Sejarah-sejarah lama yang diungkitkan.

KISAH SERAM SEBENAR ( Malay ver )
Please Subscribe to read the full chapter

 

Hai,assalamualaikum.

Saya di sini untuk mengungkit cerita lama. Alaaa..macam sejarah Highland Tower. Okay, kebanyakkan tempat ada yang kita tak tahu asal-usulnya. Jadi saya di sini untuk membocorkan rahsia tempat-tempat mana yang...... i will say that 'bahaya'.

 

1. Apartment Riviera II, Cheras

Sekitar akhir tahun 1990-an, apartment ini menempatkan pelajar-pelajar asrama beberapa buah universiti dan juga orang ramai, termasuk warga asing.

Ketika para pelajar baru ditempatkan, tiada apa yang tidak kena dengan bangunan ini. Kegiatan pelajar berjalan rancak meliputi aktiviti keagamaan, pembelajaran dan kecergasan. Bangunan diselenggarakan dengan baik, malah ramai pelajar sering menggunakan kolam renang di bahagian tengah apartment untuk mandi-manda.

Tahun demi tahun, keadaan mula berubah. Bangunan apartment yang dulunya ceria, menjadi semakin suram. Khabar angin bertiup kencang, bahawa bangunan ini menjadi tempat para pelajar berduaan dan melakukan aktiviti maksiat. Sejak semua ini berlaku, semakin banyak kejadian mistik mula berlaku di apartment tersebut.

Menaiki atau menuruni bangunan menggunakan lif menjadi sesuatu yang menakutkan, terutamanya di waktu malam. Kadangkala butang menyala sendiri lantas lif berhenti di tingkat-tingkat tak berpenghuni. Kadangkala muncul pula entiti yang tidak diingini sebaik saja pintu lif terbuka di tingkat-tingkat yang tidak ditekan oleh pelajar. Menaiki tangga pula bakal terserempak dengan entiti lain. Kebanyakan hanya berharap nasib mereka baik tidak bertemu dengan entiti setiap kali menggunakan lif.

Dikhabarkan, banyak kejadian mistik berlaku di apartment ini, sehingga jumlah penghuni kian berkurangan. Selenggaraan bangunan semakin diabaikan, air dalam kolam renang menjadi semakin keruh dan perabot semakin rosak. Kejadian histeria dan rasukan berlaku dengan kerap, sehinggalah pada suatu hari, salah seorang pelajar perempuan dikatakan terjun dari tingkat lima kerana mendengar suara aneh yang memintanya berbuat demikian. Kecederaan pelajar tersebut agak serius, sehingga memaksa pihak pengurusan mengosongkan bangunan tersebut kira-kira enam tahun lalu.

Kini bangunan Apartment Riviera II, Taman Kencana, Cheras hanya tinggal bangunan, tiada siapa pun berani menghuninya. Ia semakin suram dan menyeramkan walaupun dilihat dari jauh pada waktu siang. Hanya kumpulan penyiasat paranormal tempatan yang melawat sekali-sekala menceritakan pengalaman seram mereka sewaktu di sana.

 

2. Rumah Deposit RM 50 Seksyen 2, Shah Alam

Rumah sewa ini sering diperkatakan, terutamanya sewaktu penulis masih belajar di sebuah universiti di Shah Alam. Ramai yang menganggap ia sekadar legenda urban, dan ada yang mengatakan rumah tersebut memang wujud. Khabarnya, penyewa yang menyewa di rumah tersebut akan diganggu dan biasanya akan berpindah keluar selepas hanya sehari atau dua hari.

Walaupun terdapat pelbagai cerita mengenai rumah tersebut, masih ramai yang cuba hendak menyewa. Mungkin kerana depositnya hanya RM 50? Tuan rumah dikatakan sering menolak sekiranya ada yang hendak menyewa, tetapi kebanyakannya tetap berkeras mahu mencuba. Biasanya jumlah penyewa yang ramai menyebabkan ada yang berani menanggung risiko. Kalau ramai, apa yang hendak ditakutkan bukan?

Namun begitu, percubaan mereka berakhir mengecewakan. Pernah satu kumpulan tabligh cuba menyewa rumah tersebut. Pada hari pertama, di waktu maghrib, mereka duduk berkeliling dan berdoa, secara tiba-tiba satu kepala manusia jatuh di tengah-tengah mereka. Kesemua anggota tabligh terus lari keluar dari rumah tersebut dan tidak pulang lagi.

Cerita yang paling terkenal tentang rumah ini ialah cerita salah seorang penyewa yang pada masa itu berjumlah sepuluh orang. Dua orang dari mereka telah meratakan sedikit busut yang betul-betul berada di belakang pintu dapur. Akibatnya, mereka mula diganggu. Ada antara mereka yang kaki direntap sewaktu sedang tidur sehingga jatuh katil.

Ada pula yang terjumpa batu nesan di atas katil, serta diganggu suara perempuan ketawa mengilai.

Kisah penyewa ini berakhir malang apabila diganggu sehingga dua orang yang meratakan busut telah meninggal dunia, seorang akibat kemalangan semasa lari keluar dari rumah tersebut, dan seorang lagi jatuh sakit selepas itu.

Apa sejarah rumah ini? Khabarnya ia ialah rumah seorang pengamal sihir. Satu ketika dahulu, keluarga pengamal sihir ini dijumpai mati dibunuh di rumah tersebut.

Please Subscribe to read the full chapter

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
kingbeta
#1
lets join akdong malay igrp ー( ´ ▽ ` )ノ
link : goo.gl/FetpC9
thankyou for taking your time to read this advertise.
nanadjiyongie_01
#2
Chapter 45: jadi author utk cerita seram ni memang payah sebab ye la kan..macam2 boleh jadi kann...kalau awak rasa nak share cerita tu..just share la..saya hormati keputusan awakk
aquariusxpisces
#3
Chapter 45: Yeah,, jadi seorang penulis yang berkaitan dengan benda mistik ni memang mencabar. Sebab kalau nak cari cerita asli, mostly dtang dari keluarga sendiri. I feel you sebab saya pun sama. :)
mpreggoland
#4
Chapter 44: creepy~
sunshine_blue
#5
Chapter 44: rinduuuuu nak baca cite awak*_*hahahaahaha☺
aquariusxpisces
#6
Chapter 44: Seram dan saya pun pernah kena heeehehe.... Saya nampak kawan saya tapi dia tak datang huhuhuhu
nanadjiyongie_01
#7
Chapter 44: uishh..seramnya..saya pernah lah jugak nampak2 benda camni..tapi mungkin mata saya silap kot.
Nurliaaa
#8
Chapter 44: Kwn sye pernah alami perkara mcm tu. Dye jln tepi hutan dgn sepupu dye mse maghrib. Dye jln dri umah tok dye ke umah dye lpstu dye nmpk lembaga berupa sye jln tepi hutan, dri kepala yg dibalut tudung smpi kaki 'sye' pki warna merah. Dye tegur 'sye' knpe jln tepi hutan waktu maghrib. 'Sye' toleh kepala ke arah dye, terus kwn sye & sepupu dye lari sbb dye kte muka 'sye' penuh dgn darah & cakaran. Dye sempat tgk belakang, dye kte 'sye' terus menghilangkn diri bile msk hutan.
nadiayeollie
#9
Chapter 41: Bcz kat dahi kite die nmpk ade tulisan allah
mpreggoland
#10
Chapter 43: dulu sy pernah kena tindih...satu bdn takleh gerak, matapun xleh buka..then sy baca ayt kursi lam ati berkali-kali smpai la sy leh gerak sikit demi sikit..lps tu apa lagi, sy trus pecut g bilik kakak saya sambil nangis2...
dh la bru first time nk blajar tido sengsorg, trus jd camtu...tp lps tu takda apa dh...maybe perasaan sy, or sy mmg kena tindih hehe