Twenty-three

EXO KINGDOM

Tao sedang menunggu Chanyeol untuk datang menjemputnya dengan kenderaan baru, Tao pun tak tahulah apa kenderaan baru yang bakal Chanyeol bawak pula, becanya sudah rosak, harap dia tidak bawak kereta sorong.

 

“Manalah si Chanyeol ni, aku dah cramp kaki menunggu dia di depan pagar ni,” kata Tao dengan penuh dramatik. Sebenarnya Tao bukanlah tunggu Chanyeol berdiri tetapi dia sedang duduk dengan bersilang kaki lagi di bangku yang ada di depan pagar rumahnya, entah apa yang crampnya.

 

“Kau tengah tunggu siapa tu Tao?” tanya Baekhyun yang sudah bersiap untuk ke sekolah dengan Chen.

 

“Alah mesti dia tunggu budak tinggi tu kayuh beca datang sini,” kata Chen mengikat tali kasutnya dengan ikatan reben.

 

“Kan semalam aku dah kata, beca dia rosak,” kata Tao.

 

“Aku dapat rasa dia kayuh rakit atau perahu datang sini,” kata Baekhyun dengan yakinnya. Chen hanya mempersetujui kata-kata Baekhyun itu.

 

Tiba-tiba kedengaran suara Chanyeol memanggil Tao, “TAO~~~” dari jauh. Terkejut mereka semua bila melihat Chanyeol dengan keadaan yang tidak terduga.

 

Baekhyun yang ada di situ sudah menangis melihat kebodohan Chanyeol yang tidak dapat diagak lagi, Chen memberinya daun bunga kertas buat Baekhyun mengelap hingus dan air matanya itu. Tao sudah ternganga mulutnya, sesungguhnya saat ini, dia tidak mampu berkata apa-apa.

 

“Tao, jomlah naik unta aku, papa aku beli khas dari Gurun Sahara ni,” kata Chanyeol yang sedang gembira menunggang unta itu.

 

Chen yang melihat Chanyeol menunggang saudaranya turut menangis bersama Baekhyun, dan Tao yang ada di situ hampir menitis air mata apabila perasan yang Chanyeol memakai baju jubbah dan memakai serban iaitu lilitan di atas kepala macam pak arab.

 

“Chanyeol, kau dapat kat mana serban dan jubbah itu?” soal Tao dengan hairan sekali.

 

“Oh, ini, ana dapat percuma waktu beli unta ini, dia kira satu package, pandai tak papa ana pilih kenderaan yang bagus untuk aku. Jomlah naik, janganlah segan-segan naik unta ana,” kata Chanyeol yang diselangi bunyi bahasa arab.

 

“Kau jangan risaulah Tao, aku beli unta dua bonggol, aku satu dank au satu,” kata Chanyeol menunjukkan ke arah bonggol unta yang kosong itu.

 

“Betul ke kalau nak tunggang unta kena duduk atas bonggol dia?” tanya Tao.

 

“Habis tu, kau nak duduk kat mana?” kata Chanyeol sambil mengusap kepala untanya itu.

 

“Di celah bonggol lah, kalau duduk atas itu mesti sakit,”kata Tao.

 

“A’ah lah kenapa aku tak terfikir, hahaha, bodoh betul aku,” kata Chanyeol.

 

Chen dan Baekhyun yang datang melihat unta Chanyeol terus tergelak.

 

“Hahahah, benggong macam bonggol unta kau ni,” kaat Baekhyun kepada Chanyeol.

 

“Huhuhuhu, kau jangan cakap ini saudara aku, aku tak kenal kau,” chen memarahi unta tersebut. Unta itu berasa benggang dengan Chen dan ingin membuat tandukan seperti lembu, malngnya dia hanyalah unta.

 

Chen ‘provoke’ unta itu dengan memakan nasi goreng yang di bekalkan oleh mama kesayangannya Luhan, dengan mengunyah nasi goreng gaya unta depan unta tersebut. Berapi-api mata unta itu.

 

“Kenapa unta? Kau nak rasa nasi goreng ini ke?” kata Chen sambil mengoyangkan sudu di depan unta tersebut. Dia terus menceduk satu sudu nasi goreng untuk disuapkan pada unta Chanyeol, dan dengan perlahan-lahan dia menghulurkan nasi goreng itu kepada unta dan ‘Pakk’, unta itu telah menguyah nasi goreng Chen bersama dengan tangannya. Padan muka, buat lagi begitu.

 

“Arhhh,” Chen menjerit kesakitan, menyebabkan satu kuali nasi goreng itu jatuh di atas tanah.

 

Baekhyun yang melihat itu terus memarahi Chen, “Woii, itukan nasi goreng yang mama bekalkan untuk kita. Nanti dah taka da makanan untuk kita makan,” jerit Baekhyun dengan kuat sekali.

 

“Hehehe, soli,” kata Chen.

 

“Over ajelah korang ni, nak bawak bekal nasi goreng pun, tak payahlah bawak satu kuali, nak jamu satu sekolah ke?” sindir Chanyeol pada Chen.

 

Tao hanya mengelengkan kepala sahaja melihat aksi bodoh mereka semua.

 

Unta Chanyeol sedang bergembira menghabiskan nasi goreng dalam kuali itu depan Chen sambil membuat ‘smirk’. Ambik kau manusia, aku jugak yang dapat menikmati makanan ini.

 

Chanyeol dan Tao pun pergilah ke sekolah dengan menunggang unta tersebut, Baekhyun dan Chen hanya mampu melihatt kuali kosong di depan matanya sahaja. Lain kali, bawaklah dapur ke sekolah terus.

___________________________________________________________________________________

“Tao, kau pergilah dulu masuk kelas, aku nak cari parking untuk Unta aku ni,” kata Chanyeol.

 

“Kot yer pun, tanggalkan jubbah kau itu, panaslah aku tengok,” kata Tao.

 

“Nantilah…” kata Chanyeol dan pergi mencari parking untuk untanya itu. Tao terus berjalan menuju ke kelasnya.

____________________________________________________________________________________

 

Lay yang sedang duduk di meja melambaikan tangannya ke arah Tao apabila ternampak Tao sedang berjalan menuju ke kelas.

 

“Hii Tao,” sapa Lay dengan senyuman yang indah.

 

“Betul ke ini kelas kita?” tanya Tao, mereka semua memang tak tahu kelas apa yang mereka semua duduki, yang mereka tahu masuk sekolah sahaja.

 

“Entah, aku nampak kelas ini banyak kosong, aku masuk ajelah,” kata Lay mengangkat bahu. Tao hanya mengikuti sahaja dengan duduk di sebelah meja Lay.

 

“Mana Chanyeol?”

 

“Oh dia sedang cari parking untuk unta nya,” kata Tao.

 

Lay sedang berfikir, apa itu unta? Dia dengan kebinggugannya tidak dapat dipisahkan apabila dia memikirkan yang unta itu ialah basikal Camel.

 

“Oh Unta, hahaha, advance Chanyeol sekarang,” kata Lay.

 

“Ketepi,” jerit D.O apabila dia menjerit meminta semua orang memberi dia laluan untuk masuk ke kelas. D.O dengan susah payahnya membawa periuk panas yang berasap-asap masuk ke dalam kelas.

 

‘PAKKK’ dia meletakkan kuali panas itu di atas meja dengan ganas sekali.

 

“Huh, korang semua, hari ini aku belanja korang makan sup yang Ibu aku masak khas untuk korang,” kata D.O kepada semua orang dalam kelas itu.

 

Lay dan Tao hanya terkaku di situ, tak pernah di lihat nya orang membawa bekal begitu ke sekolah, kalau tadi si Baekhyun dan Chen bawak kuali nasi goreng, kali ini D.O pula. Harap Sehun tidak angkut peti sejuk rumah dia datang sekolah lepas ini.

__________________________________________________________

A/N: Sorry atas update yang pendek ini, maafkan saya jika sudah lama tidak update cerita ini. Sedang sidbuk menyiapkan Exo One shot collection, jika korang sudi datanglah baca. Tekan aje link itu.

 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
GreenDecember
bilalah agaknya cerita ini nk complete...

Comments

You must be logged in to comment
hjkyung #1
Chapter 30: Tao lupa basuh kaki lawakk siaa hahahaha. Tahpape je tapi bestttt cayalahhh. Akak punya cite tak penah menghampakn saya. Youre my favourite♥♥♥
Keep writing akak fightinggg ̄ω ̄
parkyura98
#2
Chapter 30: Hahahahaha mimpi je rupenye semua tu! Haish! Tao2 tu la! tido x ambil wudhuk! Hahahahahaha akhirnye dah completed dah citer ni~ huhu...mesti sye rundu citer ni nanti.... T^T
BTW k.Amy good job! Mesti pening kepala k.Amy nk completed kan citer ni! XD
chacha_ieyra
#3
Chapter 29: hahahhahahhhHhHhHAAhahahahxD..DAEBAK!
got7imsungri #4
Chapter 29: senak perut...ff ni mmg deabak..
parkyura98
#5
Chapter 29: Huhu....rindunyeeee..sye dgn citer k.Amy Huhu...akhirnyeeeeee Tao dah bertemu dgn ibunyeee...suho! Elektrikkan je si Kris tu! Biar die dpat blasannya! Berat ni dia kawin lagi satu tnpe pengetahuan suho! BTW sye rindu sgt kt k.Amy!! nnti Update la lagi ea? XD
chacha_ieyra
#6
Chapter 29: aduhai...kelakar doh cite ni..xDDDD....bahahahahahhahahahahhaaxaDD
minlee123 #7
Chapter 29: hahaha kris padan muka
happineseu
#8
Chapter 29: xD asl ikan keli. huhuhuhu
Dragneel09 #9
Chapter 29: Tao tao tao...*geleng kepala*