Bab 5

Sayangi Dia

 

Mereka tiba di Han River. Sebaik saja kereta diparking, Sehun terkejut apabila Kai segera turun membuka pintu untuknya.

 

"Untuk apa?" Sehun mendongak untuk memandang Kai yang berdiri di sebelah pintu kereta dengan rupa yang hairan.

 

"Untuk apa, apa?" Kai tak memahami maksud Sehun.

 

"Ni, untuk apa awak bukakan pintu untuk saya?" soal Sehun dengan nada yang kedengaran manja.

 

"Takda sebab. Untuk awak, apa-apa saja saya sanggup buat tanpa perlu ada sebabnya." Kai tersengih.

 

Muka Sehun berona merah mendengar itu. Kai yang membencinya sebelum ini, kini dah berubah begitu mendadak sekali membuatkan dia semakin kekok, namun dia menyukainya. Kai sanggup buat apa saja demi dia? Itu dah cukup baik dari apa yang diharapkan.

 

"Thanks." balas Sehun dalam nada perlahan sambil dia mula melangkah turun dari kereta.

 

Sementara Kai menutup pintu kereta dan menguncinya, Sehun dah melangkah ke tepi Han River dan kagum melihat keindahan tempat itu pada waktu malam. Dia mendepakan tangannya lantas dia menarik nafas untuk mengambil angin malam yang begitu tenang dirasai sambil menutup matanya. Dia menghembus nafas dengan leganya sambil tersenyum melihat pemandangan di hadapannya.

 

Kai tersenyum melihat telatah Sehun yang dianggap comel itu sambil dia melangkah menghampiri Sehun. Tangannya dilingkarkan ke pinggang Sehun dari belakang membuatkan Sehun terkejut sedikit. Kedudukan mereka sekarang seperti watak hero dan heroin dalam filem Titanic yang berdiri di hujung kapal. [Just imagine].

 

"Awak suka?" soal Kai dengan meletakkan dagunya ke bahu Sehun sambil matanya memandang ke arah sungai itu.

 

"Suka sangat! Ini pertama kali saya jejakkan kaki ke sini dan ia memang seperti yang saya tengok dalam drama. Cantik!" mata Sehun bersinar-sinar sewaktu dia mengamat-amati cahaya-cahaya lampu yang menerangi Han River itu. "Thanks sebab bawa saya ke sini!" Sehun menurunkan tangannya yang didepakan tadi, dan dia memegang tangan Kai yang masih memaut pinggangnya.

 

Mereka berkeadaan begitu untuk beberapa minit sebelum mereka mula berjalan berpimpinan tangan menyusuri Han River itu. Sambil berjalan, mereka berbual.

 

"Dah hampir setahun awak berkerja dengan keluarga saya. Dan dalam masa tu, awak tak pernah sekalipun balik jumpa keluarga awak. Mesti awak rindukan diorang, kan?" ucap Kai.

 

Sehun melepaskan keluhan berat. "Ya. Tapi, diorang nampaknya tak kisah tanpa saya di sana." Sehun kedengaran sedih, membuatkan Kai memandangnya untuk melihat ekspresi mukanya dan ternyata Sehun nampak sedih.

 

"Kenapa awak cakap macam tu?"

 

"Surat yang saya hantar berserta duit gaji saya tak pernah berbalas, walau sekali." Sehun kedengaran hampa.

 

"Awak tak cuba telefon diorang?"

 

"Rumah saya takda telefon, sebab itu saya berutus surat. Tapi, diorang tak pernah balas. Saya rasa terpinggir."

 

Kai rasa bersalah. Dia rasa bersalah sebab sebelum ini dia sering menyusahkan Sehun tanpa mengetahui yang Sehun ada masalah dengan keluarganya. Jadi, dia seperti menambahkan lagi tekanan yang Sehun hadapi dengan menyakitinya.

 

"Maaf. Saya dah banyak menyusahkan awak." Kai menundukkan kepalanya sedikit. Malu dengan segala kelakuannya terhadap Sehun sebelum ini. Mungkin sebagai anak kepada majikan, Kai sepatutnya berkawan dengan Sehun dan cuba menceriakan Sehun yang tinggal berjauhan dari keluarganya, tapi tidak. Kai berkelakuan sebaliknya.

 

"Hhmm? Kenapa awak minta maaf?" Sehun memandang Kai.

 

"Dari menceriakan awak, saya secara tak langsungnya buat awak lagi sedih. Tentu awak sedih sebab terpaksa berjauhan dari keluarga awak, dan kelakuan saya sebelum ni, lagi menambahkan tekanan yang awak hadapi. So...i'm sorry..." nada di hujung ayat Kai seperti berbisik, tapi cukup jelas untuk Sehun mendengarnya.

 

Sehun tertawa kecil. "Jangan la risau. Sekarang ni awak dah berubah, dan itu dah cukup buat saya lupakan segala masalah saya." Sehun meleraikan pegangan tangan mereka, lalu dia menepuk belakang Kai dengan perlahan. "Dah, jangan la fikirkan sangat pasal tu. Saya dah maafkan awak. Ya?" Sehun memujuk.

 

Setelah penat berjalan, mereka duduk di salah sebuah bangku batu yang ada di situ sambil menikmati jagung bakar yang baru dibeli tadi.

 

"Sedapnyer!" ucap Sehun dengan penuh teruja. Kai yang duduk di sebelahnya hanya tersenyum memandangnya.

 

"Kalau awak nak lagi, saya boleh beli lagi." ucap Kai.

 

"Eh, cukuplah. Tadi saya dah makan 2 kon ais krim, sekarang 2 batang jagung bakar. Cukuplah. Saya dah kenyang." balas Sehun yang masih cuba menghabiskan jagung yang dipegangnya apabila dia melihat jagung milik Kai dah hampir habis.

 

"Betul ke awak dah kenyang? Atau awak nak makanan lain?" Kai menduga.

 

"Saya..." Sehun mulai segan. Sebenarnya, dia masih lapar lagi. Sejak balik dari hospital, mereka masih belum makan makanan yang mengenyangkan lagi. Jagung dan ais krim dikira pencuci mulut, bukan hidangan utama. Tanpa disangka, perut Sehun berbunyi membuatkan dia malu berhadapan dengan Kai. Tubuhnya dialihkan ke arah lain dengan harapan Kai tak mendengar bunyi itu.

 

Kai tertawa kecil melihat telatah Sehun. "Kalau awak lapar, jom kita pergi makan. Setahu saya, kita masih belum makan apa-apa lagi selain ais krim dan jagung bakar." Kai meraih tangan Sehun lalu diusapnya membuatkan Sehun beralih ke arahnya. "Jom."

 

"Biar saya habiskan jagung ni dulu." pinta Sehun. Tangannya ditarik dari pegangan Kai lalu dia menyambung makan sambil matanya meliar ke arah Han River.

 

"Esok kita pergi kampung awak." ucap Kai apabila mereka berdiam untuk seketika.

 

"Apa?" Sehun seperti tak percaya dengan apa yang didengarnya. Matanya dibesarkan.

 

"Saya kata, esok saya temankan awak ke kampung awak untuk jumpa parents awak. Sambil-sambil tu, boleh saya bincang tentang perkahwinan kita dengan diorang."

 

Sehun tersedak mendengar itu membuatkan Kai panik lalu sebotol air dihulurkan kepada Sehun. Sehun meneguk air tersebut.

 

"Apa yang awak cakap ni? Perkahwinan apa?" soal Sehun sebaik saja dia selesai minum.

 

"Kita perlu ada status yang sah demi..." Kai menyentuh perut Sehun. "...dia. Awak tak rasa macam tu?"

 

Sehun mengangguk. Ada betulnya kata Kai itu. Tapi sebelum fikir tentang perkahwinan, mereka harus berdepan dengan parents Kai dulu tentang kehamilannya. Dan dia betul-betul takut yang parents Kai akan menghalang perhubungan mereka. Parents Kai memang baik dengannya, tapi mereka benci pengkhianatan dan mereka mungkin menganggap Sehun mengkhianati mereka melalui berita itu. Sehun muram.

 

"Kenapa ni? Awak taknak kahwin dengan saya, ke?" soal Kai yang menyedari air muka Sehun itu.

 

Sehun menggeleng sebelum dia menatap wajah Kai. "Kai, saya takut."

 

"Takut apa? Bagitau saya."

 

"Parents awak. Macam mana kalau diorang tak suka dengan berita ni? Memang diorang baik dengan saya, tapi..." Sehun mengeluh kesal. "Entah la. Saya..."

 

Kai menekup pipi Sehun dengan kedua-dua tangannya. Dia melihat ke dalam mata Sehun seikhlasnya.

 

"Pandang saya. Percaya pada saya. Kita akan lalui semua ini bersama-sama. Tak kira apa yang berlaku, kita akan tetap bersama, okay?"

 

Air mata Sehun mula mengalir. Dia betul-betul terharu dengan kata-kata Kai itu. "Kai..." Sehun memeluk Kai, dan Kai membalas pelukannya sambil mengusap-usap belakang Sehun dengan lembut. Tangisan Sehun mula kedengaran, tapi Kai hanya tersenyum. Dia tahu dalam keadaan Sehun sekarang ni, dia memang sensitif dan mudah menangis.

 

Beberapa minit kemudian, Sehun mulai tenang dan Kai perlahan-lahan meleraikan pelukan mereka. Dia memandang wajah Sehun dengan senyuman sambil ibu jarinya mengusap air mata di pipi Sehun.

 

"Dah, jangan nangis. Sekarang kita pergi makan dulu. Kesian baby dah kelaparan kat dalam tu." ucap Kai sebaik saja dia terdengar perut Sehun berkeroncong lagi.

 

"Ya, sayapun dah lapar ni." Sehun mengusap perutnya sambil tersenyum manja ke arah Kai.

 


 

Selesai makan malam di sebuah restoran makanan laut, Kai dan Sehun pulang ke kediaman Kim. Mereka melangkah masuk ke dalam rumah sambil berpegangan tangan dan mereka begitu mesra sekali.

 

"Gembira nampak." tegur satu suara dari ruang tamu membuatkan langkah Kai dan Sehun terhenti di situ.

 

"Mak." ucap Kai.

 

"Puan Besar Kim." ucap Sehun pula.

 

Pn. Kim menghampiri mereka dengan rupa yang marah lantas pegangan tangan mereka dileraikan dengan kasar olehnya membuatkan mereka berdua sentap.

 

"Kenapa ni, mak?" soal Kai.

 

"Puan, saya..."

 

"Diam!" Pn. Kim menampar pipi Sehun.

 

"Mak, apa ni?!" teriak Kai yang terkejut dengan tindakan ibunya itu.

 

Sehun memegang pipinya yang sakit ditampar tadi. Dia memandang Pn. Kim dengan kehairanan.

 

"Ni! Apa benda ni?! Apa maksud semua ni?!" Pn. Kim menunjukkan pregnancy kit yang dijumpai di dalam bilik Sehun.

 

"Puan, itu..."

 

"Apa semua ni?!" dia memotong cakap Sehun dengan membaling pregnancy kit itu ke arah Sehun.

 

"Puan, kami tak rancang semua ni. Kami..."

 

Melihatkan Sehun teragak-agak untuk bercakap, Kai buat keputusan untuk bercakap.

 

"Yeah, he's pregnant with my child. Itu yang mak nak dengar, kan?"

 

"Apa semua ni?! Aku tak sangka kau semurah ni!" Pn. Kim menampar Sehun. Dia begitu marah apabila Sehun dan Kai tiba-tiba memberitahunya tentang berita itu.

 

"Mak! Ini bukan salah dia. Saya yang salah. Kalau mak nak pukul, pukul la saya!" tegas Kai. Sehun ditarik ke sisinya.

 

Pn. Kim memandang tajam ke arah Sehun yang menyorok di belakang Kai sambil kepalanya ditundukkan. Rasa bersalah menular di dalam diri Sehun. Dia tahu Pn. Kim tentu kecewa dengannya. Pn. Kim menganggapnya seperti anak sendiri, tapi dia dah menconteng arang ke muka Pn. Kim.

 

"Kamu tahu saya dah rancangkan perkahwinan Kai dengan orang lain untuk kembangkan lagi perniagaan syarikat kami, tapi kamu..." Pn. Kim melepaskan keluhan kesal sebelum menyambung ayatnya. "Saya kecewa dengan kamu, Sehun. I really am." selesai bercakap, Pn. Kim segera beredar ke biliknya.

 

Kai tersentak dengan perkara itu, lalu dia memandang Sehun untuk mengetahui hal yang sebenar.

 

"Apa yang mak saya cakap tu? Apa maksud dia? Apa yang awak tahu tentang perkahwinan saya tu? Huh, Sehun? Answer me!" Kai menggoncang tubuh Sehun dengan kasar.

 

"Kita tak patut bersama sejak dari mula lagi. I'm sorry..." Sehun meleraikan pegangan Kai di bahunya, lantas dia melarikan dirinya ke biliknya. Pintu segera dikunci memikirkan Kai mesti ingin berbincang dengannya.

 

"Sehun, buka pintu ni! Buka!" teriak Kai dari luar bilik Sehun sambil mengetuk-ngetuk pintu bilik Sehun sekuat hati.

 

Sehun yang bersandar di sebalik pintu hanya mampu menangis. "Saya dah kecewakan semua orang. Saya memang tak guna." ngomel Sehun. Dia menggelongsorkan tubuhnya ke lantai. Kakinya dirapatkan ke dadanya, dan mukanya dibenamkan ke lututnya. 'I'm sorry Kai...i'm sorry Puan Besar Kim...i'm sorry...'

 


 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
czeaer #1
Chapter 13: Authornim? Tanak update ke? Sis dh berdebar baca ni?please update
Wu_Family_EXO
#2
Chapter 13: halamak..... ada aja lah.. dengan pn kim main tampar2 pulak.. then si suzan tu pulak.. aduh, kalo kai tak sentuh sehun dulu, mesti sehun tak akan sakit hati dan fizikal dia.. stress la dengan semua orang.. kesian hunnie :'(
daebakQ93 #3
Chapter 13: Kesian hunnie..ada je halangan bila dengan kai.. Hope hunnie bersabar ye..mintak2 kai setia dan x berubah hati walaupun suzan ngan pn. kim asyik buat pasal..apapun,sy terhibur..huhu..update soon,author nim..
Wu_Family_EXO
#4
Chapter 12: masalah betul lah perempuan2 dalam ni.. ada je yg nak ganggu KaiHun.. ni tetiba baik pula si Pn.Kim ni.. Kalau was-was jangan ambil air yg dia bagi hunnie-ah.. Kai jgn lama2 sngt tngk member hang tu.. xD
Minkyungchae__
#5
Chapter 11: Update Author ..
limchiayi
#6
Chapter 11: weh.. siapa lelaki tu? update soon pls.
Wu_Family_EXO
#7
Chapter 11: OMG siapa dia?? Sampai hati buat hunnie takut!! Huhuhu x sabarnya..
Vernontics
#8
Chapter 10: New reader and knpe cliffhanger wyuy
Wu_Family_EXO
#9
Chapter 10: alahai, perenggan pertama je dah buat saya tersengih mlm2 buta ni.. haha
huish nasib baik orang hon sbb kereta.. terkejut je dibuatnya.. hehe
omg spy mak kai?? ade je x puas ngan kaihun ni..
MisszyBiru
#10
Chapter 10: update lagi... huhuhu