Coretan LovelyIna

Tigasuque: Pencarian Manuskrip One Shot

Hi Assalamualaikum semua!~~ Saya LovelyIna. As simple as that, LovelyIna.

Saya seorang designer, yang mempunyai minat dalam penulisan. Selain dari itu, salah satu sebabnya saya berada disini adalah kerana minat saya yang amat mendalam kepada muzik K-POP dan juga K-Drama. Saya mula berkecimpung dan hidup dalam dunia minat saya ini sejak tahun 2010.Oh! Dah 10 tahun eh? Tak sangka XD Hahahaha

Saya mula dengan hanya menjadi seorang peminat muzik K-POP dan juga penonton tegar K-Drama dan Taiwan Drama. Ala dulu yang ditayangkan di 8TV. Namun begitu, seperti gadis lain saya juga minat membaca novel sehingga saya terdedah dengan blog fanfiction (fiksyen peminat). Kumpulan pertama yang saya minati adalah SHINee. Saya juga terkenal dengan julukkan ‘Bini Minho’ di Twitter dan Facebook, kerana kegilaan saya pada Choi Minho (Rapper dari SHINee). Pada ketika itu, saya masih dibangku sekolah lagi; Seorang pelajar yang berusaha sehabis baik dalam Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).. Struggled 2 tahun, dan kekal dengan tabiat saya itu, saya juga menggunakan duit belanja untuk membeli majalah dan juga beg atau aksesori berkaitan dengan SHINee. Psstt! Rahsia ni; saya dah tak ingat saya letak kat mana semua barang tu HAHAHAHAHA. XD

Okay, kita proceed. Saya akhirnya tamat sekolah.

Setelah mempunyai banyak waktu lapang saya, mula berminat untuk menulis sendiri fanfiction tersebut. Mengunakan nama “Lovely” sebagai nama pena saya pada mulanya kerana saya menginginkan imej yang lemah lembut, tapi malangnya- macam tak jadi pula.. HAHAHAHAHA

Saya mula dengan design juga hanyalah kerana saya suka mencipta poster untuk fanfiction kegemaran saya. Bukan hanya untuk diri sendiri tapi juga untuk orang lain. Dengan menambah kata “Ina” pada nama saya yang merupakan nama panggilan sebenar saya, LovelyIna kekal sehingga sekarang.

Saya berjumpa dengan Lily (Angelily) dan Shima (Shimmiehh) di satu platform penulisan yang bernama ‘Asianfanfiction.com’ sekitar tahun 2012-2013. Satu malam tu, saya terjumpa satu fanfiction yang kelakar dan comel. Saya suka, saya terus subscribe dan PM Penulis tersebut kerana ingin menyatakan hasrat saya yang mahu menghadiahkan satu poster untuk fanfiction-nya. Turn out! Dia Angelily, atau Lily yang sekarang merupakan salah seorang pengasas bersama Tigasuque.

Itulah detik bagaimana saya boleh kenal dengan Angelily.

Saat perkenalan dengan Shima atau saya senang panggil dengan nama; Shim, pun seakan-akan sama. LovelyIna (pada ketika itu) memang dikenali jenis bergerak solo, dan komen semua fanfiction bahasa melayu yang dia minat dengan sangat panjang (Hhahaha) Dan fanfiction yang bertuah, mesti akan dapat satu poster percuma. Pada mulanya, Saya tak sangka Shima rupanya dibidang yang sama dengan saya, (designing; Kami berdua adalah Graphic designer) bahkan umur kami pun sama. Sejak dari itu, kami pun rapat, dan persahabatan kami semua ini- Hanyalah di atas talian sahaja. Best kan? XD

Sepanjang 10 tahun, Saya menulis dan membuat design dalam masa yang sama. Namun begitu, kepakaran saya lebih kepada design. Mungkin, saya kurang arif dengan tatabahasa. (Gelak lagi *buat perangai) Okay next!

Sekitar tahun 2014-2015, Saya dijemput untuk bekerjasama dengan Angelily dan rakan baiknya sejak kecil, Shah Bakri (yang juga merupakan Penulis Novel remaja di Malaysia) untuk satu projek yang mengangkat nama Angelily dalam dunia penulisan fanfiction bahasa melayu, diterbitkan oleh VL Publication. Lily debut sebagai penulis dengan karya SeoulMate.

Saya amat berbesar hati. Sejujurnya sangat berbangga dapat mengambil bahagian bersama-sama (dengan Shima juga) dalam Team design menyiapkan kulit buku tersebut. Perasaan gembira tak boleh nak digambarkan apabila kami semua berjaya memegang sendiri buku hasil kerja kami.

VL Publication terhenti apabila Shah Bakri mengambil keputusan untuk bersara dari bidang penulisan.

Dan pada tahun ini, Tahun 2020. Lily, saya dan juga Shima berbincang dan mengambil keputusan untuk sama-sama berkerjasama semula, menaikan kembali apa yang kami impikan sejak dari dulu.

Kami mahu menggabungkan elemen muzik dan dunia K-POP dengan dunia penulisan. Menghasilkan karya mengunakan dua dunia ini menjadi satu.

Kepada peminat-peminat K-POP, tak kiralah muzik mahupun K-Drama, tak perlu malu dan segan dengan minat kita. Kita cuba jadikan minat sebagai impian.

Kami mahu impian kami, dikongsikan menjadi impian orang lain jugak!

Oleh kerana itu, kami mencari penulis diluar sana yang mempunyai minat yang sama dengan kami untuk turut serta dalam projek Winter book dari Tigasuque. Mungkin ini saatnya, awak semua debut sebagai penulis jugak!
* Tiba-tiba promo projek *

Ingat : “No one can tell your story, so tell it yourself.. No one can write your story, so write it yourself” ☺

This is LovelyIna. Assalamualaikum! ~ Pai paiiii

 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
No comments yet