B4U&IBWE

PINOCCHIO'S BRIDE
Please Subscribe to read the full chapter

PROLOGUE: B4U&IBWE

 

Langkah kakinya perlahan menuju ke dapur sambil rambut panjang melepasi bahu disimpul ke belakang leher. Tangan kiri memengang simpul dan tangan kanan mencapai chopstick di dalam laci dapur. Dicucuk satu ke rambut. Kemudian dicapai satu batang lagi chopstick membentuk sanggul ala kadar dibelakang kepala. Sambil lalu dengan ape aje yang boleh dicapai dek tangan. Malas dah nak cari getah rambut. Belum tentu boleh jumpa dalam waktu sekejap. Sebab jenis dia yang suka duk campak mana ikut suka. Bila nak guna baru berserabut nak cari.

Dia tarik nafas panjang-panjang dan dihembus sekali. Tengkuk yang terasa sengal di urut perlahan. Hari ni hari Sabtu. Untuk pertama kalinya ada waktu untuk bernafas. Sebab dua tiga minggu yang berlalu ni terasa macam ribut. Sampai tak ada langsung masa untuk diri sendiri. Peti sejuk dibuka dan dia membongkok mengambil susu kotak dibarisan minuman and pencuci mulut dibahagian bawah. Kemudian dicapainya gelas kosong di rak dapur lalu dituang separuh. Sambil tu kepala masih ligat memikir tentang semalam. Tentang semalam yang begitu menyesakkan dada.

 

“Are you sure?” Soalan tu memecahkan kesunyian.

“Sure of what?”

“Of this decision you’re making,” tanya dia lagi dengan lebih jelas.

Senyumnya di tarik. Manis berbaur pahit. Lelaki separuh abad di hadapannya di pandang dengan senyum di bibir masih tak lekang. “You don’t have to worry too much, you know. You can admit that this is the day you’ve been waiting for.. masa Angah ambik keputusan untuk terima arahan ni,”

“Betul ke?,”

“Betul apa?” sekarang ni memang dah jadi trend ke tanya soalan sekerat sekerat ni?

“Betul ke… Angah boleh hadap benda ni? Even Angah tahu semua tu cuma sementara?,”

Oh sebab ni ke!

Dia bersandar ke sofa sambil memandang raut wajah lelaki dihadapannya. Jelas terpampang rasa bersalah. Kalau dia masih lagi budak-budak yang tak matang, memang dia ambik kesempatan ini untuk lari dan tolak sekeras kerasnya. Tapi, dia bukan lagi budak hingusan. Dan selama ni pun, apa aje yang dia tak dapat. Dah lebih dari cukup.

“Pa..,” dia diam sejenak sebelum menyambung bicara. “Angah bukan budak hingusan lagi, Pa. Angah tahu apa yang Angah buat. One mistake does not cancel out a lifetime of happiness you’ve given me, pa,” Jawabnya jujur.

 

Dia mengeluh. Gelas berisi susu di tangan dibawa ke mulut. Isinya diteguk perlahan. All I wanna do-Jaypark tiba-tiba berlagu riang sayup-sayup entah dari celah mana. Matanya bulat. Alamak! Telefon! Tapi tak nampak bayang telefon tu letak kat mana. Lupa! Arah bunyi macam dari bilik. Laju dia berlari ke arah bilik dan melompat ke atas katil. Dah gaya atlet pecut sukan olimpik berlari dengan gaya dan jaya ataupun ahli sumo cuba menjatuhkan lawan atas gelanggang. Mendarat tertiarap atas katil. Kelam kabut mengibas comforter, mengangkat segala mak nenek patung dan segala macam benda atas katil tu untuk mencari punca suara Jay Park. Mana…mana…mana…!

Bantal diangkat. Kut ada kat bawah tu. Ceh! Laju dicapai. Pandang skrin, kemudian terus sambut panggilan.

“Hai!,”

Terdiam sekejap. “Tengah buat zumba ke?”

Bunyi semput.

“Treasure hunt,” selamba tu yang keluar dari mulut. Tubuh dihempas ke katil. Diatas comforter, cadar katil dan bantal yang bersepah sakan. Dah tak larat nak kisah.

Hah? O….key. “Bad timing?”

“Tak..tak..,” cepat dia geleng. “Why?”

“Got a free time today?”

Dia gosok dahi. Fikir dulu. “Hmm..tak tau lagi. Tak decide lagi nak buat apa tengahari ni,”

“Oh,”

“Nak kemas rumah je. Lepas tu duk lepak marathon movie..Kut,” dia memberitahu.

“I see..,”

Dia berkerut. Dah kenapa pulak acah jawab semput-semput ni. Sewel ke?

“Jin…you got something on mind, don’t you?,”

Senyap. “Ermm…what if I say yes? Would you mind to answer it?”

Eh, pulak dah. Dia mengaru pelipis. Rasa macam dah tahu soalan apa yang bakal di tanya. Tapi dia cuma diam di talian.

“Hana,”

“Hmm?,”

“Kau nak kahwin ke?”

 

 

 ***

 

 

“You whaaatt??”

“Yes, I did,” Hana sengih sebaris.

“You’re so dead,” Namjoon geleng tak percaya.

Hana ketawa kemudian. “I know,”

“You give me huge heart attack la, Angah. Kenapa Pa tak bagitau Along pun?”

“Hmm..for homecoming surprise,” ketawa Hana masih bersisa.

“Homecoming surprise kepala kau berjambul!,” nada Namjoon sedikit kesal.

“But still..majlis lambat lagi la Along. Don’t worry too much,” Hana senyum tawar. “I’m okay,”

Namjoon tenung Hana lama. Raut wajah Hana ditafsir. “Betul ke okay ni? Pa paksa Angah ke? Ke korang ada agenda lain..,”

“No..no..Pa tak paksa angah pun. Memang angah yang decide sendiri,” Laju dia mengeleng. Gelas jus ditangan dibawa ke mulut dan di teguk perlahan. Biskut cip coklat atas meja dicapai satu kemudian. Terperasan tiba-tiba yang Namjoon merenungnya. Terperasan yang renungan Namjoon yang lain macam.

Hana angkat kening sebelah. Ada benda ke kat muka aku yang gaya Along tenung macam nak tembus dinding pandang aku?

Namjoon masih merenungnya dengan gaya yang sama.

“Angah,”

“Hmm?” serpihan terakhir biskut cip ditangan disumbat masuk ke mulut.

“Kim Hana,” Namjoon memanggilnya sekali lagi bila tengok panggilan pertamanya tadi macam tak berapa nak ada reaksi.

Hana mengangkat muka memandang ke arah Namjoon. Mulutnya masih mengunyah dengan muka tak beriak.

“This is ‘contract marriage’, kan?”

Biskut cip coklat yang baru lalu ke kerongkong terasa tersekat di anak tekak tiba-tiba. Jarum saat dan jantung seolah-olah sama-sama terhenti berdetik tika itu.

“Kan?,”

Kunyahan Hana terhenti dan serentak memandang Namjoon. Mata yang automatik jadi bulat sebab terkejut pun tak sempat nak brek. Namjoon memandangnya dengan wajah serius tak beriak. Air liur di tekak terasa kesat berpasir tiba-tiba. Nafas yang disedut terasa tersekat-sekat macam tak sampai ke jantung. Dia tarik nafas panjang.

Hana cuba lunturkan reaksi terkejutnya satu-satu. Muka yang terasa pucat dipaksa berdarah balik. Rahang bawah yang terasa jatuh ke meja dipaksa ketap kembali. Mata dicerunkan. Segala riak terkejut tadi cuba dipadamkan dengan tarik sengih sebaris.

“Kan?,” Namjoon mengulang sekali lagi dengan suara mendatar rendah. Renungan matanya masih tak berkalih pada wajah Hana.

Hana masih tak menjawab.

“Along tau perangai angah. Kau bukan jadi adik Along satu dua tahun tau, Angah. Almost 25 years. Kalau bab cinta kahwin ni, kaulah yang paling complicated sekali,” mata Namjoon tak berubah arah.

Hana masih juga diam. Kalau ikutkan hati dia nak angkat kaki berlari ke bilik. Tak nak jawab soalan Namjoon sebab belum waktunya lagi nak jelaskan pasal semua benda. Tapi tubuhnya kaku membatu diatas kerusi tanpa sebarang kata.

“Macam simple sangat kau buat keputusan nak kahwin. It’s so sudden,” Namjoon masih tak habis dengan pelurunya. “Angah yang ada kat depan Along ni tak macam Angah yang Along kenal 25 tahun ni. Yang keras kepala, yang hati kering, yang buat perangai macam budak tak cukup umur. You seem like a different person. Totally,” kali ni hujahnya dah bertukar dari rifle kepada machine gun.

Diam.

Namjoon masih tajam merenungnya.

Hana tarik nafas panjang. “Kalau Along tak setuju dengan keputusan Angah, just say it,” dingin suaranya keluar sambil memandang tajam pada Namjoon. “Thanks for your time, Along,”

Hana bangun dari duduknya dan melangkah laju ke tangga menuju ke tingkat atas tanpa berpaling ke arah Namjoon yang masih memandangnya dari belakang. Benih jernih mula bertakung di tubir mata. Bukan niat dia nak berahsia dengan Namjoon. Tapi keadaan memaksa dia berlaku begitu.

“Angah!,”

Panggilan Namjoon dibiar tak disahut. Langkah Hana laju memanjat anak tangga menuju ke biliknya. Seketika dari belakang pintu bilik tu Very Good-Block B berdentum menerjah keluar.

 

 

 

***

 

 

 

“Kau memang sewel kuasa dua!,”

Hana lepak menyedut susu pisang ditangan dengan muka toya lima sen. Tak memberi respon langsung pada empunya suara disebelah.

“Memang nak kena hempuk dengan fail tebal kat office tu, baru kepala otak kau nak center gamaknya,” muka Hana direnung dah gaya macam nak ditelan. Baru habis kerja kat office tadi, Jin dah heret dia kat tepi sungai Han ni. Katanya nak discuss something. Tapi something Jin tu dah macam anything. Rasanya dah lebih 15 minit Jin membebel pasal entah-apa-apa-ntah sebab rasa macam tak masuk ke lubang telinga walau satu pun.

“I’m a good girl. Aku sacrificed pun untuk family, nak buat cemana…,” selamba Hana menutur sambil membetul sila. Muka Jin langsung tak dipandang.

Jin tepuk dahi dulu. “Hana, dengar sini..,”

Dah mula dah intonasi ala bossy dia tu. Hana pandang sekilas.

“Kau bukan sacrificed untuk family kau je tau tapi masa depan kau jugak. Pernah fikir tak benda tu?”

Hana mengeluh. Bukan dia tak pernah fikir pasal tu. Sebab fikir la dia terpaksa buat. “Jin, aku tak buat benda ni sebab suka-suka tau. Aku buat semua bersebab. Dan antara ramai-ramai orang, kau seorang aje yang aku percaya. Please, support decision aku sikit,”

Hana nada separuh merayu. Jin cuma diam. Kemudian membuang pandang ke tengah Sungai Han yang agak tenang petang ni dengan muka tak boleh ditafsir.

“This is insane, Hana. Dah takde cara lain ke?,” Jin menyoal nada rendah.

Hana mengeleng lemah. “Ni aje jalan penyelesaian yang aku ada. Aku takde pilihan, Jin,”

Seketika masing-masing membisu. Cuma bunyi angin bertiup sesekali menyapa mereka.

“Berapa lama?,” Jin mengalih pandang pada Hana.

Jari telunjuk diangkat. Hana sengih tawar.

“Sebulan?,”

Geleng. “Setahun,”

“Whattt??,”

 

 

 

***

 

 

 

Ruang Melancholic Café tu tenang. Tak berapa ramai orang sebab dah lewat petang. Malam nanti mungkin penuh balik. Hana bawa mug cappucino ke mulut. Aroma susu espresso menusuk hidung. Rasa macam aromaterapi. Kepala yang sesak masa kat office tadi terasa lapang. Ditambah dengan permandangan kat luar sana yang penuh dengan putih-pink yang berterbangan bila di tiup angin menyapa mata. Kerusi tinggi yang diduduki adalah salah satu barisan kerusi yang disusun sepanjang meja panjang yang diletak menghadap cermin ke luar café.

Tengah asyik melayan suasana baru dia perasan sesuatu. Sekilas dia memandang jam ditangan. 7.15pm. Mana pulak Pa ni? Pesan tadi suruh tunggu sini pukul 6. Ni batang hidung pun tak nampak. Pa call tadi pun macam rushing aje bunyinya. Iphone ditarik keluar dari poket. Butang home ditekan sekali dan kata kunci dimasukkan. Lama dia menekan papan kekunci no. 1 dan automatik tertera nombor Encik Kim. Butang hijau di tekan kemudian dan phone dibawa ke telinga.

“The number you have dial cannot been reach at the moment. Please try later,”

Hana berkerut. Di dialnya semula nombor yang sama.

“The number you have dial ca-,”

Jawapannya juga sama. Kepala digaru perlahan. Mana pulak Pa ni? Iphone di letak perlahan di atas meja panjang tu. Dia mengeluh perlahan. Kemudian tangan kanan mengacau cappuccino dengan sudu dibawah sedar. Tangan kiri menongkat dagu sambil mata memandang mug cappuccino tanpa fokus. Sepotong cake bluberry cheese terbiar sepi diatas piring sebelah mug cappuccino. Hingar ruang café Melancholic di bahagian tengah tu sebab ketawa takde penapis dari empat orang budak sekolah tinggi tak di ambik pusing. Sebab kepala tengah sarat.

Dalam tu ada submittion report. Ada muka boss. Ada meeting. Ada buku ‘My not so perfect Life’ dari  makcik Sophie. Ada suara Along. Ada suara Pa. Ada kontrak.

Kontrak.

Lepas jumpa dengan Pa dekat rumah haritu, memang kepala dia berat macam tengah tampung tong gas atas kepala sambil berjalan kaki berikat dengan dumbell kiri kanan. Hambik! Entah analogi mana dia pakai sebat. Perasaan macam terjun laut bercampur baur. Sesak!

“Amenda ni, Pa?” dibuka sampul coklat size A4 tu perlahan sambil buat muka pelik. Orang tua di depannya masih lagi memandang dengan gaya serba salah. Isi dalam sampul tu di baca. Serentak mata Hana bulat. Apa ke bendanya ni? Dia memandang muka Encik Kim. Masih riak kurang senang. Matanya kembali pada helaian kertas di depan mata. Kemudian padangan beralih pula pada kotak baldu berwarna merah diatas meja kopi di ruang tamu. “This is insane!,”

“Pa tak nak paksa Angah. Pa tau apa yang Pa buat selama ni salah. Pa sedar semua tu. Tapi kali ni Pa takde cara lain. Pa terpaksa terus terang dengan Hana. Perjanjian ni Pa buat dengan kawan Pa masa kami sama-sama buat business dulu. Masa tu Pa tak fikir panjang sebab dia kawan baik Pa dari zaman sekolah. Banyak kali dia tolong keluarga kita masa Pa susah dulu. Sebelum Mama meninggal dulu, dia ada mintak Pa bagitahu Hana pasal perjanjian ni. Tapi masa tu Hana baru masuk sekolah menengah,” Encik Kim mengurut pelipis. “Kalau Hana tak setuju, Pa sanggup lepaskan perniagaan keluarga kita sebagai ganti rugi,”

Eh..senangnya buat keputusan. Nafas di hela berat. Hana merenung wajah Encik Kim dengan riak kurang senang. Nyata wajah Encik Kim masih dengan riak serba salah. Matanya kembali membaca butiran didepannya.

 

Berbalik pada benda yang ada dalam kepala dia ni..Kahwin. Kenapa Hana? Kenapa? Bukan ni ke yang kau mimpi-mimpikan dulu? Lepas frust tertonggeng masa Zico kata dia ada perempuan lain dulu, kau sendiri yang nekad nak kahwin dengan entah-siapa-siapa-manusia-bernama-lelaki. Tapi bila dah dapat peluang, kenapa berat sangat hati nak terima? Haish

Please Subscribe to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
Seasony
#1
Hai awak :) Saya host Chaos&Crazy contest.
Pemarkahan untuk contest dah nak bermula, jadi boleh saya tahu story ni dah habis atau belum? :)
haseungwon
#2
Hi...goodluck. btw, saya rasa awak lupa letak tag malay^^