Bab 8

Sayangi Dia

 

 

"Kenapa ni? Makanan ni tak kena dengan selera awak, ke?" soal Kai apabila dia melihat Sehun hanya bermain-main dengan makanannya.

 

"Tak, bukan macam tu." balas Sehun dengan acuh tak acuh. Fikirannya berserabut. Dia sedang memikirkan sesuatu. Sesuatu yang dia tak faham.

 

"Habis tu? Awak ada masalah? Kalau ada, bagitau saya. Kita boleh selesaikannya sama-sama."

 

"Sebelum ni, mak awak betul-betul sayangkan saya, tapi sekarang...lepas semua ni, dia nampak betul-betul dah bencikan saya. Memang betul apa yang orang cakap. Manusia mudah berubah." sayu saja nada suara Sehun. Bukan apa, dia cuma kecewa dengan sikap Puan Besar Kim yang dahulunya sanggup berbuat apa saja untuknya dan menyayanginya, tapi sekarang dengan mudahnya puan itu membencinya. Hatinya betul-betul terluka.

 

"Sehun ah..." Kai memegang tangan Sehun yang diletakkan di atas meja. Matanya memandang tepat ke mata Sehun. "Tak kira apa yang jadi, saya akan sentiasa bersama awak. Lupakan orang lain, yang penting kita bahagia. Saya taknak awak stress. Jadi, lupakan semua tu. Ya?"

 

"Ya, saya tau. Tapi, hubungan tanpa restu ibu takkan ke mana-mana, Kai. Dan saya takut awak akan tinggalkan saya." Sehun meluahkan kebimbangannya.

 

"Hun, kan saya dah kata, tak kira apa yang jadi, saya akan tetap bersama awak. Jangan la fikir yang bukan-bukan lagi. Takda ssesiapapun yang boleh pisahkan kita, okay? Tolong la percaya pada saya. Dan kalau mak saya still tak terima awak sebagai bakal menantu dia, kita akan pindah keluar dari rumah tu." Kai memberi jaminan.

 

Sehun terdiam seketika memikirkan kata-kata Kai itu. Dia tahu Kai sanggup buat apa saja untuk dia, tapi dalam masa yang sama dia rasa bersalah sebab buat ibu dan anak bergaduh. Dan untuk itu, dia susah untuk rasa lega. Tapi demi Kai, dia akan cuba tunjukkan yang dia tak apa-apa. Dia mengukirkan senyuman untuk melegakan hati Kai.

 

Mereka berdua menjamu selera dengan penuh kemesraan. Saling suap-menyuap, dan prihatin antara satu sama lain seperti pasangan yang baru berkahwin.

 

"Kai?" muncul satu suara secara tiba-tiba membuatkan Sehun dan Kai segera memandang orang itu yang dah berdiri di sebelah Kai.

 

"Suzan?" ucap Kai yang mengenali gadis itu. Dalam masa yang sama, Sehun mengerutkan dahi tanda tak puas hati yang Kai mengenali gadis itu. Apa hubungan mereka? Macam mana Kai boleh kenal dia? Sehun pout.

 

'Baru tadi dia beri jaminan yang takda sesiapa akan pisahkan kami, tapi sekarang, dia kenal perempuan ni? Apa yang awak nak sebenarnya, Kai?' getus hati Sehun yang dah mula tak senang duduk bila perempuan tu mula merapati Kai dengan perangai gediknya.

 

"Awak buat apa kat sini?" soal Suzan yang berpura-pura tak nampak Sehun di situ, dan itu membuatkan Sehun annoyed.

 

"Saya..."

 

"Kami tengah dating, awak tak nampak ke?" ucap Sehun dengan menyampahnya. Dia cemburu. Suzan tak nampak macam gadis yang baik, dan dia seperti pelacur yang cuba menggoda pelanggan.

 

"Dating? Tapi Kai, mak awak kata yang awak masih single dan sebab itu dia aturkan perkahwinan kita."

 

"Perkahwinan? Jadi awak la yang akan kahwin dengan saya?" soal Kai yang baru tahu tentang jodoh pilihan ibunya. Sesekali dia mengerling ke arah Sehun dan ternyata Sehun kelihatan terganggu.

 

'So, dia la bakal isteri Kai? Nampak macam perempuan jalang. Kalau macam ni la gayanya bakal isteri Kai, aku tak setuju. Mana boleh aku serahkan Kai pada perempuan yang tak baik macam ni. He deserved a better person than this !' Sehun menyumpah di dalam hati. Tangannya disilang di dadanya sambil dia memerhati Suzan dengan pandangan yang tak puas hati.

 

"Mak awak tak bagitau awak ke? Maybe dia nak surprisekan awak. Tapi nampaknya saya yang surprise bila terserempak awak dating kat sini." ucap Suzan yang berpura-pura kecewa.

 

"Well..." Kai kehilangan kata-kata apabila Suzan tiba-tiba mengucup pipinya. Sekilas dipandang Sehun, dan ternyata Sehun kelihatan marah.

 

Sehun yang semakin tak tertahan geramnya, berpura-pura terlanggar minumannya sehingga tumpah mengenai dress Suzan membuatkan perempuan itu terjerit sedikit.

 

"Ops, sorry...tak sengaja." ucap Sehun yang berpura-pura innocent. Lantas tangan Kai ditarik dan mereka berlalu pergi meninggalkan Suzan yang masih mengelap dressnya yang terkena minuman Sehun itu.

 

Sebaik saja mereka melangkah keluar dari restoran itu, Sehun melepaskan tangan Kai dan dia berjalan mendahului Kai. Merajuk lagaknya. Kai faham, lantas dia cuba mengatasi Sehun dan mencapai tangannya.

 

"Sehun, slow sikit jalan tu." tegur Kai.

 

Sehun menepis kasar tangan Kai dan dia terus berjalan meninggalkan Kai di belakang.

 

'Suka la tu perempuan jalang tu cium pipi dia. Aku tahu la aku tak seseksi dan secantik perempuan tu, tapi tak payah la tunjukkan sangat keterujaan dia tu. Aku tahu dia suka si tu kiss dia. Jangan harap nak kat aku dah.' bentak hati Sehun. Dia dapat lihat riak wajah Kai sewaktu dicium Suzan tadi. Mukanya berona merah seperti dicium kekasih hati, dan itu yang buat Sehun sakit hati.

 

Tapi sejujurnya, Kai tak rasa macam tu pun. Memang mukanya berona merah masa dicium Suzan, tapi dia takda apa-apa perasaan pun masa tu. Mukanya berona merah sebab dia tahan marah. Marah sebab Suzan berani buat Sehun sakit hati. Ikutkan hati dia nak saja lempang muka Suzan tu, tapi belum sempat dia buat apa-apa Sehun terlebih dulu bertindak dengan menumpahkan air minumannya mengenai dress Suzan dan itu dah cukup memuaskan hati Kai.

 

"Hunnie, jangan la macam ni. Saya..."

 

Sehun memberhentikan langkahnya, dan dia beralih menghadap Kai yang dah menghampirinya.

 

"Sehun, i'm sorry...saya..." Kai ingin memberi penjelasan, namun dia kelu apabila Sehun tiba-tiba mengucup bibirnya. Mereka berkeadaan begitu selama beberapa minit sebelum Sehun akhirnya meleraikan ciuman itu apabila dia kekurangan oksigen untuk bernafas.

 

"Awak milik saya, dan takda sesiapa yang boleh ambil awak daripada saya." ucap Sehun setegasnya.

 

"Saya milik awak seorang. Jangan risau. Ya?"

 

Dan mereka berpelukan.

 


 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
czeaer #1
Chapter 13: Authornim? Tanak update ke? Sis dh berdebar baca ni?please update
Wu_Family_EXO
#2
Chapter 13: halamak..... ada aja lah.. dengan pn kim main tampar2 pulak.. then si suzan tu pulak.. aduh, kalo kai tak sentuh sehun dulu, mesti sehun tak akan sakit hati dan fizikal dia.. stress la dengan semua orang.. kesian hunnie :'(
daebakQ93 #3
Chapter 13: Kesian hunnie..ada je halangan bila dengan kai.. Hope hunnie bersabar ye..mintak2 kai setia dan x berubah hati walaupun suzan ngan pn. kim asyik buat pasal..apapun,sy terhibur..huhu..update soon,author nim..
Wu_Family_EXO
#4
Chapter 12: masalah betul lah perempuan2 dalam ni.. ada je yg nak ganggu KaiHun.. ni tetiba baik pula si Pn.Kim ni.. Kalau was-was jangan ambil air yg dia bagi hunnie-ah.. Kai jgn lama2 sngt tngk member hang tu.. xD
Minkyungchae__
#5
Chapter 11: Update Author ..
limchiayi
#6
Chapter 11: weh.. siapa lelaki tu? update soon pls.
Wu_Family_EXO
#7
Chapter 11: OMG siapa dia?? Sampai hati buat hunnie takut!! Huhuhu x sabarnya..
Vernontics
#8
Chapter 10: New reader and knpe cliffhanger wyuy
Wu_Family_EXO
#9
Chapter 10: alahai, perenggan pertama je dah buat saya tersengih mlm2 buta ni.. haha
huish nasib baik orang hon sbb kereta.. terkejut je dibuatnya.. hehe
omg spy mak kai?? ade je x puas ngan kaihun ni..
MisszyBiru
#10
Chapter 10: update lagi... huhuhu