Twenty-two

EXO KINGDOM

Extra Chapter; Asal Usul Kisah Lagenda Anak Itik yang Hodoh!

Mesti ada sesetengah orang tertanya-tanya bagaimana kisah lagenda Itik yang hodoh boleh berlaku, jom lah kita lihat.

“Lalalalalala,lululululu~~ hanhanhanhanhan. Okey kenapa tiba-tiba nama mak tiri Tao yang tak betul itu muncul,” omel Kris seorang diri. Kris sedang berjalan menuju ke Ladang angsa dan itiknya, dimana dia tidak dapat bezakan mana satu itik, dan mana satu angsa.

“Oh, lupa pulak, si Kai Kalsom Kalsium itu tak dapat datang hari ini, dia kata semalam dia nak cuti bersalin. Salin apa agaknya? Musykil aku, ish,ish,ish.” Kris angsa sedang berfikir sorang-sorang pasal Kai yang mintak cuti bersalin, memang spesis yang tak guna otak lah Kris nie.

“Good morning to all my angsa and itiks,” kata Kris ketik berada di ladang angsa dan itik beliau.

“Woah, woah, woah, anda semua nampak ceria aje hari ini.” Kris pun membuka kandang angsa dan itik beliau, kandang pun kandang lah Kris, janji bukan banglo angsa dan itik. Semua itik dan angsa berjalan menuju ke kolam atau lebih tepat sungai kot. Kris kebetulan ternampak ada satu biji telur angsa yang besar disitu, maka dia pun mengambilnya dan meletakkan telur itu di tempat Kai kumpulakan semua telur-telur itik.

“Mesti diorang akan happy lepas nie, yelah aku jugak yang baik hati kumpulkan semua telur-telur ini kat satu tempat. Tak sabar nak tengok diorang menentas, mesti diorang akan jadi happy family macam keluarga aku,” kata Kris dengan gembira sekali. Dan dia pun membuat tarian ballet, “ish, si Kailam Kangkung lah ni ajar aku duk buat ballet setiap hari, dah macam sayur aje,” kata Kris.

“Wahai semua rakayat jelata beta, dengar sini, hari ini beta akan  mengajar anda semua cara nak menyebut perkataan ‘a’, semua sebut ‘a~~’, kalau tak dapat sebut anda akan dijafikan santapan istimewa keluarga diraja.”

Itik memndang Kris hanya buat tak tahu saja, terus dia mengoyangkan punggungnya yang santik itu dan berjalan tergedek-gedek menuju ke kolam. “Dasar manusia tak ada otak,” kata Itik yang santik itu.

“ARHHHH!! Kenapa semua tak nak dengar cakap aku ha, sebut ‘a’ ajelah, tak susah pun,” Kris dah marah. Ingatkan Kai aje yang macam itu bila mengajar itik, dia pun sama saja. Sedih aku tengok.

Ada seekor itik betina ternampak banyak telur dikumpulkan di satu tempat, jadi dia pun pergi ke tempat telur itu. “Baik aku panaskan anak-anak aku, daripada dengar manusia yang tak betul itu mengamuk.”

 

Tidak lama kemudian, semua anak-anak itik telah menetas, semua anak-anak itik berwarna kuning, kecuali ada seekor berwarna kelabu.

“OH MY DUCK!! Kenapa aku ada seekeor anak itik yang warna kelabu, dahlah hodoh gila. Sipakah engkau?” tanya Ibu Itik.

“Saya anak ibu lah,” kata anak itik yang hodoh itu.

“OH MY! Kenapa cerita ini makin merepek? Kenapa anak itik yang berwarna kelabu selepas menetas dah boleh berkata-kata, oh my, oh my, boleh dapat heart attack  saya,” kata ibu itik sambil mengelengkan kepala dia.

“JOm anak-anak ku, kita berenang di kolam itik, jangan pedulikan itik yang berwarna kelabu yang hodoh itu.”

“Huhuhuhuk, aku nak lari dari sini lah, semua orang tak suka aku.” Maka si anak itik yang hodoh pun melarikan diri dari ladang itu, kris tidak mengetahuinya, kerana masih awal pagi lagi, dia pun tak datang kerja lagi.

Dia berjalan-jalan dan terjumpa seekor kucing warna putih.

“Hai, saya anak itik yang hodoh, siapakah nama awak?”

“Saya Mokey, kucing paling gedik dan mengada dalam dunia ini, tuan saya namanya Tao a.k.a Taopurware. Saya suka makan itik golek, awak nampak menyelerakan, adabi, menyedapkan, adabi~~,” Monkey sedang menyanyi dengan riang ria.

Anak itik yang hodoh itu berasa takut dan melarikan diri dari kucing gedik itu hingga ke Bakery Lary Salary Seldery. Dia pun menyelinap masuk ke dalam bakery itu, maka loceng pintu bakery berbunyi,

“ Welcome-welcome, welcome-welcome, come,come,come,come, oh hai anak itik rupanya,” kata ayah Chanyeol, dia pun sama jugak dengan Kris tak dapat nak bezakan anak itik dan anak angsa. Itik yang hodoh itu berasa seram dengan ayah Chanyeol lalu melarikan diri sekali lagi hingga dia berjumpa dengan seseorang.

“Oh, ada anak itik yang sesatlah,” kata Sehun lalu mengambil anak itik yang hodoh itu. Dia dalam perjalanan menuju ke sekolah.

“Ini mesti Pak Cik Klis yang punya, Tehet. Kesian awak anak itik yang tomel, nanti saya bawak awak pelgi ke ladang Pak Cik Klis angsa itik ayam unicorn itu.”

“Apa punya oranglah dia ni, cakap pun pelat lagi, ish, ish, ish,” kata anak itik yang hodoh kepada Sehun. Sehun pun membawa anak itik yang hodoh itu ke ladang Kris.

“Pak Cik Klis, Pak Cik Klis.”

“OH Hun, ada apa?”

“Ini Tehun tumpa dengan anak itik Pak Cik yang sesat kat tengah jalan bahagia , okey tipu saja, kat tengah jalan tadi.”

“Okey, terima kasih yer sebab bagi balik anak itik pak cik yang comel ini.” Kris pun meletakkan anak itik yang hodoh tadi ke tempat asal bersama-sama dengan itik yang lain.

 

“Weh, kenapa kau hodoh sangat eh? Tak macam kitaorang yang lawa ini, dahlah warna kuning,” kata salah seorang anak itik yang comel.  Itik yang hodoh sudah malas nak pedulikan ejekan anak-anak itik yang comel itu.

 

Beberapa bulan sudah berlalu, dan anak itik yang hodoh sudah pun menjadi besar. Dia perasan yang dia tak sama dengan itik yang lain, “kenapa sayap aku besar?”

Kebetulan ada seekor angsa sedang berenang berirama rentak muzik lagu pop yeah yeah, dia ternampak itik yang hodoh itu maka berkata,” woah, awak sangat santik, dan awak ialah seekor angsa.”

“OH, jadi saya bukanlah itik yang hodoh. Tehet,” kata angsa itu yang dah terikut sama dengan pelat Sehun.

“Siapa bagitahu yang awak itu itik?”

Jadi si angsa a.k.a anak itik yang hodoh ini pun menceritakan semuannya kepada angsa itu.

“ISh, tak sangka aku, manusia sekrang tak bersekolah rupanya? Patutlah anak angsa dan anak itik pun tak dapat diorang nak bezakan.”

Maka itulah kisah asal usul lagenda anak itik yang hodoh, ini semua disebabkan oleh Kris a.k.a Pak Pandir.  

-----------------------------------

Maaf jika chapter ini bosan, 

Don't forget to drop your comment. 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
GreenDecember
bilalah agaknya cerita ini nk complete...

Comments

You must be logged in to comment
hjkyung #1
Chapter 30: Tao lupa basuh kaki lawakk siaa hahahaha. Tahpape je tapi bestttt cayalahhh. Akak punya cite tak penah menghampakn saya. Youre my favourite♥♥♥
Keep writing akak fightinggg ̄ω ̄
parkyura98
#2
Chapter 30: Hahahahaha mimpi je rupenye semua tu! Haish! Tao2 tu la! tido x ambil wudhuk! Hahahahahaha akhirnye dah completed dah citer ni~ huhu...mesti sye rundu citer ni nanti.... T^T
BTW k.Amy good job! Mesti pening kepala k.Amy nk completed kan citer ni! XD
chacha_ieyra
#3
Chapter 29: hahahhahahhhHhHhHAAhahahahxD..DAEBAK!
got7imsungri #4
Chapter 29: senak perut...ff ni mmg deabak..
parkyura98
#5
Chapter 29: Huhu....rindunyeeee..sye dgn citer k.Amy Huhu...akhirnyeeeeee Tao dah bertemu dgn ibunyeee...suho! Elektrikkan je si Kris tu! Biar die dpat blasannya! Berat ni dia kawin lagi satu tnpe pengetahuan suho! BTW sye rindu sgt kt k.Amy!! nnti Update la lagi ea? XD
chacha_ieyra
#6
Chapter 29: aduhai...kelakar doh cite ni..xDDDD....bahahahahahhahahahahhaaxaDD
minlee123 #7
Chapter 29: hahaha kris padan muka
happineseu
#8
Chapter 29: xD asl ikan keli. huhuhuhu
Dragneel09 #9
Chapter 29: Tao tao tao...*geleng kepala*