chapter 4

Mistik Banglo
Please Subscribe to read the full chapter

Setelah puas berkeliling, mereka berkumpul di ruang tamu. Berbincang untuk menetapkan bilik masing-masing. Rasa keletihan membuat mereka ingin cepat-cepat berehat. Ditambah pula kesuntukan masa Zafril untuk menunaikan solat Zohor.

Zafril memilih untuk tidur di bilik 3 bersama Xiumin. Luhan dan Lay di bilik 1, Tao dan Chen di bilik 2, dan akhir sekali Joshua dan Kris di bilik 4.

 

---------------------

 

"Kau tengah buat apa tuh?" Xiumin bertanya ketika melihat Zafril sedang membentang sejadah miliknya, bersedia untuk menunaikan solat Zohor. kiblat kompas diletakkan ke tepi sejadah.

"As muslim, aku diwajibkan sembahyang."

"Wajib?" kening Xiumin diangkat sebelah, kurang faham.

"Macam ni kawan. Kalau aku tak solat seperti yang diperintahkan Tuhan, automatik dosa bertambah untuk aku. Bukan dosa kecil, tapi dosa besar." jelasnya ringkas.

"Seriously? Berapa lama kau sembahyang?"

"Around five or six minutes macam tu, lima kali sehari."

"What?! Kau tak penat ke?" 

Zafril jeda buat seketika. Ukiran wajahnya seakan dia sedang memikirkan sesuatu.

"Nak buat macam mana Min. Segala kejayaan, kekuatan, rezeki and apa yang semua kita nak hakikatnya Tuhan yang tentukan. Kita yang manusia pun belum tentu dapat semua apa yang kita minta. Even tak semua impian kita dapat terus tapi sebenarnya Tuhan beri apa yang kita perlukan. Kita sedar atau tak, Tuhan beri udara untuk kita supaya dapat bernafas even kita tak mintak. Tuhan beri something lagi penting macam udara sebab of course kita perlukan udara untuk terus hidup. Kerana Tuhan kita masih bernafas sekarang, kan? Kalau Tuhan dah bagi apa yang kita nak, apa kita terus ikut perintah Tuhan?  Dengan solat ni pun dah cukup Tuhan nantikan." katanya, sedikit tersenyum.

Xiumin mengangguk-angguk kepala faham.

"Jadi kalau tak ikut perintah Tuhan kira berdosa dan masuk neraka? Jadi dengan sembahyang kira boleh masuk syurga?" 

Zafril terdiam. Sejujurnya dia bukanlah alim dalam hal-hal agama lebih-lebih lagi apabila berdepan dengan rakan bukan Islam. Tetapi sekurang-kurangnya dia masih cuba berusaha untuk

Please Subscribe to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
always_es #1
Chapter 7: fuhhhh....sya baca cerita ni malam hari....tk ingt pulak hari dh mlm sbb syok sgt baca cerita ni...
aquariusxpisces
#2
Chapter 8: Wow....walaupun kepala saya berbelit membacanya tapi ff ni sentiasa jjang!
aquariusxpisces
#3
Chapter 7: yeayhh ff unnie mmg sentiasa terbaik :3
Piqachuu #4
Chapter 7: Bestnyerr!!!authornim..Chen saya dh matiii!!!
Omo!!
UPDATE UPDATE UPDATE!!
lyly_ameera #5
Chapter 6: series authornim, ff ni memang kisah seram sebuah banglo yang paling terbaik pernah saya baca. tak tahulah nk ckp mcm mna tpi apa yg sye yakin, authornim memang ni memang sifu XD
Betul! sye rasa klau sye sentiasa mengikuti cerita2 authornim in sha Allah boleh membantu sye mempertingkatkan lgi sye punya penulisan. Memang best lah authornim! thumbs up!
lurimamikah1509 #6
Chapter 5: What what waaaaaffttttty! Wth just happened?! Serious yg tu tak sangka like WOW! Im crying wuuu