EPISOD 5

MY OTHER HALF IS MADE FOR YOU

 Aku membalas lambaian omma taehyung yang berada didalamnya. Kereta omma pula dipandu oleh seorang driver lelaki berumur dalam linkungan empat puluhan rasanya. Omma hanya tersenyum lalu melambai kearah aku dan taehyung. Taehyung pula hanya jadi pemerhati. Tak lama kemudian kereta omma taehyung lesap daripandangan kami.

"Kejap lagi aku nak keluar. Nak jumpa minyoung. Kata taehyung lalu berlalu pergi meninggalkan aku yang masih terpingga pingga disitu. Hrm perangai dia sebenar dah muncul semula. Gumam hana sendirian. Kepalanya digelengkan. Depan omma dia. Taehyung sanggup berlakon mesra dengan aku. Tapi hakitkat nya ini lah realiti yang sebenar.

Omma taehyung meminta izin untuk pulang kerumah agamnya kerana appa taehyung akan balik dari amsterdam setelah selesai urusan kerja katanya. Omma kata dia risau kalau tinggal dirumah taehyung lama lama nanti appa taehyung mencarinya dirinya pula. Bertuahnya omma taehyung dapat dicintai oleh suaminya sendiri. Jujur aku cemburu. Bilalah aku dapat merasakan kasih sayang dari suami. Hah stop berangan hana. Memang taklah untuk kau dapat kasih sayang tu.

Hari ini aku ingat nak luangkan masa dengan unnie haera kat hospital. Terasa rindu pulak dekat unnie aku sorang tu.

11 April 2014
"Cik haera disahkan menghidap kanser tahap 2 tapi kami akan sedaya upaya untuk bantu cik haera pulih dengan rawatan kemoterapi. Tapi sebelum kami menjalankan rawatan kemoterapi . Kami perlu mendapat persetujuan dari penjaga cik hara kerana kos kemoterapi agak tinggi. Jadi macam mana dengan cadangan saya adakah awak bersetuju? Sebab kamu kene buat keputusan yang melibatkan masa depan kakak kamu jadi saya harap kamu buat pilihan yang tepat" kata doktor jung selaku doktor yang merawat unnie haera.

"Doktor buat lah apa yang prosedur hospital cadangkan. Saya hanya ikut sahaja. Pasal kos kemoterapi saya akan usahakan secepat yang mungkin" jawab aku.

Air mata mula mengalir dipipi aku. Terasa ada batu yang menghempap belakang aku ketika itu. Kenapalah dugaan aku sungguh berat kali ini.

Aku mengeluh sambil langkah menuju ke perhentian bas. Aku perlu berkerja dalam pukul 12 tengah hari nanti. Sebagai cashier di 7eleven. Ya aku ambil sebagai part time je sebab aku masih pelajar lulusan universiti seoul.

Aku mendapat sepenuhnya biasiswa daripada kerajaaan disebabkan semasa aku disekolah menengah aku mendapat keputusan yang antara terbaik disekolah itu. Jadi tahun ni tinggal semester yang terakhir. Aku kena pastikan aku tak kena repeat untuk semester ini sebab kalau tak sia sia lah usaha aku bersengkang mata setiap malam belajar sendiri. Orang lain ada tutor personal diaorang yang dibayai oleh ibubapa mereka. Tapi aku tidak mampu untuk semua tu. Jadi usaha aku kena lebih dari dua gali ganda dari itu. Tapi syukur dengan usaha itu aku ditaja sepenuhnya biasiwa pelajaran aku ditanggung oleh kerajaan.

"Hrmm kene cari part time lain ni mana nak cukup duit kalau setakat satu part time aku buat. Tak cukup rasanya aku bayar kos kemoterapi unnie. Ya tuhan kusutnya aku dengan assigment yang diberi pensyarah aku banyak tangguh ditambah pula dengan unnie haera. Kang bila dah sibuk kerja  belajar kemana. Kalau aku repeat balik semester terakhir ni. Aku pula kene keluarkan duit lagi untuk repeat semester. Aduh kusutnya" bentak hati hana lalu mengusut kan rambutnya yang dibiarkan lepas itu.

Aku berdiri sambil menunggu lampu isyarat bertukar hijau. Lambat sungguh. Sesekali aku menjeling jam di tangan. Ah mampus aku kena marah dengan bos kalau macam ni. Akhirnya lampu isyarat perjalan kaki bertukar hijau. Aku memulakan langkah tapi pandangan aku terhenti sebaik sahaja ada seorang pemuda yang berpakaian serba hitam dari topi hingga la kekasutnya. Pemuda itu melangkah bertentangan dengan aku.Entah kenapa hati aku tak berapa sedap pada ketika itu. Tak sampai beberapa saat aku dapat melihat dia mengeluarkan pisau lipat dari kocek hoodie hitam miliknya. Aku membulat mata apabila dia mahu menikam wanita yang berumur lima puluhan. Pantas sahaja aku pergi kearah wanita itu. Wanita itu kelihatan terkejut melihat aku. Aku menolak wanita itu ketepi dan serta merta pisau yang dipegang oleh lelaki berpakaian hoddie hitam itu terkena pada lengan aku. Darah mula keluar pada lengan aku membuatkan semua orang berada disitu panik. Aku sempat lihat yang beberapa orang berjaya menangkap lelaki itu. Aku  menarik nafas lega tak lama selepas itu pandangan aku kabur
Suara wanita yang aku selamatkan tadi kedengaran sayup sayup "adik okay..adik..dik" itu sahaja aku dapat dengar dan serta merta pandangan aku bertukar gelap.

Aku terbangun dan terkejut aku bila aku lihat sekeliling . Aku kat hospital bila masa pulak.. ouh aku melihat tangan aku berbalut. Terus sahaja aku teringat peristiwa tadi. Adakah lelaki itu ditangkap oleh polis. Macam mana wainta tu. Dia okay ke tak? Soalan bertalu talu berlengar legar di kepala aku.

"Ouh adik.. kamu dah sedar?" Soal seorang wanita datang kearah aku. Aku memandang nya lalu bertanya. "Nugu..saya kenal puan ke? Soal aku.

"Ni puan yang kamu selamatkan tadi. Syukur kamu tak apa apa doktor kata cuma jahit 5 jahitan pun saya dah risau. Nasib baik lah kamu tak apa apa. Terima kasih sebab tolong kamu selamatkan nyawa saya kalau tak. Tak tahu lah apa jadi kat  saya sekarang" balas wanita itu.

"Tak apa lagi pun apasalahnya sebab masa kejadian tu pun saya dekat situ."jawab aku.

"Terima kasih banyak banyak hana. Saya harap saya dapat balas jasa hana yang dah selamatkan nyawa saya. Saya betul betul terhutang budi dengan hana" kata wanita itu lagi. Aku menaikkan kening. Pelik. Macam mana puan ni boleh tahu nama aku.

"Macam mana puan boleh tahu nama saya..tak apa saya tak minta balasan apa apa pun puan jangan risau" kata aku.

" saya dapat tahu nama awak dari doktor jung. Kebetulan doktor jung tu dulu memang doktor peribadi keluarga saya. 
Dia terkejut dapat tahu yang awak dimasukkan hospital. Lepas tu doktor jung pun mula bercerita pasal awak dan kakak awak. Katanya kakak awak ada kanser kan dan tadi saya sudah berurusan dengan doktor jung dan saya sudah selesaikan kos kemoterapi kakak awak sebagai saya balas kebaikan kamu" ulas dia panjang.

Aku terlopong seketika. Biar betul. Sanggup wanita ini membayar kos kemoterapi kakaknya. Yang baru sahaja dia jumpa tak sampai satu hari. Pantas sahaja.air mata aku keluar.

"Terima kasih puan. Saya rasa apa yang saya buat tak setimpal dengan apa yang puan bagi. Puan buat saya terhutang budi dengan puan. Saya janji lepas je saya gaji saya bayar dengan puan ansur ansur ya" balas aku.

Dia memadang aku merunung mata aku dalam dalam dan berkata.

"Tak apa saya ikhlas ahjumaa bersyukur sangat dapat dipertemukan orang sebaik kamu hana" ujar makcik itu kemudian  menarik aku dalam pelukannya..
*****

Lamunan aku terhenti sebaik sahaja unnie haera memukul lembut tangan aku. Sejurus itu aku memandangnya. Mukanya terlihat pucat. Selendang yang aku beri kepadanya aku betulkan sikit diatas kepalanya. Ya unnie haera mula kehilangan rambut akibat tindak balas dari kemoterapi. Aku tersenyum kelat memadangnya.

"Berangan apa hah adik. Tengah bahagia dengan husband dia lah tu" ucap haera sambil tersenggih ke arah aku.

Aku mengegam lembut tangan unnie haera. Entah macan mana ada cecair panas yang mengalir dipipi aku. Terasa berat sangat untuk aku teruskan percakapan aku. Unnie haera mengelap air mata aku dengan ibu jarinya.

" kenapa kamu tak bahagia dengan anak ahjumaa kim ke?" Soal haera yang mula resah melihat adik nya menangis dihadapanya.

Pantas kepala hana mengeleng lalu memeluk erat kakanya. " tak lah hana bahagia sangat kak. Rasa macam hana banyak terhutang budi dengan keluarga ahjumaa kim sebab kalau nak dikira tak terbalas hana nak balas" ujar aku.

Haera hanya tersenyum pahit lalu mengosok belakang adiknya. Mesti banyak dugaan yang harus ditempuh oleh adiknya. Haera harap adiknya kuat untuk menepis semua dugaan itu. Kerana haera yakin adiknya seorang yang kuat.

"Eh apa nangis nangis ni. Jom makan. Hana buat ke kek coklat ni nampak macam sedap" ujar haera yang mahu menukar topik perbualan mereka.

Hana menganggukkan kepala lalu berkata " makan lah unnie semalam hana dengan omma taehyung yang buat. Sedap. Rasalah akak mesti suka"balas hana sambil tersenyum.

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
No comments yet