Green light - Xiumin

EXO ONESHOT COLLECTION
Please Subscribe to read the full chapter

"OMO OMO! i'm so sorry!" Sepantas kilat kau mengutip semua barangan yang bertaburan di atas jalan, bagi mengelakkannya daripada dipijak pejalan kaki yang lain.

 

"It's okay, i'm okay." Wanita yang kau langgar secara tidak sengaja itu cuba menenangkan kau yang masih lagi berusaha menjejak dan meneliti permukaan jalan, takut jika ada yang terlepas pandang.

 

"Your phone!" Terbeliak mata melihat skrin phone milik wanita itu, retak seribu. Tetapi pemiliknya hanya tertawa melihat reaksi kau itu, langsung tidak mempedulikan 'kecederaan' yang dialami oleh iPhone miliknya.

 

"Don't worry about this, i hate technology anyway. I'm Tiffany and you are?" wanita bernama Tiffany itu menghulurkan tangannya. Kau menyatakan nama kau sambil menyambut salam perkenalannya.

 

"There must be something i can do for you, cause it is my fault..." sekali lagi wanita itu ketawa melihat wajah kau yang tidak ubah seperti anak kucing ditinggal ibunya.

 

"See that cafe over there? Kita jumpa kat sana esok. Awak belanja saya. Saya dengar strawberry cheese cake diorang sedap. Boleh?" Kau mengangguk laju, Tiffany hanya tersenyum sebelum ianya menghilang pada saat dia melihat jam di pergelangan tangannya.

 

"I have to go, see you tomorrow!" Melihat kelajuan kaki Tiffany menyeberangi jalan, membuatkan kau teringat sesuatu.

 

"I'm late, late, late!" Sepanjang jalan ke pejabat, kau menggumam seorang diri, takut dimarahi pihak atasan.

 

_________

 

Pada keesokan harinya, kau bangun lebih awal daripada biasa. Tidak mahu kejadian yang sama berlaku sekali lagi. Kerana tidak mahu terlambat, kau telah mengakibatkan iPhone milik Tiffany rosak. Tapi sekurang kurangnya, kini kau berpeluang menambah bilangan kawan, yang populasinya adalah sangat menyedihkan. Masalahnya sekarang, Tiffany tidak menyatakan masa sepatutnya berjumpa dan kau tidak mempunyai sebarang cara untuk menghubungi wanita itu memandangkan phone miliknya sudah rosak.

 

Jadi seawal 7.30 pagi kau menaiki bus dan tiba di cafe tersebut setengah jam kemudian. Melangkah sahaja ke dalam cafe tersebut, nama kau dipanggil oleh seseorang. Kau membawa pandangan menghala suara tersebut, dimana terdapat seorang wanita melambai lambaikan tangannya secara ganas.

 

"Sorry i'm late." Tiffany menerima permohonan maaf dari kau (walaupun kau tidak bersalah), dan menggunakan kecomelan mata besarnya sebagai senjata, menyenaraikan makanan yang dia mahukan dan memerintah kau supaya memesan untuknya. Dengan senang hatinya kau menurut perintahnya, memandangkan tujuan perjumpaan itu adalah untuk meminta maaf atas kecuaian semalam.

 

"For you, Strawberry Cheese Cake and one hot chocolate" untuk kau pula, secawan Cappucino dan sepiring Almond Cookies, yang kemudiannya hilang separuh masuk kedalam mulut Tiffany.

 

Tiffany tidak pernah habis topik perbualan, bermula dengan menceritakan serba sedikit tentang dirinya, yang rupanya tua lima tahun daripada kau. Semestinya kau terkejut mendengar maklumat tersebut kerana wajahnya nampak sangat muda seakan berusia belasan tahun.

 

Setelah habis menceritakan perihal hidupnya, perhatiannya mula beralih pada kau pula. Semuanya mahu ditanya, tidak ubah seperti seorang ibu mertua yang mahu mencari calon menantu. Tapi apa yang lebih menarik minatnya adalah ketika kau menceritakan tentang tempat kau berkerja dan sikap dingin bos terhadap kau.

 

"You like him." senyuman Tiffany melebar tatkala melihat perubahan warna diwajah kau.

 

"No unnie, nothing like that! What makes you think i like him." kau bersyukur sangat kerana mampu mengeluarkan ayat tersebut tanpa tersekat sekat. Tetapi senyuman Tiffany masih lagi kekal di bibirnya dan matanya bersinar sinar tanpa diketahui sebabnya.

 

"Your face gave it away actually, and i know that look, because i've been there, done that." kedua tangannya melilau lilau ke udara seakan dengan cara itu dapat menguatkan lagi dakwaannya. Apa yang mampu kau lakukan hanyalah tersenyum kecil, terhibur melihat gelagat wanita itu.

 

"See that smile! Its true right? you know what,  i'm gonna help you." tangan kau digenggam, matanya penuh keazaman dan kau pula hanya mengeluh.

 

"Unnie, i don't think he will like me. He's so cold, his personality and everything. I'm just his secretary nothing more dan saya baru je kerja dengan dia dua minggu." Silau mata kau melihat sinaran mata Tiffany, matahari boleh menjadi pesaingnya. Satu perkara yang kau pelajari tentang Tiffany adalah tiadanya perkataan 'No' wujud dalam kamus hidupnya. Tidak kira apa alasan kau berikan, dia tetap berkeras mahukan kau menceritakan secara terperinci akan ciri ciri lelaki itu.

 

"Urmm lelaki yang bersikap dingin ya... my type of guy actually. Kalaulah unnie kat tempat awak sekarang ni... haish... malangnya..." jari sebelah kiri Tiffany bergerak gerak di hadapan kau dan ketika itu baru kau perasan kewujudan sebentuk cincin bertatahkan berlian berwarna pink pada jari manisnya.

 

"Wow who's the lucky guy?" Tiffany hanya tersenyum malu, tiada tanda tanda dia akan bercerita lebih lanjut tentang suaminya itu. Tapi tidak mengapa, dari segi riak wajahnya sahaja, kau dapat mengagak yang mereka semestinya hidup bahagia.

 

"Berdasarkan daripada pengalaman, lelaki dingin ini sebenarnya cute bila berdua and very very hot in private time" Kening Tiffany menggeletek keatas dan kebawah sambil tersenyum mengusik. Kau pula terus menempekkan muka ke permukaan meja, tak sanggup melihat dan mendengar usikan darinya.

 

"First step, cuba belikan dia satu americano dan sepotong kek." kau cuba memprotes tetapi Tiffany sudah mula menyerang kau dengan aegyo melampau sambil mencucuk cucuk pipi kau sehinggalah kau akhirnya mengalah dan melangkah ke kaunter.

 

"Fighting!" Tiffany memberi semangat sebelum hilang di sebalik selekoh, meninggalkan kau berjalan seorang diri menuju ke pejabat bersama secawan Americano dan sepotong Strawberry Cheese Cake.

 

_________

 

"Y/N, masuk bilik saya sekarang!" satu suara berkumandang melalui interkom. Kau membetulkan pakaian dan mengambil sebuah iPad sebelum masuk ke dalam pejabat bos selepas ketukan pertama.

 

"Awak ke yang letak ni?" Jari telunjuk Kim Minseok menghala ke hujung meja, di mana dua objek berbentuk makanan tersergam megah. Kau mengangguk perlahan, dalam masa yang sama cuba membaca riak wajah bos kau itu. Jantung kau kembali berdetik normal bila melihat air muka lelaki itu tiada tanda tanda marah.

 

"Thank you." Berbunga bunga hati kau apabila mendengar ucapan itu, kerana ianya jarang berlaku. Sepanjang dua minggu kau bekerja dengannya, boleh dikira berapa kali dia mengucapkan kata 'terima kasih'. Sekarang apa yang kau mahukan hanyalah satu, iaitu senyuma

Please Subscribe to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
SufiSuga83 #1
Chapter 3: Hi author..hehe..nak oneshot Baekhyun boleh?