sebenarnya dia sedang berbual di telefon dengan Woohyun . Nasib telefonnya tidak terjatuh or tercampak.

"Kakak...."Adilah berjalan ke arah Aliah.

"Ye.. Asal kau? Lain macam je.. Nak tikam aku ke apa?"Aliah menyoal. Adilah menggeleng. Air mata mulai jatuh daripada pipinya.

"Kau asal? Ada orang belasah ke? Ibu marah kau lagi ke? Dia rotan kau ke?"Aliah menyoal.Walaupun menggunakan kau dan aku,dia tetap risau dengan keadaan adiknya itu.Adilah menggeleng.Dia terduduk di hadapan Aliah. Aliah mengangkat kening.

"KAu nak tidur sini ke?"Adilah menggeleng. Dia mulai menangis. Aliah segera berlari ke arah pintu lalu menutupnya.

"Errr.. Kau.. Kau... uzur ke?"Adilah menggeleng. Aliah menggaru kepalanya.

"Kakak.. Ad....Adik...Adik... minta.....minta maaf...."Adilah berkata. Walaupun tersekat-sekat,dia still nak cakap jugak.

"Selama ni... adik banyak sangat... buat salah... pada akak...."Adilah masih lagi menangis. Walaupun Aliah rasa cam nak nangis tapi dia cover. Lek lu...

"Ehhh kau ni pelik ahhh.. Asal nak beremo lak ni?"Aliah menyoal. Menutup perasaan terharunya.

"Thanks akak.. Akak bayar... semua duit adik..." Aliah terkedu.

"Ehhh. Kau n perasan lah.. Bila pulak aku bayar?" Aliah menyoal. Sengaja buat-buat pelik.

"Saya tahu.. Akak pergi bank petang tadi.... Adik nampak..."Adilah bangun. Dia memeluk kakaknya.

"uiiii.. uiii... uiiii.. Don't hug ! Don't hug !" Aliah betul-betul geli tapi Adilah still peluk.

"Ngeeee.. Jangan lah bagi aku nangis lak. Lepaslah!!! Aku geli. Kalau ye pun.."Adilah mencium pipi kakanya.

"Thanks kakak.." Aliah mengangkat kening. Dia terkedu.. Adilah keluar daripada bilik Aliah dengan perasaan yang lega. Dia menutup pintu bilik Aliah,meninggalkan Aliah dengan keadaan terkulat-kulat macam kambing tak dapat rumput.

"Asal....asal kau CIUM AKU !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" Aliah menjerit,dia memegang pipinya. Dia meletakkan handphonenya di atas katil dan berlari ke bilik air. mengeuarkan pencuci mukanya dan menyucikan mukanya yang dicemari oleh adiknya itu. Selesai membersihkan muka,dia kembali mengambil telefonnya. Baru nak cadang nak call Woohyun,tapi...... Dia lupa nak tutup phone.Aliah cepat cepat angkat.

"Errr.. Hello?"Aliah menyoal.

"Ala.. Saya tak dapat pon kiss awak.."Woohyun membuat suara manja.

"Balik lah... "Aliah membalas. Dia ketawa.

"Such a good sister."Woohyun berkata.

"Ergghhh.. Tolonglah ! SHut up !" Aliah membalas. Dia tak nak orang tahu sebenarnya.

"Alaaaa.. Orang puji je.."Woohyun membalas.

"Ye la awak...."Aliah membalas. Dia kembali ke balkoni. Dia ternampak Aqilah dengan seseorang. Dikecilkan matanya. Macam aku pernah nampak.

"KIM SUNGGYU !!!!!!!!!!" Aqilah menjerit. Aliah memetik jarinya.

"Perghhhhhh.." Aliah berkata.

"Why?"Woohyun menyoal.

"My sister boss is your friend,Sunggyu."Woohyun ketawa besar.

"Really? Just go talk with him. I gotta go." Woohyun berkata.

"Ala.. Cepatnya.. Ye la ye la.. Go lah cepat !"Aliah berkata.Seolah-olah merajuk.

"Jangan merajuk. Nanti sampai ke mimpi kita jumpa ye sayang?"Woohyun berkata.

"Ye la.. Bye.. Love you.. Muah muah."Aliah berkata sebelum menutup telefon,begitu juga dengan Woohyun. Aliah mencapai tualanya dan bergerak ke dalam bilik air,tak jadi nak tidur.

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
Emylia #1
Chapter 47: Daebakk, aku sanggup habiskan cite nih sampai pkul 12.35 pagi. Good.. Byk kali kowt gelak. Mmg kene ar ngn mood aku bace cite gegiler nih
biedom #2
Chapter 46: Daebak,,,,best story,,,
princea2899 #3
Chapter 45: Omo ... Daebak ...
fangirl
#4
Chapter 1: Awesomeee.'Woohyun tersenyum'aduhai baca perkataan ni pun da terbayang woohyun senyum. I'm melted xD
rismaKPOPERS #5
Chapter 46: finally .
DAEBAKK ARRRR !!!!!!!
Killa92 #6
Chapter 23: Menarik :)
Nursyuhada
#7
Chapter 46: yehet !!
dah habis !!! mcm manalah kalo ada org mcm ni in real life? mesti best kan? hhahah
Ayla_Qistina
#8
bca sinopsis je dh nmpk best, terus subscribe.. hohoho.. boyfriend.. dorg tgh promote kat jepun an?? lma xdgr khabar dorg.. :'(
woonicorn_syah
#9
Chapter 46: /clap2/ haha dah habis ~
Thanks sbb sudi habiskan citer ni ^_^
citer ni daebak!
Selalu buat saya gelak XD
Nursyuhada
#10
Chapter 45: Riz dah insaf?
bagus..
so sweeet diorang nih