Twenty-five

EXO KINGDOM

 

“Lay,kau mesti dah tak sabar nak tunggang unta aku kan?” kata Chanyeol dengan penuh kegembiraan,, malangnya Lay masih lagi tidak dapat mentafsir apa yang si Chanyeol ini cakap.

 

“Kita nak naik udang ke?” tanya Lay dengan blurnya.

 

“Apsalalah aku ada kawan yang benggap sangat, Ibu… tolong Tao, Tao dah tak sanggup nak kawan dengan orang yang begini rupa, huhuhuk,” kata Tao dalam nada tangisan.

 

Saat Tao menangis, tiba-tiba datang kilat memancar ke arah mereka. Terkejut mereka semua, apakah yang sedang berlaku?

 

“Kenapa ada guruh tiba-tiba? Cuaca tengah elok ni.” Chanyeol yang terkejut akibat kilat yang datang secara tiba-tiba itu sedang mengurut dadanya supaya dia dapat bertenang.

 

 

“Chanyeol, kau dapat surat saman dari Encik Polis lah,” Tao mengambil notis yang tertampal di dahi unta Chanyeol itu.

 

“WHAT THE HELL,” Chanyeol mencarut apabila dia perlu membayar saman itu dengan segera.

 

“Aku tengah tak ada duit sekarang ini, macam mana nak bayar saman kau. Aku tanya Ayah aku dulu lah, kalau dia tak bagi aku jual ajelah itik dan angsa dia secara senyap-senyap,”Tao memberi cadangan itu kepada Chanyeol dan Lay.

 

Malangnya unicorn pari-pari ini tidak mampu membantu mereka kerana dunia unicorn tidak dapat menghasilkan duit secara haram.

 

“Aku sebenarnya dah lupa macam mana nak bertukar jadi unicorn,” kata Lay sambil bermain dengan jari telunjuknya itu.

 

“Aku meyesal jumpa makhluk macam kau ni,” Tao membaling begnya ke arah Lay, balingan Tao yang tepat itu telah pun terkena muka Lay sehingga dia jatuh terjelopok di atas tanah. Lay yang terkejut dengan balingan dari Tao itu terus menggelepar dan berguling-guling di atas tanah itu seperti orang yang terkena sawan. Saat itu, tiba-tiba muncul pelangi dan menyebabkan Lay terus bertukar Unicorn bertanduk rusa. Sungguh pelik di mata Chanyeol dan Tao.

 

 “Tao, dasyat betul lah balingan kau itu, sampaikan si Lay ini dan bertukar unicorn bertanduk rusa,” Chanyeol menyiku lengan sahabatnya itu kerana dia terlalu gembira melihat kepelikan yang ada di depan matanya.

 

Unta Chanyeol yang melihat ada unicorn di depan matanya itu terus memberi jelingan maut kepada Lay.

 

“Hmmpph, dasar makhluk bodoh, macamlah kau tu berguna, tengok aku ni, manusia boleh tunggang aku, kau tu, boleh buat apa?” Unta itu bercakap dalam bahasa binatang yang hanya boleh di fahami oleh Lay unicorn sahaja.

 

Lay yang sedang menahan marah dek sindiran unta itu terus menanduk Unta Chanyeol sehingga unta itu terbang ke galaxy ataupun tempat yang tidak di ketahui.

 

Chanyeol yang melihat keadaan itu terus memarahi Lay, “Yah! Lay, kau gila ke, apsal kau tendang aku punya unta huh, aku nak balik dengan apa lepas ini?”

 

“Bagus jugak tu, apa yang Lay buat, cuba kau fikirkan Chan, kita dah tak payah bayar saman kerana memarkingkan kenderaan di tempat yang tak sepatutnya kerana unta itu tak wujud pun, betul tak?” kata Tao menjongketkan bahunya, lagaknya seperti ahli parlimen yang sednag mempertahankan kerusinya sahaja.

 

Chanyeol terus mengangguk tanda setuju, dan dalam masa yang sama mereka terus memandang Lay yang dalam bentuk unicorn itu dengan pandangan yang sukar di tafsirkan.

 

“JOM!!! Kita tunggang Lay hari ini,” kata Chanyeol dan segara duduk di atas belakang badan Lay, diikuti oleh Tao.

 

____________________________________________________________________________

 

Malam itu, Tao tidak dapat tidur dengan lena kerana memikirkan tentang coklat barnya yang sudah lama hilang.

 

“Orz, tak boleh jadi ini, aku kena tenangkan diri jugak,” omel Tai dan dia segera keluar dari rumah itu.

 

Tao berjalan seorang diri menuju ke tasik angsa dan itik ayahnya itu, dengan gembira dia menyanyi lagu Aisyah 50 sen, “AIsyah 50 sen, Aisyah 50 sen, Aisyah 50 sen, lalalala.”

 

Ssesampai di sana, sempat lagi Tao mengejutkan semua angsa dan itik Kris yang sedang tidur lena itu, hal ini menyebabkan si angsa itu marah dan ingin mematuk Tao dengan parungnya yang lawa itu. Tao terus melarikan diri sehingga terjun ke dalam tasik itu.

 

“Buweekk, kau tak boleh nak kejar aku hingga ke dalam tasik ini,” Tao menjelirkan lidahnya ke arah angsa tadi malangnya, kebodohan Tao amat jelas kerana dia tidak ingat satu fakta bahawa angsa boleh berenang. Ini mesti dia terpengaruh dengan cerita kartun yang di kejar oleh tebuang sehingga masuk ke dalam sungai.

 

 

Angsa yang menyampah itu terus masuk ke dalam tasik dan menyambung agenda kejar mengejar Tao itu, Tao terus menjerit meminta pertolongan “Tolong, ada angsa mengejar aku, Ibu… tolong…”

 

Saat Tao menjerit meminta pertolongan itu, terus datangnya ikan keli elektrik yang ada dalam tasik itu terus memetirkan si angsa itu hingga rentung.

 

Terkejut Tao melihat angsa yang hangit itu terus tengelam dalam tasik itu.

 

“Woah, tak sangka aku, yang aku jumpa selama ini, belut elektrik sahaja, tapi tak sangka lah pulak yang ikan keli elektrik pun wujud,” Tao terus menangis mengenagkan kepelikan yang berlaku di sekeliling dia itu.

 

“Mengapakah kau menangis wahai anak ku?” tanya Ikan keli elektrik itu. Suaranya sama seperti Suho.

 

Tao yang mendengar suara itu terus mencari di sekeliling tasik, siapakah empunya suara itu?

 

“Bodoh! Anak aku memang tak pernah berubah, ini akulah Ibu aku, aku Suho, sudah bertukar menjadi ikan keli elketrik saat aku lemas dalam tasik ini.” Kata Suho.

 

Tao terus kaku kerana dia amat terkejut mendengar suara itu, dia tidak menyangka yang ibunya masih hidup lagi.

 

“Mesti kamu tertanya –tanyakan kenapa ibu boleh bertukar jadi ikan keli elektrik ini? Cerita dia macam ni, masa hari itu, ayah kamu si Kris itu menyuruh ibu memberi makanan kepada angsanya di sini, maka ibu pun pergilah memberi makanan kepada angsa itu. Selepas ibu sudah habis beri makan pada angsa, so ibu nak mandikan itik ibu yang comel-comel itu, entahlah mungkin ibu guna ubat gigi kot untuk itik hari itu, maka itik itu menggelepar di dalam tasik ini sehingga ibu jatuh bersama ke dalam tasik ini. Kebetulan waktu itu sudah nak hujan da nada kilat dan guruh, di saat itu ibu sedang terfikirkan tentang ikan keli, maka saat kilat menyambar ibu, bertukarlah ibu menjadi ikan keli elektrik,” terang Suho kisah sebenarnya dengan panjang lebar sekali.

 

“Yeha!! Ibu masih hidup, weii,” kata Tao dengan gembira dan ingin memeluk Suho malangnya dia tekena renjatan elektrik.

 

“Maafkan ibu nak, kerana kamu dah terkena kejutan elektrik,” kata Suho meminta maaf.

 

“Ibu, jom balik, nanti ibu boleh lah petirkan mama Luhan dan Chen dan Baekhyun…”

 

“Tak lah, ibu nak petirkan ayah kamu dulu, berani sahaja dia kawin satu lagi,” kata Suho dengan nada marah.

 

Ternganga mulut Tao kerana dia tidak menyangka ibunya segarang itu.  

 

____________________________________________

A/N: Beberapa chapter lagi, cerita ini mungkin akan tamat!

Ini adalah cerita paling mengarut pernah aku buat! XD

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
GreenDecember
bilalah agaknya cerita ini nk complete...

Comments

You must be logged in to comment
hjkyung #1
Chapter 30: Tao lupa basuh kaki lawakk siaa hahahaha. Tahpape je tapi bestttt cayalahhh. Akak punya cite tak penah menghampakn saya. Youre my favourite♥♥♥
Keep writing akak fightinggg ̄ω ̄
parkyura98
#2
Chapter 30: Hahahahaha mimpi je rupenye semua tu! Haish! Tao2 tu la! tido x ambil wudhuk! Hahahahahaha akhirnye dah completed dah citer ni~ huhu...mesti sye rundu citer ni nanti.... T^T
BTW k.Amy good job! Mesti pening kepala k.Amy nk completed kan citer ni! XD
chacha_ieyra
#3
Chapter 29: hahahhahahhhHhHhHAAhahahahxD..DAEBAK!
got7imsungri #4
Chapter 29: senak perut...ff ni mmg deabak..
parkyura98
#5
Chapter 29: Huhu....rindunyeeee..sye dgn citer k.Amy Huhu...akhirnyeeeeee Tao dah bertemu dgn ibunyeee...suho! Elektrikkan je si Kris tu! Biar die dpat blasannya! Berat ni dia kawin lagi satu tnpe pengetahuan suho! BTW sye rindu sgt kt k.Amy!! nnti Update la lagi ea? XD
chacha_ieyra
#6
Chapter 29: aduhai...kelakar doh cite ni..xDDDD....bahahahahahhahahahahhaaxaDD
minlee123 #7
Chapter 29: hahaha kris padan muka
happineseu
#8
Chapter 29: xD asl ikan keli. huhuhuhu
Dragneel09 #9
Chapter 29: Tao tao tao...*geleng kepala*